Rå linolie mod begroning
Fra : heide.fjerndette.pre~

Dato : 06-11-08 08:42

Er der nogen i dette forum, der har viden om brugen af rå linolie mod
begroning på skruetøj (propeller). På forum i duelighed.dk samt på min
hjemmeside www.ankerpladsen.dk har jeg placeret et par billeder af en
propel, der i sommeren 2008 kun har været overfladebehandlet med rå
linolie. Det ser meget overbevisende ud. Ingen begroning at se. Jeg
har også selv rørt ved den. Den er så flot, at man skulle tro, det er
løgn. Men det er det ikke. Ejeren af propellen og S/Y Lappedykkeren af
Fur, hvorpå p. sidder, er en helt igennem troværdig mand. Men er det
et tilfælde? Er der bivirkninger? Kan rå linolie også bruges som
bundmaling?
Sejlerhilsen/p

Fra : HKN

Dato : 06-11-08 10:10

On 6 Nov., 16:42, heide.fjerndette.pre...@gmail.com wrote:
> Er der nogen i dette forum, der har viden om brugen af rå linolie mod
> begroning på skruetøj (propeller).
> Sejlerhilsen/p

Det lyder meget interessant, og skal helt klart prøves. Både prop og
aksel ligner noget af organisk materiale på vores båd i år!

Mvh
Henrik

Fra : Harding Larsen

Dato : 07-11-08 13:53

Hej Henrik,

Ja er din propel lavet af træ så vil det være en udmærket
imprægnering mod pæleorm. Det har været anvendt i mange år på
træbåde.
Er propellen af godt tæret bronce med mange dybe tæringshuller
ja så kan de fyldes op med linolie; men jeg har ikke hørt om
broncepæleorm. Dog er der ofte tilsat insektgifte til linolien
så når propellen er over vandet er den beskyttet mod myg, fluer
og lignende.
Spundsvægge under vand bliver ofte smurgt med en blanding af
pishustjære og cement, det giver en god beskyttelse i mange år.
Med det miljøhysteri hvor alle stoffer når bare der er nok af
den bliver kaldt gift, er både rigtigt og forkert, er det
nærliggende at fordrive tiden med alkymi.
Guldprøven med kviksølv kan igen komme på tale.

Det bedste er nok en ren poleret propel, der om foråret smøres
med Bottom Wax, og så skal propelleren jo snurre rund og ikke
stå stille hele sommeren.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 06-11-08 19:16

On Thu, 6 Nov 2008 07:42:07 -0800 (PST),
heide.fjerndette.preben@gmail.com wrote:

> [...]
>har også selv rørt ved den. Den er så flot, at man skulle tro, det er
>løgn. Men det er det ikke. Ejeren af propellen og S/Y Lappedykkeren af

Mærkeligt - hvordan skulle metal kunne suge linolien og modvirke
bevoksning? Det skal prøves på vors z-drev når den bliver taget ud af
vandet om lidt... Eller virker det kun på små motorer uden særlig
kraft?

Fra : HEME

Dato : 08-11-08 03:33

Jeg sad i anden sammenhæng og læste noget on linolie, og ser nu denne tråd,
hvorfor jeg da vil citere lidt fra Ing. debat:
"Hørfrøolie/linolie er jo også det aktive stof i gammeldags fernis og maling
mv. Stoffets beskyttende virkning beror bl.a. på dannelse af særdeles
giftige oxiderede fedtsyrer og epoxy-forbindelser, der er meget reaktive og
danner plastic-agtige polymerer, men disse oxiderede forbindelser er
formodentlig også i sig selv særdeles giftige (og derved beskytter de mod
råd og svamp). Sådanne oxiderede fedtsyrer og epoxyforbindelser dannes når
hørolie udsættes for alm luft og er som regel stærkt kræftfremkaldende og
kan forårsage en række alvorlige sygdomme."

Det er en langt debat se evt. http://ing.dk/artikel/92867?bund

Men jeg synes at at have bemærket at linolie hærder/tørrer op til en
gummilignende belægning der fæster godt alle de steder hvor det ikke skulle
sidde

Så hvis man nu af flere gange, smører skue/aksel ind i linolie og lader det
hærde af, så lyder det plausibelt og et forsøg værd. Nej Harding, min skrue
er hverken ormædt eller af træ

Iøvrigt takker jeg for svarene til mit spørgsmål om kickingstrappen på
rullestorsegl, jeg studsede bare over at have set en kickingstrap på en båd
med rullestorsegl, når rullestorsejlet ikke er fastgjort andre steder end i
bomudhalet.

mvh
HenningM

Fra : Harding Larsen

Dato : 10-11-08 21:16

Jeg har vanskelig ved at forstå hvorfor en propel lavet af metal
skulle have en linoliebelægning for at modvirke råd og svamp.
Det er oftest Rurer der er problemet da de elsker at sidde på
propelleren og blive helt rundtossende med åben mund og få maden
gratis serveret.
At give dem kræftfremkaldende stoffer forekommer ikke rigtigt.

Om der er almindeligt- eller rulle storsejl har ingen betydning
for en kickingstraps funktion. Kickingstrappen bestemmer bommens
højde og dermed sejlets hulhed.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-11-08 23:36

Hejsa
Indledningen i denne tråd har jeg slettet, men jeg erindrer at linolie på en
skrue havde holdt den fri for rur en hel sæson. Det er jow stadig
interessant. Min giver til loggen bliver altid blokeret med ruer, selv om
jeg har prøvet alskens moderne midler. Nu tager jeg den ud, og renser den
for at give den lidt linolie.I får resultatet om et par måneder.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

"Harding Larsen (slet ZEDGK)" <harding@ZEDGKlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en