"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:j7h9g45q16t2ehq5t7c7pihahnbsir4p01@4ax.com...
> On Sun, 26 Oct 2008 16:00:43 GMT, Newt Bridges
> <nospam@invalid.invalid> wrote:
>
> Hej.
>>
>>Jeg tror det skyldes 3 ting:
>>
> Jeg tror det skyldes mange ting.
>
> Den første færdselslov jeg fik var på 43 sider (DIN A5), hvor den
> nyeste nok er på over 1000.
> Og den hejler man så de arme igennem velvidende at det er udenadslære
> og ikke forståelse - Det svarer nogenlunde til at lære salmevers i
> "den sorte skole", hvilket kørerlærene så underviser efter.
>
> Kørsel i kravlegården bliver længere og længere.
> Det er ikke min opfattelse at det gavner andet end at lære at håndtere
> køretøjet.
> Hvis det havde lignet DMC's broncekursus havde det virkelig givet
> noget, men det er eleverne ikke erfarne nok til på
> "kravlegårdsstadiet"
>
> Køreundervisningen er som du selv nævner ikke differenciert efter
> elevernes niveau, men efter alle mulige andre parametre, der mest en
> dels bunder i økonomi.
> Nogen klarer sig fint med 10 timer, andre skal helt op over 50.
>
> Vurderingen af om en elev skal dumpes sker i dag på konkrete hændelser
> mere end en vurdering af om den pågældende er moden til at slippe løs
> i trafikken for at få lært at gebærde sig på egen fod.
>
> Jeg havde vist nok 3 timer til MC incl. køreprøve og 7 timer til
> militær lastbil - Jeg har aldrig været til en civil bilprøve, mit
> førebevis er blot overført til civil.
> Teorien var så vidt jeg husker nogenlunde den samme tid - Fanden tage
> en- og tokreds trykluftbremser
>
> Nu kunne det lyde af meget få timer, men det var helt normalt den
> gang.
> Hvad der er gået galt i timetallets himmelflugt kan man kun gisne om,
> men min hovedtese er at det er politikkere, Rådet for Større
> Færdsels(u)sikkerhed, kørerlærene og lobbyister der har overbudt
> hinanden i velment iver for at gøre trafikken mere sikker, men helt
> ærligt - Så når man ikke længere end til et vist punkt ad den vej,
> hvilket statistikken så klart antyder.
>
> Så længe der sidder mennesker bag roret i en hver form for fartøj er
> der en risiko for at der begås fejl.
> Den risiko vil aldrig kunne elimineres med nok så mange køretimer.
>
Hej Steen.
Uanset at du har ret i meget af det du siger, er der noget du ikke
nævner.
Nu ved jeg ikke hvor du tog dine militære køreprøver, og heller ikke
helt hvornår, men jeg antager det var imens Nørrebros Runddel endnu var
en rundkørsel. Dengang var trafiktætheden sådan, at det var forsvarligt,
at lade os nye trafikanter bevise vi havde fat i principperne, og så
lade os lære det "derude".
Jeg tog selv mit "førerbevis" (ikke kørekort) til bil og til MC på
omtrent samme tid, som jeg tror du gjorde, i København, og lærte
derefter at køre i trafikken!
Det slap vi vældig godt fra, men det ville ikke gå i dag, alene på grund
af trafiktætheden.
Jeg tror det er meget vanskeligt at sammenligne
Jeg har ofte tænkt på, om myndighederne dengang ville have ladet det
være så let at få et førerbevis, hvis man havde vidst hvordan trafikken
udviklede sig.
--
Michael D