Rækker du mig lige saltet ?
Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 08:47

Jeg har hørt, at sand og grus slider mere
på bilerne end vejsalt i det lange løb.
Salt skader ikke en moderne bil ret meget, og er miljømæssigt heller ikke
det allerværste !

Fra : Tom

Dato : 01-11-08 09:55

"Eque" <-> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt, at sand og grus slider mere
> på bilerne end vejsalt i det lange løb.
> Salt skader ikke en moderne bil ret meget, og er miljømæssigt heller ikke
> det allerværste !

Hvor har du hørt det?

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 11:35

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse
>
> Hvor har du hørt det?
>
> --
> Tom

En kilde..husker ikke helt hvor desv.

Fra : Mogens

Dato : 01-11-08 13:06

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> En kilde..husker ikke helt hvor desv.

OK, havde ellers håbet på et citat

Vil du høre en erfaring?
Een af mine tidligere biler havde kørt i Østrig (dér anvender man sand og
grus, men ingen salt), inden jeg købte den lettere brugt. Ved syn påtalte
man den fantastik flotte undervogn og ville have at vide, hvordan fanden dét
kunne lade sig gøre. De fik svaret vedr. anvendelse af sand/grus i stedet
for salt.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 13:21

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> OK, havde ellers håbet på et citat

Jeg havde håbet på, een eller anden ville
'fange' mig på dên, og serverer med et smil flg.:

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=59693

hvor flg. står at læse:
"Salt skader ikke en moderne bil ret meget, og er miljømæssigt heller ikke
det allerværste. "

(jeg havde kryderet indlægget med et udråbstegn for at effekten skulle
være lidt større.)

> [...]
> man den fantastik flotte undervogn og ville have at vide, hvordan fanden
> dét kunne lade sig gøre. De fik svaret vedr. anvendelse af sand/grus i

Det handler altid om en simpel ting, at holde 'skidtet' væk fra
pladerne. Det kan så gøres med en gang undervognsbehandling.
Det er det mest effektive. Fugten/regnvand sætter også sine spor, uanset
sand eller salt, og da især på en ubehandlet undervogn.
En 'lettere' brugt bil vil altid være svære at bedømme i forhold
til en bil som har flere år på bagen og kørt væsentlig flere km.
end en importbil sikkert vil ha gjort.

Men altid godt med en god historie.

Fra : Tom

Dato : 05-11-08 20:28

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> hvor flg. står at læse:
> "Salt skader ikke en moderne bil ret meget, og er miljømæssigt heller ikke

Jeg vil næsten vove den påstand at forfatteren bag denne artikel må have et
ufattelig ringe kendskab til biler og deres vedligeholdelse. Det kan vel
næppe være undgået den alm. læser af bilblades opmærksomhed at selv
"moderne" biler anbefales at få supplerende rustbeskyttelse da fabrikkens
egen ikke rækker....(og dette er ikke mine ord, men fra talrige artikler i
Motor og svenske institutter).

At salt er en katalysator sammen med vand, til at FREMME rust, burde være
alm. folkeskole-lære fra fysiktimerne.
Jeg frygter at forfatteren af denne artikel beror sine konklusioner på et
forkert grundlag. I øvrigt så vil "moderne" biler jo næppe vise rust de
første par år, da de jo netop er så nye at det ikke er gået galt endnu.

Mht. grus kan jeg ikke udtale mig, da jeg kun et par få gange har kørt på
det i polen, men at salt ikke har stor betydning for moderne
biler....strider temmelig meget mod hvad motor-pressen ellers beretter om.
Jeg vil betegne forfatterens "råd" som decidere useriøse, ......den p-plads
jeg dagligt frekventerer viser med alt tydelighed at biler ruster ganske
lystigt i danmark når bilerne kommer over en 6-7 år. Ellers lukker pava
centrene vel også sig selv inden for ganske få år, såfremt at forfatteren
skulle have ret i sine antagelser.

--
Tom

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-08 21:36

Den Wed, 5 Nov 2008 20:28:20 +0100 skrev Tom:

> [...]
> lystigt i danmark når bilerne kommer over en 6-7 år. Ellers lukker pava
> centrene vel også sig selv inden for ganske få år, såfremt at forfatteren

Definerer han nogensinde "moderne biler"?

Det er trods alt begrænset hvad der kommer af rust i en moderne
kulfiberbil

(Er der egentlig stadig jern under bunden på sådan nogen, eller er
det forsvarligt pakket ind?)

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-08 18:20

> [...]

> egen ikke rækker....(og dette er ikke mine ord, men fra talrige artikler i

Nu ruster biler også om sommeren, hvor der ikke saltes.
Derfor er en supplerende altid godt.

> At salt er en katalysator sammen med vand, til at FREMME rust, burde være
> alm. folkeskole-lære fra fysiktimerne.

Salt nedbryder også en undervognsbehandlingsbelægning...og skal
derfor fornyes af og til.
Så har den tjent sit formål.

> Mht. grus kan jeg ikke udtale mig, da jeg kun et par få gange har kørt på
> det i polen, men at salt ikke har stor betydning for moderne
> biler....strider temmelig meget mod hvad motor-pressen ellers beretter om.

Artiklen omtaler 'sliddet' hhv. anv. af salt og grus/sand.

> Jeg vil betegne forfatterens "råd" som decidere useriøse, ....

Jeg synes der er noget om snakken.
Salt kan vaskes af, og er bilen ekstra beskyttet,
så sætter saltet sig ikke på selve metallet.
'Stenslag' er fysisk slid 'her og nu' og kan
aldrig vaskes af. Desuden slides hurtigt ind
til metallet og så har vi rusten. Medmindre
sandet banker rusten af *S*.

>..den p-plads jeg dagligt frekventerer viser med alt tydelighed at biler
>ruster ganske lystigt i danmark når bilerne kommer over en 6-7 år.

Rart at være blandt venner ? *S*

> Ellers lukker pava centrene vel også sig selv inden for ganske få år,
> såfremt at forfatteren skulle have ret i sine antagelser.

Centrene lever fint, uanset om der anvendes salt eller sand og
istedet for smarte fælge og billige måtter burde man forhandle
sig til stor rabat på første behandling.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-08 22:53

Eque skriver:

> Salt nedbryder også en undervognsbehandlingsbelægning

Hvad gør det ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Friis

Dato : 01-11-08 10:54

Den Sat, 1 Nov 2008 08:47:09 +0100 skrev Eque:
> Jeg har hørt, at sand og grus slider mere
> på bilerne end vejsalt i det lange løb.

Sand og grus skader lakken. Bilen vil ikke blive ved med at se pæn ud.

Salt får den til at ruste op.

Hvad vil du helst have? En bil der ikke ser ud som ny, eller en
bil der er rustet op?

> Salt skader ikke en moderne bil ret meget,

Så undervognsbehandling er bare et forsøg på at snyde folk? Det får
man jo netop lavet for at modvirke problemet.

> og er miljømæssigt heller ikke det allerværste !

Det er efterhånden mange år siden at en mand ringede ind til en
natur-udsendelse i radioen, og beskrev en plante der voksede masser
af langs hovedvejen. En plante han ikke havde set førhen, så han
mente det måtte være en hel ny art. Natur-eksperten kunne så fortælle
ham at det ikke var en ny art. Det var en strand-plante, sådan en
man normalt finder på Rømø og andre steder hvor der er så meget salt
at der stort set ikke er andet der vil gro.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-11-08 23:10

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>man normalt finder på Rømø og andre steder hvor der er så meget salt
>at der stort set ikke er andet der vil gro.

Måske engelsk græs:
http://www.skovognatur.dk/Ud/Oplev/Aktuelt/Naturbilletten/Artikler/juni_2006/

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-08 09:37

Den Sat, 01 Nov 2008 23:09:50 +0100 skrev Ove Kjeldgaard:

> Måske engelsk græs:
> http://www.skovognatur.dk/Ud/Oplev/Aktuelt/Naturbilletten/Artikler/juni_2006/

Sikkert. Beskrivelsen på siden bekræfter jo ovenstående.

Så påstanden om at salt ikke skulle være et problem for miljøet holder
ikke. Men det får vi nok først politikerne til at fatte den dag der
begynder at komme saltvand ud af vandhanerne.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 01-11-08 08:09

On 1 Nov., 08:47, "Eque" <-> wrote:
> Jeg har hørt, at sand og grus slider mere
> på bilerne end vejsalt i det lange løb.

Korrekt.

> Salt skader ikke en moderne bil ret meget, og er miljømæssigt heller ikke
> det allerværste !

Det afhænger af den nye bil og hvordan den er konserveret. Salt skader
naturen langt mere end sand og grus.

Sand og grus er blot ikke et alternativ med det vejr vi har i Danmark.

Klaus

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-11-08 22:40

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i en
meddelelse
On 1 Nov., 08:47, "Eque" <-> wrote:
> [...]

naturen langt mere end sand og grus.

Sand og grus er blot ikke et alternativ med det vejr vi har i Danmark.

Den må du gerne forklare noget bedre.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-08 22:43

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Den må du gerne forklare noget bedre.

1. Hvilken del af det ?

2. Du skal gøre et eller andet med dit newsprogram, så man kan læse,
hvad du har skrevet og hvad du citerer.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-08 00:29

> "Uffe Bærentsen" skriver:

> 1. Hvilken del af det ?

Hvorfor sand/grus ikke er anvendeligt?

> 2. Du skal gøre et eller andet med dit newsprogram, så man kan læse,
> hvad du har skrevet og hvad du citerer.

Sjovt nok, så quoter den nu korrekt.
Har ikke ændret noget, så tror mere at bolden ligger ved dig.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-08 06:03

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Hvorfor sand/grus ikke er anvendeligt?

Fordi vi har for lidt frost.

http://www.vintertrafik.dk/start.asp?file=contentfaq&action=faq&o_id=267
http://www.sl.life.ku.dk/Videntjeneste/SpoergsmaalSvar/VejsaltKontraGrus_LBPmarts05.aspx

> Sjovt nok, så quoter den nu korrekt.
> Har ikke ændret noget, så tror mere at bolden ligger ved dig.

Nope - Din OE kan ikke lide at citere fra google groups.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-08 17:57

> "Uffe Bærentsen" skriver:

> [...]

Altså regulær 'ude af øje, ude af sind'.
Hvis saltet forsvinder i kloakken, så er der ikke problemer med det

> Nope - Din OE kan ikke lide at citere fra google groups.

Så må Google snart få det lært.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-08 19:13

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Altså regulær 'ude af øje, ude af sind'.
> Hvis saltet forsvinder i kloakken, så er der ikke problemer med det

Nej, gruset bruger man til at stå fast med, salt bruger man til at
smelte med.

Grus er pisse godt i forstvejr, men i Dnamark har vi mest sjap

> Så må Google snart få det lært.

Hvorfor ?

Selv min tussegamle Netscape kan gøre det ordentligt....

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-08 20:53

Den Tue, 04 Nov 2008 19:12:33 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> "Uffe Bærentsen" skriver:

> Nej, gruset bruger man til at stå fast med, salt bruger man til at
> smelte med.
>
> Grus er pisse godt i forstvejr, men i Dnamark har vi mest sjap

Ja, efter saltbilen har været forbi.

Ude på markerne plejer sneen at ligge fin og hvid, selvom den
nogen gange fryser til så overfladen bliver nærmest is-agtig.

Her i Padborg passer det iøvrigt med at når saltbilen har lavet sneen
om til sjap, løber det ind på cykelstien, og fryser til is. Efter en
uges tid med vinter kan der ligge omkring tre centimeter is - og det
er ikke jævnt, så det er nærmest umuligt at forudsige hvad side
cyklen vil skride til. Den kan begynde at skride til den ene side, og så
skifte retning, fordi isen hælder til den anden side.

(Der er en "helle" imellem vejen og cykelstien, med huller for hver
fire-fem meter, hvor den smeltede sne render igennem. Så isen bliver
tykkest nærmest hullerne).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-11-08 09:36

Kent Friis skrev:

> Ude på markerne plejer sneen at ligge fin og hvid, selvom den
> nogen gange fryser til så overfladen bliver nærmest is-agtig.

Du kører jo helller ikke på markerne, vel? (går jeg da ud fra).

Sne sammentrykkes af biler, dette får den til at smelte en lillebitte
smule og dette fryser så til is, og processen gentages så nogen gange
indtil - vupti - alt den fine hvide sne er blevet til is. Og is er ret
meget sværere at slippe af med end sne.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-08 20:17

Den Wed, 05 Nov 2008 09:35:45 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Du kører jo helller ikke på markerne, vel? (går jeg da ud fra).

Nej, det har jeg ikke store nok hjul til.

Jeg kunne ellers godt have lyst, for den der brun sæbe agtige
blanding der kommer ud af at salte er da livsfarlig at køre rundt i.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-08 20:18

> [...]
> smule og dette fryser så til is, og processen gentages så nogen gange
> indtil - vupti - alt den fine hvide sne er blevet til is. Og is er ret

Og hvad var det lige problemet var med at strø sand ovenpå isen?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-11-08 20:20

Kent Friis skriver:

> Og hvad var det lige problemet var med at strø sand ovenpå isen?

At vi har tøvejr ofte.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-08 21:33

Den Wed, 05 Nov 2008 20:20:15 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> At vi har tøvejr ofte.

Som gør isen svær at fjerne?

Kunne I nu ikke blive enige om hvorvidt det er det ene eller det
andet der er problemet?

Så mange gange kan det altså heller ikke nå at skifte på de par
dage om året vi har vinter. (Herunder ikke medregnet de dage
frem til midt i maj man ser saltbilen).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-11-08 21:57

Kent Friis skriver:

> Som gør isen svær at fjerne?

Nej

> Kunne I nu ikke blive enige om hvorvidt det er det ene eller det
> andet der er problemet?

Jeg er enig, men læs lige:
> [...]

> Så mange gange kan det altså heller ikke nå at skifte på de par
> dage om året vi har vinter. (Herunder ikke medregnet de dage

Jo, for de fleste dage er lige omkring nulpunktet (og derfor salter
man).

Grus er godt ovenpå is til at skabe friktion, salt bruges til at fjerne
det tynde lag is der kommer på vejen.

Salltning kan man gøre præventivt, det er svært med grus, specielt da
grus nedsætter friktionen på våde veje. Forestil dig en landevej med et
tyndt lag sand på.....

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-08 20:05

Den Wed, 05 Nov 2008 21:56:43 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Nej

> Jeg er enig, men læs lige:
> http://www.sl.life.ku.dk/Videntjeneste/SpoergsmaalSvar/VejsaltKontraGrus_LBPmarts05.aspx

Lyder lidt for meget som den officielle forklaring.

Iøvrigt nævner de også hvad der nok er den reelle grund. Salt er
billigere - for kommunen, for man medregner helt sikkert ikke
værditabet på bilerne efterhånden som de ruster, skaderne på
naturen osv.

> Jo, for de fleste dage er lige omkring nulpunktet (og derfor salter
> man).

Vi bor altså ikke i nordsverige. Det er ikke omkring nulpunktet i
hele vinterhalvåret.

> [...]
>
> Salltning kan man gøre præventivt, det er svært med grus, specielt da
> grus nedsætter friktionen på våde veje. Forestil dig en landevej med et

Præventivt = alt det salt der gør at vejen er hvid længe efter vinterens
ophør?

Jeg har en gang prøvet at hjulet bare spandt hjemme i indkørslen. En
lille smule sand var nok til at der ingen problemer var. Havde jeg
forsøgt med salt, havde jeg skullet vente til sneen var smeltet, og
så have skyndt mig at flytte bilen inden det frøs til is igen -
i indkørslen er der nemlig ingen cykelsti det kan løbe ind på inden
det fryser til is.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-08 22:56

Kent Friis skriver:

> Lyder lidt for meget som den officielle forklaring.

Ja, Kent, du har din forudindtagede holdning, så alt andet er i dine
øjne baresøforklaringer.

> [...]
> billigere - for kommunen, for man medregner helt sikkert ikke
> værditabet på bilerne efterhånden som de ruster, skaderne på

Sludder, det har intet med prisen at gøre.

> Vi bor altså ikke i nordsverige. Det er ikke omkring nulpunktet i
> hele vinterhalvåret.

I nordsverige er det langt under nulpunktet i det meste af vinteren.
Derfor bruger man grus.

> Præventivt = alt det salt der gør at vejen er hvid længe efter vinterens
> ophør?

Nej = det der gør at isen er væk, når du kommer om morgenen.

> [...]
> så have skyndt mig at flytte bilen inden det frøs til is igen -
> i indkørslen er der nemlig ingen cykelsti det kan løbe ind på inden

Altså var det sne din bil stod i. Du har netop bevist for dig selv, hvor
grus er godt.

Hvad var der sket i din indkørsel, hvis 1000 biler var kørt igennem ?

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-08 17:59

Den Thu, 06 Nov 2008 22:56:07 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Ja, Kent, du har din forudindtagede holdning, så alt andet er i dine
> øjne baresøforklaringer.

> Sludder, det har intet med prisen at gøre.

Det var sg* dig selv der postede linket, der blandt andet nævner
prisen som årsag.

> I nordsverige er det langt under nulpunktet i det meste af vinteren.
> Derfor bruger man grus.

Irrelevant, det er DK vi diskuterer.

> Nej = det der gør at isen er væk, når du kommer om morgenen.

Jeg er ellers ret sikker på at det er de 10 graders varme der gør det.

Det præventive er jo netop at de salter når temperaturen MÅSKE kunne
finde på at falde, uanset om den gør det eller ej. Og når man så
har saltet præventivt hele april, og det stadig er varmt og tørt,
er vejen hvid.

> Altså var det sne din bil stod i. Du har netop bevist for dig selv, hvor
> grus er godt.
>
> Hvad var der sket i din indkørsel, hvis 1000 biler var kørt igennem ?

Der skulle sikkert bruges lidt mere sand

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-08 18:47

Kent Friis skriver:

> Det var sg* dig selv der postede linket, der blandt andet nævner
> prisen som årsag.

Og straks tror du at det er den eneste årsag.

> Irrelevant, det er DK vi diskuterer.

Jammen fint med mig - nu var det altså dig og ikke mig der bragte
nordsverige ind i debatten. Ønsker du ikke at debattere nordsverige skal
su nok undgå at brige det ind i debatten.

> Jeg er ellers ret sikker på at det er de 10 graders varme der gør det.

Jeg har skrabt is af forruden af min firmabil 3 gange dette efterår.

Vil du mene at der var 10 graders varme når jeg har is på forruden ?

> [...]
> finde på at falde, uanset om den gør det eller ej. Og når man så
> har saltet præventivt hele april, og det stadig er varmt og tørt,

Korrekt.

> Der skulle sikkert bruges lidt mere sand

Ja og så havde du en mudderindkørsel.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-08 20:32

Den Fri, 07 Nov 2008 18:47:18 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Og straks tror du at det er den eneste årsag.

Nej, jeg anser det for sandsynligt at det er eneste årsag, det er
jo trods alt det offentlige, som ikke har råd til andet end
nedskæringer uanset hvor meget de hæver skatten.

> Jammen fint med mig - nu var det altså dig og ikke mig der bragte
> nordsverige ind i debatten.

Jeg gjorde opmærksom på at vi IKKE lever i nordsverige.

> Jeg har skrabt is af forruden af min firmabil 3 gange dette efterår.
>
> Vil du mene at der var 10 graders varme når jeg har is på forruden ?

Nej, præcis som jeg skrev ovenfor, mener jeg det er de 10 graders
varme der gør at du IKKE har is på forruden.

Hvis du ønsker at overbevise mig om noget som helst, bør du bruge
en anden argumentationsform end at svare på noget helt andet end
hvad jeg skriver.

> Korrekt.

Så lad dog være med at sige mig imod.

> Ja og så havde du en mudderindkørsel.

I har lige argumenteret for at problemet er at sneen bliver trykket
sammen til is. Mudder plejer ikke at bestå af is.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-08 22:42

Kent Friis skriver:

> Nej, jeg anser det for sandsynligt at det er eneste årsag, det er
> jo trods alt det offentlige, som ikke har råd til andet end
> nedskæringer uanset hvor meget de hæver skatten.

Det er derfor man i Danmark har brugt salt i de sidste mange år, frem
for grus ?

Kan du huske hvornår du sidst så en landsdel der grusede ?

> Jeg gjorde opmærksom på at vi IKKE lever i nordsverige.

Og gav dermed argumentet. Grus er fint i Nordsvaerige, men ikke i
Danmark.

> Nej, præcis som jeg skrev ovenfor, mener jeg det er de 10 graders
> varme der gør at du IKKE har is på forruden.

Jeg havde netop is på forruden. Skulle der have været gruset den nat ?

> Så lad dog være med at sige mig imod.

Det gør jeg heller ikke, men det lader til at du har svært ved at forstå
hvorfor vi bruger salt og ikek grus.

> I har lige argumenteret for at problemet er at sneen bliver trykket
> sammen til is. Mudder plejer ikke at bestå af is.

Nej, det har jeg ikke.

I Danmark er temepraturen som regel lige omkring nulpunktet. De store
mængder grus der smides om natten for at holde vejen ved nogenlunde
friktion, bliver til mudder når dagen kommer med 3 graders varme.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-08 23:51

Den Fri, 07 Nov 2008 22:41:32 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Det er derfor man i Danmark har brugt salt i de sidste mange år, frem
> for grus ?

Sandsynligvis. Du har jo selv lige postet et link hvor der står at det
er billigere.

Hvorfor bliver du iøvrigt ved med at skrive grus, ved
du ikke hvad sand er, eller er det bare fordi dine argumenter for salt
kun duer imod grus?

> Kan du huske hvornår du sidst så en landsdel der grusede ?

Aldrig. Jeg kan heller ikke huske at det offentlige nogensinde har haft
for mange penge.

> Og gav dermed argumentet. Grus er fint i Nordsvaerige, men ikke i
> Danmark.

Det er ikke et argument, det er en påstand.

> Jeg havde netop is på forruden.

I 10 graders varme?

Eller ævler du stadig om noget helt andet end det du citerer?

> Det gør jeg heller ikke, men det lader til at du har svært ved at forstå
> hvorfor vi bruger salt og ikek grus.

Jeg forstår efterhånden at du bliver ved med at fremføre en masse
usammenhængende påstande.

> I Danmark er temepraturen som regel lige omkring nulpunktet.

Aha, så med "lige omkring" mener du "plus/minus 30 grader".

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-08 00:02

Kent Friis skriver:

> Hvorfor bliver du iøvrigt ved med at skrive grus, ved
> du ikke hvad sand er, eller er det bare fordi dine argumenter for salt
> kun duer imod grus?

Forskellen på sand og grus er størrelse på kornene, ikke andet. Jeg
kalder det som du ønsker.

> Aldrig. Jeg kan heller ikke huske at det offentlige nogensinde har haft
> for mange penge.

Kan du huske at salt var dyrt?
Det kan jeg.

> Det er ikke et argument, det er en påstand.

Præcist som din påstand med at man bruger salt fordi det er billgist.

> Eller ævler du stadig om noget helt andet end det du citerer?

Nej

> Jeg forstår efterhånden at du bliver ved med at fremføre en masse
> usammenhængende påstande.

Nej, din opfattelsesevner er bre lidt svag. Jeg har aldrig påstået at
snnen bliver trykket sammen til is.

> Aha, så med "lige omkring" mener du "plus/minus 30 grader".

Nej, i tiden hvor glatførebekæmpelse er nødvendig ligger temepraturen
oftest lige omkring nulpunktet.

Har du prøvet at køre på sandede/grusede veje?

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-08 17:32

Den Sat, 08 Nov 2008 00:01:43 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Forskellen på sand og grus er størrelse på kornene, ikke andet. Jeg
> kalder det som du ønsker.

> Kan du huske at salt var dyrt?
> Det kan jeg.

Bordsalt eller salt generelt, som der er tonsvis af i havet omkring os?

> Præcist som din påstand med at man bruger salt fordi det er billgist.

For tredje gang, det var dig selv der postede linket til den
artikel.

> Nej

Effektiv argumentation at lade være med at citere noget.

> Nej, din opfattelsesevner er bre lidt svag. Jeg har aldrig påstået at
> snnen bliver trykket sammen til is.

Nej, det var ikke dig. Naturligvis ikke, for det passer faktisk - det
er sket herhjemme i indkørslen.

> Nej, i tiden hvor glatførebekæmpelse er nødvendig ligger temepraturen
> oftest lige omkring nulpunktet.

Det var ikke det du skrev før. Men det ville nok også hjælpe en del
på rustproblerne hvis de nøjedes med at salte de par dage temperaturen
ligger omkring nulpunktet.

> Har du prøvet at køre på sandede/grusede veje?

Nej, men hvis de begyndte på det, ville jeg nok overveje at tage bilen
også om vinteren.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-08 19:35

Kent Friis skriver:

> Bordsalt eller salt generelt, som der er tonsvis af i havet omkring os?

Begge dele.

> Det var ikke det du skrev før.

Jo

> Men det ville nok også hjælpe en del
> på rustproblerne hvis de nøjedes med at salte de par dage temperaturen
> ligger omkring nulpunktet.

Ja.

Hvornår skulel de så sande/gruse ?

> Nej,

Okay, så din eraring med grusede veje er lig nul.

Det er så lige omvendt med mig, efter mine ture i midt og nordsverige i
vinderhalvåret.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-08 22:22

Den Sat, 08 Nov 2008 19:34:46 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Begge dele.

Vesterhavet må have været dyrt dengang.

> Jo

Det kan du jo sagtens sige, når du bortklipper beviserne. Men nej, det
var det ikke.

Du har ingen erfaring med salt?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-08 23:20

Kent Friis skriver:

> Vesterhavet må have været dyrt dengang.

Jeps, men dem der byggede kolden havde ingen restriktioner.

Har du set, hvad havsalt koster ?

Ved du hvor saltet i Danmark for en stor dels vedkommende kommer fra og
hvor det distribueres fra ?
(Jeg ved det, for det er en af mine faste kunder)

> Du har ingen erfaring med salt?

Masser, efter mine km i Danmark.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-08 23:32

Den Sat, 08 Nov 2008 23:19:42 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> Jeps, men dem der byggede kolden havde ingen restriktioner.
>
> Har du set, hvad havsalt koster ?

Der stod ikke noget prisskilt sidst jeg var på Rømø.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-08 20:46

Den Tue, 4 Nov 2008 17:56:55 +0100 skrev Uffe Bærentsen:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Så må Google snart få det lært.

Hvordan skal Google få lært OE at citere ordentligt?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-08 21:39

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan skal Google få lært OE at citere ordentligt?

Ved at bruge noget der er mere brugervenligt
Det kunne jo være de brugte 'Printed quoteable' tror jeg det hedder.
Alt hvad det ikke er, er nemlig quoteable

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-08 20:15

Den Tue, 4 Nov 2008 21:39:09 +0100 skrev Uffe Bærentsen:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ved at bruge noget der er mere brugervenligt
> Det kunne jo være de brugte 'Printed quoteable' tror jeg det hedder.
> Alt hvad det ikke er, er nemlig quoteable

Det hedder quoted printable, og er en hel officiel standard, som
Microsoft naturligvis ikke kan finde ud af.

De har aldrig været gode til det med standarder.

Quoted printable kan fint quotes, man skal bare bruge et program
der kan finde ud af standarderne.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-08 21:41

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Nope - Din OE kan ikke lide at citere fra google groups.

Det er nok fordi M$ ikke fik lov at købe Google.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-08 20:17

Den Tue, 04 Nov 2008 21:40:57 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Det er nok fordi M$ ikke fik lov at købe Google.

Det var nu Yahoo de forsøgte at købe.

Mvh
Kent

.... for katten.