Vinterklargøring af båd der bliver i vande~
Fra : HKN

Dato : 03-11-08 03:59

Hej,

Hvordan klargør jeg bedst min båd, som bliver i vandet vinteren over?
Jeg tænker selvfølgelig mest på motoren (VP 2003). Jeg antager at det
vil være en god idé at starte den med jævne mellemrum?

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 12:56

Jeg er i samme situation (med en saltvandskølet VP 2002) og er spændt på
at høre jeres gode forslag.

Mine overvejelser går på:

* Lukke for gassen, fylde dieseltanken og batterierne helt, så olieskift
og filterskift og derpå

enten
* at sætte et par tændte 40W pærer ind i motorrummet og dermed sikre, at
motoren og slanger mv. ikke frostsprænges - så kan motoren startes i
løbet af vinteren, hvis der skulle blive brug for det, men den har vist
ikke godt af det?

eller
* lukke for saltvandsindtaget og skylle en blanding af ferskvand og
glykol igennem slanger, varmer, køler og motoren og så lukke af efter at
have fjernet impelleren ... Dvs. ingen brug af motoren hele vinteren.

* Tømme ferskvandstank/varmer/slanger helt og demontere pumpen og tømme
sumpen ...

* Tømme holdingtanken og tilsætte toilettet noget
sprinklervæske/glykol/andet? og pumpe lidt ind i holdingtanken, så der
også står lidt i slangerne ...

Andre har sikkert flere og bedre forslag ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Cupido

Dato : 03-11-08 18:32

Læs bådnyt de har en artikel denne gang om at overvintre i vandet.

God Vind,
Hilsen Skipper på Cupido

Fra : blueocean

Dato : 05-11-08 03:47

On 3 Nov., 18:32, "Cupido" <cupido-fjerndet...@live.dk> wrote:
> [...]
> Jeg tænker selvfølgelig mest på motoren (VP 2003). Jeg antager at det
> vil være en god idé at starte den med jævne mellemrum?

Hvorfor vedlægger du ikke linket til Baadnyt om emnet, det vil gøre
det nemmere for all at finde, og ikke skal lede hele tiden efter samme
emne.

Gert

Fra : Torben Bach

Dato : 05-11-08 17:44

Klip en masse

> Hvorfor vedlægger du ikke linket til Baadnyt om emnet, det vil gøre
> det nemmere for all at finde, og ikke skal lede hele tiden efter samme
> emne.
>
> Gert

Hej Gert
Her er et link: http://www.baadnyt.dk/Nyheder.aspx

Nu ved jeg ikke, om jeg har ret, men jeg er da næsten sikker på, at BaadNyt
har strikket det sådan sammen, at man skal abonnere på bladet, hvis man vil
læse artiklerne.
Jeg kan i øvrigt få en præmie, hvis jeg melder dig ind som abonnent

Mvh
Torben

Fra : blueocean

Dato : 06-11-08 06:01

On 5 Nov., 17:43, "Torben Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:
> [...]
> læse artiklerne.
> Jeg kan i øvrigt få en præmie, hvis jeg melder dig ind som abonnent

Tak Torben,
Men det behøver du ikke.........)

Gert

Fra : lindstroem

Dato : 10-11-08 13:39

Jeg har haft en VP 2003 i min tidligere sejlbåd, som altid
overvintrede i vandet. Det samme gør min nuværende sejlbåd med en
Yanmar. Fremgangsmåden er altid den samme.
Køre glykol igennem motoren, når der meldes frost og det er såmænd
det. (går ud fra at din motor er ferskvandskølet?!)

Det betyder at man kan tage en vintertur, når højtrykket er der,
vinden næsten er fraværende og det fryser nogle grader. Herlige timer
på vandet! Bagefter kører man bare gylkol igennem motoren igen. Det
tager jo kun et minut at lukke vandindtaget og hive slangen af og
stoppe ned i den to liters sodavandsflaske med glykolblandingen. Det
bliver typisk i snit til en tur pr. måned i vinterperioden.
Olie kan du jo skifte sommer som vinter. Een gang om året må række med
mindre du kører mange timer.
Hvad angår diesel er det nok bedst, at tanken er fyldt, men det gælder
jo også om sommeren. Hav evt. noget diesel at toppe op med eller gør
som jeg, hæld lidt sprit og lidt syntetisk to-taktsolie i dit diesel.
Så er der ikke vand som mikro-organismerne kan guffe.
Jeg ved ikke om det med sprit og to-taktsolie er helt efter
motorfabrikanternes ønsker, men det har jeg gjort i snart mange mange
år uden motoren har brokket sig. Derimod brokkede motoren sig (min
daværende vp 2003) da mikro-organismerne satte sig i rør, tank,
filter. Gik ud på ubelejlige tidspunkter indtil jeg havde renset og
til dels udskiftet mit brændstofsystem.

Du ønskes gode vinterture

Fra : Torben Bach

Dato : 10-11-08 23:38

lindstroem wrote:
Klip en del

> [...]
> daværende vp 2003) da mikro-organismerne satte sig i rør, tank,
> filter. Gik ud på ubelejlige tidspunkter indtil jeg havde renset og
Klip

Jeg var til et foredrag i sejlklubben for 3-4 vintre siden - en "ekspert"
udi motorer af enhver art gav tips og trick vedr. vedligeholdelse mv.

Han fortalte, at det er godt at fylde noget 2 takt-olie i diesel tanken.
Sådan ca. 1 liter pr. 100 liter diesel. Ikke nødvendigvis syntetisk, men
bare alm. 2 takts-olie til bådmotorer.
Det skulle være godt for kompression mv., så det råd har jeg fulgt siden, da
det skulle være specielt godt til dieselmotorer af ældere dato som min Volvo
Penta MD 17 fra ca. 1980.

Sprit i dieseltanken ved jeg ikke noget om.

Men ellers fylder jeg også tanken *helt* op med diesel, når båden sættes på
vinterpladsen.

Med venlig hilsen
Torben