Vægtafgift
Fra : Peter

Dato : 30-10-08 20:36

Hej NG!

Er det SKAT eller (måske) trafikministeriet der "fastsætter" størrelsen af
vægtafgiften (grønne afgift) ?

Grunden til at jeg spørger er, at min kones nye MCC Smart kun skal betale
260 kr. pr. ½ år og jeg skal betale 304 kr. pr. ½ år for vores campingvogn.
Det giver da ingen mening! Campingvognen forurener jo ikke selv, men kun
inddirekte når den forøger vægten på det trækkende køretøj, og den bil
betaler jo også vægtafgift. Campingvognen slider jo også kun på vejene nogle
få måneder om året, iforhold til Smart'en.

Peter, Odense

Fra : Lizette Hansen

Dato : 01-11-08 12:50

On Thu, 30 Oct 2008 20:36:07 +0100, Peter wrote:

> Hej NG!
>
> Er det SKAT eller (måske) trafikministeriet der "fastsætter" størrelsen af
> vægtafgiften (grønne afgift) ?

Jeg gætter på at det er departementet, altså en bande uduelige embedsmænd
som lægger forslagene frem for ministeren som blot godkender det hele.
Beløbene er frit opdigtede og har ikke baggrund i hverken slid på vejene,
forurening eller forbrug. Der mere tale om skjulte skatter og
misundelsesafgifter.

Lær at leve med det og indret dig efter det. I et system hvor almindelige
mennesker kan ende som ministre og ingen uddannelsesmæssige forudsætninger
har, så får vi borgere sådan noget makværk.

Fam Hansen

Fra : KASO

Dato : 02-11-08 10:00

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i meddelelsen
> Hej NG!
>
> Er det SKAT eller (måske) trafikministeriet der "fastsætter" størrelsen af
> vægtafgiften (grønne afgift) ?

I sidste ende er det vel Folketinget - men jeg kender ikke de nærmere
spilleregler...

> [...]
> campingvogn. Det giver da ingen mening! Campingvognen forurener jo ikke
> selv, men kun inddirekte når den forøger vægten på det trækkende køretøj,

Ja - men bilen betaler vægtafgift/grøn ejerafgift efter dens forbrug solo.
Derfor er det vel OK med et tillæg, når en CV mere eller mindre fordobler
forbruget....

> Campingvognen slider jo også kun på vejene nogle få måneder om året,
> iforhold til Smart'en.

Det er jo op til dig selv. Du "køber retten" til at køre med den hver dag -
om du så bruger den lidt eller meget, er op til dig selv - ligesom med
Smart'en.