Jan Petersen skrev:
>> Jeg læste en guide med vinterklargøring og der stod at man skulle hælde en
>> deciliter 2-takts-olie i tanken og lade motoren køre i 20 minutter. Det
>> lyder da spændende, men ikke noget jeg vil gøre uden lige at høre om andre
>> kan anbefale det? Men det er måske ikke så forskelligt fra at dryppe lidt
>> olie i tændrørene... (det skal måske også være 2T-olie?)
>> -m0rt3n zrx1100
> Der er utrolig mange skrøner om vinteropbevaring - det vigtigste er vel at
> den står tørt!
>
Jup!
Og eftersom at mange af dem strækker sig umådeligt langt tilbage, bl.a.
set deri at man jævnligt støder på råd om at skifte til (syrefri)
konserverings-olie om vinteren, finder det mærkeligt at jeg ikke i
nogensomhelst vinteropbevarings-beskrivelse har set beskrevet at man bør
positionere stemplerne i topposition (á ét og tocylindrede klassikere)
og derved minimere cylinderbanen over stemplet :-/ Alternativer i dén
retning kunne ligesåvel være at positionere det i bundstilling, hvor man
måtte kunne dække cylinderbanen effektivt (i modsætning til de sidste
håndtørnede stempel-bevægelsers fræværende "plaskesmøring af stempelnund
og cylindervægge under stemplet), eller at løsne ventilstilleskruerne så
meget at alle ventiler er lukkede og således ikke slipper
(kondenserende) luft ind igennem topstykket under opstaldningen; men dét
hører man heller ikke noget til :-/
> Medmindre man har en gammel Bimmer hvor tændrørerene er til at komme til
> (eller den skal overvintre 10 vintre), er det absolut unødvendigt.
>
Og netop på sådan en gammel boxer tvivler jeg på at man vil kunne få
dækket hele cylinderbanen på de liggende cylindre :-|
Problemet er det samme for mange af de populære V2-motorer hvor den
forreste cylinder ligger ned, og vel egentlig også for dem hvor
cylinderhældningen er 45° på begge.
For hvor går grænsen for hældning? Vil problemet ikke også gælde for:
- Yamaha Diversion <
http://www.superbiggy.ro/pictures/moto/y2.jpg> ?
- BMW K1200 <
http://www.superbiggy.ro/pictures/moto/y2.jpg> ?
- Yamaha TRX/TDM/XTZ
<
http://www.visordown.com/review/images/products/fullsize/Yamaha-TRX850-96.jpg>
- M.m.fl.!
> Fylde tanken op - ja, hvis det er en ståltank - ellers er det ligemeget, så
> hvis ikke tanktasken kan hænge på den, kan rusten heller ikke.
>
Tjaeh :-/
Det kan jo være tilfældet at det ér en ståltank der blot ligger
andetsteds på motorcyklen - Deromkring kan jeg da lige rasle Buell og
Triumph T595(*) ud af ærmet!
Men netop omkring tanken ('s "loft") der er umulig at få dækket med
bensin, er iblandet totakts-olie en effektiv konserverings-metode af
ståltanke!
> Rense kæde - ja, hvis ikke den er velsmurt og du har kørt efter at de er
> begyndt at salte.
>
Hørt!
Konserveringen qua effektiv indsmøring er det der er væsentligt! At
vinterperioden så er gunstig lejlighed til job's á rensning af kæden for
gammelt snask er en anden sag!
> Batteri - pil det ud og sæt det i en ladestation hvis du har en, ellers
> køligt tørt sted. De gamle typer batterier fyldes efter med dest. vand.
>
Hvis batteriet er fuldt opladet og der ikke foregår nogen afladning, så
er det ganske unødvendigt at afmontere batteriet. Hvis man er i tvivl om
hvorvidt der er fuld kapacitet på batteriet til opstarten om foråret,
kan man lade lidt lige inden opstart, hhv. "låne" lidt strøm (á
startkabler) til at stå for det væsentligste forbrug fra startermotoren!
Aflader batteriet p.g.a. krybestrøm er en afmontering af den ene
batteri-ledning eneste nødvendige forholdsmiddel - Hvis det stadig
aflader derefter, skal man alligevel anskaffe sig et nyt batteri :-|
> Olieskift - unødvendigt. Moderne olier indeholder så mange forskellige
> additiver, at det kun er nødvendigt i forbindelse med alm. service.
>
Det er nu alligevel rart at få lukket så meget sod med ud før det
bundfælder igennem de tre stilstandsmåneder :-|
En vurdering af hvor klar/hhv. sort at motorolien er vil derfor kunne
afgøre hvorvidt at det er praktisk eller ej!
(*):
I Mission Impossible lykkes det ligefrem filmmagerne at lade bensin løbe
ud af et par skudhuller på en Triumph, helt uagtet at hullerne sidder
ved modellens luftfilter
--
Armand.