Problemer med båden i vandet en vinter?
Fra : Ukendt

Dato : 05-11-08 14:19

Min båd, som fik tre lag ekstra epoxymaling for nogle år siden inden
bundmalingen, bliver i vandet denne vinter.

I den anledning har jeg forsøgt at afgøre, om der er væsentlige
ulemper/problemer i den forbindelse. Vi taler om glasfiberskrog.

Jeg tænker ikke på fortøjningsproblemer og evt. isskader el. lavvande i
havnen. Jeg tænker mest på skrog og ventiler.

"Mine bådnaboer" er meget delte:

Nogle lader som regel deres båd ligge i hele året. Tager den op i nogle
uger i foråret og klargør den. Hævder de aldrig har haft problemer i den
anledning.

Andre sværger til at tage den op hvert år og få den "tørret ud", som de
siger ...

Det er ikke lykkedes mig at finde "autoritative skriftlige kilder" om
emnet, så derfor spørger jeg i denne "videnstunge" gruppe:

Kender du til skriftlige kilder, der på solid basis (ikke tro og
holdninger, men helst videnskabeligt/empirisk baseret) behandler emnet
og giver en troværdig fremstilling om emnet?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Harding Larsen

Dato : 06-11-08 13:15

Hej Flemming,

Måske findes de mennesker der har forsket i netop lige den
detalje.
De både som har synlige osmose blærer når båden kommer op om
efteråret, ser pæne og glatte ud om foråret; men det er
osmoseproblemet ikke væk af.

Her er et godt link om emnet osmose:

http://www.watski.dk/www/renderPage2.asp?pageID=1660&catId2=18

Diffusion
Det som driver molekylerne igennem cellemembranen kaldes for
diffusion (som følge af thermodynamikkens lov om, at stoffer
altid vil søge mod den tilstand som giver den mindst mulige frie
energi), som er molekylernes egen bevægelse. Diffusion er
afhængig af temperaturen; jo højere temperatur, jo stør(r)e er
diffusions hastigheden, kun ved det absolutte nulpunkt (-273,6°)
bevæger molekylerne (atomerne!) sig ikke. Hvis koncentrationen
af molekyler er højere et sted end et andet vil molekylerne
diffundere til området med lavere koncentration. Uden brug af
energi (det har krævet energi at få molekylerne til at samle sig
det sted hvor koncentrationen er højere, man skal generelt passe
på at sige, at intet kræver energi!).

Osmose
Osmose er vands evne til at udligne forskellene i
stofkoncentrationer på hver side af en semipermeabel membran.
Osmose sker når en celle er i et miljø hvor, koncentrationen af
vand er forskellig fra cellens . Hvis en celle anbringes i et
hypertonisk opløsning vil vandet diffundere ud af cellen for at
udligne koncentrationsforskellen, hvis en celle derimod
anbringes i et hypotonisk opløsning vil koncentrationen uden for
cellen diffundere ind i cellen. Er opløsningen isotonisk, vil
vandet både diffundere ind og ud af cellen.

Derfor er faren for osmoseproblemer ikke større i vinterens
kolde vand, tvært imod.

Der hvor du nok får lidt arbejde er med at tage slangerne af
over søventilerne og så påfylde glykol og så sætte slangerne på
igen. Glykolen har lavere vægtfylde end søvandet og vil derfor
blive stående oppe omkring ventilerne og dermed frostsikre den
en del.
Ideen med at sætte et par lamper ind i motorrummet er udmærket.
Der bør være to pærer for hvis den ene går i stykker og dermed
ikke afgiver varme så virker den anden sikkert indtil du ser til
båden igen. Pærerne skal monteres således at de er
tilstrækkeligt langt fra brændbare flader.
Motoren skal turnes igennem vinteren ca hver måned. for at de
indre cylinderflader kan blive fugtet af ny olie.
Træk i stopknappen samtidigt med at motoren startes med
tændingsnøglen. Så vi motoren ikke starte men de bevægelige dele
flyttes og ny olie lægges på fladerne.
Det er kun nødvendigt at lade motoren rotere i 4 - 5 sekunder.

Ferskvandstanken tømmes selvfølgeligt og pumperne tages med hjem
i varmen.
Toilettet får også en gang glykol og pumpen drænes for vand.

Mvh/Harding