Vinterkonservering af motor
Fra : Mogens

Dato : 14-11-08 13:59

Min båd med en 85HK Yanmar er igen i år blevet fragtet tl
vinteropbevaring i bådefirmaets "frostsikre" hal. Desuaget at hallen er
frostsikker betaler jeg hvert år en del penge for at frostsikre båden,
for det kunne jo være.....

Nå, men da jeg nærlæser arbejdsselden for årets arbejde, så ser jeg at
jeg betaler 1700,- for at få motoren konserveret "Montor konserveret 1
stk 1700,00". Okay så, men jeg troede helt klar at det indbefattede
skift af olie og filter, men næ nej, det er sandelig ikke udført. Og
blev det heller ikke i 2007, og formodentlig heller ikke i 2006, 2005 ....

Er det mig, eller er det ikke en fuldstændig syg pris for at udføre flg.:
- Motor konserveret
- Frostsikret -29 gr
- Ferskvandskøling sikret -19 gr
- Toilet frostsikret
- Vandtank tømt
- Batteri kontrolleret og afmonteret

Det har jeg åbenbart betalt hvert år, men gik i den naive tro og troede
at der blev hældt frisk olie på også.

Fra : Harding Larsen

Dato : 14-11-08 18:29

Hej Mogens,

Det ser ud til at du har fået lavet arbejde der svarer til ca 2
timer.
De skriver jo tydeligt hvad de laver og forventer nok at du
laver resten på anden måde.
Var dine forventninger kommet med på regningen havde der nok
yderligere stået:

Motor olie 100,- kr pr. liter
Miljøomkostninger for bortskaffelse af gammel olie 5,- pr. liter
Oliefilter 150,-
Miljøomkostninger 10,-
Ny bundproppakning 10,-
Luftfilter 300,-
med moms og det hele var prisen så i området af 4.000,-

Hvad betaler du iøvrigt for opbevaring indendørs?
Det må være herligt at have båden et sådant og sikkert sted.
En landplads i havnene koster omkring 600,- og op og så skal der
stativ og presenning til og det koster jo også en del.

Et alternativ til betaling for eftersyn er selv at udføre det.
Alene til duelighedsprøvens praktiske del får man lidt at vide
om motorens hoveddele og hvordan man måler oliemængden i motoren
inden man påbegynder en sejlads. Også hvordan man ser om der er
kølevand på motoren, samt udskiftning af impeller.
Herfra er der ikke langt til at kunne hælde kølevæske på og
fylde olie på samt skifte filtre.
Det var da værd at lære og dermed spare penge og også at have
lidt kendskab til den motor som hvis den virker medvirker til en
god sejlads og virker den ikke eller giver problemer i havn eller
til søs, så er man i stand til at lave det mere basale.
En værktøjskasse ombord kan man heller ikke undvære.

Mvh/Harding

Fra : Mogens

Dato : 14-11-08 20:52

Harding Larsen (slet UW7D7) wrote:
> [...]
> til søs, så er man i stand til at lave det mere basale.
> En værktøjskasse ombord kan man heller ikke undvære.

Hej Harding,

Tak for dit svar. Nu skal lige siges at jeg bor i det jyske, så her er
der trods alt lidt rimelighed i priserne - endnu I min
verdensforståelse er en pris på 1700,- excl. moms for noget arbejde med
at frostsikre en motor, ret dyrt, for noget som næppe tager ret lang tid
og indbefatter et minimum af materialer. Motoren har været frostsikret
hvert år, så jeg går ud fra at der i det lukkede kølesystem ikke skal
ret meget frostvæske til.

Når jeg læser tilbage i regningerne kan jeg se at de indtil for tre år
siden skrev de tre arbejdstimer på for opgaven og så diverse materialer.
Det indbefattede normalt olieskift, men så pludselig lavede de den meget
populære enhedsydelse hvor alt er samlet. Så prisen er steget en smule
og olieskiftet åbenbart strøget af programmet! Skal lige sige at
derudover betalte jeg 600 kr (excl. moms) for at få tømt en tom
spildevandstank samt 750 kr (excl. moms) for at få højtryksspulet bunden.

Jeg er nok lidt nærig, men synes nok at tingene løber op og selv under
hensyntagen til at der skal være lidt slacktid, så tvivler jeg på at der
brugt meget mere end 2 timer til alt som er faktureret med 3.050 (excl.
moms).

Selve opbevaringen koster 4.000 (excl.) for en 26 fods båd. Der er
standardtariffen som alle med vinteropbevaring i Silkeborg tager. Det
synes jeg så er o.k., men da man i sin tid solgte det som en opvarmet
hal mener jeg nok at man er lidt på herrens mark når der løber 1700 +
600 = 2300 kr (excl. moms) til frostsikring.

Så nu ser vi ok ikke næste sæson bringer båden til en anden og efter min
mening mere forsvarlig vinterhvileplads Jeg har svært ved at
acceptere at båden åbenbart efter deres opfattelse nu skal sejle sin
tredie sæson på den samme olie, når de tidligere har skiftet olien, men
åbenbart nu i profitbegærets tegn har valgt at sløjfe dette uden på
nogen måde at meddele det til mig.

Fra : Torben Bach

Dato : 14-11-08 21:27

Mogens wrote:
Klip hvad Harding og Mogens skrev i første omgang
> [...]
> frostsikret hvert år, så jeg går ud fra at der i det lukkede
> kølesystem ikke skal ret meget frostvæske til.

Klip en hel masse

Ved du hvad Mogens. I dagens Danmark er der tilsyneladende ikke nogen form
for moral, når regningen skal udskrives. Af og til har jeg en fornemmelse
af, at man også regner datoen med i beløbene og derefter tillægger det hele
noget moms.
Hvis det var mig, der havde fået den regning, så havde jeg godt nok lige
været på banen med nogle mere end sarkastiske bemærkninger i forhold til den
regning, der er fuldstændig urimelig. Du har helt sikkert også betalt for,
at vedkommende undervejs lige var henne ved en anden båd eller til et andet
svinkeærinde, men arbejdssedlen skal jo svare nogenlunde til daglønnen.

Feks. fik jeg udskiftet et blandingsbatteri i brusekabinen. Firmaet ligger i
gå afstand ca. 10 minutter. En VVS-man ankom og udskiftede
blandingsbatteriet. Tid fra ankomst til afgang i alt 20 minutter. Hvad lød
regningen på? den lød på 2 arbejdstimer og så havde man endda taget fuld
pris for blandingsbatteriet, selvom jeg havde købt det på tilbud.
Ak oh ve og klage - jeg sparede lige et par tusinde på den klage. Så det kan
altså betale sig at sige fra, når det er helt ude i hampen, og det er dine
1700 kr. + moms da i forhold til det, man har foretaget.
VVS-manden kom kørende fra en by ca. 25 km herfra, hvor jeg bor, så den
transporttid var lagt til i arbejdstimerne, selvom firmaet som nævnt ligger
lige om hjørnet i forhold til min bopæl.

Sådan kan jeg blive ved. Betale man uden at kny, så tager de mere end din
lillefinger næste gang - de tager hele armen

Hilsen
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-08 22:44

Man får hvad man beder om (lige som ens børn opfører sig som man tillader de
opfører sig). Hvis du i 3 år har signaleret at du ikke selv vil stikke
hænderne i motoren eller forholde dig kritisk til hvad du får og ikke har
skelet til regningen.... - så ender man med at få præcis det. LIlle service
til høj pris.

Mit skud er at opgaven tager en god times tid. Og at du selv ville kunne
gøre det på 2 timer.

Jeg ser da ingen grund til at flytte båden. Du udfordrer dem enten på
prisen, eller klarer selv det med motoren. Så ved du også hvad der er blevet
lavet.

Af princip får jeg ALDRIG lavet noget uden at få et (fast) bud på prisen og
få beskrevet hvad de laver for pengene.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding Larsen

Dato : 16-11-08 11:13

Hej Mogens,

Det lyder som om du kan vurdere arbejdet og derfor har den
fornødne baggrund til selv at kunne lave det, hvorfor gør du det
så ikke?

Du må påregne at når du overgiver din båd i andres varetægt og
ansvar så må du også betale de omkostninger der følger med.
Opbevareren kan enten udføre en frostsikring, eller også tegne
en forsikring mod frostskader som følge af at den opvarmede hals
varmeanløg svigter og bådens motor frostsprænges. Du bliver
under alle omstændigheder betaleren.
Det er ikke unormalt at kølevæsken i motoren skiftes hvert andet
år alene for at kølevæsken kan give motoren beskyttelse mod
korrosion.
Frostsikringen med påfyldning af glykolblanding er også for din
skyld og for tilsikring af at du om sommeren har en brugbar
motor, da det ser ud til at du ikke selv laver noget arbejde men
overlader det til andre.
Når du ikke opfølger særligt nidkært vil firmaet måske falde ned
til en servicegrad som svarer til forventningerne.
Penge er normalt ikke noget der tales om det er kun
betalingsmidlet; men hvilket atbejde og kvaliteten beskriver du
for firmaet.
Prisen for arbejdet synes jeg heller ikke er specielt dyrt, selv
der hvor den grønne økonomi har det godt tag i befolkningen.
Husk på at firmaet har værktøj, materialer, arbejdskraft,
faciliteter og administrationspersonale der udskriver regningen,
og så skal ejeren jo også lige tjene lidt på hans investering.
Selvom det måske kun er et én-mandsfirma så har han de
forskellige kasketter på som beskrevet.

Tag nu skeen i den anden hånd og udfør arbejdet selv.
På den vinterplads hvor min båd er opbevaret laver alle selv
vinterklargøringen.
For en nemhedsskyld skiftes olien medens båden ligger i vandet,
her er det ikke nødvendigt at rigge en kølevandsopstilling til.
På land skal motoren også køre indtil den er varm således at
olien kan løbe eller pumpes ud. Den tid som mekanikeren skal stå
og vente på det skal du også betale, hvem ellers?
Han sætter ikke en vandslange direkte til motoren men motoren
suger fra en spand som han hele tiden holder fyldt.
Lær at lave arbejdet selv, så får du den kvalitet som du ønsker.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 23-11-08 18:32

Det er godt nok billigt, det ville koste mange gange mere i Københavns
området.
mvh
/Børge

Fra : Henning

Dato : 23-11-08 19:46

On Sun, 23 Nov 2008 18:32:10 +0100, Børge Wedel Müller
<boerge@myller_fjern.dk> wrote:

>Det er godt nok billigt, det ville koste mange gange mere i Københavns
>området.
>mvh
> /Børge
Ikke nødvendigvis - vi har for 2 år siden betalt ~1.500,- hos Hellers
i Kastrups for vores 80HK påhængsmotor, sidste år ~1.500,- for vores
150HK indenbordsmotor hos Københavns Marineservice.