Frost i båden ?
Fra : Ukendt

Dato : 24-11-08 00:02

En lille oplevelse.

Jeg annocerede jo tidligere på ugen, at frost ikke er et problem for både i
vandet, da vandet holder båden frostfri. Meeenn man holder jo alligevel øje

Var lige dernede her til aften (kl 22). Luften var -2,5 gr. Nede i båden var
der 0,4 gr. og -0,1 gr ude i fribordet. Uha tænkte jeg... jeg må hellere
tænde "frostvagten" (en lille keramik varmer). Så opdagede jeg at der var
lidt varmere i agterkøjen. Smed termometeret ned til motoren, som jo er
lydisoleret (og dermed varmeisoleret) og ligger ned mod vandet. 4,6 grader
var der nede ved motoren.

Så "læren" må være at man skal få frostsikret sine ferskvands installationer
og tage den lige med ro med motoren. Den har det foreløbig fint.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 24-11-08 18:53

Hej Bjarke

Jeg lavede lidt den samme øvelse.

Dog har jeg den fordel at jeg har nogle termometre placeret rundt omkring i
båden, som så kan vise data historisk.

(jeg købte nogle billige sensorer og displayes hos Aldi - som kunne køre på
forskellig kanalller, så derved kunne jeg måle flere sensorer)

(båden ligger på land)

Nu tror jeg ikke de har den bedste elektronik, men jeg målte følgende i
søndags, på 24timers skalaen.

Laveste temperatur i salonen: 0,5 grad
Laveste temperatur i ankerbrønd: -2,7 grader
Laveste temperatur ude: -2,9 grader
Laveste temperatur i motorrum 0,7 grader

Så lyd isoleringen virker lidt positivt for os her.

Men maskinen er frostsikret.

Om håb om snarlig ny sesson
/Børge

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
meddelelsen news:4929e0ec$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 24-11-08 20:56

Hvad er det for en keramik-varmer? Strøm, gas, petroleum? Lyder på en eller
anden måde hyggeligt ;0)

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4929e0ec$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-08 22:34

Det er nu ikke så hyggeligt. I gamle dage lavede man varmeovne med snoet
ståltråd, men nu har man fundet ud af at lave det i nogle keramikstænger, så
brandrisikoen i tilfælde fejl er stort set nul.

Vi har haft brand i havnen to gange, så vi er ret forsigtige med hvad der er
strøm til når vi ikke er i bådene.....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Steffen Skov

Dato : 25-11-08 17:12

Hej Mads
Se nedenstående link:
http://www.biltema.dk/search/searchres.asp?strSearch=kabinevarmer&I1.x=18&I1.y=6
Om den er hyggelig, ved jeg ikke, for jeg har ikke afprøvet den endnu (Se
bjarkes indlæg om brand).
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 - nr.18, Århus.

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-08 19:37

Der findes også to typer der er hvide og opretstående. De kan købe i bauhaus
og Silvan.

Det handler om at få en med så lidt mekanik i som muligt. Samme princip som
2 60w pærer inde i motorrummet. Det er så simpelt at det ikke kan gå galt.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-11-08 20:57

Hej Steffen.

Nå, sådan én! Det kunne faktisk være hyggeligt at have sådan en kørende, men
det må vi ikke i vores båd-klub. Ingen el-ovne, og dermed basta! Nå, men der
skal jo også være en grund til, at det er Århus-områdets billigste klub at
være med i...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Jan

Dato : 30-11-08 23:02

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i melding
> [...]
> Om den er hyggelig, ved jeg ikke, for jeg har ikke afprøvet den endnu (Se

http://www.tel-rad.no/accounts/500479/File/Importfiler/21761.pdf
Jeg har 2 Frico FML 450 (monteres liggende) i lugaren og en 40W Hylite i
motorrrommet på min seilbåt.
FML har rustfritt rørelement, type FMLR 200 er bygget helt i rustfritt.

Hilsen Jan