>> Et roadpricing system vil aldrig blive retfærdigt. F.eks dem der der
>> end ikke har rutebiler i nærheden (er der mere end et par km at cykle
>> til en rutebil er det imho til den lange side). Så hvis man bor lidt
>> længere ude end offeling transport vil man blive straffet for at
>> arbejde i en af de større byer ?
>
> Hvordan kommer du frem til det? Det er jo helt i modstrid med det der blev
> sagt.
Man ønsker ikke at folk kører i bil til arbejde. Skal offenligt transport
være realistisk skal man kunne starte hjemmefra. Hvis man først skal køre i
bil for at komme frem til den offenlige transport går en stor del af
gevindsten for den enkelte
Groft sagt betaler man idag allerede dyrt for den luksus det er at have en
bil og bruge den til at køre til/fra arbejde. Ligeledes er offenlig
transport oftest meget billigeren men man betaler så med sin tid da det
oftest vil være hurtigst at køre selv ...
Intentionserne er er jo at udbygge den offenlige transport samtidigt med at
man "tvinger" folk ud af bilerne. Så bor og arbejder man i stor kbh kan man
måske undvære bilen eller bil nummer to (spare mange penge) Mens dem der har
bosat sig længere ude "bare" har at betale for at komme frem.
Det er ret bevidst at jeg i ovenstående skriver storkøbenhavn og ikke bare
den lille plet der er københavn. Rigtigt mange arbejdspladser ligger ganske
langt fra rådhuspladsen og der er stadig stor trængsel. Jeg har siden 1996
arbejdet i Søborg så jeg har også oplevet trafikintensiteten stige ... I
søborg er der også kommet mange nye arbejdspladser og for 10år siden var der
ingen problemer morgen og aften. Det er der idag
Såfremt man bor og arbejder "langt ude" er politikernes intentioner at det
ikke skal blive dyrere.... Men rigtig mange bor langt ude men arbejder i en
by der har trængselsproblemer ...
Man får kun folk ud af bilerne hvis der er reelt alternativ medf offenlig
transport. Idag tager mine 10km fra Valby til Søborg knapt en time hvis
trafikken glider og busskift foregår rettidigt. Det er ikke så tit at jeg
tager bussen men det er sjældent at det er lykkedes under 1 time. 2 timer er
meget at bruge om dagen på transport på så kort en distance.
Pt pendler jeg en del fra Møldrup til Silkeborg. Der er 57km og jeg skal
igennem/udenom Viborg og et større antal mindre byer. Det tager til kl 8
også omkring en time. Ifølge rejseplanen kan det gøres på 1:54 timer hvis
jeg starter med at cykle 4km. Det er så 3 busser og det ene skift er der kun
2min til... Så praksis vil nok være at det ofte tager længere... Så ca 4
timer og 8km cykling.
Måske vi skulle futte til en politik.trafik gruppe ?