Skal jeg have BE kort?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 17-11-08 20:45

Hej

Jeg kører for tiden, med noget der ligner en pølsevogn på mit arbejde
(sælger ikke pølser ikke noget der ligner). Den er på _hvide_ plader, så der
er ikke påtrykt egenvægt/totalvægt, men blot en typeplade med 750 kg - vil
tro det er det den vejer, som den er.

Er reglerne de samme, som hvis det havde været en alm. Trailer?

Kan ikke het dreje, om jeg må køre med den.

Trækker den med en Transporter 1,9 død, som har tilladt totalvægt på 3025 kg
og maks last på 1325 - dvs egenvægt på 1700 kg. Største tilladte
påhængskøretøj med bremser 1775 kg.

På forhånd tak
Hans Mouridsen

Fra : tp

Dato : 17-11-08 21:03

En regner til formålet
http://www.koereskoler.dk/kørekort/Beregn.htm

Mvh TP

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 17-11-08 21:08

Hej

On 17/11/08 21.02, in article
4921cdd7$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "tp" <skodskod@yahoo.com>
wrote:

> En regner til formålet
> http://www.koereskoler.dk/kørekort/Beregn.htm

Ja sådan en har jeg også fundet, men måske trailerens hvide plader har en
betydning?

FDM's trailer beregner siger nej, og andre siger ja - hvis man altså går ud
fra en trailer med 750kg totalvægt.

Mvh
Hans

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-11-08 22:27

> [...]
> kg
> og maks last på 1325 - dvs egenvægt på 1700 kg. Største tilladte

Hej Hans,

Du behøver ikke BE.
1. traileren vejer ikke mere end egenvægt + 50 kg i det her tilfælde skulle
trailers totalvægt være over 1750 kg før du var i den båd.
2. du må altid kører med op til 750 kg total på krogen også selv om du
overstiger 3500 kg. og det på alm B kort hvis traileren havde været på 800
kg skulle du have BE kort da du jo overstiger de 3500 kg.

Vedr. hvide plader er det fordi den ikke er til gods transport, ligesom
campingvogn & teltvogn.

En helt anden ting er at du skal som min. have kopier af registrerings
attest på begge kørertøjer med når du kører, og der kan du se alle de
forskelige vægte.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 18-11-08 17:38

Hej

On 17/11/08 22.26, in article 4921e189$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> wrote:

> [...]
>
> En helt anden ting er at du skal som min. have kopier af registrerings
> attest på begge kørertøjer med når du kører, og der kan du se alle de

Jeg takker for en god forklaring :)

Mvh
Hans

Fra : alexbo

Dato : 17-11-08 23:04

"Hans Mouridsen" skrev

> [...]
> der
> er ikke påtrykt egenvægt/totalvægt, men blot en typeplade med 750 kg - vil

Det bør stå på registreringsattesten som skal medbringes under kørsel,
rent faktisk ved du ikke engang om sammenkoblingen er godkendt.
Enten til synsfri eller med koblingsatttest.

§ 5. Køretøjer må kun sammenkobles synsfrit, såfremt

a.. 1) begge køretøjer er registreret til synsfri sammenkobling,
b.. 2) påhængskøretøjets faktiske totalvægt ikke overstiger den værdi for
største totalvægt, der er anført i bilens registreringsattest, og
c.. 3) påhængskøretøjets bredde ikke overstiger bilens bredde i hver side
med mere end
d.. a) 0,1 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,3 m, eller
e.. b) 0,3 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,1 m, men ikke 2,3
m.
Stk. 2. Bilens og påhængskøretøjets registreringsattest eller kopi heraf
skal medbringes under kørslen og på forlangende vises til politiet.
Stk. 3. Hvis der for bilen er udfærdiget koblingsattest, skal denne eller
kopi heraf medbringes og benyttes i stedet for registreringsattesten.

mvh
Alex Christensen