Parallelforbinde batterier
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 25-10-08 13:06

Jeg har to separate forbrugsbatterier af samme type, begge 75 Ah. Det ene er
nok 6 år gammelt, det andet kun godt 3 år. Nu agter jeg at paralleforbinde
dem, så jeg får én samlet batteribank, men en fyr på havnen siger, at det er
vigtigt, at de også er lige gamle, for at de ikke skal slide hinanden op,
hvis man forbinder dem. Er det rigtigt?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : SørenH

Dato : 25-10-08 13:28

Mads Bo Falk skrev:
> [...]
> vigtigt, at de også er lige gamle, for at de ikke skal slide hinanden op,

Ja! - laveste fællesnævner bestemmer.
Den ene akku vil forsøge at oplade den anden til sit niveau = til de
begge er lige dårlige.
En bank af parallelkoblede akkuer skal være nye og af samme model og
størrelse.
Og til forbrug bør de være af traktions- eller semitraktionstypen.
Et sådant kan ikke bruges som startbatteri, men til gengæld kan de
dybdeaflades med forbrugsbelastning ned til ca 80% afladning uden at
beskadiges, hvor startbatterier kun kan aflades med 30% før der sker
uoprettelige skader (sulfatering mm.)
Så selvom traktionsbatterier er dyrere er det på sigt en langt bedre
forretning. De kan fås på tilbud med jævne mellemrum, i foråret så jeg
dem hos Masnedø.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Aage Andersen

Dato : 26-10-08 08:17

"Mads Bo Falk" <mads.falk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havnen siger, at det er vigtigt, at de også er lige gamle, for at de ikke
> skal slide hinanden op, hvis man forbinder dem. Er det rigtigt?

Ja, det er en daarlig ide. En lidt sofistikeret løsning kunne være at
indskyde en diode i serie med hvert batteri. Det vil dog ogsaa kræve at der
indskydes dioder i ladekredsløbet til batterierne. Paa denne maade bliver
batterierne adskilt fra hinanden men bliver alligevel afladet og opladet
sammen. Om det er umagen værd maa du selv vurdere.

Aage

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 26-10-08 10:09

Tak for svarene.
Jeg går på jagt efter nye traktionsbatterier. Hos Masnedø har de for
øjeblikket forbrugsbatterier af mærket Vision. Et 100 Ah koster kr. 1595,-.
Der står ikke decideret, at der er tale om et traktionsbatteri, men det
gætter jeg på ud fra beskrivelsen. Desuden kan det monteres i en hvilken som
helst vinkel, og det gør jo heller ikke noget. Er prisen fordelagtig? Jeg
ved ikke, hvad sådan et batteri skal/i bedste fald kan koste.

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-10-08 11:23

Mads Bo Falk formulerede søndag:
> [...]
> helst vinkel, og det gør jo heller ikke noget. Er prisen fordelagtig? Jeg ved
> ikke, hvad sådan et batteri skal/i bedste fald kan koste.

Jeg har haft megen glæde af disse SMF batterier fra Biltema:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=100691

110 Ah koster 899 kr. (varenr. 80-31101)
Selvom de ikke er beregnet som startbatteri, bruges de også til dette
formål og det på 3. år uden målelige tegn på kapacitettab.
Jeg har 2 stk á 110 Ah og en hovedafbryder / -omskifter mellem de 2
batterier.

En god 3 trins 15 A lader, holder batterierne friske og sunde.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 27-10-08 10:55

Lyder godt, det arbejder jeg videre med. Hvor køber du en 15 A lader uden at
skulle betale mere end for batterierne? Jeg installerer også vindgenerator,
så det vil være sjældent, jeg har brug for landstrøm. Motivationen for at
købe en monster-dyr lader er derfor ikke så stor...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-10-08 17:12

Mads Bo Falk:

> Hvor køber du en 15 A lader uden at
> skulle betale mere end for batterierne?

Check de forskellige bådudstyrsforretninger og netbutikker. De har tit
tilbud på ladere af god kvalitet. Husk, hvis du monterer 2
forbrugsbatterier, at laderen har 2 uafhængige udgange.

Jeg købte en lader hos Lynetten på Amager for vist 1400-1500 kr og er
godt tilfreds med den.
http://www.baadservice.dk/El-Forsyning.htm

Den jeg købte lader med op til 12 A.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 28-10-08 10:15

Er det nødvendigt med to udgange, hvis batterierne er monteret
parallelforbundet? Kan laderen ikke bare lade over begge batterier samtidig?

Fra : SørenH

Dato : 28-10-08 11:16

Mads Bo Falk skrev:
> Er det nødvendigt med to udgange, hvis batterierne er monteret
> parallelforbundet? Kan laderen ikke bare lade over begge batterier samtidig?

Nej, - een udgang pr akkubank. Hvis du kun bruger den ene ryger alle 25A
ud på denne.
En tænkt konfiguration med denne lader kunne være:
Startakku: den lille 1A udgang
Forbrugsakku/bank: en af de store
Bovpropel og/eller ankerspil: den anden store.
Da min startakku og bovpropelakku er parallelforbundne har jeg den anden
store gående til denne gruppe, og derfor den lille 1A ikke er i brug.
Mit solpanel går kun på forbrugsbanken.
Når motoren kører trækker den et standardrelæ, som sender ladestrøm fra
startbankens plus til forbrugsbankens plus, - dvs. at de to banker altså
er adskilt når motoren ikke kører.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 18:33

pundet er billigt, så måske:
http://marinestore.co.uk/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_code=WA925-012TC-UK&Category_code=electric-battery-chargers-and-inverters

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : SørenH

Dato : 27-10-08 21:06

Bjarke M. Christensen skrev:
> pundet er billigt, så måske:
> http://marinestore.co.uk/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_code=WA925-012TC-UK&Category_code=electric-battery-chargers-and-inverters

Helt enig med Bjarke!
Sejler med præcis den lader, og er meget glad for den!
De to ladekredse er helt uafhængige, og de 25A blir fordelt så den kreds
som trænger mest osse får mest (lyder helt marxistisk).
Det er faktisk nr. 2 Waeco jeg har, men den første fik et lynnedslag via
brostrømmen, - det ku den trods alt ikke klare.
Det var nu lidt laderens egen fejl (ansvarsforflygtigelse!) for da den
kan tåle at stå på altid uden at beskadige akkuerne, ja så var den på
altid i en ½ sæson indtil....kapow!! - Men det var et flot tordenvejr!

Iøvrigt så synes jeg du bør overveje det med vindgenerator een gang til!
Der er blandt tursejlere meget delte meninger, og de fleste hælder til
at vælge solpanel fremfor vindgenerator!
Argumenterne er bl.a. at det skal blæse ½ pelikan før der kommer brugbar
strøm, at den støjer og at den er dyr og fylder godt.

Vi sejler selv med et 55W solpanel på skydekappen, som via en avanceret
NAPS-regulator lader selv når det er let overskyet, og er meget glade
for den. Med den og vores bank på 3x100Ah Traktionsbatterier kan vi
ligge ca. 4 døgn et sted på en fransk kanal med konstant køleskab,
vandpumper og alm. lampeforbrug.
Men vil du ud på de 7 have så er begge dele nok det ideelle.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 23:28

Hvis ikke man er meget for at købe i udlandet, så har www.neetbaad.com den
til 2100,-

Enig med søren i at vindmøller er noget djævelskab. Larmer og fylder.

En 25A lader er derimod en god investering, for det sikrer, at man har fuldt
opladede batterier næste morgen, uanset hvor sent man kommer i havn. Med en
10A lader kan det jo tage et helt døgn og der stødte jeg tit ind i, at man
ikke har timer nok i havnene til at "genfylde" det man bruger om dagen ude
på vandet. Nu sejler jeg også med en 25A lader (mobitronic) og er glad.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 28-10-08 10:25

Jeg har købt en AirX vindgenerator. Den starter ladning allerede ved 3 m/s,
og når toppen ved 13 m/s, hvor den giver 400 W. Det er da noget, der kan
mærkes!
En indbygget regulator gør, at den selv bremser og stopper ladning, når
batterierne er fyldt op. Så larmer den heller ikke unødigt. Desuden er det
muligt at slibe og blanklakere vingerne, så vindstøjen stort set elimineres.
Selve generatoren larmer ikke.
Jeg skal ud og sejle langt (Orkney, evt. Færøerne) næste sommer, så
landstrømslader kan ikke gøre det i mit tilfælde.

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49064070$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-10-08 05:18

Bjarke M. Christensen forklarede:
> pundet er billigt, så måske:
> http://marinestore.co.uk/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_code=WA925-012TC-UK&Category_code=electric-battery-chargers-and-inverters

Den er go´og kan anbefales. Det smarte er at den også har et 3. output
- en 1 A udgang til startbatteriet. Det er som regel (bør være) helt
opladet, så 1 A til at 'toppe op' er tilstrækkeligt.

Jeg mener at have set den på tilbud sidste år hos Holbæk Marinecenter,
men ring og spørg.
Lige nu er forretningerne vel ikke overrendt af kunder, så de fleste
steder kan man sikkert prutte lidt og gøre en god handel.
Det er forresten også et godt tidspunkt at købe sin nye plæneklipper,
hvis man har de lyster. lol

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 26-10-08 12:20

Mads Bo Falk skrev:
> [...]
> helst vinkel, og det gør jo heller ikke noget. Er prisen fordelagtig? Jeg
> ved ikke, hvad sådan et batteri skal/i bedste fald kan koste.

Det lyder dyrt, - jeg gætter på at det er gel-batterier, og de er
relativt dyre.
Et traktionsbatteri bør kun kost ca 30% mere end et godt startbatteri.
Oles bud fra Biltema lyder fint.

Nu spurgte du jo om sammenkobling, så det gik svarene jo på, men du kan
sagtens beholde dine to "gamle" og så via en omskifter tappe fra det ene
eller det andet, - det er bare lidt mere bøvlet synes jeg, og lidt mere
uoverskueligt hvor meget kapacitet du har tilbage.
I den forbindelse er et præcist (digitalt) voltmeter uundværligt, idet
hvilespændingen fortæller nøje hvor brugt den enkelte akku er.
Du kan ret let lave en omskifter under dit voltmeter, hvormed du kan
vælge at kigge på start, forbrug1 eller forbrug2, - altså 3 ledninger
direkte fra pluspolerne til omskifteren.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Mæstved

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 27-10-08 10:53

Ikke noget dårligt bud. Jeg tror dog, at jeg vælger to nye batterier i
parallelforbindelse for overskuelighedens skyld. Er også i gang med at
montere vindgenerator, som vil lade hele tiden. Hvis den kobles til et
laderelæ, vil den lade på det batteri, der mangler mest, og det vil jo være
det, der er forbrug på. Så kan jeg ikke længere overskue, hvornår jeg skal
skifte til det andet, og hvor meget strøm, der reelt er tilbage.

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-10-08 14:21

> [...]
> være det, der er forbrug på. Så kan jeg ikke længere overskue, hvornår jeg
> skal skifte til det andet, og hvor meget strøm, der reelt er tilbage.

Husk at montere dumpresistore til din vindgenerator så den kan komme af med
strømmen når batterierne er opladede!!!

Mvh
JR

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 28-10-08 09:20

Sikkert et dumt spørgsmål, men jeg skal selv til at lave noget strøm i
båden til næste sæson :

Kan man tænde radio, lamper osv. mens laderen er sat til batteriet?
Vil de ikke få mere end 12V så?

Mvh Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-08 18:17

Sagtens. Når autoradioen sidder i billen lades der jo også med 13,8 volt fra
motoren. Det er radioen lavet til.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Steffen Skov

Dato : 28-10-08 17:24

O-høj
"Dumme" spørgsmål er der nok af!
Som jeg læser tråden, så skal Mads Bo sejle over Nordsøen uden mulighed for
tilkobling 230 V landstrøm. Derfor skal han nok have mest mulig kapacitet af
strøm på turen over. Vindmøller, solceller og motoropladning har hver deres
fordele og ulemper. I dag er alle tre dele nok lige effektive, så det må vel
i sidste ende bero på et temperamentsspørgsmål, i forhold til ens sejlads?
Et 4. alternativ kunne være at medbringe en lille generator. Se link:
http://www.powergenerator.dk/1500.html
En vindmølle kan altid låses på vingerne, så den tier stille. Et solpanel er
svært at placere praktisk på en lille båd. Har man kun påhængsmotor, kan
effekten af ladning nok ikke måle sig med antal liter benzin, der skal
medbringes.O.S.V..
Hilsen Steffen
og god tur!

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 28-10-08 17:02

Tak for svaret. Det lyder godt.

Kan man så bare regne med, at hvis laderen lader med 10A, og man hører
radio imens som bruger måske 1A, så svarer det bare til at laderen
lader med 9A ?

On 28 Okt., 18:17, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-

Fra : claus b.p.

Dato : 29-10-08 15:17

Tak for svaret. Det lyder godt.

Kan man så bare regne med, at hvis laderen lader med 10A, og man hører
radio imens som bruger måske 1A, så svarer det bare til at laderen
lader med 9A ?

Ja. Strøm ind minus strøm ud er så den resulterende ladestrøm.
Overspændingen ved ladning svarer iøvrigt jo bare til at motoren er startet,
og generatoren herfra lader på batteriet.
Dette går godt nok ud over levetiden på elpærer, men 12/24 V båd- eller
autopærer skal nok holde, jeg har desværre dårligere erfaring med de 12V
halogen pærer man bruger i hjemmet med en trafo foran. De er tilsyneladende
(ikke alle?) glade for den højere spænding.

Mvh. Claus

Fra : blueocean

Dato : 30-10-08 03:43

Den hedder www.netbaad.dk og ikke .com

Fra : Niels

Dato : 30-10-08 19:12

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på vandet. Nu sejler jeg også med en 25A lader (mobitronic) og er glad.

-- vrøvl!!!!!

Fra : SørenH

Dato : 31-10-08 00:07

Niels skrev:

> -- vrøvl!!!!!

Ja, - det er blevet lidt forvrøvlet, men derfor ka man da godt svare
lidt pænere
Netbåds webadresse er
www.netbaad.com
- og iøvrigt ku man da osse godt slå lidt på tromme for det nye firma
Marinelageret på
www.marinelageret.dk
- som med base i Sønderborg gerne vil prikke til "guldhandlerne" i de
etablerede forretninger.
Og sårn kommer vi videre med gode erfaringsudvekslinger og munter debat
SørenH
s/y Marie af Næstved
- byen med den ene af Danmarks to Biltema-forretninger )

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 23:03

OBS: www.neetbaad.com har lige sat en demovare af den omtalte waeco 25A
lader net til 1400,-. Det er et super godt tilbud !!!

Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-11-08 07:30

Bjarke M. Christensen har bragt dette til verden:
> OBS: www.neetbaad.com har lige sat en demovare af den omtalte waeco 25A lader
> net til 1400,-. Det er et super godt tilbud !!!

Der er en lille slåfjel i Bjarkes link. Det er:
http://netbaad.com/product.asp?product=5182

Og ja, det ligner et rigtig godt tilbud, så køb!

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 03-11-08 09:44

Tak for tippet! Den er hermed indkøbt :0)

meddelelse news:490cd216$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : blueocean

Dato : 30-10-08 03:44

On 30 Okt., 10:43, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> Den hedderwww.netbaad.dkog ikke .com- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Var hvis lidt for hurtig på aftrækkeren her soooory