Yanmar startploblemer
Fra : Solveig og Børge Ped~

Dato : 16-11-08 22:55

Jeg har en yanmar 2GM20F motor på 16HK.Årgang 1992 kørt ca 1100 timer.Den
skal have fuld gas for at den kan starte når den er kold.Hvis der er køligt
i vejret kan den være svær at få i gang.Når den er igang kører den perfekt.
Er der nogen der kender årsagen, vil det være rart

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-11-08 07:42

Solveig og Børge Pedersen kom med denne ide:
> [...]
> vejret kan den være svær at få i gang.Når den er igang kører den perfekt.
> Er der nogen der kender årsagen, vil det være rart

Jeg kender ikke årsagen, men hvis det kan være en trøst, så har min 1GM
fra starten af firserne det på samme måde.
Startproblemer i koldt vejr fik jeg dog delvis bugt med ved at anvende
en lidt tyndere motorolie, 5W-40 vistnok.

Motoren kører også uden problemer, når den først er i gang - det første
halve minut skal den dog gå i lidt høj tomgang for at holde sig
kørende.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 17-11-08 08:08

Hej Jeg havde samme problem, jeg skiftede fjedre i dieselpumpen og problemet
forsvandt som dug fra solen.
Check evt om der er lidt luft i diselpumpen.

Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-11-08 20:24

Henrik Kolle Rasmussen:
> Hej Jeg havde samme problem, jeg skiftede fjedre i dieselpumpen og problemet
> forsvandt som dug fra solen.
> Check evt om der er lidt luft i diselpumpen.

Tja bum bum - fjedre!
Sidder de nu i højtrykspumpen, eller sidder de ved brændstofdysen eller

Som du sikkert kan fornemme, er jeg ikke dieselmekaniker, selv om jeg
ikke er bange for at få olie på fingerne.
Er det nogle man selv kan skifte eller?

For nogle år siden fik jeg downloaded en komplet værkstedsmanual over
Yanmar's GM og HM serie og jeg tænkte at du måske ud fra den kunne
udpege de fjedre der måske skal udskiftes (hvis man kan selv), så jeg
uploadede hele manualen her:

http://rapidshare.com/files/165069505/yanmar_gm_and_hm_workshop_manual.pdf.html

Det er en mammutfil på 63 MB og 240 sider. Måske andre også kan få
glæde af filen. Jeg håber at downloaded virker, for jeg har ikke brugt
RapidShare før, men det var det eneste jeg lige kunne finde der vil
accepetere så stor en fil.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 21:47

> [...]
> glæde af filen. Jeg håber at downloaded virker, for jeg har ikke brugt
> RapidShare før, men det var det eneste jeg lige kunne finde der vil

Hej Ole,

kanon ! - jeg vil fornøjelse af dén håndbog - TAK.

(og download tog liiidt tid, men pyt - det var ventetiden værd

venlig hilsen

JN

Fra : Solveig og Børge Ped~

Dato : 18-11-08 22:48

Hej Ole
Tak for mailen.
Den var lang, men ser ud til at være god.
Nu har jeg fået lidt at arbejde med.
MVH.
Børge

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 18-11-08 23:50

Trykfjedrene sidder i højtrykspumpen.
du tager dækslet af dieselpumpens top, det er der hvor rørerne fra pumpen
til dyserne er fastgjort. Hernede sidder trykfjedrene man kan ikke se
forskel på de nye og de gamle. Du skal huske at være 100% renlig når du
adskiller dette, da pumpen ikke tåler skidt. Det hele giver sig selv når
dækslet er taget af.