"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:490ec052$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>> Derfor vil jeg hører om der er nogen som kan anbefale hvordan dette gøres
>> bedst.
>
> Mit første valg ville være pulverlakering nede hos den lokale...
> mit andet valg ville være at autolakere det selv, dvs med autolak nede fra
> den lokale, og så en kompressor og en sprøjtepistol, men hvis du ikke har
> prøvet det på et stel først, så skal du øve dig, da det er nemt at få
> løberene når det er noget småt og kringlet.
>
> Men ville helt klar smide en 500 mand efter det og få det pulverlakeret,
> det er klart bedst, og du kan ikke gøre det billigere selv, hvis du skal
> regne maling og timer ind i regnstykket..
>
> Mvh
> Morten
Hej Nicolai.
Pulverlakering ser klart mest proffesionelt ud, men både pensel- og
spraydåselakering kan blive flot - hvis man mestrer tekniken!
Hvis du vælger pulverlakering er det et uomtvisteligt krav at stellet
forinden er anti rust behandlet (men også en fordel ved de to andre
malemetoder). Hvis der kommer bare et mikroskopisk hul i lakeringen kan der
trænge vand ind og da pulverlakeringen danner en hård hinde ovenpå stellet,
så kryber rusten videre under malingen, lige indtil du pludselig ser
malingen bule op, hvorefter du kan pille malingen af i store flager og se de
rustangrebne flader nedenunder ;o((
Jeg fik et stel sandblæst og sprøjtegalvaniseret hos Jyderup Sandblæseri
(
http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/guide.htm) og det ser ud til at netop
sprøjtegalvaniseringen holder rusten borte.
Mange ejere af veterankøretøjer foretrækker cellouloselak p.gr.a. dens evne
til at kunne poleres op til den flotteste højglans.
Under alle omatændigheder er det vigtigt - hvis du selv vil male - at du
køber malingen hos en forhandler der ved noget om produktet (dette udelukker
f.eks. maling og spraylak købt i Jem&Fix m.fl.). Der findes endog
farvehandlere der forhandler gode reparations-spraylakker til biler (f.eks.
Kowis Farver).
Mvh og go' fornøjelse med arbejdet
Jørgen