|
| Hemi mig her og Hemi mig der ? Fra : Ole Andersen |
Dato : 19-11-08 19:03 |
|
Så lige "Overhauling" her til aften hvor gutten fik en hemi motor sat i.
Hvad er så specielt for en Hemimotor ? Lyden er sej , men hvad med resten og
er der slet ingen minusser ?
| |
Fister Løgsovs (19-11-2008)
| Kommentar Fra : Fister Løgsovs |
Dato : 19-11-08 19:09 |
|
Den 19-11-2008, skrev Ole Andersen:
> Så lige "Overhauling" her til aften hvor gutten fik en hemi motor sat i.
> Hvad er så specielt for en Hemimotor ? Lyden er sej , men hvad med resten og
> er der slet ingen minusser ?
Tag et kig her.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hemi
Kai
| |
Ole Andersen (19-11-2008)
| Kommentar Fra : Ole Andersen |
Dato : 19-11-08 19:22 |
|
"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen
news:mn.9c7c7d8b875eaf58.88596@invalid.za...
> Den 19-11-2008, skrev Ole Andersen:
>> Så lige "Overhauling" her til aften hvor gutten fik en hemi motor sat i.
>> Hvad er så specielt for en Hemimotor ? Lyden er sej , men hvad med resten
>> og er der slet ingen minusser ?
>
> Tag et kig her.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Hemi
> Kai
>
>
DET fik jeg ikke ret meget ud af. Nogen der vil fortælle på "dansk" ganske
kort hvad det går ud på ?
| |
André S Hansen (19-11-2008)
| Kommentar Fra : André S Hansen |
Dato : 19-11-08 19:42 |
|
"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> skrev i meddelelsen
news:4924592d$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen
> news:mn.9c7c7d8b875eaf58.88596@invalid.za...
>> Den 19-11-2008, skrev Ole Andersen:
>>> Så lige "Overhauling" her til aften hvor gutten fik en hemi motor sat i.
>>> Hvad er så specielt for en Hemimotor ? Lyden er sej , men hvad med
>>> resten og er der slet ingen minusser ?
>>
>> Tag et kig her.
>> http://en.wikipedia.org/wiki/Hemi
>> Kai
>>
>>
>
>
> DET fik jeg ikke ret meget ud af. Nogen der vil fortælle på "dansk" ganske
> kort hvad det går ud på ?
>Halvkugleformet forbrændingskammer
semi dansk
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FHemi&hl=da&ie=UTF-8&sl=en&tl=da
| |
Ivar (19-11-2008)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 19-11-08 19:44 |
|
Ole Andersen skrev:
> Hvad er så specielt for en Hemimotor ?
Hemi er navnet på en V8 fra Chrysler. Den bruges i Chryslers biler,
dvs Jeep, Dodge og selvfølgelig Chrysler.
Wikipedia fortæller at navnet kommer fra formen på forbrændingskamret,
der er hemi-sfærisk. Det er det vist på stort set alle motorer, så
det er der ikke så meget i.
Det er en stødstangsmotor, så på det felt kan man kalde den et
levende fossil.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.
http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
Brian H (19-11-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 19-11-08 21:28 |
|
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.9c9f7d8b9712e7ef.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Wikipedia fortæller at navnet kommer fra formen på forbrændingskamret,
> der er hemi-sfærisk. Det er det vist på stort set alle motorer, så
> det er der ikke så meget i.
Det er da ikke andre end Hemi der har hvad man vil kalde hemi-sfærisk
forbrændingskammer? Normalen er da en noget mere 'flad' / 'kantet'
konstruktiv.
| |
Ivar (19-11-2008)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 19-11-08 21:43 |
|
Brian H skrev:
> Det er da ikke andre end Hemi der har hvad man vil kalde hemi-sfærisk
> forbrændingskammer?
Hemisfærisk betyder halvkugleformet. Forbrændingskammeret i en Hemi
er faktisk ikke specielt mere halvkugleformet end i andre motorer
Her er et nyt Hemi-topstykke
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:NEWHemi_Chamber.jpg
Der er ikke specielt halvkugleformet
Her er et som Wikipedia kalder hemisfærisk
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:SOHC_Hemi_Chamber.jpg
Så vidt jeg kan se er det for fladt til at være en halvkugle.
I stedet for at skrive, at alle var hemisfærisk, var det nok
mere korrekt at skrive, at Hemi-motoren er ikke mere hemisfærisk end
andre motorer.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
Ukendt (19-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-11-08 22:20 |
|
Det handler nok mere idag om en ædel lang historie.
Og så ser ordet HEMI jo godt ud på siden
af kareten *S*.
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.9d177d8bb9d76198.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Ivar Magnusson
>
> --
> Træt af Outlook Express?
| |
Søren (19-11-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 19-11-08 22:05 |
|
Ivar skrev:
> Ole Andersen skrev:
>
>> Hvad er så specielt for en Hemimotor ?
>
> Hemi er navnet på en V8 fra Chrysler.
Mere specifikt: Mopar
> Den bruges i Chryslers biler,
> dvs Jeep, Dodge og selvfølgelig Chrysler.
> Wikipedia fortæller at navnet kommer fra formen på forbrændingskamret,
> der er hemi-sfærisk. Det er det vist på stort set alle motorer, så
> det er der ikke så meget i.
> Det er en stødstangsmotor, så på det felt kan man kalde den et
> levende fossil.
... men dog stadig rendyrket ondskab. En 1968 Dodge Charger RT Hemi ..
ahhh .. så bliver det ikke bedre.
>
>
> Ivar Magnusson
>
| |
Ivar (19-11-2008)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 19-11-08 22:47 |
|
Søren skrev:
>> Hemi er navnet på en V8 fra Chrysler.
> Mere specifikt: Mopar
Argh, hvis du vil lave ordkløveri: Det er mere specifikt en motor
fra Chrysler LLC. Mopar er navnet på originale reservedele til
biler fra Chrysler LLC. Mopar har været brugt som slang om motorene,
men det er altså kun rigtigt, hvis motorene er solgt som reservedele.
Ivar Magnusson
--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
RP (20-11-2008)
| Kommentar Fra : RP |
Dato : 20-11-08 07:23 |
|
> Hemi er navnet på en V8 fra Chrysler. Den bruges i Chryslers biler,
> dvs Jeep, Dodge og selvfølgelig Chrysler.
> Wikipedia fortæller at navnet kommer fra formen på forbrændingskamret,
> der er hemi-sfærisk. Det er det vist på stort set alle motorer, så
> det er der ikke så meget i.
> Det er en stødstangsmotor, så på det felt kan man kalde den et
> levende fossil.
Prøv evt den her istedet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Hemi_engine
Men det er ikke kun formen på forbrændingskammeret men også
placeringen af ventilerne (overfor hinanden, istedet for på række),
som giver bedre airflow, men også et mere kompleks vippetøjsgeometri
(i forhold til et alm. amerikansk V8 topstykke.
Kørte amerikanerne ikke med stødstangsmotorer helt op til 90'erne
| |
Ivar (20-11-2008)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 20-11-08 18:17 |
|
RP skrev:
> Kørte amerikanerne ikke med stødstangsmotorer helt op til 90'erne
Jo, helt op til 2009.
Motoren på en Chrysler 2009 5,7 eller 6,1 Hemi er med stødstænger.
http://www.chrysler.dk/300c/hemi/
Prøv at klikke på billedet til højre, "Oversigt".
Det er en motor som i sin mindste udgave yder 360 hk (2008: 340 hk)
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
Christian B. Andrese~ (21-11-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 21-11-08 00:38 |
|
On Nov 20, 6:16 pm, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> RP skrev:
>
> > Kørte amerikanerne ikke med stødstangsmotorer helt op til 90'erne
>
> Jo, helt op til 2009.
> Motoren på en Chrysler 2009 5,7 eller 6,1 Hemi er med stødstænger.
Sjovt så virker det som om at de er et uland indenfor motorer, den
eneste måde de kan få flere heste ud af dem er større slagvolumen. Og
det giver vel næppe flere km/l
Men det betyder jo ikk så meget for dem med de
brændstofpriser....endnu.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Lars Ehlers (21-11-2008)
| Kommentar Fra : Lars Ehlers |
Dato : 21-11-08 10:34 |
|
On Thu, 20 Nov 2008 23:38:18 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:
>Sjovt så virker det som om at de er et uland indenfor motorer, den
>eneste måde de kan få flere heste ud af dem er større slagvolumen. Og
>det giver vel næppe flere km/l
>Men det betyder jo ikk så meget for dem med de
>brændstofpriser....endnu.
Det er så det, der er sjovt ved en doven amerikansk V8. Selvfølgelig
kan man lave højtydende V8 motorer med mere moderne teknologi, men der
er nu noget helt specielt over en buldrende amerikanermotor.
Jo, vi fik da at mærke at olien var blevet meget dyr, jeg så faktisk
priser på omkring 7 kr literen på et tidspunkt, men nu er den nede på
de 3 kroner igen
--
Lars Ehlers
2006 Dodge Magnum R/T - 5,7 HEMI V8 - 340 HK
2003 Saab 9-5 Aero - 2,3 Turbo - 250 HK
| |
Ebbe Kristensen (21-11-2008)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 21-11-08 11:51 |
|
Lars Ehlers wrote:
> jeg så faktisk
> priser på omkring 7 kr literen på et tidspunkt, men nu er den nede på
> de 3 kroner igen
Det så jeg osse - men nu er den oppe over 8 kroner igen
Ebbe
| |
Christian B. Andrese~ (21-11-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 21-11-08 04:43 |
|
On Nov 21, 10:33 am, Lars Ehlers <ehlersNOS...@yahoo.com> wrote:
> On Thu, 20 Nov 2008 23:38:18 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
>
> <t...@tiscali.dk> wrote:
> >Sjovt så virker det som om at de er et uland indenfor motorer, den
> >eneste måde de kan få flere heste ud af dem er større slagvolumen. Og
> >det giver vel næppe flere km/l
> >Men det betyder jo ikk så meget for dem med de
> >brændstofpriser....endnu.
>
> Det er så det, der er sjovt ved en doven amerikansk V8. Selvfølgelig
> kan man lave højtydende V8 motorer med mere moderne teknologi, men der
> er nu noget helt specielt over en buldrende amerikanermotor.
Ja, men jeg tænkte jo mere hen ad R4
Men jeg forstår dig, de lyder sgu da godt.
> Jo, vi fik da at mærke at olien var blevet meget dyr, jeg så faktisk
> priser på omkring 7 kr literen på et tidspunkt, men nu er den nede på
> de 3 kroner igen
7 kr / liter ?
Stakler
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
RP (21-11-2008)
| Kommentar Fra : RP |
Dato : 21-11-08 06:42 |
|
> Sjovt så virker det som om at de er et uland indenfor motorer, den
> eneste måde de kan få flere heste ud af dem er større slagvolumen. Og
> det giver vel næppe flere km/l
> Men det betyder jo ikk så meget for dem med de
> brændstofpriser....endnu.
Uland og uland... en simpel motor konstruktion behøver jo ikke
nødvendigvis være dårlig, når man kigger på pris i forhold til
ydelse
Jeg har f.eks. en gammel corvette fra 1968, den har en 5.4 L V8'er.
Her i efteråret lavede vi en økonomi test for sjov, målt over 200 km
kørte den 9.84 km/l. Kørt afstand målt med GPS og tanken fyldt helt op
inden køretur startet og fyldt op igen ved slut. Det er møj gammel
bil, korrekt. Men den yder ca. 220 hk på hjulene.
De nyere corvette motorer (LS generationen) kan vel ca. køre 10 km/l
ved pæn kørsel og yder 300-400 hk og koster mindre set i forhold til
eksempelvis ferrari og lamborghini.
| |
|
|