MR2 - startproblemer
Fra : jacob

Dato : 29-11-08 08:44

Hej

Jeg har et periodisk problem med tændingen på min MR 2 fra 1985.
Tændrør, kabler og sluttrin er udskiftet. Bilen starter og kører ind
imellem ok, men pludselig går den ud og kan ikke startes igen. Gnisten
fra tændspolen er dermed næsten væk. Kun når tændingen starter og
afbrydes, kan der komme en lidt større gnist.
Motoren starter 1 ud af ca. 5 gange, men virker dermed meget
upålidelig.
Ofte går den i stå efter få meter, men den kan også køre flere km og
slet ikke give problemer før næste gang den skal ud og køre. En ny
tændspole har også været forsøgt uden held.

Er der nogen som har oplevet tilsvarende problem med en twincam 1600
motor?

Venlig hilsen
Jacob

Fra : Mogens

Dato : 29-11-08 16:57

"jacob" <jacob.kristensen@rksk.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som har oplevet tilsvarende problem med en twincam 1600
> motor?

He he - sidste lørdag prøvede man noget tilsvarende med en MR2 fra '85 her,
hvor jeg bor. Bilen har stået i 3 år uden at blive rørt og har iøvrigt
sammenlagt kørt 60.000 km. Den startede ikke - og er sat til salg

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-11-08 18:26

[...]

Næste gang så prøv at trykke tændingsnøglen godt nedaf medens du starter og
se om det gør en forskel.
Hvis det gør så har du en slidt tændingslås og slipper af med problemet ved
at skifte låsen.
Ikke et specielt problem med din model, men et problem der kan give mange,
"sjove" timer med fejlfinding.

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : jacob

Dato : 30-11-08 03:17

> [...]
> at skifte låsen.
> Ikke et specielt problem med din model, men et problem der kan give mange,

Tak for dit svar, som lyder meget interessant.
Kan tændingslåsen også miste forbindelsen under kørsel? Jeg har flere
gange oplevet, at motoren sætter ud under kørslen - nogle gange kun
kortvarigt, men det kan måske også henhøre til tændingslåsen?

venlig hilsen
Jacob

Fra : Brian H

Dato : 30-11-08 12:49

"jacob" <jacob.kristensen@rksk.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gange oplevet, at motoren sætter ud under kørslen - nogle gange kun
> kortvarigt, men det kan måske også henhøre til tændingslåsen?

Ja, især hvis du har et stort nøglebundt - det slider åbenbart på visse
modeller.