VHF ??
Fra : HO

Dato : 21-11-08 21:49

Hej
Hvor i cyberspace er det muligt at oprette en tilmelding for en ny
installeret VHF.
Skulle jo gerne have et kalde / registrerings nummer - navn.
Jeg har ledt mange steder, men ikke fundet noget, er der en som kan hjælpe?
Båden har ikke tidligere haft VHF.
Det er en ny radio.

Jo jeg har certifikat - af ældre dato

Med venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 22:19

"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skulle jo gerne have et kalde / registrerings nummer - navn.
> Jeg har ledt mange steder, men ikke fundet noget, er der en som kan

Hej HO,

du kan her finde blanketten som du skal bruge.

http://www.sofartsstyrelsen.dk/graphics/Synkron-Library/Sofartsstyrelsen/Blanketter/Ans%F8g-skema%207-10-08.pdf

God fornøjelse.

venlig hilsen

JN

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-11-08 22:22

"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Skulle jo gerne have et kalde / registrerings nummer - navn.
> Jeg har ledt mange steder, men ikke fundet noget, er der en som kan

Her:
http://www.fritidssejler.dk/radio/Ansoegning%20kaldesignal.pdf
Du kan jo nok ikke få et MMSI-nummer hvis du ikke har et SRC.

--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte

Fra : HO

Dato : 21-11-08 23:02

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Her:
> http://www.fritidssejler.dk/radio/Ansoegning%20kaldesignal.pdf
> Du kan jo nok ikke få et MMSI-nummer hvis du ikke har et SRC.
Hej
mange tak, har fundet den.
Men det er da håbløs forældet, man skal udprinte og sende med fax - typisk
offentlig.
Kan man få tildelt SRC nummer uden at have gennemgået dette kursus?

Jeg har fået VHF til at læse POS via plotteren, ret smart POS står i
display.

MVH
Hans Olsen

Fra : Torben Bach

Dato : 21-11-08 23:30

HO wrote:
> [...]
> Kan man få tildelt SRC nummer uden at have gennemgået dette kursus?
>
> Jeg har fået VHF til at læse POS via plotteren, ret smart POS står i

Du kan da sagtens få registreret din radio, men en registrering er da ikke
en lovliggørelse af brugen af radioen, så på med vanten - betal hvad gebyret
og bestå den prøve, der gøre det lovligt at bruge din radio.

Jeg registrerede selv min VHF med DSC før jeg bestod SRC-prøven, så det er
ikke noget problem, men det er da en god ting sådan for samvittighedens
skyld, at man kan bruge den nye radio på den lovlige måde - at man kan lave
et prøveopkald til Lyngby Radio. Det eneste jeg savner er muligheden for at
teste den *rød* knap, at den virker, men så vidt jeg ved, kan det ikke lige
lade sig gøre, og så må man jo sætte sin lid til, at systemet virker den
dag, hvor der er brug for hjælp.

Mvh
Torben

Fra : HO

Dato : 22-11-08 07:19

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan da sagtens få registreret din radio, men en registrering er da ikke
> en lovliggørelse af brugen af radioen, så på med vanten - betal hvad
> gebyret og bestå den prøve, der gøre det lovligt at bruge din radio.

hov - hov
rolig nu - jeg har certirfikat til at bruge RDO - og jeg er jo netop ved at
registrere den, for at betale gebyret for ibrugtagning.
Hvis det er så krimminel, undlader jeg da bare DSC - og ansøgning om MMSI
nummer.

MVH
HO

Fra : HO

Dato : 22-11-08 07:50

> [...]
> at registrere den, for at betale gebyret for ibrugtagning.
> Hvis det er så krimminel, undlader jeg da bare DSC - og ansøgning om MMSI
hovsa - glemte lige en

mvh
HO

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-11-08 12:43

> [...]
> offentlig.
> Kan man få tildelt SRC nummer uden at have gennemgået dette kursus?

MMSI-nummer tilhører radioen, og som andre har skrevet, kan du godt få
tildelt dette nummer uden at have certifikat.
SRC (Short Range Certificate) kan du kun få ved at aflægge og bestå en
prøve. SRC giver dig så lov til bl.a. at bruge DSC (Digital Selective Call),
og også den "røde" knap på radioen. Noget andet er så, at Lyngby Radio
garanteret ikke vil ignorere dig, selv om du trykker på knappen uden at have
SRC.
Se evt. nærmere her: http://tdc.dk/lyngbyradio/publish.php?id=4584

> Jeg har fået VHF til at læse POS via plotteren, ret smart POS står i
> display.

Ja, det er smart, og den position sendes automatisk, når du trykker på
knappen.

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 22:23

> [...]
> Skulle jo gerne have et kalde / registrerings nummer - navn.
> Jeg har ledt mange steder, men ikke fundet noget, er der en som kan

hmmm,

linket jeg smed, laver ged .... prøver igen

http://www.sofartsstyrelsen.dk/graphics/Synkron-Library/Sofartsstyrelsen/Blanketter/Ans%F8g-skema%207-10-08.pdf

Ellers gå til Søfartsstyrelsens hjemmeside - Blanketter - og dér finder du
hvad du skal bruge.

venlig hilsen

JN

Fra : HH

Dato : 22-11-08 03:56

Jeg har også sådan en DSC-VHF, og som allerede sagt kan man sagtens få
MMSI-nummer og indkode dette i radioen, men du må ikke bruge det før
du har aflagt prøve.
Du kan gennemgå kursus på nettet hvis du ikke vil gå på aftenskole. Se
her: http://www.duelighed.dk/
Men jeg synes også som det er nævnt ovenfor, at selve systemet er et
rigtigt dårligt design. Trykket på "den røde knap" skal ganske rigtigt
udløse en DSC-nødmelding og gerne her med den aktuelle position fra
bådens GPS.

Men det kan ikke testes "skarpt" - for så går hele apparatet med
nødberedskab i gang. Jeg synes at det er uforsvarligt at have et
elektronisk system, som sikkert virker når radioen er ny, men hvad
efter 10 eller 15 år i en fugtig båd?

Det havde ellers efter min mening været ganske let at indføre en
testmulighed. I DSC-radioerne kan man vælge nødsituationens art (mand
over bord, brand, synkning .......) og det ville her være lækkert med
en "test" indstilling. Men den er der ikke og den enkelte sejler har
kun radioens rennome at være tryg ved.

Hans-Henrik