Fugt under køjemadras
Fra : Claus

Dato : 03-11-08 18:02

Er der nogen der har gode erfaringer med nogle plasticdimser man selv samler
til et madrasunderlag der løfter madrassen et par cm. over underlaget og
derved eliminerer fugtproblemer? Navnet søges.
Nogen med erfaring med bedflex madrasunderlag?

Mvh
Claus

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-11-08 19:13

"Claus" <claus.kastenskov@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> underlaget og derved eliminerer fugtproblemer? Navnet søges.
> Nogen med erfaring med bedflex madrasunderlag?

Hej

Emnet har været oppe før, konklusionen var at billigste liggeunderlag fra
"Jysk" løser problemet!

Det handler bare om at få isoleret i mellem den kolde bænk og din varme
køje, temperaturforskellen giver kondens under madrassen.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : SørenH

Dato : 03-11-08 21:45

Leif Langgaard skrev:
> [...]
>
> Det handler bare om at få isoleret i mellem den kolde bænk og din varme
> køje, temperaturforskellen giver kondens under madrassen.

Vi har sejlet/sovet gennem europa med de jyske hele sommerhalvåret, og
bortset fra at vi har fået sårn en mærkelig jysk accent ("goddaw - jeg
hedder Lars Larsen"), så har det været både tørt og skimmelfrit! - men
forkøjepladerne ser lidt sjove ud med lysegrønne skumbaner hæftet med
dobbeltklæbende tape!
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Egon Stich

Dato : 05-11-08 19:00

Aller aller sidste nye er et tip fra tyskerne. (Yacht)
Det er afprøvet, og virker, at isolerer "taget" inde i kistebænken.
Dette forhindrer temperaturforskelle, og derved ingen kondens i madrassen.

MVH
Egon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-11-08 10:19

"Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Aller aller sidste nye er et tip fra tyskerne. (Yacht)
> Det er afprøvet, og virker, at isolerer "taget" inde i kistebænken.
> Dette forhindrer temperaturforskelle, og derved ingen kondens i madrassen.

Klart nok, og der er det ikke i vejen. Underligt at ingen før har fundet ud
af det, det er jo ligemeget på hvilken side der isoleres!

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 19:36

Jeg bruger det mærkelige hvide afstandsmateriale. Lidt dyrt, men meget
effektivt, da det både isolerer og udlufter.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 21:51

Efter lidt debat om emnet her i gruppen sidste sæson, købte vi nogle af
"Hr. Larsens liggeunderlag i markante farver" - og (bortset fra farverne
.... ..., som Søren også nævner) har de helt indfriet
forventningerne.

Hynderne er lige bragt hjem og der har hverken i denne eller sidste
sæson været fugtproblemer af betydning. Men vi forsøger også at huske at
lufte ud ind imellem og lægge hyndene på højkant, når vejret er rigtig
godt.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Claus

Dato : 03-11-08 22:12

Hej gruppe

Vi har i øjeblikket "det mærkelige hvide afstandsmateriale". Jeg ved ikke om
vi sveder mere end andre men det fungerer ikke godt nok. Hvis man mærker på
forkøjens madras (160*200cm) er den helt fugtig i bunden. Vi vil gerne undgå
rodet med at sætte den store madras på højkant hver morgen og har hørt om
nogle plastdimser man samler og som løfter madrassen ca. 3cm fra underlaget.
Vi kan bare ikke huske navnet på plastsystemet.
Larsens liggeunderlag er også afprøvet uden succes.

"

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-08 20:07

Er det "mærkelig hvide" ikke tæt på 3 cm ? Det er da i hvert fald 2cm tykt

Det ultimative er nok at skære huller ned til stuverummene og lægge meder i.

Bjarke

Fra : Claus

Dato : 05-11-08 08:47

Vores "mærkelige hvide" underlag er ikke tilstrækkeligt. Jeg har været
nervøs ved at skære huller ned til stuverummene da jeg frygtede at forringe
skrogets stabilitet. Ligeså er der en lidt ubehagelig lugt fra diverse
VVS-slanger dernedefra.
Når du, Bjarke, skriver lægge meder i mener du så lameller?

Claus
"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49109d50$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 05-11-08 10:06

Der er en artikel i Bådnyt om emnet:
http://www.baadnyt.dk/Praktisk/Goer%20det%20selv/Faa%20komfortable%20koejer.aspx

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : HO

Dato : 05-11-08 16:59
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-08 20:40

Ja, det var det jeg mente ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding Larsen

Dato : 05-11-08 17:29

Hej Claus,

Jeg bruger soveposeunderlag lavet af skum i lukkede celler.
De har en god virkning i sommerhalvåret; men i forårs- og
efterårs afsnittene er de utilstrækkelige.

For at gribe fat ved kendsgerningerne så er det således at der
hvor dugpunktstemperaturen ligger vil der kastes vand.
Dugpunktstemperaturen ligger omkring 13 grader og det er
flytningen af det punkt i båden der har betydning.
Det bedste vil være at isolere skrogsiderne så meget at
temperaturen på indersiden altid ligger over
dugpunktstemperaturen. Herved er der frit slag indendøre.
Selvfølgelig afgiver vi vanddamp i løbet af natten, det gør vi
også derhjemme. Her er temperaturen og for det meste over
dugpunktstemperaturen i soveværelset.
Det er tilsvarende forhold der skal opnås i båden for at undgå
fugt på undersiden af madrasserne.
Det der sker med de forskellige former for underlag der hæver
madrassen fra køjebunden er at rumluften i tilstrækkelig grad
omsmyger madrassens underside og bringer fugten væk; men er
f.eks. lamelbunden lagt over en kistebænk der er lukket ind mof
kahytten men er i direkte kontakt med den kolde ydervæg så vi
problemet fortsat være der.
Kan problemet ikke fjernes fuldt ud ja så skal man sætte
madrasserne på højkant hver morgen og lade dem stå indtil de er
tørre. Gennemtræk hjælper gevaldigt.
Lægges de ned inden de er tørre accumulere man blot fugt fra dag
til dag. Det giver ubehageligt klamme madrasser som tillige er
grobund for diverse kim som kan fremkalde lungesygdomme.

Mvh/Harding

Fra : Vive

Dato : 06-11-08 06:56

On 6 Nov., 10:18, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:

> [...]
> Langgaardwww.megapixels.dk
> Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!

Hos Palby Marine har jeg købt nogle lameller som står på nogle
gummifødder. Dvs lamellerne er et par centimeter over bunden. Har
eherefter aldrig haft problemer med fugt. PS. sengen bliver også
blødere!!! Mogens