maste Hyl/larm
Fra : emil lønneberg

Dato : 10-11-08 20:13

-- Kender i det , det er bare rigtig træls , kort efter søsætning
skriger hjulene i mastetoppen når sejlene skal op, mon der er en der
har en god ide ,til stilheden ,så jeg ikke vækker alle i 10 sømils
omkreds hvergang, hvad smør i dem med.
De hjul som sidder i toppen er af aluminium , men måske høre de
fortiden til ?

bolværksmatrosen

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 20:32

Jeg tager mine hjul ud og giver dem en gang "maritim fedt" (mit er noget
blå-grønt noget fra Shell ...) inden søsætning. En anden mulighed kunne
være noget teflon-lignende smørestof i spraybeholder?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"emil lønneberg (slet 6GZ80)" <kroghenprivat@6GZ80hotmail.com> skrev i
en meddelelse news:12263447760.714395308624695@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 22:13

Harken McLube, godt men dyrt

Poul B-H

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-11-08 05:33

emil lønneberg har bragt dette til verden:
> [...]
> omkreds hvergang, hvad smør i dem med.
> De hjul som sidder i toppen er af aluminium , men måske høre de

Jeg kan anbefale "Super Lube". Kan bruges til næsten alt.
Det er et syntetisk smøremiddel med PTFE (Teflon).
http://www.lytek.dk/shop/super-lube-universalsmoeremiddel-738p.html

(linket er blot et tilfældigt efter søgning på 'Super Lube')

Fås også i tube og i 400 gr. dåse, men det på sprayflaske er specielt
godt til at trænge ind i alle kroge hvor det gør gavn.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding Larsen

Dato : 22-11-08 10:38

Prøv at se i Seldéns bog, her er megen viden at hente:

http://www.seldenmast.se/frameset.cfm?id=6740&randnum=49093827

Mvh/Harding

emil lønneberg <kroghenprivat@6GZ80hotmail.com> (slet 6GZ80)