Kølevandsslange
Fra : Kondrup

Dato : 29-11-08 09:40

Kære alle
Ved påfyldningen af frostvæske til motoren skal man have
kølevandsslangen skilt fra kølevandsindtaget. Efter løsning af
spændbånd kræver det meget tid og en del kræfter at få slangen trukket
af studsen - er der nogen der har et trick? I stedet for at stå der og
knurre med sin årlige irritation -
Hilsen
Jens

Fra : SørenH

Dato : 29-11-08 19:46

Kondrup skrev:
> [...]
> spændbånd kræver det meget tid og en del kræfter at få slangen trukket
> af studsen - er der nogen der har et trick? I stedet for at stå der og

Hvis du har et søvandsfilter (det har de fleste vel?!) vil det
sandsynligvis være monteret over vandlinien (og motoren).
Så er det bare at tage låget af søvandsfilteret, starte motoren og hælde
en glykolblanding ned i filteret til den er suget igennem systemet.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

PS Når man sejler på floder/kanaler renser man søvandsfilteret mindst
een gang om dagen, men selv herhjemme renser jeg en gang om ugen.

Fra : Harding Larsen

Dato : 29-11-08 20:56

Hej jens,

Hvad med at montere en lille tregangsventil og et stykke slange
som en permanent del af motorkonstruktionen.

Jeg anvender bare en lille skruetrækker som stikkes ind mellem
studs og slange, så mistes vedhæftningen let.
Du kunne evt. skifte slangen til en bedre type med større
slasticitet, om det er gummi, eller evt. anvende de klare typer
med ståltrådsindlæg.

Mvh/Harding

Fra : Kondrup

Dato : 29-11-08 15:35

Kære Søren og Harding
Tak for gode råd. Mit søvandsfilter sidder, så det er svært at hælde
flere liter ned i. Jeg skyller først igennem med ca. 10 l ferskvand og
derefter frostblanding.
Der er ikke rigtigt plads til en tregangsventil og flere muligheder
for lækage er vel heller ikke rart. Den klare slange med
ståltrådsindlæg lyder som en god ide.
Hilsen
Jens

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-11-08 15:38

Hej Jens,

Jeg har også samme problem med at mit filter sidder uden for
toplugens areal og desuden er det svært at ramme når man skal
stå lænet ind over motoren og prøve at ramme filterhuset.
Jeg gik over til den klare slange og det fungerer fint med at
frigøre den fra filteret når der vinterklargøres.
En klar slange har også den fordel at man kan se om der evt. er
forstoppelse med tang og ål i slangen. Så kan man da i det
mindste udelukke den fejlmulighed om der er problemer med
kølevandet.

Fra : Egon Stich

Dato : 01-12-08 12:45

Hvorfor ikke bruge en slangekobling af bedre kvalitet?
Der findes mange typer.
Åbne kobling, på med "forlængerslange" og vupti

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 17:54

Klar slange og havekoblinger ?? Jeg er lidt nervøs for om materialer og ting
lavet til andre formål er tilstrækkeligt sikkert. Er der belæg for at det
kan holde, eller findes der tilsvarende udstyr lavet til formålet ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 20:19

Nææhhh, det ville jeg nu heller ikke anbefale.

Personligt har jeg samme problem. Svært at komme til og svært at få
slangen af bundventilen.
Med ekstern hjælp er det ikke det store problem, hvis én passer motoren
i cockpittet og en anden hælder glykolblanding ned i søvandsfilteret ...
Jeg overvejer at montere et T-rør ("maritim kvalitet") på slangen mellem
motor og bundventil med en ventil ("maritim kvalitet") på "den tredie
side" og på denne igen montere en "forlængerslange", som jeg kan sætte
ned i en 5 l dunk ... Så kan jeg gøre det alene og jeg mener ikke at
have øget risikoen for vandindtrængen, hvis jeg bruger fornuftige
materiale.

Any comments?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:49341696$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 20:44

Jeg priser mig mere og mere lykkelig for at bunden kan tages op i min
agterkøje og så kigger man lige ned i skruelåget på søvandsfilteret.....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-12-08 22:12

Om slangen beregnet til formålet er sort eller klar betyder ikke
så meget. Slangen skal selvfølgelig være lavet til formålet og
kan bruges til såvel tryk som sugesiden, derfor skal den være
med indbygget spiral. Den slags kan f.eks. købes hos Vetus.
Havekoblinger hører ikke hjemme på båden; men måske vil en
havevander på dækket dække de behageliges job med den ugentlige
dækvask.
Fittings og ventiler skal kunne modstå påvirkninger år efter år
og det kan havekoblinger ikke.

Et medlem af B-31 Klubben har lavet en slange fra vandtanken og
gennem en flergangsventil til motorens vandindtag.
Når båden er kommet på land tømmes vandtanken med motoren ved
drejning af ventilen og endnu en drejning af ventilen når der
ikke er mere vand, skifter til en beholder med
Vand/glykolblanding, der så opsuges tilsidst.
Det må da være den ultimative løsning på løsningen af opgaven.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Egon Stich

Dato : 02-12-08 11:01

Slangekoblinger findes skam i mange kvaliteter og til mange formål.
Lavet af henholdsvis messing, plastic, jern og rustfrit.
Kan koblinger holde til exempelvis trykluft og hydraulik, kan de såmænd nok
også klare et kølesystem.
Jeg ville ikke betænke mig ved at anvende noget sådant.
Men naturligvis skal man næppe købe en Gardenakobling hos
tømmerhandleren

Klare haveslanger?
Nixen - bixen--
Men nok klare slanger, der er armerede og godkendt til et behageligt tryk.

Et godt sted at lede efter sådanne ting og sager, er hos en
hydraulikreservemand.

MVH
Egon

Fra : Harding Larsen

Dato : 02-12-08 16:06

På skibe skal man være opmærksom på galvanisk tæring af metaller.
Messing består af ca. 60% kobber og 40% zink.
I messingbeslag, søventiler og rørgennemføringer af messing,
kommer zinken i messingen meget nemt til at fungere som en slags
zinkanode. Efter en tid vil messingen ændre sig til urent
sprødt, skørt kobber, hvor der er ingenting eller salte og andre
rester i de små hulrum, hvor der tilforn var zink. Ændringen af
metallet vil ikke kunne iagttages på samme måde, som når man ser
en zinkklods forsvinde. Men derimod vil man tit opleve, at
f.eks. søventilen ved en bagatelagtig påvirkning revner, og det
kan medføre at båden synker.
Det må anses som almen viden, at man ikke bruger messing, hvor
der kommer saltvand.
Derfor skal man kun anvende bronzeventiler og fittings, alle
andre materialer bør undgås.
Hydraul/trykluftfittings og ventiler er ikke egnet til saltvand.

Mvh/Harding