Propelvinkel
Fra : Claus

Dato : 30-10-08 11:02

Min bådmekaniker har sagt at jeg i løbet af vinteren skal få rettet vinklen
på bådens propeller, så den "ikke skal kæmpe så meget". Er det en god ide?

Mvh
Claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 30-10-08 21:18

Hej Claus,

Hvis vi holder os i generelle vendinger så forvandler
propelleren motorens effekt til trykkraft der skal overvinde
bådens modstand. Bådens modstand øges med stigende fart.
Når trykkraften og modstanden er i ballance med hinanden har
båden opnået sin maximale fart.
Bådens modstand påvirkes af en række faktorer såsom bådens trim,
skrogets form, bådens ydre overflade. Disse faktorer påvirker
også strømningsbilledet af det vand som rammer propelleren.
Desuden suger propelleren skroget på en vis måde bagud hvorved
modstanden øges.
Dette sker i tilstrækkeligt stor omfang til at påvirke
propellerens dimmensionering. At beregne modstanden som skal
ligge til grund for beregning af bådens fart er svært og
detaljerne kan aldrig blive for omfattende.
Motoreffekten skal stå i forhold til bådens fartpræstationer.
En motor som forholdsvis er større end hvd der behøves for båden
maximale fartresourser giver et større problem ved
propeldimmensionering.
Med en for lille motor løber man risikoen for at den bliver
overbelastet.
Ved valg af reduktionsgear tages der hensyn til den plads der er
til rådighed forpropelleren.
Fejlagtig reduktion kan give grundlag for mange ærgelser og
unødige omkostninger.
Den optimale diameter på propelleren bestemmes af motorens
effekt og propellerens RPM.
Diameteren kan mindskes med nogle procent, og dette bør så
kompenceres med øget stigning.
Denne tilpasning skal gøres med omtanke og kun inden for et
brgrænset område.
Bådens fart har kun marginel betydning for valg af diameter.
Stigningen bestemmes i grove træk af farten og omdrejningstallet.
Propeller med flere blade har oftest større stigning en dem med
få blade.
En for stor stigning p.g.a. diameterkompensation kan give en
katastrofal høj tomgangshastighed og dårlig virkningsgrad i
maximalfartområdet.
Antallet af blade har lille betydning for trykkraften, derimod
har den større betydning for lydniveauet.
Mange blade giver en stille propel. Højden (Amplituden) af
trykimpulserne mod bådbunden mindskes fordi den fordeles over
flere blade og frekvensen stiger.
Bladarealet bestemmes af motoreffekten og bådens fart.
I princippet kan man sige at der går et vis antal
kvadratcentimeter bladareal for hver HK eller KW.
Lav fart kræver mere bladareal end høj fart.
For lille bladareal gør at motoreffekten ikke kan udnyttes samt
at propelleren frembringer for megen lyd.
Mangelen på bladareal kan ikke kompenceres med højere stigning
eller forøget diameter.
Bladarealet beskrives i % af den omskrevne cirkel
Bladenes afgrænsningformer, vinkler, bladformen, asymetri m.m
har også betydning, og bladenes tykkelse skal også tilpasses
motoreffekten.
Med en vel udformet sugside på bladene kan man tillade en ganske
kraftig bladtykkelse uden mærkbar påvirkning af virkningsgraden.
Total symetri mellem bladene er vigtig selvom det i praksis er
svært at få samtlige blade i helt ens stigning, radie og
overflade.
På langsomt roterende propeller kan man uden videre tillæmpe
større fremstillingstollerancer end på højfartspropeller.
Tollerancerne har stor indflydelse på prisen på propelleren.
Materialerne i de fleste enkle propeller er broncelegeringer
f.eks. manganbronce.
Med større propeleffekt skal stærkere materialer anvendes f.eks.
nikkelaluminiumbronce.
Ved anvendelse af rustfrit stål skal der tages hensyn til
stålkvaliteten især m.h.t kvaliteternes egenskaber til at modstå
udmatningskorrosion.

Stigningsændringer kan i nogle tilfølde vise sig nødvendige om
båden har ændret modstandsværdien end oprindeligt beregnet.
At formindske stigningen specielt på hurtige både skal undgås.
Her bør der i stedet foretages en diameterreduktion. Derimod kan
en mindre forøgelse af stigningen ofte føre til gode resultater.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-10-08 06:25

Den Thu, 30 Oct 2008 11:01:59 +0100 skrev Claus:

> Min bådmekaniker har sagt at jeg i løbet af vinteren skal få rettet
> vinklen på bådens propeller, så den "ikke skal kæmpe så meget". Er det
> en god ide?

Hvis han med propellens vinkel mener den vinkel akslen har i forhold til
båden, så kan det vel være en fin ide. Det kan hjælpe med at løfte bådens
bagende op ad vandet.

Mvh

Carsten

Fra : Harding Larsen

Dato : 31-10-08 19:30

Ja man kan godt frygte at bådmekanikeren ikke har udtrykt sig
klart.
Der er jo også mange begreber som oftest kun har
engelsk/amerikanske udtryk eller er svære at oversætte og
videregive den dybere forståelse af, om bådmekanikeren selv
kender den.
Vi mangler også Claus´ uddybende information om at det er en
gammel sejlbåd med lang køl og udskæring i roret for propelleren
eller det er en hurtiggående båd af mere specifik type.
Især for hurtiggående både er begreberne og deres praktiske
udformning af væsentlig større betydning end de generelt simple
propeller der anvendes til langsomtgående lystbåde.

Den forklaring som du fremhæver hører vel nærmest til under
begrebet "trim" og ikke direkte på propellerens vinkel (som man
nok kan spørge om, hvilken vinkel han mener).

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 02-11-08 08:29

Den Fri, 31 Oct 2008 18:29:44 +0000 skrev slet 0F3BN:
> Den forklaring som du fremhæver hører vel nærmest til under begrebet
> "trim" og ikke direkte på propellerens vinkel (som man nok kan spørge
> om, hvilken vinkel han mener).

Det har du ret i.

Mvh

Carsten