Forbedring af bremser på gammel Corolla
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-11-08 17:55

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en Corolla EE90 1,3 glassback 1991. Jeg
synes den er lidt svag i bremserne. Den bremser ok, der er fint tryk, og
jeg kan godt blokere hjulene hvis jeg virkelig træder til. Jeg kunne dog
godt tænke mig noget mere bid.

Jeg skruer en del i motorcykler, men er novice i biler. Min umiddelbare
erfaring er at MC er finmekanik og biler er "stor hammer" arbejde
Jeg har haft kaliberne på forhjulene adskilt og renset dem som jeg ville
hvis det var en MC. Kaliberne var i fin stand inden i og uden ir og
andet skidt. De blev samlet med kaliber fedt og smurt i glidepindene.
Jeg har også udluftet bremserne et par gange, og der er ingen luft i
systemet og fint tryk. Forstærkeren virker fint og pedalen sænker sig
som den skal når man holder den nede og starter bilen. Skiverne er ikke
skæve, men ikke nye. Der er en lille kant på dem.

Hvad gør jeg?
Er der et godt mærke bremseklodser med ekstra bid?

Kan man sætte dele over fra en større model. (kun hvis det er lovligt og
passer direkte på. Ikke noget fusk her tak )

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Fynbo

Dato : 08-11-08 18:47

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man sætte dele over fra en større model. (kun hvis det er lovligt og
> passer direkte på. Ikke noget fusk her tak )

Har selv en Glassback fra ´91 og skiftede fra org. til
TSvansen-skiver+klodser
da den skulle synes i okt. Det kan IKKE anbefales..

Den bremser ifølge synsmanden som den skal, men der er ikke det samme "bid"
i dem som før, som du efterlyser.
Har kørt over 10.000 km. siden, så de skulle være kørt til..

Så mit råd er at købe org. bremseskiver+klodser.

Fynbo

Fra : Kåre

Dato : 08-11-08 21:53

> Har selv en Glassback fra ´91 og skiftede fra org. til
> TSvansen-skiver+klodser
> da den skulle synes i okt. Det kan IKKE anbefales..
Korrekt...been there...

> [...]
> i dem som før, som du efterlyser.
> Har kørt over 10.000 km. siden, så de skulle være kørt til..
>
> Så mit råd er at købe org. bremseskiver+klodser.

Har du kørt Toyota før?
Jeg har selv haft to Corollaer og en Camry. Alle disse tre, samt et par
Carinaer jeg har kørt i, har det jeg vil kalde en "ærlig bremseeffekt". Jo
mere man træder på bremsen jo mere bremser den.
Lidt svært at forklare....
I modsætning har jeg også kørt Citroen og Mazda, og nogle andre, som har en
eller anden mærkelig fornemmelse, som om at bremsen "suger" sig fast lige så
snart den rører skiven. Det føles som "godt bid" men ogsp ret
ukontrollabelt.
Så kan jeg bedre lide Toyotas bremsefølelse, hvor man får et lineært forhold
mellem hvor hårdt man trykker, og hvor meget der bremses.
Smag og bahag...

Kåre

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-11-08 09:56

> Så kan jeg bedre lide Toyotas bremsefølelse, hvor man får et lineært
> forhold

Tak for input. Det med at holde sig til det originalt monterede lyder jo
meget fornuftigt. Er der et billigt sted at købe originale dele til en
gammel Toyota, evt på nettet?

Jeg har fundet ud af Brembo laver bremsedele til en EE90. Dem kender jeg
fra motorcykler, hvor de har et godt ry. Hvor køber jeg evt. brembo dele
billigt over nettet?

Fra : Brian H

Dato : 09-11-08 11:59

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg har fundet ud af Brembo laver bremsedele til en EE90. Dem kender jeg
> fra motorcykler, hvor de har et godt ry. Hvor køber jeg evt. brembo dele

Når jeg søger på brembo ee90 på google.dk giver mit først resultat
toyotaklub.dk. Her er der en sælger brembo skiver og mintex klodser til bla.
ee90'eren.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-11-08 15:33

> Når jeg søger på brembo ee90 på google.dk giver mit først resultat
> toyotaklub.dk. Her er der en sælger brembo skiver og mintex klodser
> til bla. ee90'eren.

Ja. Dem fandt jeg også. Indlægget er fra februar og jeg ved ikke om det
er en god pris.

Fra : Per*

Dato : 09-11-08 22:07

"Fynbo"

> Har selv en Glassback fra ´91

Jeg har lige købt sådan en, og iflg værkstedshåndbogen (Haynes) skulle der
ligge en 8 ventilet multipoint i. I min er der imidlertid en 2E-E 12
ventilet multipoint, og værkstedet fortæller da osse at de har lagt en anden
motor i på et tidspunkt. Hvad er der i din?

Nogen der ved hvilken model min motor kan stamme fra?

mvh Per*

(hvis Glassback bremser udmærket, men jeg ved ikke hvorfor)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-11-08 09:05

> [...]
> 12 ventilet multipoint, og værkstedet fortæller da osse at de har lagt
> en anden motor i på et tidspunkt. Hvad er der i din?

Min har en 2EE 12 ventilet multipoint motor med 75HK. Løber
speedometeret ud! (180) Det første køretøj jeg nogen side har haft der
kan det bliver en gammel Corolla

Fra : Peter

Dato : 10-11-08 11:27

> [...]
> anden motor i på et tidspunkt. Hvad er der i din?
>
> Nogen der ved hvilken model min motor kan stamme fra?

Umiddelbart ville jeg mene at det er den oprindelige motortype til en 1,3
Glassback fra 1991

Jeg kan ikke komme i tanker om at Corolla 1,3 skulle have haft mindre end 12
ventiler i 1991
2E motoren (1,3 med 12 ventiler) kom i Corolla omkring 1984 (mener jeg det
var) og siden har Corollaerne svjv. kun været 12 eller 16 ventilet

MVH Peter C:

Fra : Per*

Dato : 11-11-08 17:33

"Peter" og Jens

> [...]
> 2E motoren (1,3 med 12 ventiler) kom i Corolla omkring 1984 (mener jeg det
> var) og siden har Corollaerne svjv. kun været 12 eller 16 ventilet

De kan være at englænderne har måttet nøjes med en mere kedelig motor,
Haynes-billedet ligner i hvert fald ikke min

Tak for hjælpen.
--
(\__/)
(='.'=) mvh

Fra : Fynbo

Dato : 11-11-08 03:38

"Per*" <oh-no@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> mvh Per*
>
> (hvis Glassback bremser udmærket, men jeg ved ikke hvorfor)

Der ligger en EE90 12 ventilet med 82 heste i min.

Fynbo

Fra : Jens Andersen

Dato : 09-11-08 13:24

> [...]
>
> Kan man sætte dele over fra en større model. (kun hvis det er lovligt og
> passer direkte på. Ikke noget fusk her tak )

Ældre biler eller biler med for små bremser. Man for næsten altid
en forbedret bremsning med bremseklodser af mærket SBF samt nedsat
pedalkraft, det gælder både kolde og varme bremser.

Fra : Peter

Dato : 10-11-08 11:32

> Hvad gør jeg?
> Er der et godt mærke bremseklodser med ekstra bid?

EBC "Green stuff" skulle være sådan et mærke (altså en slags
performance-upgrade)

Jeg havde på et tidspunkt sådan et sæt på min Corolla (1,6 fra 1996) og jeg
synes ikke det gav noget på "bid-kontoen"hverken i positiv eller negativ
retning ... (man skal sikkert købe skiverne også før det for alvor virker)

MVH Peter C: