Slut med Nanocover?
Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 12:00

Mon ikke en afgørende årsag var produktets manglende effektivitet og
ledelsens vildledende markedsføring og moralske habitus også spiller en
væsentlig rolle for virksomhedens nedtur?

http://epn.dk/brancher/industri/article1528533.ece

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Harding Larsen

Dato : 05-12-08 16:55

Ingeniørnyt har netopbragt denne artikel:

http://ing.dk/artikel/94036-kulstofnanoroer-skader-regnorme-og-
jordbakterier

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 12:02

Her er en ganske interessant mulighed - set i Ingeniørens Nyhedsbrev...

Video: Olie og fedt preller af selvorganiserende nanooverflade
http://ing.dk/artikel/94017-video-olie-og-fedt-preller-af-selvorganiserende-nanooverflade?nyhedsbrev

Som forskeren fra DTU siger:

»Vi kunne godt tænke os at overføre til andre materialer, så man uden
stort besvær kan give større arealer de her egenskaber,« siger Peter
Bøggild, som for kort tid siden sammen med sine kolleger har sendt en
videnskabelig artikel om det nye princip ind til nanotidsskriftet Small,
hvor den er ved at blive vurderet.

Måske bedre end "kobberhud" ? Men hvad med prisen ?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Harding Larsen (slet 5T9K9)" <harding@5T9K9larsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:12284929170.0822873261883679@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 07-12-08 22:12

Ja det er et interessant område som forskeren på videoen så
rigtigt siger at det ved han endnu ikke meget om.
Det kan blive interessant at følge om opbygningen på
siliciumskiverne kan overføres til andre og større emner.

I årene 1976 til 1979 beskæftigede jeg mig med overflader på
finmekanik.
Vi kunne lave overflader hvor olien selv fordelte sig over hele
emnet, lige som silicone gør, og pålæggen en hinde så olien ikke
flød ud, og Du-Pont fremstillede en væske som blev udlagt på
flader hvor olien ikke skulle løbe ud på uanset fladens vinkel
og påvirkning. Virkningen lignede meget vanddråbernes flugt over
siliciumskiven.
Der blev også fremstillet en rain-repellant der skulle sprøjtes
på frontruderne på fly således at regnvandet forsvandt fra
ruderne.
Det virkede fantastisk; men luftfartsmyndighederne FAA forbød
det da man ikke ønsker at der forekom fritsvævende nano/micro
partikler i atmosfæren. Det er meget sundhedsskadeligt.

I den teknik som bliver genopfundet under navnet nanoteknologi,
skal man nok skille mellem fastopbyggede overflader med en
utrolig jævn tæthed og så det mere alkymistiske med at prøve,
størrelsesmæssigt på overflader at lægge sandskorn ud over
Himalayabjernene og så tro at man kan dække bjergene ind under
en jævn flade af sand. Nanopartikler er så små så
størrelsesforholdet passer rimeligt. Det er en umulig opgave,
der selvfølgelig ikke kan løses.
Små partikler er interessante men skal omgås med en sikker
barrierre til levende organismer.
Det duer ikke at nedlægge rurerne og også os, for så opnår vi
ikke megen til til sejlerglæden.

Med den teknologi vi besidder på bundmalingsområdet i dag er
kobberpulver bundet i epoxy på bådbunden nok det mest effektive,
og så holder det en lang årrække; men måske er en omgang ikke
tidsmæssigt nok indtil en anden acceptabel bundmaling er
opfundet.