Automatgear
Fra : Ralph Køster

Dato : 14-11-08 22:43

Min taxa-boss prøver at spare diesel ved at sætte den i neutral når det går
lidt ned ad bakke.
Jeg mener bestemt ikke at bilen har så godt af det.
Han gør det både ved 60 og 130 kmt. (altså stort set når der er lejlighed
til det).
Kan automatgearkasser tåle det nu om dage?
Det er en Audi A6 3.0 TDI Quattro.

Ralph.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-11-08 23:25

"Ralph Køster" <Get@grip.now> wrote in

> Min taxa-boss prøver at spare diesel ved at sætte den i neutral når
> det går lidt ned ad bakke.

Et gammelt husråd der ikke længere har den ønskede effekt. Alle nyere biler
lukker for brændstoftilførslen når speederen slippes i gear. Ved at sætte
bilen i neutral/koble ud, kører motoren i tomgang.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-08 23:56

"Ralph Køster" skriver:

> Min taxa-boss prøver at spare diesel ved at sætte den i neutral når det går
> lidt ned ad bakke.

Vorherre bevares.

> Det er en Audi A6 3.0 TDI Quattro.

Hvis han ville spare brændstof skulle han nok have valgt en anden bil.
4-hjulstrækket alene er ret sultent...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mogens

Dato : 15-11-08 08:17

> Vorherre bevares.

Ebig

> Hvis han ville spare brændstof skulle han nok have valgt en anden bil.
> 4-hjulstrækket alene er ret sultent...

Eller have valgt en anden motor, men det påvirker måske gensalgsmulighed
og -pris. I disse sparetider er det helt ufatteligt, at regeringen ikke for
længst har strammet reglerne for brug af bilmodeller til taxakørsel. Det er
jo dybt godnat at køre MB320/420 CDI i stor-Kbh - den mindste udgave E 200
CDI kunne jo snildt gøre det. Gosh

Hvor jég bor kører der f.eks. MB B 200 CDI, Toyota Prius som taxa

Fra : Klaus G.

Dato : 15-11-08 10:17

> [...]
> Det er jo dybt godnat at køre MB320/420 CDI i stor-Kbh - den mindste
> udgave E 200 CDI kunne jo snildt gøre det. Gosh
Jeg forstår det heller ikke...

Og det er også lidt træls at taxa ture skal være så dyre, bare fordi vi skal
køres rundt i så store biler.

Men mon ikke den nye SuperB kunne være en god Taxa? Den fåes med en fin
motor(170hk CR Diesel), DSG aut. gear og 4x4 hvis man ønsker det. Og så er
den kæmpe stor. Den koster sikkert kun det halve af en A6'er og andre store
lokummer man ser som Taxa'er.

Det må da give en meget bedre total økonomi som vognmand?

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-11-08 12:16

On Sat, 15 Nov 2008 07:17:18 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

>Ebig

>Eller have valgt en anden motor, men det påvirker måske gensalgsmulighed
>og -pris.

Det skal man bestemt ikke se bort fra.

> [...]

>jo dybt godnat at køre MB320/420 CDI i stor-Kbh - den mindste udgave E 200

Nu er det ikke usædvanligt at vognmændene tjener mere på at køre
bilerne fri, og sælge dem med fortjeneste. Min bror er vognmand, og
har kørt mange biler fri på bestilling. Han har sågar haft en Honda
Prelude, der i forvejen var bestilt af en kunde.

Iøvrigt er det beundringsværdigt så hurtigt det går med integrationen.
Lad regeringen bestemme det hele.

Hvad er det iøvrigt du har gang i, med de der tændstikker??

Eller er det bare et af tidens modeord?

>--

>Hvor jég bor kører der f.eks. MB B 200 CDI, Toyota Prius som taxa

>--

Og der hvor du bor har de naturligvis også en underlig ordning med at
indkøbe biler til taxibrug med "kun" 20% afgift??

Det er altid formålstjenligt at tænke lidt over de lokale forhold,
hvis man skal sammenligne noget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 15-11-08 16:16

> Det skal man bestemt ikke se bort fra.

Det er sgu da at blande pærer og bananer...

> [...]
> har kørt mange biler fri på bestilling. Han har sågar haft en Honda
> Prelude, der i forvejen var bestilt af en kunde.

Nej, det har han sgu ikke, Folmer - en Prelude er en 2+2, der ikke kan
registreres som taxa (opfylder helt sikkert ikke krav til rummelighed,
indvendigt)l

> Iøvrigt er det beundringsværdigt så hurtigt det går med integrationen.
> Lad regeringen bestemme det hele.

Det har jeg aldrig sagt - jeg nævner, at man kan undre sig over blablabla.
Dét er noget ganske andet...

> Hvad er det iøvrigt du har gang i, med de der tændstikker??

Tændstikker?

> Eller er det bare et af tidens modeord?

Hmm...?

> [...]
> indkøbe biler til taxibrug med "kun" 20% afgift??
> Det er altid formålstjenligt at tænke lidt over de lokale forhold,

Nej, det er irrelevant. Busserne skal jo udstyres med de mærkeligste
motormæssige skodindretninger, og så ville det da være nærliggende at
medtage taxa'er?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-11-08 16:52

On Sat, 15 Nov 2008 15:15:39 GMT, "Mogens"
> [...]

>Nej, det har han sgu ikke, Folmer - en Prelude er en 2+2, der ikke kan
>registreres som taxa (opfylder helt sikkert ikke krav til rummelighed,

A garanterer. Det er godt nok lang tid siden, men broderen har fandme
kørt rundt i Hjørring i en vinrødmetallic Prelude som taxi.

>--

>Det har jeg aldrig sagt - jeg nævner, at man kan undre sig over blablabla.
> [...]

Min fejl. Tændstikkerne hedder Gosch. Gosh er noget
parfumehalløj.

> [...]

>Nej, det er irrelevant. Busserne skal jo udstyres med de mærkeligste
>motormæssige skodindretninger, og så ville det da være nærliggende at

Det er da ikke irrelevant at nævne, hvis vognmanden har en større
indkomst ved frikørslen, end han har ved taxikørslen. Sådan en M-B
eller andet, der har kørt i et landdistrikt, kan indbringe ganske
mange penge.

Jeg véd ikke hvad du har i tankerne, når du nævner busser med
skodmotorer?

Er det Euro2 - Euro3 - Euro4 osv. du tænker på?

Jeg kører selv med en Euro5 motor, og har også kørt både 3 og 4, uden
at de på nogen måde har været skod. Eneste ulempe har været at der på
visse modeller også skal tankes AdBlue.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 15-11-08 17:11

> A garanterer. Det er godt nok lang tid siden, men broderen har fandme
> kørt rundt i Hjørring i en vinrødmetallic Prelude som taxi.

Næppe - en Prelude har kun 2 døre

> Min fejl. Tændstikkerne hedder Gosch. Gosh er noget
> parfumehalløj.

LOL. <gosh>

> [...]
> indkomst ved frikørslen, end han har ved taxikørslen. Sådan en M-B
> eller andet, der har kørt i et landdistrikt, kan indbringe ganske

Det vil jeg som kunde og samfundsborger da skide på. Byens busser vælges af
trafikselskabet ikke ud fra gensalgsværdier - tværtimod - så hvorfor fan
skal det blandes ind i sagen her?

> Jeg véd ikke hvad du har i tankerne, når du nævner busser med
> skodmotorer?

Gas og ethanolmotorer duer ikke - hverken i drift eller som en efterfølgende
salgsvare

> Jeg kører selv med en Euro5 motor, og har også kørt både 3 og 4, uden
> at de på nogen måde har været skod. Eneste ulempe har været at der på
> visse modeller også skal tankes AdBlue.

Ja, korrekt. Folk finder nogle gange på at hælde kølervædske i tanken
grundet samme farve. Euro 5 diesel var at foretrække frem for alle de andre
skodvalg, der ofte kræves

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-11-08 17:51

On Sat, 15 Nov 2008 16:11:09 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Næppe - en Prelude har kun 2 døre

>--

Nåer ja, i Mexico kører de taxi i VW Bobler. )

>--

>LOL. <gosh>

>--

Så lærte du også noget nyt i dag.

> [...]

>trafikselskabet ikke ud fra gensalgsværdier - tværtimod - så hvorfor fan

Jeg forstår godt at du som borger er ligeglad, bare bussen kommer.

Du har derimod huller i din viden, når det gælder hvilke busser der
køres med.

Der bliver ofte fra trafikselskaberne stillet så uhyrlige krav til
indretning og udstyr, at flere fabrikker nægter at afgive tilbud.

>--

>Gas og ethanolmotorer duer ikke - hverken i drift eller som en efterfølgende
>salgsvare

>--

Det har du ret i.

> [...]

>Ja, korrekt. Folk finder nogle gange på at hælde kølervædske i tanken
>grundet samme farve. Euro 5 diesel var at foretrække frem for alle de andre

Her ser der ud til at være endnu et mindre hul til i din viden.

AdBlue er ikke blåt.

AdBlue-tankens studs er desuden udformet således, at det er nærmest
umuligt at hælde andre produkter på, ud at spilde ud over hele
pladsen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 15-11-08 18:11

> Nåer ja, i Mexico kører de taxi i VW Bobler. )

Men - for at holde dit fokus - i DK anvendes ikke den slags biler

> Jeg forstår godt at du som borger er ligeglad, bare bussen kommer.
> Du har derimod huller i din viden, når det gælder hvilke busser der
> køres med.

Du ved ikke, hvad du taler om...

> Der bliver ofte fra trafikselskaberne stillet så uhyrlige krav til
> indretning og udstyr, at flere fabrikker nægter at afgive tilbud.

I princippet har du ret i, at MB ikke ønsker at levere busser, der skal
ombygges så meget, som "markedet" (trafikselskabet) ofte lægger op til. Det
er nemlig ikke den store forretning at bygge busser - det er LANGT mere
lukrativ at bygge lastbiler

> Det har du ret i.

JA, dét har jeg...

> Her ser der ud til at være endnu et mindre hul til i din viden.
> AdBlue er ikke blåt.

Når tankene står ved siden af hinanden, opleves de blå - begge 2.
www.blue-cat.biz/bluecat_tank.htm

> AdBlue-tankens studs er desuden udformet således, at det er nærmest
> umuligt at hælde andre produkter på, ud at spilde ud over hele
> pladsen.

Men de gør det sgu alligevel - klargøringsfolkene, Folmer

Fra : Kåre

Dato : 15-11-08 01:24

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i en meddelelse
> [...]
> til det).
> Kan automatgearkasser tåle det nu om dage?

Toyota har udgivet en folder (tror jeg) med 10 tips til økonomikørsel.
Et af de vigtigste råd er at man IKKE skal koble ud. Som en anden siger, så
skyldes det at moderne biler ikke tilfører brændstof i denne situation,
fordi motoren jo automatisk bliver holdt igang.

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-08 08:23

"Kåre" skriver:

> [...]
> skyldes det at moderne biler ikke tilfører brændstof i denne situation,
> fordi motoren jo automatisk bliver holdt igang.

Skal man køre allermest økonomisk skal man koble ud ved nedbremsninger -
og så undgå at bruge bremsen.

Fra : Mogens

Dato : 15-11-08 08:57

> Skal man køre allermest økonomisk skal man koble ud ved nedbremsninger -
> og så undgå at bruge bremsen.

I så fald tænker du driftøkonomisk og ikke blot brændstoføkonomisk...

Fra : Ralph Køster

Dato : 15-11-08 09:01

Tak for svarene, men hvorfor pokker svarer i ikke på det jeg spørger om???

Kan gearkassen tåle det?

Det er fuldstændigt irelevant om han sparer noget brændstof ved det. Lad ham
bare tro det

Ralph.

Fra : Mogens

Dato : 15-11-08 09:07

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i en meddelelse

> Tak for svarene, men hvorfor pokker svarer i ikke på det jeg spørger om???

Det er der jo tradition for her i gruppen. At folk går en anelse udenfor
emnet :)

> Kan gearkassen tåle det?

Så længe motoren kører, er det okay:
http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-08 09:22

"Ralph Køster" skriver:

> Kan gearkassen tåle det?

Hvorfor skulle den ikke kunne det?

Fra : Brian

Dato : 15-11-08 11:32

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Ralph Køster" skriver:

> Hvorfor skulle den ikke kunne det?

Hehe, det er godt Klaus - du skal fame ikke lade folk slippe afsted med at
stille et spørgsmål, uden at kaste et tilbage i hovedet på dem

Klassisk Klaus...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-08 15:16

Brian skriver:

> Hehe, det er godt Klaus - du skal fame ikke lade folk slippe afsted med at
> stille et spørgsmål, uden at kaste et tilbage i hovedet på dem
>
> Klassisk Klaus...

Kan du svare på nogle af spørgsmålene?

Ud fra min viden om "tomatkasser" kan jeg ikke se nogen grund til at den
skulle gå i stykker. Derfor spørger jeg Ralph om hvad han mener der
skulel gå i stykker......

Fra : Brian

Dato : 15-11-08 15:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kan du svare på nogle af spørgsmålene?

Nææ... jeg har da haft en bil med automatkasse som indimellem blev revet
rundt i gearene. Om den havde godt af det, ved jeg ikke.

> Ud fra min viden om "tomatkasser" kan jeg ikke se nogen grund til at
> den skulle gå i stykker. Derfor spørger jeg Ralph om hvad han mener
> der skulel gå i stykker......

Jow jow, men du har en helt speciel måde at gøre det på - og så lige det med
at besvare et spørgsmål med nyt et spørgsmål.

Skulle du finde på at skrive under et andet navn ligepludseligt, ville du
ikke være undercover længe

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-08 18:44

Brian skriver:

> Skulle du finde på at skrive under et andet navn ligepludseligt, ville du
> ikke være undercover længe

Nu er jeg jo ikke "pilleBo" vel?

Dette navn har holdt ved i en del år og gør det nok fortsat......

Fra : Ralph Køster

Dato : 15-11-08 19:23

skulle gå i stykker. Derfor spørger jeg Ralph om hvad han mener der
skulel gå i stykker......<<

Måske af samme grund som at man ikke må bugsere en bil med automatgearkasse
(trække den efter en anden bil).
Jeg har lært at den ikke kan tåle det og hvis man skal gøre det skal det
være over så kort en strækning som muligt.

Men jeg siger jo ikke at det er mig der har ret her

Ralph.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-08 19:26

"Ralph Køster" skriver:

> Måske af samme grund som at man ikke må bugsere en bil med automatgearkasse
> (trække den efter en anden bil).

Man bugserer også sjældent med motoren startet på den bugserede bil.

Fra : Ralph Køster

Dato : 16-11-08 04:33

Er det korrekt ?
Det er da ikke forsvarligt at bugsere hvis bremseforstærker ikke er i gang?
Det kræver vel at motoren er i gang?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-11-08 07:33

"Ralph Køster" skriver:

> Er det korrekt ?

Ja - det fleste biler bliver ikke slæbt med reb.

> Det er da ikke forsvarligt at bugsere hvis bremseforstærker ikke er i gang?
> Det kræver vel at motoren er i gang?

At bugsere er også når man har et sæt hjul oppe på en løftearm bagpå en
"falckbil".

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-08 17:57

> Det er da ikke forsvarligt at bugsere hvis bremseforstærker ikke er i
> gang?

Hvorfor ikke? Bilen kan jo godt bremse alligevel, man ska bare trampe lidt
hårdere på pedallen eller bruge håndbremsen til hjælp.

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-11-08 09:22

On Sat, 15 Nov 2008 09:00:59 +0100, "Ralph Køster" <Get@grip.now> wrote:

>Tak for svarene, men hvorfor pokker svarer i ikke på det jeg spørger om???

Det er jo den kedelige variant. Så er tråden jo slut før, end den rigtig
starter.

>Kan gearkassen tåle det?

Så længe den ikke kommer i bakgear. Det har jeg prøvet med 100 km/t. Sad
og legede lidt med rytmeboksen, da jeg fik den fra neutral til bak. Man
undrer sig lid over, hvorfor, at man pludselig sidder oppe i forruden
med hylene dæk. Vi overlevede allesammen.

>Det er fuldstændigt irelevant om han sparer noget brændstof ved det. Lad ham
>bare tro det

Lad chefen tro, at han har styr på det. Så kører det bedst.

Fly

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-08 09:22

Mogens skriver:

> I så fald tænker du driftøkonomisk og ikke blot brændstoføkonomisk...

Nope, brændstoføkonomisk.

Fra : Brian H

Dato : 15-11-08 10:19

> Mogens skriver:

> Nope, brændstoføkonomisk.

Den ruller længere men bruger så en smule brændstof, selvom det skulle give
en promille i regnskabet så generer det andre i trafikken. Jeg tager bare
motorbremsen :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-08 15:16

Brian H skriver:

> Den ruller længere men bruger så en smule brændstof, selvom det skulle give
> en promille i regnskabet så generer det andre i trafikken. Jeg tager bare
> motorbremsen :)

Samme her.

Fra : Klaus G.

Dato : 15-11-08 10:38

Til alle jer som snakker om besparelser:

Hvis man motorbremser ned af en laang bakke og den ikke er stejl nok, så
køre man for langsomt efter bare 200m og skal så til at give gas, og så køre
bilen jo 30-40km/l pga. det er ned af bakke.

Sætter man i frigear, slipper speederen og bilen holder sin fart, ja måske
endda tager lidt fart på. Køre man så ikke længere på literen?

En motor i tomgang sluger vel en 0.8liter pr. time. Køres der 90km/t, så
vil det jo betyde at man køre 90km på 0.8liter brændstof, altså 112,5km/l.

Er det så ikke bedre at lade bilen rulle, i stedet for at skulle give en
smule gas hele vejen ned af bakken?

Alt efter situationen er det ikke helt ligegyldigt hvad man gør vil jeg
mene.

Fra : Allan F

Dato : 15-11-08 15:39

> [...]
> til det).
> Kan automatgearkasser tåle det nu om dage?

Jeg vil mene at det er en dårlig idé. Når gearkassen ikke er bundet til
motoren er der ikke noget olietryk, og så tvinges den rundt af hjulene. Det
lyder som en dårlig måde at spare en skilling for at lade daleren rulle. En
ny gearkasse koster svjv i omegnen af 55.000 til den model.

Allan F

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-08 16:43

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev :

>Jeg vil mene at det er en dårlig idé. Når gearkassen ikke er bundet til
>motoren er der ikke noget olietryk, og så tvinges den rundt af hjulene.

Der er måske noget du har misforstået hvis du mener at gearkassen ikke
er bundet til motoren når den er i frigear ?

taler vi om en gammeldags automatkasse med converter, eller en DSG
kassen ?

i det første tilfælge er det ganske besynderligt at kan kan få kassen
til at koble til, da hele gøjemøget er styret af ........ oietryk !

--
Jan_stevns

Fra : Allan F

Dato : 16-11-08 20:36

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> i det første tilfælge er det ganske besynderligt at kan kan få kassen
> til at koble til, da hele gøjemøget er styret af ........ oietryk !

Jeg var ikke opmærksom på at det nok er en DSG-kasse. De gammeldags
oliemøller har i hvert fald ikke godt af det.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-11-08 20:43

Allan F skriver:

> Jeg var ikke opmærksom på at det nok er en DSG-kasse. De gammeldags
> oliemøller har i hvert fald ikke godt af det.

Det er næppe en DSG kasse med den motor. 500nM og DSG er ikke lige
kompatiblet. Det er nok nærmere tiptronic......

<http://www.audidanmark.dk/cms/NyeBiler/Priser/PrisOgTeknik.asp?id=235&model=A6&type=Limousine&mpn=>