Krampe i fingrene
Fra : Anet

Dato : 25-07-01 19:16

Hej

Nu skal vi snart afsted på en lidt længere tur og derfor må jeg lige spørge
den erfarne gruppe her. Jeg får hurtigt krampe i fingrene/sovende fingre.
Jeg prøver at slappe meget af når jeg kører og mine hansker er fint store så
de ikke stopper blodtilførslen. Kan nogen hjælpe mig lidt på vej så ville
jeg blive meget glad.

hilsen
Anet

Fra : Jebir

Dato : 25-07-01 20:20

> [...]

> de ikke stopper blodtilførslen. Kan nogen hjælpe mig lidt på vej så ville

- Hvilken cykel kører du på?
Jeg har lige fået kortet, og havde samme problem da jeg tog det. Jeg kørte i
starten på en CB 500 - bambusraket...
Jeg havde præcis de problemer du beskriver her, og snakkede med kørelæreren
om det - så kom jeg til at køre på en TU 250 X (hvem sagde knallert... hehe)
Det gjorde det imidlertid meget bedre - og da jeg senere kom på CB'eren
igen, var det bedre - jeg havde vænnet mig til at "sidde" op på cyklen,
istedet for at ligge fremad som på cb'eren.
Altså: Sørg for at sidde op så meget som muligt - så du ikke støtter på
håndroden - det er den muskel der sidder her der bliver trykket på når du
læner dig fremad...
Håber du kan bruge det til noget,
Mikkel Skou

Fra : Bo Thomsen

Dato : 25-07-01 20:42

> Nu skal vi snart afsted på en lidt længere tur og derfor må jeg lige
spørge
> den erfarne gruppe her. Jeg får hurtigt krampe i fingrene/sovende fingre

jo mere du køre jo mere vænner dine hænder sig til det,
du kan prøve at binde et "tyndt" lag skumgummi rundt om håndtagende. det
skulle gerne tage det værste.
ellers må du jo køre hele ferien ved at gasse op til 160 km/t og slippe
håndtagene og ryste hænderne - tage fat i styret igen og gentag behandlingen

men husk at besøg tankstationerne lidt ofterer end normalt
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-07-01 20:41

Anet skrev:

> Hej
>
> Nu skal vi snart afsted p�en lidt l�gere tur og derfor m�jeg lige
sprge
> den erfarne gruppe her. Jeg f� hurtigt krampe i fingrene/sovende fingre.
> Jeg prver at slappe meget af n� jeg krer og mine hansker er fint store s
> de ikke stopper blodtilfrslen. Kan nogen hj�pe mig lidt p�vej
s�ville
> jeg blive meget glad.

Umiddelbart vil jeg mene at det kommer af små vibrationer i styret. Hvis du
ellers slapper af i hænderne, og ikke lægger vægt på dem når du kører, så
kan jeg ikke lige komme i tanker om andre muligheder (dermed ikke sagt at
der ikke kan være andre . Man kan få sådan nogle små klodser til at
montere i enden på styret, og de er ofte standardudstyr. Deres, umiddelbart
lave, vægt sætter en efffektiv stopper for de små vibrationer, men hvis det
aligevel ikke er nok (hvilket jeg ellers vil mene når de er en CB500
(svjh.)) kan man fylde styret op med smeltet bly. Det er dog ikke lige
noget jeg har erfaringer med. De små styrvægte koster næppe en formue, men
jeg ved ikke lige om der er forskellige tykkelser osv.
God tur forresten!
--
mvh Jes Vestervang - med smadret ae, oe og aa...
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-07-01 16:05

"Jes Vestervang" <jesvj@2mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
umiddelbart
> lave, vægt sætter en efffektiv stopper for de små vibrationer, men hvis

Jeg mistede på et tidspunkt den ene klods på GS500E'en (de er
standardmonteret), og har siden kørt uden dem - men jeg kan faktisk ikke
mærke forskel. Måske er det fordi GS'ens styr bare er to stumper rør der er
boltet på forgaflen.

På KTM'en er der et "normalt" styr, og sådan en fætter vibrerer helt vildt,
men det er kurreret ved at Desperate Dan fra Hobro har lavet en ny
forgaffelbro til den, som er en kopi af en Kawasaki KX-bro, hvor
styr-klamperne er gummiophængt - det er effektivt til vibrationsdæmpning.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 25-07-01 21:10

Anet <anet@email.dk> skrev i en news:9jn2id$hqs$1@news.cybercity.dk...

> [...]
store så
> de ikke stopper blodtilførslen. Kan nogen hjælpe mig lidt på vej så

- Ubevidst nervøs "klamren"?
=> Cool it baby!
- Vibrerende skrammel-mc?
=> Få andre (tungere) svingningsdæmpende vægte på styrenderne.
Alternativt afstem farten (= omdrejninger => vibrationer) efter billedet
i dine spejles tydelighed!

--
Armand.

Fra : Anet

Dato : 25-07-01 22:38

Hej igen

Jeg har nu siddet og læst lidt i Jeres svar og jeg tror nok at det faktisk
kan passe meget godt med svar nr. 1. Altså jeg skal tænke på ikke at hvile
håndroden på styret og ligesom ligge vægten derned på. Jeg prøver i morgen
om det hjælper.
Tak for svarene.
Jeg kører på en xj600n og en xj600s

hilsen

Anet

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-07-01 23:15

On Wed, 25 Jul 2001 22:10:20 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej.

>- Ubevidst nervøs "klamren"?

Du er en ond mand nu Armand

Jeg lider faktisk af det samme, og det er ligegyldigt hvilken krikke
jeg sidder på nakken af.
Det starter slemt ved årets begyndelse, indtil jeg lærer ikke at hvile
med håndroden i grebene.
Når det alligevel begynder slipper jeg roret med venstre og slapper af
med højre hånds fingre kontrollerende gassen med følelse.
Lader fartvinden presse mig tilbage i sædet og lader som om jeg har
helt styr på siruationen
For det meste sidder jeg helt oprejst bag kåben så vinden gør sit til
at lette trykket..
Når jeg en sjælden gang dykker ned bag kåben er det med fingrene
hvilende på grebene, ikke håndroden.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-07-01 22:31

"Anet" <anet@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> de ikke stopper blodtilførslen. Kan nogen hjælpe mig lidt på vej så ville

Nu ved jeg ikke lige hvad slags cykel du kører på... Er det en sportscykel,
så prøv at bære noget af vægten i underkroppen istedet for i hænderne, og
husk at skifte håndstilling af og til. Øv dig i at køre med een hånd, for så
er du tvunget til at bære mere vægt med underkroppen, da du ikke bare kan
støtte på hænderne, det vil også gøre dine manøvreevner bedre, for man
styrer røv-dårligt hvis ens hænder bærer hele overkroppen. Væn dig til ikke
at køre med strakte arme, når dine arme er bøjede styrer du bedre, og du
bliver opmærksom på hvilke muskler der bærer hvad.

Væbn dig med tålmodighed, for det tager lidt tid at træne de rigtige
muskler. Da jeg for mange år siden gik over til at bruge to fingre til
kobling og bremse, var jeg også meget plaget af krampe i fingrene, så jeg
måtte ofte skifte tilbage til at bruge 4 fingre, men det tog nogle måneder
før mine fingre var stærke nok, og siden har det ikke været et problem. (Når
man kun bruger to fingre, har man stadig fat i styret med de andre to, så
det er meget lettere at styre mens man bremser, men det er nok mest en
off-road teknik.)

Rittig

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-07-01 23:24

On Wed, 25 Jul 2001 23:31:23 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Claus (og andre).

> [...]
>man kun bruger to fingre, har man stadig fat i styret med de andre to, så
>det er meget lettere at styre mens man bremser, men det er nok mest en

Jeg er selv i samme vogn.
To fingre til bremse og kobling, hvilket jeg indkasserede en
reprimande for på DMC' kørekursus.
Jeg tror imidlertid ikke på at det er en uvane, og som du selv
udtrykker det, har man en bedre føling med cyklen på den måde.
Jeg har på det sidste øvet mig i kun at anvende en finger på bremsen,
og det går fint.
Skidtet skal bare virke før det er en god ide.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 26-07-01 11:56

> [...]
> og det går fint.
> Skidtet skal bare virke før det er en god ide.

Men hvad for to fingre? jeg har tillagt mig en underlig vane med at bruge
pege og lillefinger? så har jeg bedst greb om styret, og der er lidt moment
for lillegingren der får fat længere ude på grebet.

Mikkel

Fra : Bo Thomsen

Dato : 26-07-01 12:34

> Men hvad for to fingre?

jeg benytter ring- og lille fingeren, og normalt bruger jeg 4 fingre på
koblingen
da jeg elllers synes at de to andre er i vejen for grebet kan trækkes helt
ind.
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-07-01 16:12

"Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> koblingen
> da jeg elllers synes at de to andre er i vejen for grebet kan trækkes helt

Det er nok en smagssag.
Jeg bruger pege og lange-finger, det er det jeg synes giver mest kontrol når
der skal files på koblingen, eller doseres precist på bremsen. Jeg har i
perioder prøvet kun at bruge pegefingeren alene, men så synes jeg det går
for langsomt på koblingen, og doseringen af forbremsen bliver for uprecis,
derfor bruger jeg nu konsekvent pege+lang finger.

Rittig
(med hydraulisk kobling)

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 26-07-01 16:43

> [...]
> for langsomt på koblingen, og doseringen af forbremsen bliver for uprecis,
> derfor bruger jeg nu konsekvent pege+lang finger.

Hydraulisk kobling... det må være på KTM'en?

Mikkel

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-07-01 07:42

"Mikkel Knudsen" <mikkel.knudsen@[SPAM-nej tak]vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9jpdob$olg$1@news.cybercity.dk...

> Hydraulisk kobling... det må være på KTM'en?

Jep.
Men jeg bruger naturligvis også to fingre på kabel-modellerne, jeg ku bare
ikke modstå fristelsen til at blære mig...

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-07-01 07:43

"Mikkel Knudsen" <mikkel.knudsen@[SPAM-nej tak]vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9jpdob$olg$1@news.cybercity.dk...

> Hydraulisk kobling... det må være på KTM'en?

PS: Man kan få et hydraulisk kobling kit til de fleste motorcykler for ca.
1500 kr! En af rødderne fra klubben er ved at montere et.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-07-01 12:07

Claus Rittig skrev:

> "Mikkel Knudsen" <mikkel.knudsen@[SPAM-nej tak]vip.cybercity.dk> skrev i
> en meddelelse news:9jpdob$olg$1@news.cybercity.dk...

> PS: Man kan f�et hydraulisk kobling kit til de fleste motorcykler for
ca.
> 1500 kr! En af rdderne fra klubben er ved at montere et.

Hvor køber man sådan et kit?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-07-01 18:26

> ca.
> >
> Hvor køber man sådan et kit?

Jeg ved ikke hvor det får i DK, men det er Brembo der laver det, såeh - TMP
måske?
I Dyskland fås det hos Götz, det er mest der jeg handler.

Rittig

Fra : Brian Lænø

Dato : 27-07-01 15:10

"Claus Rittig" skrev

> PS: Man kan få et hydraulisk kobling kit til de fleste motorcykler for ca.
> 1500 kr! En af rødderne fra klubben er ved at montere et.
>
> Rittig

Hvorfor købe et kit?, der er da hydraulisk kobling på alle ordentlige
motorcykler

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Bo Thomsen

Dato : 27-07-01 23:27

> Hvorfor købe et kit?, der er da hydraulisk kobling på alle ordentlige
> motorcykler

kan ikk siges bedre
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg inkl. hydraulisk kobling
bbt@worldonline.dk

Fra : Bo Thomsen

Dato : 26-07-01 09:52

.. (Når
> man kun bruger to fingre, har man stadig fat i styret med de andre to, så
> det er meget lettere at styre mens man bremser, men det er nok mest en
> off-road teknik.)

nææ den teknik bruges da også af mange på racerer da man så kan kontrolere
gassen samtigigt.
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Albert

Dato : 26-07-01 00:28

> [...]

> de ikke stopper blodtilførslen. Kan nogen hjælpe mig lidt på vej så ville

Jeg købte nogle stødabsoberende greb til min CBR og det fjernede
fuldstændigt
følelsen af vibrationerne = ingen sovende hænder

Pris ? 5Dm ved Hein Gericke = knap 20 kr !!!

Fra : Mogens Dammand

Dato : 26-07-01 21:08

Da det jo åbenbart er et problem mange lider af (incl. mig selv) har jeg
lige været sammen med en zoneterapeaut og hun påstod at hun havde kureret
nogen stykker da det kan stamme fra en muskelsammenfiltring i nakken. Om det
virker må tiden vise, det skal da prøves.
Hvis det hjælper skal i høre nærmere.

Mogens
Transalp