/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Diesel vs. benzin og km per år..?
Fra : Brian Lund


Dato : 29-10-08 21:22

Ok, en veninde vil have en ny bil og hun brokkede sig lidt over at de
benzinere hun har kigget på ikke gik så "langt" på literen.
Jeg foreslog en diesel istedet, nu har de haft små citroener i lang tid så
jeg foreslog en C3 diesel, hun sagde så at hun ihvertfald ikke skulle have
en diesel for hun kørte jo kun 15-20.000 km om året...

C3 diesel vs. benzin 20.000 km om året...
Årlig afgift er 60 kr billigere for diesel.
På brændstof sparer man 3460 kr ved diesel.
Indkøbsprisen er kun 5000 højere...

- Regner med hhv. 16,4 km/l benzin til 9,7 kr og 22,7 km/l diesel 9,5 kr, ok
højt sat, men de holder sikkert heller ikke de km/l som citroen lover.


Hvorfor er det at "de kloge" siger at man skal køre voldsomt langt før det
kan "betale sig" at køre diesel??
Er der noget jeg overser?


Brian



 
 
Mogens (29-10-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 29-10-08 21:42

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse
news:4908c603$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

> C3 diesel vs. benzin 20.000 km om året...
> Årlig afgift er 60 kr billigere for diesel.
> På brændstof sparer man 3460 kr ved diesel.
> Indkøbsprisen er kun 5000 højere...
> Hvorfor er det at "de kloge" siger at man skal køre voldsomt langt før det
> kan "betale sig" at køre diesel??

Ja det har du jo så selv svaret på, idet 20.000 km om året jo ikke gav
balance i regnestykket det første år...



Ivan Madsen (29-10-2008)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 29-10-08 21:47

On Wed, 29 Oct 2008 20:42:11 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse
>news:4908c603$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> C3 diesel vs. benzin 20.000 km om året...
>> Årlig afgift er 60 kr billigere for diesel.
>> På brændstof sparer man 3460 kr ved diesel.
>> Indkøbsprisen er kun 5000 højere...
>> Hvorfor er det at "de kloge" siger at man skal køre voldsomt langt før det
>> kan "betale sig" at køre diesel??
>
>Ja det har du jo så selv svaret på, idet 20.000 km om året jo ikke gav
>balance i regnestykket det første år...
>

Jeg vil stadig holde på benzinmodeller - 20000km/år lyder af en del
korte ture og samtidig tager det (i hvert fald for min Xsara 2.0 HDi
50000 km at nå op på optimalt forbrug). Og vi snakker småpenge i
forhold til det at holde bil og en diesel ER dyrere i service (olie
mv) samt ofte nogenting dyr at reparere, hvis noget går galt. Men kan
man lide dieselbilens optræden, så er det den man vælger.

Mogens (29-10-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 29-10-08 22:55

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1mihg4pocv4lto8t5si2kphm3o0a3s621v@4ax.com...

> Men kan man lide dieselbilens optræden, så er det den man vælger.

Nu har jeg ik' liiige prøvet de nævnte modeller - ik' lige mit segment - men
vælger man en 16 V diesel slår man 2 fluer med eet smæk. Den gode
brændstoføkonomi som dieselmaksiner har samt benzinmotorens adræthed



Frederik (29-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 29-10-08 23:05


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:VY4Ok.3687$U5.23689@newsb.telia.net...
> "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1mihg4pocv4lto8t5si2kphm3o0a3s621v@4ax.com...
>
>> Men kan man lide dieselbilens optræden, så er det den man vælger.
>
> Nu har jeg ik' liiige prøvet de nævnte modeller - ik' lige mit segment -
> men vælger man en 16 V diesel slår man 2 fluer med eet smæk. Den gode
> brændstoføkonomi som dieselmaksiner har samt benzinmotorens adræthed
>

Jaja Granberg, den er god med dig... Så skal han sikkert også have aut.

;)

Mvh.

F


Mogens (30-10-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-10-08 05:41

"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:e1f34$4908ddef$5748ce71$10864@news.comxnet.dk...

> Jaja Granberg, den er god med dig... Så skal han sikkert også have aut.

Nope - DSG
Nuvel, jeg synes DSG skifter for hurtigt op i højt gear, så jég ville vælge
manuel



claus b.p. (30-10-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 30-10-08 01:43


"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse
news:4908c603$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Ok, en veninde vil have en ny bil og hun brokkede sig lidt over at de
> benzinere hun har kigget på ikke gik så "langt" på literen.
> Jeg foreslog en diesel istedet, nu har de haft små citroener i lang tid så
> jeg foreslog en C3 diesel, hun sagde så at hun ihvertfald ikke skulle have
> en diesel for hun kørte jo kun 15-20.000 km om året...
>
> C3 diesel vs. benzin 20.000 km om året...
> Årlig afgift er 60 kr billigere for diesel.
> På brændstof sparer man 3460 kr ved diesel.
> Indkøbsprisen er kun 5000 højere...
>
> - Regner med hhv. 16,4 km/l benzin til 9,7 kr og 22,7 km/l diesel 9,5 kr,
> ok højt sat, men de holder sikkert heller ikke de km/l som citroen lover.
>
>
> Hvorfor er det at "de kloge" siger at man skal køre voldsomt langt før det
> kan "betale sig" at køre diesel??
> Er der noget jeg overser?
>
Ja, - du er bagud!

Nu om dage er der gevinst fra 1. kilometer med visse bilmærker. Andre vil
aldrig give overskud.
Den væsentligste grund til at sige nej til diesel er hvis man kører mange
småture. Det tager længre tid at varme dieselmotoren op, så den vil
(principielt) have det dårligere med mange korte ture.
Jeg synes ikke 15-20000km om året lyder af lidt. De fleste vil kunne få
gevinst på diesel langt tidligere, også selv om forskellen på benzin- og
dieselpriserne er blevet mindre.
Og service er ikke nødvendigvis dyrere på en diesel, derimod kan
reparationer godt løbe op. Måske var det værd at overveje en serviceaftale?

/Claus
(Med dieselbil nr. 5)



Frodo Nifinger (30-10-2008)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 30-10-08 03:12


"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4909032c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>

>>
> Ja, - du er bagud!
>
> Nu om dage er der gevinst fra 1. kilometer med visse bilmærker. Andre vil
> aldrig give overskud.
> Den væsentligste grund til at sige nej til diesel er hvis man kører mange
> småture. Det tager længre tid at varme dieselmotoren op, så den vil
> (principielt) have det dårligere med mange korte ture.
> Jeg synes ikke 15-20000km om året lyder af lidt. De fleste vil kunne få
> gevinst på diesel langt tidligere, også selv om forskellen på benzin- og
> dieselpriserne er blevet mindre.
> Og service er ikke nødvendigvis dyrere på en diesel, derimod kan
> reparationer godt løbe op. Måske var det værd at overveje en
> serviceaftale?
>
Med C3'erens maskine skal man være opmærksom på, at dens svaghed er
dysepakninger, der kan blive utætte omtrent ved 100 kkm. Det er forbløffende
dyrt at få lavet.
Ellers er det en fin lille maskine.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk



Ebbe Kristensen (30-10-2008)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 30-10-08 11:45

Frodo Nifinger wrote:

> Med C3'erens maskine skal man være opmærksom på, at dens svaghed er
> dysepakninger, der kan blive utætte omtrent ved 100 kkm. Det er forbløffende
> dyrt at få lavet.

Snakker du nu om 1.4'eren eller 1.6'eren?

> Ellers er det en fin lille maskine.

1.4'eren er efter min mening noget bovlam. Men 1.6'eren er ganske sjov

Ebbe

Leo_Jensen (30-10-2008)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 30-10-08 01:23

On 29 Okt., 21:22, "Brian Lund" <br...@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:
> Ok, en veninde vil have en ny bil og hun brokkede sig lidt over at de
> benzinere hun har kigget på ikke gik så "langt" på literen.
> Jeg foreslog en diesel istedet, nu har de haft små citroener i lang tid så
> jeg foreslog en C3 diesel, hun sagde så at hun ihvertfald ikke skulle have
> en diesel for hun kørte jo kun 15-20.000 km om året...
>
> C3 diesel vs. benzin 20.000 km om året...
> Årlig afgift er 60 kr billigere for diesel.
> På brændstof sparer man 3460 kr ved diesel.
> Indkøbsprisen er kun 5000 højere...
>
> - Regner med hhv. 16,4 km/l benzin til 9,7 kr og 22,7 km/l diesel 9,5 kr, ok
> højt sat, men de holder sikkert heller ikke de km/l som citroen lover.
>
> Hvorfor er det at "de kloge" siger at man skal køre voldsomt langt før det
> kan "betale sig" at køre diesel??
> Er der noget jeg overser?
>
> Brian

Vælg den hun bedst kan lide at køre i. Hvis det er vigtigt at køre
længere méllem optankningerne skal man have diesel, men det er sikkert
ikke billigere i samlede regnskab. Økonomien for diesel er afhængig af
at den ikke går i stykker, der kommer nemt en stor regning, hvis der
er lidt knas, så der ville jeg gå efter en bil med lang garanti. Jeg
kender f.eks. nogen med en Fiat Doblo, som efter 50.000 kr dieselmotor-
regninger stadig ikke kører godt...

Leo

MVH Leo

Anders Majland (30-10-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 30-10-08 08:55

> Vælg den hun bedst kan lide at køre i. Hvis det er vigtigt at køre
> længere méllem optankningerne skal man have diesel, men det er sikkert
> ikke billigere i samlede regnskab.

Nu har vi haft diesel i 40000km og der er en ting der stadig irriterer mig
voldsomt - Dieselpistolerne på tankstaionerne er oftest snasket grundigt ind
i diesel og der er også ofte spildt en del på jorden man kan jokke rundt i
.... eller få på dækkene ...

Benzin fordamper ret hurtigt så der har man ikke samme problem ...

Jeg tanker oftere benzin end diesel - Dels fordi jeg mest kører benzinmotor
i det daglige, men også fordi tanken er meget større på dieselbilen så den
kører ~1000km på en optankning hvor benzinkøretøjerne ligger mellem 350 og
500...

Så hvis jeg stod og skulle have en lille økonomisk bil til kortere ture og
"kun" 15-20000km kunne jeg godt finde på at vælge benzin selvom regnestykket
umiddelbart tipper til dielens fordel. Små benzinere kan sagtens gå 16km/l
(det gjorde vores fabia ) eller mere og så er forskellen til diesel der
lover 20+ ikke så stor. Specielt ikke da den gode brændstoføkonomi først
kommer når motoren er driftsvarn.

Men dieslmotorens karakteristik er vanedannende. Forrige uge kørte jeg i en
astra wagon med 110hk benziner. Altså samme effekt som vores c5 og en bil
der ihvertfald ikke burde være tungere... Men den føltes godt nok død i
sværen - overhalinger på landevej hed 3gear og på motorvej oftest ned i 4
for at finde ponyer nok ... Sådan var det også i skodaen, men den havde kun
64hk i den lille 1,2 ....


Jens C. Hansen (30-10-2008)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen


Dato : 30-10-08 09:24

Anders Majland wrote:
> Nu har vi haft diesel i 40000km og der er en ting der stadig irriterer
> mig voldsomt - Dieselpistolerne på tankstaionerne er oftest snasket
> grundigt ind i diesel

Er der ikke opsat holder med engangshandsker hvor du tanker?
Ellers kan du købe en pakke med 100 styk, evt. de lidt tykkere
gummihandsker fra Matas.
Jeg har altid nogle stykker med, så jeg kan tanke uden at skulle vaske
hænder bagefter.

Med jævne mellemrum var der forøvrigt også benzin på visse pistoler på
tankstationer her i Odense, måske nogle dårlige pistoler, eller folk der
ikke havde brikker nok til at tanke uden at spilde på dem.
Nu er det er dog et par år siden jeg sidst har oplevet det.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste