ang olieskift på hd sportster
Fra : Sonar

Dato : 25-07-01 11:11

Hej alle
er der nogen som ved hvor man tapper motorolie af på en hd sportster
årgang 94.Skal på hdjubilærumstræf imorgen så ny olie vil være godt på
turen.
mvh claus

Fra : Frank

Dato : 25-07-01 11:35

Tapper af ????? Det er der da vist ingen der gør. Det bliver enten brugt
eller drypper ud af sig selv........

/Frank
VS1400

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-07-01 15:42

"Frank" <frankwodstrup@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tapper af ????? Det er der da vist ingen der gør. Det bliver enten brugt
> eller drypper ud af sig selv........
> /Frank
> VS1400

Ak ja, misundelse er en grim ting.

Rittig

Fra : Karsten

Dato : 25-07-01 21:47

Frank du er en svans !

Behandler du andre motorcykelister som du selv vil behandles ???

Fra : Sporty

Dato : 25-07-01 12:13

Sonar <sonar@flskor.svn.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8Vw77.56$YE5.17074@news.get2net.dk...
> [...]
> er der nogen som ved hvor man tapper motorolie af på en hd sportster
> årgang 94.Skal på hdjubilærumstræf imorgen så ny olie vil være godt på

Ja, jeg gør.
Du bukker dig ned på venstre side af cyklen og kigger ind foran
baghjulet,
der har du så en flange (udstødningsophænget) hvorpå der sidder en
slange
som kommer ud under motoren. Du løsner slangen fra flangen, sidder bare
med et spændebånd, og vupti så er du igang med at tappe.
Husk nu at skifte filter også.

Vi ses jo nok til træffet.

Johnny

Fra : Sonar

Dato : 25-07-01 12:53

Tak for det
Det er rart at man kan få de rigtige oplysninger istedet for et åndet svar
fra en en der kun kører på en wannabe cykel.
Vi ses på træffet
mvh Claus FXLR og SUS xl 883
Sporty <aaby-taxi@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ySx77.65$YE5.18643@news.get2net.dk...

Fra : Frank

Dato : 25-07-01 13:09

"Sonar" <sonar@flskor.svn.dk> wrote in message
> Tak for det
> Det er rart at man kan få de rigtige oplysninger istedet for et åndet svar
> fra en en der kun kører på en wannabe cykel.

Spørgsmålet er jo så hvem af os som kører på en "wannabe" - Var det ikke en
Sportster du havde ?

Og så må vi heller husker dem her:

/Frank

Fra : Kom Glad

Dato : 25-07-01 14:08

"Frank" <frankwodstrup@mail.tele.dk> wrote in

> "Sonar" <sonar@flskor.svn.dk> wrote in message
>
> Spørgsmålet er jo så hvem af os som kører på en "wannabe" - Var det
> ikke en Sportster du havde ?

Nej du, det er min MC, min kæreste spurgte bare på mine vegne. Han kører
FXLR 1530 (105 hypper på baghjulet), hvis det siger dig noget?
Hilsen Sus

Fra : Steffen Voss Jepsen

Dato : 25-07-01 15:02

105 hypper, altså små 120 på krumtappen..... imponerende....

Hvad er der gjort ved den motor ?

Steffen
SL1000

Kom Glad <claussus@mail-online.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5ec4aa$0$4874$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-07-01 15:44

"Steffen Voss Jepsen" <svjepsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> 105 hypper, altså små 120 på krumtappen..... imponerende....
>
> Hvad er der gjort ved den motor ?

Det er så hammer-nemt at tune HD motorer at det næsten er snyd.
Har I iøvrigt set den nye Harley V-rod? 115heste på tappen, mmmmmm...

Rittig

Fra : stange

Dato : 25-07-01 17:21

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Steffen Voss Jepsen" <svjepsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> Har I iøvrigt set den nye Harley V-rod? 115heste på tappen, mmmmmm...
> Rittig

Harley???? Er det ikke en Porsche-motor?

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-07-01 22:38

"stange" <knudstange@jakobsen.dk> skrev i en meddelelse

> Harley???? Er det ikke en Porsche-motor?

Porsche har medvirket i udviklingen, gør det den til en Porsche for dig?
Alle motorcykler samles af stumper fra diverse underleverandører, og man
møder af og til enspåorede purister som mener at "så er det ikke en
rigtig...", men det er noget vi lige så godt kan vænne os til. Det har meget
længe været almindeligt i bilbranchen. Visse af Yamaha's topmodeller
sportscykler har Nissin bremser, Excel fælge, DID kæder og Øhlins
støddæmpere (eller Kayaba), og sådan er der så meget.

Jeg er ligefrem lidt stolt af at min '99 KTM har WP forgaffel og bagdæmper.
I dag trænede jeg supercross med en gut på en '97 KTM, den har Marzocchi
forgaffel og Øhlins bagdæmper.
Og sådan er der så meget...

Rittig

Fra : Armand

Dato : 26-07-01 21:45

> "stange" <knudstange@jakobsen.dk> skrev i en meddelelse

> Porsche har medvirket i udviklingen, gør det den til en Porsche for
> dig?

- - - topstykkerne, så vidt at jeg husker!?

> [...]
har
> meget længe været almindeligt i bilbranchen.

Bag Toyotas efterhånden nærmest maniske 16-ventil teknik står Yamaha -
Og det er da stadig en Toyota trods dét

Hørte forøvrigt en historie omkring HD's problemer med om kunderne
"accepterer" de nyudviklede motorer:
Den seneste (og meget aktuelle) motor skulle efter sigende have fået
ændret så meget på topstykket at motorens byggehøjde gør det umuligt at
ilægge den i de
gamle stel => Ikke accepterbart iblandt mængden
På den anden side, så véd man nu hvorfor at Sportsteren er accepteret
trods Porche's mellemkomst

--
Armand

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-07-01 07:45

> [...]
> ilægge den i de
> gamle stel => Ikke accepterbart iblandt mængden

Det er rigtigt.
Allerede Blockhead motoren var for høj til at kunne lægges i de gamle stel,
og hvor er man så henne?

Rittig

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 25-07-01 18:44

> 105 hypper, altså små 120 på krumtappen..... imponerende....
>
> Hvad er der gjort ved den motor ?
>
> Steffen
> SL1000

Ring en gang til guden Ehlers... så er du godt på vej...

En kammi kører på en der er omkring 1800 ccm...

og kommer op på et sted mellem 230 og 250 på toppen med faldskærmseffekt -
men så er der tilgengæld kun en alu plade som sæde....

Mikkel... der er lidt fan af den...
TDR125 - boende hos brd. stevns for tiden...

Fra : Thomas Lund

Dato : 25-07-01 21:58

Sportsteren er da også den fedeste af dem.
Lille nok til at kunne tage nogle sving og den mest gennemførte af alle HD's
motorer.
Imponerende at en konstruktion fra 1957 stadig kan følge så godt med.

/Thomas

Frank <frankwodstrup@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jmcto$1iih$1@abnew01.sonofon.dk...

Fra : Harald Blaatand

Dato : 26-07-01 20:00

"Thomas Lund" <el.diablo@lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
HD's
> motorer.
> Imponerende at en konstruktion fra 1957 stadig kan følge så godt med.

Husk lige at Porche også har haft en finger med der

Mvh HB
77 FLH/90 Evo

Fra : Armand

Dato : 26-07-01 21:41

> [...]
alle HD's
> motorer.
> Imponerende at en konstruktion fra 1957 stadig kan følge så godt med.

Og så meget ved jeg nu heller ikke om HD; men sportsteren er da fra
starten af 70'erne -Ikke sandt !?
Og den er da langtfra så gennemført som (hedder den ikke:) 888'eren (den
fra 80'erne med "porche-hjælp")!
Jeg har kendskab til at en af sportsterens typefejl er at grundet
manglende lejring af kickstarter-akslen, har de en tendens til at
sideskjoldet revner (= "sparkes" i stykker) ved kick-starter udgangen

--
Armand.
(der har en kollega, med nærmest fast produktion af alu-opsvejsning af

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-07-01 07:56

> Og så meget ved jeg nu heller ikke om HD; men sportsteren er da fra
> starten af 70'erne -Ikke sandt !?

Nej, den er fra slutningen af '56.

> Og den er da langtfra så gennemført som (hedder den ikke:) 888'eren (den
> fra 80'erne med "porche-hjælp")!

883 hed den, med samme type topstykker som Blockhead motoren, men ellers er
der nu ikke voldsom forskel på de to typer Sportster motor.

Rittig

Fra : Karsten

Dato : 27-07-01 19:18

Armand til din information - så kom sportsteren før 70érne !

Fra : sjukker@worldonline.~

Dato : 28-07-01 16:43

Uha uha.

sikken en viden jeg kan suge til mig her i gruppen.

hilsen røde SJUKKERNE MC HORNBÆK

jeg tømte olien af min Sportster ved at skrue bundskruen ud af min
olietank...MEGET NEMT.
Fik så et forkert oliefilter hos en forhandler.Til en bigtwin.
hvad skulle jeg dog med det....tsk tsk.

ellers er jeg da vældig tilfreds med min 883ér 160 i timen er ikke at kimse
af...

Fra : Thomas Lund

Dato : 28-07-01 20:52

> Og så meget ved jeg nu heller ikke om HD; men sportsteren er da fra
> starten af 70'erne -Ikke sandt !?

Næe, som Rittig skriver, fra 56/57. Faktisk er den lavet over deres K-model
som de startede med i 1954, men som aldrig blev noget hit i konkurrencen mod
de engelske cykler.

> Og den er da langtfra så gennemført som (hedder den ikke:) 888'eren (den
> fra 80'erne med "porche-hjælp")!

883'erne stoppede de med i ´72, derefter var de alle 1000 ccm, på nær XR
modellerne som blev lavet til dirt-track og RR, først i slutningen af
80'erne da de lavede Evolution motoren kom der en 883 og en 1100 ccm model i
programmet igen.

> Jeg har kendskab til at en af sportsterens typefejl er at grundet
> manglende lejring af kickstarter-akslen, har de en tendens til at
> sideskjoldet revner (= "sparkes" i stykker) ved kick-starter udgangen

Jeg mener nu de stoppede med kick-starter på Sportsteren omkring '77 så det
kan ikke være på de nye Evo-883'er og den eneste ting jeg har hørt om der
kan lave revner i en Sportster blok, er hvis man har en af de gamle 883'er
op til '73 og gearkassen er ekstremt slidt, så kan den knalde akselen ud
gennem siden af motor-blokken når man giver den lidt bundgas, det er
ihvertfald sket for et par stykker jeg kender, men at en gearkasse der er så
slidt kan lave numre, kan man vist ikke klandre HD for at være skyld i

Mvh Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-07-01 21:20

> Jeg mener nu de stoppede med kick-starter på Sportsteren omkring '77 så
det
> kan ikke være på de nye Evo-883'er

Lyder rigtigt.
Min '85 havde kun el-start. Men man kan da godt kalde det en type-fejl at 30
år gamle Sportstere kan revne et skjold som koster omkring en plovmand - nu
vi er ved det Armand, hvilke typefejl på 30 år gamle japanere kender du til?
Fnis.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 06-08-01 05:54

> [...]
at
> 30 år gamle Sportstere kan revne et skjold som koster omkring en

En plovmand?
Det må du endeligt ikke sige højt - Det ville jo ødelægge min kollega's
gode forretning med opsvejsning af sådanne

> nu vi er ved det Armand, hvilke typefejl på 30 år gamle japanere
kender
> du til? Fnis.

Du behøver ikke at fnise, eftersom at der jo nærmest kun er gode gamle
CB 750 at trække på banen i den sammenhæng. Og dén har vel ikke nogen
decideret typefejl som sådan!?

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-08-01 16:08

> kender
>
> Du behøver ikke at fnise, eftersom at der jo nærmest kun er gode gamle
> CB 750 at trække på banen i den sammenhæng. Og dén har vel ikke nogen
> decideret typefejl som sådan!?

Nå?!?
Jeg kender ikke mange fejlfrie CB750 med 25-30 år på bagen, de er alle
røv-ringe.

Rittig

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-08-01 18:55

> Nå?!?
> Jeg kender ikke mange fejlfrie CB750 med 25-30 år på bagen, de er alle
> røv-ringe.

De er vel ikke ringere end en Harley ville være, hvis der ikke liiiiige var
ofret en halv bondegård på den ?

Desuden kan man læse her:
http://www.motorcycleworld.com/motorcycles/reviews/default.cfm hvad div.
Harley ejere mener om deres cykler, ikke just opløftende læsning :-/
jeg har ikke læst dem alle sammen, men jeg har læst en del af dem, der
omhandler Sportster modellerne, da det er den type af Harley modellerne det
tiltaler _mig_ mest.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-08-01 21:38

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> De er vel ikke ringere end en Harley ville være, hvis der ikke liiiiige
var
> ofret en halv bondegård på den ?

Nej, det er vist noget hen ad det samme, derfor synes jeg det er lidt
overdrevet at tale om en typefejl.
Der er dog en lille ting...
Hovedårsagen til at der kører så mange Harley'er som er over 30 år gamle og
at det tilsvarende ikke er tilfældet for japanske motorcykler, er at det
netop IKKE koster en bondegård at holde Harley'en kørende i mange, mange år.
Dels er HD bygget med andre tolerancer og dimensioneret anderledes end en
typisk japaner, og holder derfor væsentligt bedre, dels koster reservedele
rystende meget mindre end til japaneren.
Eksempel fra min egen hverdag:
Nye stempler komplet til HD'en: kr. 800,-
ET nyt stempel til Hondaen (som gudskelov er en single) kr. 1000,-
Her er tale om uoriginale stempler i god kvalitet til begge cykler! Men mens
ALT kan fås uoriginalt til de fleste HD'er, så kan kun meget lidt fås
uoriginalt til de fleste japanere, og så bliver prisforskellen grotesk.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 08-08-01 01:42

> [...]
det
> netop IKKE koster en bondegård at holde Harley'en kørende i mange,

HD har altid været en dyr motorcykel!!
Grunden til at man kan skaffe sig en HD til rimelige penge er netop at
iflg. papirerne (stellet) er det en veteran!
Godtnok opdateret, jvf. den nylige snak om at alle motorer hidtil har
kunnet ilægges de gamle HD stel; men i bund og grund ikke den flotte
nyere HD, som mange ejere imod bedre vidende giver sig ud for at det er.

Hvis japansk motorcykelindustri havde været lige så forstokket og
konservativ som amerikansk, ville man stadig kunne erhverve sig en
nyrenomalet CB 750 efter samme opskrift

> Dels er HD bygget med andre tolerancer og dimensioneret anderledes end
en
> typisk japaner, og holder derfor væsentligt bedre,

Andre tolerencer??
Ja, tak - Eric Buell, skaberen af Buell, har udtalt at hans første job
som ung ingeniør hos HD, havde været at undersøge olieforbruget.
Undervejs kom han til den konklusion at HD's motorer brugte mere olie
end hans private motorcykel dengang - Og det var en Suzuki GT 750
totakter

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-08-01 15:56

> HD har altid været en dyr motorcykel!!

Man kunne lige så godt sige Mercedes har altid været en dyr bil!!

Begge dele er en halv sandhed.

> Grunden til at man kan skaffe sig en HD til rimelige penge er netop at
> iflg. papirerne (stellet) er det en veteran!

Ja ikke? Og det undestøttes grundigt af at de billigste Harley'er er WLC'er
med sideventiler, ikke?
Tjek engang hvor mange af de gamle cykler der har Panhead motor - den blev
lavet indtil 1965!

> Godtnok opdateret, jvf. den nylige snak om at alle motorer hidtil har
> kunnet ilægges de gamle HD stel; men i bund og grund ikke den flotte
> nyere HD, som mange ejere imod bedre vidende giver sig ud for at det er.

Er det nu ikke noget vrøvl?

> Hvis japansk motorcykelindustri havde været lige så forstokket og
> konservativ som amerikansk, ville man stadig kunne erhverve sig en
> nyrenomalet CB 750 efter samme opskrift

Ja, det er jo en påstand. Og lad os så alle tro på at en japansk motor med
en literydelse på omkring 90heste holder lige så godt som en amerikansk med
en literydelse på omkring 50 heste...

Men nu da der er gået religion i det, kan vi så ikke bare konstatere at
månen IKKE er lavet af grøn ost, og der kører IKKE ret mange 30 år gamle
japanere rundt - og det gør der nok heller ikke om 30 år, for japansk
motorcykelindustri er jo hverken forstokket, konservativ eller amerikansk,
og derfor vil japanske cykler altid være et køb-og-smid-væk produkt.

> [...]
> Undervejs kom han til den konklusion at HD's motorer brugte mere olie
> end hans private motorcykel dengang - Og det var en Suzuki GT 750

Ja, det bliver du jo ved med at påstå.
Lad mig bare gentage at jeg kender flere meget gamle HD'er der ikke bruger
olie. Min '85'er gjorde heller ikke. Buell brugte i alle årene HD motorer,
og den nye ca. 100 hestes Buell bruger også HD motor.
Hvem er det egentlig der er forstokket og konservativ? Og hvorfor skal det
absolut være en markant bagdel ved HD'er at man så billigt kan genopbygge en
gammel motorcykel? I afgiftsplagede Danmark er det da ikke til brugernes
ubetingede ulempe?

Rittig
(Det her bliver vi nødt til at diskutere indgående over en flok pils næste
gang vi ses...)

Fra : Morten Dybdal

Dato : 08-08-01 16:25

Claus Rittig wrote:

> [...]
>olie. Min '85'er gjorde heller ikke. Buell brugte i alle årene HD motorer,
>og den nye ca. 100 hestes Buell bruger også HD motor.

Mon ikke hr. Buell var på HD i slutningen af halvfjerdserne, da de, af
gode grunde, var ved at gå ned?

--
Morten Dybdal

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-08-01 20:36

"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke hr. Buell var på HD i slutningen af halvfjerdserne, da de, af
> gode grunde, var ved at gå ned?

Joh, det skal nok passe, og 70'erne var vist også HD's ringeste periode
(sådan, set med kvalitetskontrol-øjne). Men derfra og så til at proklamere
at "Harley'er bruger olie"... Ordet "fordom" falder mig ind...?!?
Jeg kender iøvrigt også kun een med en 70'er HD der kan finde på at bruge
olie, men det skal nok mere tilskrives hans 1600cc kit, for den slider også
stempler hurtigere end normalt.

Rittig

Fra : Morten Dybdal

Dato : 09-08-01 00:21

Claus Rittig wrote:

> [...]
>olie, men det skal nok mere tilskrives hans 1600cc kit, for den slider også

Jeg så en udsendelse på Discovery og HD's historie. Der fortalte en fyr
der havde været på fabrikke i en meneskealder, at kvaliteten sidst i
halvfjerdserne var så ringe at han var ved at opgive sit elskede arbejde
af bare skam. Det var også medvirkende til at deres markedsandel i USA
droppede til 5%!

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 09-08-01 05:06

> [...]
> motorcykelindustri er jo hverken forstokket, konservativ eller
> amerikansk, og derfor vil japanske cykler altid være et

Tjaeh :-/
Jeg synes nu ellers at GSX 750 ES'erne sælger godt, her hvor de nærmer
sig 20-års alderen!

> [...]
> det absolut være en markant bagdel ved HD'er at man så billigt kan
> genopbygge en gammel motorcykel? I afgiftsplagede Danmark er det da

You've got a point there!

> Rittig
> (Det her bliver vi nødt til at diskutere indgående over en flok pils
> næste gang vi ses...)

You've really got a point there!

--
Armand.
(Der rører lidt i den HD-gryde, som traditionelt for gruppen jo lige

Fra : Mads Lund

Dato : 09-08-01 08:42

Nu vi er ved det med HD'ere, så tager jeg altså hatten af for den nye
vandkølede model de har lavet.

Mads Lund, der skal til HD fest på lørdag.
Ninja9RT, der nok må blive hjemme.

Fra : Birger Poulsen

Dato : 08-08-01 21:37

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> [...]
> Hilsen
> Dennis Pedersen
> Moto Guzzi Nevada 750 Club ( Der heller ikke er noget at råbe hurra for

Dennis, hvad meder du med din manglende begejstring for Guzzien?

Hilsen Birger

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-08-01 16:16

"Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Dennis, hvad meder du med din manglende begejstring for Guzzien?
>
> Hilsen Birger

I mine øjne en hel del , forskelligt / irriterende "små" bøvl

Da jeg fik cyklen leveret var karbureringen helt skæv, maskinen kørte af
r.... til, svingede meget i tomgang, fra 1800 omd. og nedad , faktisk nogle
gange så lavt at den ikke kunne holde sig selv i live ved mange lyskurve,
(drifts varm tilstand )

Speedometeret virkede ikke ( 1. gang )

Forbremser hyler _meget_ , nye klodser fjernede hyleriet, men nu bremser den
som en opløst skumbanan

Sikrings split til fodbremse, røg af , med det resultat at jeg nær havde
hamret foden i asfalten !!, var heldigvis i myldretiden , så hastigheden var
begrænset

Tabte fodhviler (bagsæde passagers ) pga. vibrationer ?!

Nummerplade er begyndt at revne, ved monterings skruerne, pga. vibrationer
?!

Nitterne i de originale Guzzi tasker er begyndt at falde af

Koblingen "pipper" ved udkobling, pi-pi-pi-pi-pi- med stigende intentisetet
ved øgede omd

Skød / smed gearkasse olie, op af udluftnings studsen, oven på gearkassen

Speedometer virker ikke, har ventet på et nyt i ca.2 mdr.

Har _stadig_ ikke_ modtaget service og garanti hæfte, så 1500 + 5000 km
servicet, har jeg kun bevis for , på regningerne, og jeg ved _stadig_ ikke_
om jeg har 2 eller 3 års garanti på maskinen ?! ( skal lige siges at cyklen
er købt i overtagelses fasen, mellem den gamle importør og TMP )

Tror nok at det var det hele

Såhhhhh ! er der nogen der har lyst til at købe en nyere brugt Nevada
( ups !! sorry , forkert NG )

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Armand

Dato : 06-08-01 23:55

> [...]
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Nå?!? Jeg kender ikke mange fejlfrie CB750 med 25-30 år på bagen, de

Vi har snart en religionskrig hér

Hvis du mener at en 30 år gammel CB 750 er røv ringe, må det være fordi
at den ikke har været adskilt samme antal gange som den sammenlignelige
Sportster! :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-08-01 02:44

> [...]
en
> 883 og en 1100 ccm model i programmet igen.

883'er-evolution, er dén 80'er "Porche" model jeg forsæøgte at få frem
på lystavlen
888'eren skyldes for meget omgang med min Italo-elskende svoger

--
Armand.