/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Frostsikring af toilet og holdingtank.
Fra : Ukendt


Dato : 23-11-08 22:10

Hvad anbefaler I?
Glykol-blanding? Sprinklervæske? Sprit? Andet?
Både i toiletkumme og holdingtank? Eller?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



 
 
Henrik Kolle Rasmuss~ (23-11-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 23-11-08 22:45

brug solfanger væske det forurener ikke så slemt


Henrik Kolle Rasmussen

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4929c6a5$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvad anbefaler I?
> Glykol-blanding? Sprinklervæske? Sprit? Andet?
> Både i toiletkumme og holdingtank? Eller?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
>



Ukendt (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-11-08 11:07

Interessant forslag.
Vidste faktisk ikke hvad det er.
Er lidt dyrt - ikke?
God idé - Tak!

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4929ced6$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> brug solfanger væske det forurener ikke så slemt
>
>
> Henrik Kolle Rasmussen
>



Harding Larsen (01-12-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 01-12-08 15:57

Hej Flemming,

Ethylenglykol (kendes på den blå farve) er teknisk set det
bedste alternativ. Den kan anvendes ned til lave temperaturer
med acceptabel viskositet og varmetekniske egenskaber.

Propylenglykol (kendes på den røde farve) får høj viskositet ved
lave temperaturer. I ren form er den dog mindre giftig end
Ethylenglykol. Når der er risiko for kontakt med levnedsmidler
er propylenglykol at foretrække.
Propylenglykol anvendes i solfangeranlæg da den tåler højere
temperaturer end ethylenglykol.

Ethylenglykol og propylenglykol må ikke blandes, da man ikke kan
bestemme frysepunktet i blandingen.

Anvend den blå i toilet og holdingtank!

Mvh/Harding


Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Interessant forslag.
>Vidste faktisk ikke hvad det er.
>Er lidt dyrt - ikke?
>God idé - Tak!
>
>--
>mvh
>Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
>"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
>news:4929ced6$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> brug solfanger væske det forurener ikke så slemt
>>
>>
>> Henrik Kolle Rasmussen
>>


Ukendt (01-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-12-08 20:23

Hej Harding,

Det har jeg også gjort, for det var det, jeg havde.
Men da jeg "googlede" på det til solvarmeanlæg,
blev jeg da lidt inspireret af dets mindre giftighed.

På et tidspunkt er det jo sandsynligt, at indholdet
ryger ud i havet ... Når jeg er langt nok ude ...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Harding Larsen (slet UOL4N)" <harding@UOL4Nlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:12281438460.538290993617014@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
>
> Ethylenglykol (kendes på den blå farve) er teknisk set det
> bedste alternativ. Den kan anvendes ned til lave temperaturer
> med acceptabel viskositet og varmetekniske egenskaber.
>
> Propylenglykol (kendes på den røde farve) får høj viskositet ved
> lave temperaturer. I ren form er den dog mindre giftig end
> Ethylenglykol. Når der er risiko for kontakt med levnedsmidler
> er propylenglykol at foretrække.
> Propylenglykol anvendes i solfangeranlæg da den tåler højere
> temperaturer end ethylenglykol.
>
> Ethylenglykol og propylenglykol må ikke blandes, da man ikke kan
> bestemme frysepunktet i blandingen.
>
> Anvend den blå i toilet og holdingtank!
>
> Mvh/Harding
>
>
> Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>>Interessant forslag.
>>Vidste faktisk ikke hvad det er.
>>Er lidt dyrt - ikke?
>>God idé - Tak!
>>
>>--
>>mvh
>>Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>
>>"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse
>>news:4929ced6$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> brug solfanger væske det forurener ikke så slemt
>>>
>>>
>>> Henrik Kolle Rasmussen
>>>
>



Harding Larsen (01-12-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 01-12-08 22:42

Hej Flemming,

Ja det kan du have ret i at det er mindre giftigt end
Ethylenglykol.
Propylenglykon har i en årrække været anvendt til malkekøer som
et stof der omsættes til sukker i koen og som derfor har været
anvendt i behandlingen af Ketose.
Ulemperne for køerne er:
Åndedrætsbesvær, overdreven spytproduktion, diarré, vaklende
gang, døsighed/nedstemthed.
Måske vil det være en god medicin til rurerne.

Ja det er utroligt hvad man kan finde på Google.

Propylenglykol bliver mere stift ved lavere temperaturer men
forskellen til etylenglykols frysepunkt er kun 4 grader -28 gr.
og -32 gr.
Har rust- og korrosionbeskyttelsen en opgave er det optimale 30%
glykol i blandingen.

Mvh/Harding



Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Hej Harding,
>
>Det har jeg også gjort, for det var
>det, jeg havde.
>Men da jeg "googlede" på det til
>solvarmeanlæg,
>blev jeg da lidt inspireret af dets
>mindre giftighed.
>
>På et tidspunkt er det jo
>sandsynligt, at indholdet
>ryger ud i havet ... Når jeg er
>langt nok ude ...
>
>--
>mvh
>Flemming Torp - Gimle - DEN-61 -
>X-342 - Helsingør
>
>"Harding Larsen (slet UOL4N)"
><harding@UOL4Nlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>en meddelelse
>news:12281438460.538290993617014@dt
>ext.news.tele.dk...
>> Hej Flemming,
>>
>> Ethylenglykol (kendes på den blå
>>farve) er teknisk set det
>> bedste alternativ. Den kan
>>anvendes ned til lave temperaturer
>> med acceptabel viskositet og
>>varmetekniske egenskaber.
>>
>> Propylenglykol (kendes på den
>>røde farve) får høj viskositet ved
>> lave temperaturer. I ren form er
>>den dog mindre giftig end
>> Ethylenglykol. Når der er risiko
>>for kontakt med levnedsmidler
>> er propylenglykol at foretrække.
>> Propylenglykol anvendes i
>>solfangeranlæg da den tåler højere
>> temperaturer end ethylenglykol.
>>
>> Ethylenglykol og propylenglykol
>>må ikke blandes, da man ikke kan
>> bestemme frysepunktet i blandingen.
>>
>> Anvend den blå i toilet og
>>holdingtank!
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>> Flemming Torp
>><fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>>>Interessant forslag.
>>>Vidste faktisk ikke hvad det er.
>>>Er lidt dyrt - ikke?
>>>God idé - Tak!
>>>
>>>--
>>>mvh
>>>Flemming Torp - Gimle - DEN-61 -
>>>X-342 - Helsingør
>>>
>>>"Henrik Kolle Rasmussen"
>>><kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en
>> meddelelse
>>>news:4929ced6$0$56778$edfadb0f@dt
>>>ext02.news.tele.dk...
>>>> brug solfanger væske det
>>>>forurener ikke så slemt
>>>>
>>>>
>>>> Henrik Kolle Rasmussen
>>>>
>>


SørenH (23-11-2008)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 23-11-08 23:19

Flemming Torp skrev:
> Hvad anbefaler I?
> Glykol-blanding? Sprinklervæske? Sprit? Andet?
> Både i toiletkumme og holdingtank? Eller?
>
Har brugt glykolblanding i årevis både til toiletskål/pumpe og
holdingtankbund/slanger, efter anbefaling fra min motormand.
Og da jeg spurgte på værftet i Sens før vi tog hjem sagde de det samme.
Rien de problem!
SørenH
s/y Marie af Næstved

Ukendt (23-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-11-08 23:53

Ja, ganske alm. kølervæske i toilettet. Septitanken skal jo være tom, så det
bekymrer jeg mig ikke om.

Eneste ulempe ved tankens kølervæske er, at farven kan sætte sig i
toilettets plast dele. Det syne sjeg er et meget lille problem. Bowlen er jo
af porcelæn og nede i hullet er der jo alligevel ikke kønt.

Har man et helt nyt toilet der skal være "smukt" nede i hullet kan man bruge
bådshoppens "vandtank antifrost" (de firkantede dunke), da det er farvet med
noget andet der ikke smitter af.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
news:4929cab3$0$11598$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Flemming Torp skrev:
>> Hvad anbefaler I?
>> Glykol-blanding? Sprinklervæske? Sprit? Andet?
>> Både i toiletkumme og holdingtank? Eller?
>>
> Har brugt glykolblanding i årevis både til toiletskål/pumpe og
> holdingtankbund/slanger, efter anbefaling fra min motormand.
> Og da jeg spurgte på værftet i Sens før vi tog hjem sagde de det samme.
> Rien de problem!
> SørenH
> s/y Marie af Næstved


Ukendt (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-11-08 11:14

Jeg tænker heller ikke så meget på selve septiktanken, men på
slangeforbindelserne og ventilerne imellem toiletkummen og tanken og om
der evt. kan stå saltvand i indgangsventilen, som evt. kan give
frostskader, da båden ligger i vandet?

Hvorfor er glykol egentlig bedre end sprinklervæske i denne sammenhæng?

Om kummen skulle blive en anelse lyseblå bekymrer mig ikke voldsomt ...
...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:4929ded9$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja, ganske alm. kølervæske i toilettet. Septitanken skal jo være tom,
> så det bekymrer jeg mig ikke om.
>
> Eneste ulempe ved tankens kølervæske er, at farven kan sætte sig i
> toilettets plast dele. Det syne sjeg er et meget lille problem. Bowlen
> er jo af porcelæn og nede i hullet er der jo alligevel ikke kønt.
>
> Har man et helt nyt toilet der skal være "smukt" nede i hullet kan man
> bruge bådshoppens "vandtank antifrost" (de firkantede dunke), da det
> er farvet med noget andet der ikke smitter af.
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
> news:4929cab3$0$11598$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>> Flemming Torp skrev:
>>> Hvad anbefaler I?
>>> Glykol-blanding? Sprinklervæske? Sprit? Andet?
>>> Både i toiletkumme og holdingtank? Eller?
>>>
>> Har brugt glykolblanding i årevis både til toiletskål/pumpe og
>> holdingtankbund/slanger, efter anbefaling fra min motormand.
>> Og da jeg spurgte på værftet i Sens før vi tog hjem sagde de det
>> samme.
>> Rien de problem!
>> SørenH
>> s/y Marie af Næstved
>



SørenH (25-11-2008)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 25-11-08 16:01

Flemming Torp skrev:
> Jeg tænker heller ikke så meget på selve septiktanken, men på
> slangeforbindelserne og ventilerne imellem toiletkummen og tanken og om
> der evt. kan stå saltvand i indgangsventilen, som evt. kan give
> frostskader, da båden ligger i vandet?
>
> Hvorfor er glykol egentlig bedre end sprinklervæske i denne sammenhæng?
>
> Om kummen skulle blive en anelse lyseblå bekymrer mig ikke voldsomt ...
> ...
>

Det tænker jeg skam osse på.
Selvom der er foretaget udtømning (det kommer til at lyde som ørkenens
sønner!) vil der stadig stå skyllevand i slangebøjninger, ventiler og
maceratorpumpe, så toilettet får ca 1 liter glykolblanding, så
håndpumper jeg til holdingtanken og kører derefter med maceratorpumpen
til den ikke kan mere.
Det foregår på land, - og det lugter sku jeg hilse og sige.

Sprinklervæske er vand med sprit og renseadditiver, og duer slet ikke
til vinterkonservering.

Hilsen
SørenH
s/y Marie af Næstved

Ukendt (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-11-08 19:40

Enig. Spritten i sprinklervæske fordamper og så viker det ikke efter et par
uger ...

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
news:492c06f6$0$11582$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Flemming Torp skrev:
>> Jeg tænker heller ikke så meget på selve septiktanken, men på
>> slangeforbindelserne og ventilerne imellem toiletkummen og tanken og om
>> der evt. kan stå saltvand i indgangsventilen, som evt. kan give
>> frostskader, da båden ligger i vandet?
>>
>> Hvorfor er glykol egentlig bedre end sprinklervæske i denne sammenhæng?
>>
>> Om kummen skulle blive en anelse lyseblå bekymrer mig ikke voldsomt ...
>> ...
>>
>
> Det tænker jeg skam osse på.
> Selvom der er foretaget udtømning (det kommer til at lyde som ørkenens
> sønner!) vil der stadig stå skyllevand i slangebøjninger, ventiler og
> maceratorpumpe, så toilettet får ca 1 liter glykolblanding, så håndpumper
> jeg til holdingtanken og kører derefter med maceratorpumpen til den ikke
> kan mere.
> Det foregår på land, - og det lugter sku jeg hilse og sige.
>
> Sprinklervæske er vand med sprit og renseadditiver, og duer slet ikke til
> vinterkonservering.
>
> Hilsen
> SørenH
> s/y Marie af Næstved


Ukendt (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-11-08 20:01

sæ'følig ... tak for den lektion!

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:492c467b$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Enig. Spritten i sprinklervæske fordamper og så viker det ikke efter
> et par uger ...
>
> Bjarke
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
> news:492c06f6$0$11582$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>> Flemming Torp skrev:
>>> Jeg tænker heller ikke så meget på selve septiktanken, men på
>>> slangeforbindelserne og ventilerne imellem toiletkummen og tanken og
>>> om der evt. kan stå saltvand i indgangsventilen, som evt. kan give
>>> frostskader, da båden ligger i vandet?
>>>
>>> Hvorfor er glykol egentlig bedre end sprinklervæske i denne
>>> sammenhæng?
>>>
>>> Om kummen skulle blive en anelse lyseblå bekymrer mig ikke voldsomt
>>> ... ...
>>>
>>
>> Det tænker jeg skam osse på.
>> Selvom der er foretaget udtømning (det kommer til at lyde som
>> ørkenens sønner!) vil der stadig stå skyllevand i slangebøjninger,
>> ventiler og maceratorpumpe, så toilettet får ca 1 liter
>> glykolblanding, så håndpumper jeg til holdingtanken og kører derefter
>> med maceratorpumpen til den ikke kan mere.
>> Det foregår på land, - og det lugter sku jeg hilse og sige.
>>
>> Sprinklervæske er vand med sprit og renseadditiver, og duer slet ikke
>> til vinterkonservering.
>>
>> Hilsen
>> SørenH
>> s/y Marie af Næstved
>



Torben Bach (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 24-11-08 17:11

Flemming Torp wrote:
> Hvad anbefaler I?
> Glykol-blanding? Sprinklervæske? Sprit? Andet?
> Både i toiletkumme og holdingtank? Eller?

Iflg. anbefalinger i feks. BaadNyt, så vil glycerin også være en meget fin
mulighed. Det har jeg brugt i 2-3 år, mens jeg i år havde en sjat frostvæske
til overs, så det bliver det, jeg prøver i år.

Mvh
Torben


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177491
Tips : 31966
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408448
Brugere : 218886

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste