hf/ssb antenne via agterstag
Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 09:33

Hej,

for noget tid siden var der lidt snak her vedrørende dét at bruge
agterstaget på en sejlbåd som hf antenne. Dengang gik mine interesser mest
på modtagelse af vejrfax o.s.v.

Det jeg vil høre om nu - er om nogle af jer har PRAKTISK erfaring med at
bruge agterstaget som antenne til både at sende/modtage med - hvad I bruger
som "kobling" af coaxkablet til selve staget. Jeg har søgt og søgt, men
indtil videre er det fundne i diverse diskussionsfora (engelsksprogede), ret
vage vendinger - og hvad jeg gerne ville finde, var noget konkret "denne
koblingstype til denne type stag" o.s.v. - gerne links.

På min "langtur" i sommer, mødte jeg flere Hallberg Rassy både som var
fabriksudstyret med en kabelkobling på agterstaget - men desværre kunne
ingen af ejerne fortælle noget om hvordan det virkede (ingen af dem havde
rent faktisk en ssb-radio ombord - de havde "blot fået monteret skidtet hos
HR"

Og så er der det med "jord"plan - praktiske erfaringer hermed ønskes også
gerne belyst - fordele/ulemper - specifikke mærker/modeller eller links.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 22:14

Meld dig ind i FTLF. De har en masse foredrag om det og mange medlemmer har
praktiske ssb erfaringer fra langture ....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-11-08 05:37

Prøv eventuelt at spørge i 'dk.fritid.hamradio'.
Der er en del radioamatører der også er sejlere.

Ellers kunne den engelsksprogede gruppe 'rec.boats.electronics' også
også være et godt sted at søge.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 08:23

Hej Bjarke,

Ftfl ? god ide (egentligt har den forening "trukket" før - men jeg har været
lidt loren ved det, da mine "langture" jo ikke har været titusinder af
sømil) - men så kan jeg jo bidrage med beskrivelser af "ekstremsejllads" i
Køge Bugt .

Og til Ole,

ja der er måske et par stykker af "ham"folket der også har båd - så jeg vil
lægge en forespørgsel der. Den engelsksprogede gruppe har vist også haft
noget lignende oppe at vende - rent teknisk var emnet på engelsk dog lidt
svært for mig at følge til tider.

***

Det ser jo ud til, at der i gruppen overhovedet ikke er nogle der har de
praktiske erfaringer med emnet - lidt pudsigt, eller måske er det bare noget
som ikke er aktuelt for de fleste?

Jeg skal jo heller ikke over atlanten sådan lige - jeg elsker at sejle - og
rode med en masse "dimser" også

venlig hilsen

JN

Fra : SørenH

Dato : 11-11-08 09:48

JN skrev:
> [...]
> lidt loren ved det, da mine "langture" jo ikke har været titusinder af
> sømil) - men så kan jeg jo bidrage med beskrivelser af "ekstremsejllads" i

Hej JN
Jeg har været med i FTLF i mange år, men gik først i gang med langture
da jeg gik på efterløn.
Engang til et FTLF-foredrag sagde foredragsholderen:

"Der er mange som mener at man ikke kan være medlem af FTLF hvis man
ikke har krydset atlanten, og det har jeg da osse gjort to gange!
....... første gang med SAS og anden gang med Lufthansa!"
Mvh
SørenH
s/y Marie af næstved

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 16:46

Helt enig. Mit gæt er at det er under 20% af ftlf medlemmerne der har været
vest for Irland. Mig selv inklusiv. Jeg har været medlem af ftlf i 5 år og
været til mindst 10-15 spændende arrangementer og alskens emner.

Super klub. Anbefales herfra !!

(- men til januar stikker jeg over sydatlanten, på en gasteplads..... Så nu
skal jeg også snart være en del af ftlf minoriteten ...)

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 11-11-08 09:20

On 11 Nov., 16:45, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
>
> (- men til januar stikker jeg over sydatlanten, på en gasteplads..... Så nu
> skal jeg også snart være en del af ftlf minoriteten ...)

Først ønsker jeg dig god tur Bjarke, Misundelig ................nej
da..

Og havd agterstag til kortbølge radio så fungere det fint, man skal
blot ahve en antenne tuner på hvis man skal sende, tilslutning kan man
købe bla. i tysland, men også herhejmme på div nautic sider , bla
Netbaad, men det er en klemme hvor kablet går ind i, og så klemmer den
på staget. pros. ca. 290 kr.

Jeg har selv brugt det til vores kortbølge radio, og det fungere fint.
Men rigtig søg lidt på nette og du vil finde.

www. noonsite.com
er en rigtig god site for langturs sejlere.

Gert
Gert

Fra : Harding Larsen

Dato : 11-11-08 18:06

Hermed et link som beskriver dit spørgsmål.

http://www.dansejl.dk/dokuwiki/doku.php?id=hf

Hvordan coaxkablet klemmes til agterstaget kan ses i
udstyrskatalogerne.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 09:11

"Harding Larsen (slet SGJNW)" <harding@SGJNWlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12264235630.674455867279185@dtext.news.tele.dk...
> Hermed et link som beskriver dit spørgsmål.
>
> http://www.dansejl.dk/dokuwiki/doku.php?id=hf
>
> Hvordan coaxkablet klemmes til agterstaget kan ses i
> udstyrskatalogerne.
>
> Mvh/Harding

Hej gruppe,

tak for samtlige indlæg !

Jeg arbejder videre med projektet i løbet af vinteren - så når foråret
melder sig, skulle det gerne være på plads.

venlig hilsen

JN

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 12-11-08 11:34

Du skal være opmærksom på, at en nyere opfindelse går på, at have antennen
integreret i et fald. Faldet kan bruges normalt, når man ikke sender mv.,
men ellers fungerer det som antenne. Modtagelse og sending skulle efter
sigende være langt mere effektivt med denne metode. Kan desværre ikke huske,
hvor på nettet, jeg læste om det.

Venlig hilsen
Mads Bo Falk