NAPS solcelleregulator ?
Fra : Roderiet

Dato : 01-11-08 10:59

Hej NG Søren H skrev i tråden om parallelle batterier 27/10 om en
regulator til solcelle : en avanceret NAPS. Hvad er det for en størrelse ?.
Da jeg selv har solceller på skivet og en middelmådig regulering er jeg
svært interesseret i noget bedre. mvh Niels F.

Fra : SørenH

Dato : 01-11-08 14:02

Roderiet skrev:
> [...]
> ?. Da jeg selv har solceller på skivet og en middelmådig regulering er
> jeg svært interesseret i noget bedre. mvh Niels F.

NAPS er et større finsk foretagende som laver solpaneler og regulatorer.
Deres MaxPower-regulator er en "intelligent" regulator som ikke bare
spændingstilpasser men har ladeforløb som ligner moderne landstrømsladere.
Se feks:
http://www.napssystems.com/stc/attachments/Naps_Max_Power_e.pdf
En MaxPower koster ca. 800kr og købes med fordel i feks. Sverige hos
Hjertmans.
Jeg tog til Hälsingborg-afdelingen og købte et 55w-panel + regulator, og
sparede ganske mange penge.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Roderiet

Dato : 01-11-08 19:55

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ?. Da jeg selv har solceller på skivet og en middelmådig regulering er jeg
> svært interesseret i noget bedre. mvh Niels F.

Jeg har lidt svært ved at se hvordan en solcelle kan booste , men ellers ser
det godt ud. mvh Niels F.

Fra : Harding Larsen

Dato : 01-11-08 20:26

Som det fremgår af linket så er:

The highest gains from using MaxPower are obtained
when a 44 cell module is used instead of the normal
36 cell type of module.

44 celler giver højere spænding end 36 celler og under vores
himmelstrøg så vil det betyde en bedre opladning trods sen
manglende sol for at udnytte cellerne fuldt ud.
Se også mit indlæg i strengen "Solcelle til båden"

Mvh/Harding