erfaring med Nasa Duet
Fra : Finn Ehmsen

Dato : 25-11-08 20:53

Hej

er der nogen der har erfaring med Nasa Clipper duet Log/Lod den koster ca
220 Euro ( 1650 kr. ), noget tilsvarende er

Silva Nexus NX Log/Lod koster 3700 kr. fra Masnedø

gerne posetive og negative kommentarer modtages til disse produkter

på forhånd mange tak
--
Mvh. Finn Ehmsen
21 68 36 39

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 25-11-08 23:06

Hej Finn

Jeg har en Nasa Clipper Duet - som jeg synes virker ok og tal er
tydeligt og let læselige. Den har ikke NMEA udgang hvis du skal bruge
den sammen med andre instrumenter

Jeg købte min i nedenstående butik på, som sælger direkte fra
fabrikken http://stores.ebay.co.uk/Online-Marine-Mart

Læg mærke til at de både har en auktion og en "buy it now/ best offer"
listning - buy it now prisen er GBP 165 ~ hvilket svarer til ca DKK
1500. Hvis du får lyst til at købe den der kan du evt følge med i
auktionen og se hvad den går til og derefter give et "best offer" der
ligger lidt under aktionen. Jeg ville nok prøve med et offer på GBP
110-120 og se om det gik

/Jimmi

Fra : Skipper

Dato : 25-11-08 23:15

Finn Ehmsen skrev:
> [...]
>
> Silva Nexus NX Log/Lod koster 3700 kr. fra Masnedø
>
> gerne posetive og negative kommentarer modtages til disse produkter

Har haft det på min tidligere båd og det virker bare helt helt fint. Så
du kan roligt købe den

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 20:05

Jeg kender ikke Duet, men jeg har sejlet på en båd med en Nasa log af samme
model. Den først bændte af efter få sejladser. Den blev ombyttet til en med
en løs forbindelse. Den skulle lige have et "dunk" på display'et en gang
imellem. Det levede vi med i flere år.

Men det kan godt være det har været et specielt uheldigt tilfælde. Jeg
kender mange der har haft dem uden problemer.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-11-08 20:52

Jeg går også og lurer på den samme model. I forvejen er installeret en Silva
2200 log, som af uvisse årsager ikke vil vise noget. Alle tilgængelige
forbindelser er checket og ser ok ud. Var der noget med, at man kan udskifte
noget i transduceren? Den ser ikke særlig tilgængelig ud...

Nå, men tilbage til emnet: hvis jeg skal udskifte overvejer jeg også Clipper
Duet. Men 10 mod 1 på, at dens transducer ikke passer i hullet til
Silva-loggens transducer, og så bliver det jo en større operation. Er der
nogen, der ved, om Clipper Duet kan tilsluttes en Silva/Nexus-transducer,
for så kunne jeg jo købe sådan en i løs vægt (da jeg gætter på, at den, jeg
har, er defekt, jvf. ovenstående)?

Følger iøvrigt spændt med i denne tråd hvad angår erfaringer. Pokker skulle
jo slippe 3700 kr. for noget, som kan gøres lige så godt for 1500...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 21:53

Lucky you .... både den gamle Silva 2x00 log og NASA bruger 42 mm hul til
transduceren, så det bliver nemt.

At slutte en 20 år gammel Silva transducer til en ny NASA log lyder til
gengæld til at være noget der vil kræve mere held end at vinde i lotto.....

Bemærk at DUET vist nok kører med en "skyd igennem" transducer, så det
virker ikke hvis man har en sandwich båd ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Svendsen

Dato : 26-11-08 23:05

Min DUET havde en "hul igennem skroget" transducer, så det er måske
valgfrit.
Den virkede forøvrigt upåklageligt i de fem år jeg havde båden.

mvh Per Svendsen
TARAS af kbh

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:492db739$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Bemærk at DUET vist nok kører med en "skyd igennem" transducer, så det
> virker ikke hvis man har en sandwich båd ....

>>> 21 68 36 39

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 23:23

Sorry. Jeg vil lige være mere præcis. de sæt jeg har set med DUET er med
loggen igennem skrovet og lod'et som en "ingen hul, skyd igennem".

Havde du lod som "boret hul" ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 27-11-08 09:49

Det lyder jo skønt. Min Pd26 er bygget i sandwich, men jeg har i øjeblikket
et NASA Clipper ekkolod, som "skyder igennem", og det virker fint, i hvert
fald på dybder under 50 meter (og jeg ankrer sjældent på mere ;0).

Det er mere loggen, jeg tænker på. Silva-transduceren sættes i en "fatning"
ned gennem bunden og drejes fast. NASA-transduceren (altså den til loggen)
passer vel næppe i denne fatning?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

> [...]
>
> Bemærk at DUET vist nok kører med en "skyd igennem" transducer, så det
> virker ikke hvis man har en sandwich båd ....

>>> 21 68 36 39

Fra : Flemming

Dato : 27-11-08 11:01

Jeg havde i en tidligere båd også de gamle Silva instrumenter og skiftede
til NX2. De passede lige i de huller der var i skroget.
Jeg vil anbefale Silva NX log og lod inkl givere. De kan købes hos
http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=868&artname=Instrument%20XL%20-%20Nexus%20NX2%20(Silva)&sok=silva
Varenummer 5385-143
til Skr. 4190 svarende til Dkr.3100.
/Flemming N

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 19:23

Nej, du skal nok skrue fatningen ud og sætte den nye i, men det gør en STOR
forskel om hullet passer eller ej. Selvom den passer, hvis du køver en
Silva, så vil jeg alligevel anbefale af skiftefatningen. Plastikken bliver
sprød med årene og hvor skulle man dog sejle rundt med en 20 år gammel
fatning og smide den nye ud ?

Det er en simpel operation. Skru den gamle ud ved at tage omløberen helt af,
pres den ud (evt ved at stræde på den indenfra), rens hullet og så skrues
den nye i med sikalflex. Max 2 timer.

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 01-12-08 21:37

Nå, sådan. Det gør jeg! Især efter, at der i denne tråd ikke er fremkommet
argumenter for IKKE at købe NASA'en. Det kan så undre, hvorfor Silva er
mindst dobbelt så dyr. Men det er måske mest mærket, man betaler for...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49303721$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-08 22:52

Bemærk de dårlige erfaringer jeg har med Clipper, men det er næppe
statistisk signifikant. Jeg talte med en der håndterer returvare for en
forhandler. Han fortalte mig at der er lige så mange returvarer på
Raymarine, som er på et billigere mærke de også forhandler. Så prisen er
ikke nødvendigvis et udstryk for kvalitet.

- men jeg forbeholder mig alligevel ret til at være Raymarin fanatiker ....
Selvom jeg ikke har noget af have det i ....

Fra : Finn Ehmsen

Dato : 02-12-08 18:22

Hej mads har du set tilbud påwww.baadservice.dk 1795 kr for log/lod

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 03-12-08 09:55

Tak for tippet. Jeg købte dog i går NASA Clipper Duet på ebay til 130 pund,
dvs. 1300 kr., hvilket må siges at være OK.
Oven i hatten vandt jeg en auktion på en NASA Navtex-modtager, som jeg fik
for kr. 1600. Hurra for ebay!

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,