On Sun, 16 Nov 2008 15:55:31 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Mnjaeh!
Mnjoeeeh
>
>Nu er design iflg. udstillingen mulig at opdele i flere områder:
>- FORMGIVNING OG NATIONAL IDENTITET!
>- MOTORCYKLENS FUNKTIONER OG ROLLER!
>- MODE, KØNSROLLER OG LIVSSTIL!
>Så der er egentligt frit slag!
>
NSU Max' fædre har fat i alle tre decipliner:
Den er et værdigt eksempel på Prøjsernes formgivning, og er faktisk en
af de første MC med presset pladestel og central affjedring på
bagsvingeren.
Der er ingen tvivl om dens funktion i datidens Tyskland, alene det
faktum at der er bygget over 100.000 af dem fortæller hvor meget den
betød, og samtidig hvor stor en rolle den spillede i den daglige
transport.
Og lige netop den fane med livsstilen og kønsrollerne prøvede NSU's
marketingsafdeling at hæve højt over jorden, så højt at fødderne med
mellemrum mistede jordforbindelsen.
Der fndes stort set ikke et eneste markedsføringsbillede af NSU Max
uden det er med en mandlig pilot og en underskøn mø på bagsædet.
"Maschienen für rechtes Männer - Wann startest Du auf NSU?"
Der findes en meget fin bog om NSU Max med titlen: Motorräder die
Geschichte machten af Jan Leek.
Der er faktisk det meste af en meget spændende historie samlet.
>Men måske netop derfor vil det være interessant at beskue museets
>udlægninger!
>
>8 timer (á kl. 11-17) kan måske ligefrem synes kortvarigt :-/
>
>Tilbage til den gunstige mulighed for et DFM-møde:
>Er der måske ligefrem mulighed for efterfølgende fælles samvær over en
>øl eller flere, nu det ikke lader sig gøre at henlægge til Fredericia??
Den er jeg med på - Ubeset ,-)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk