Ny Ford Galaxy - udskiftning af radio til ~
Fra : Gaffa

Dato : 29-10-08 17:08

Jeg har en ny Ford Galaxy der er leveret med standard Ford CD6000 Radio.

Til Galaxyen kan der nu fra Ford leveres en Sony DAB radio der passer til
bilen, men Ford kan ikke finde ud af om den indbyggede antenne i Galaxyen
fra fabrikken også kan bruges til DAB eller om der skal installeres en ny
ekstra DAB antenne på taget, og nu har de undersøgt og undersøgt, men uden
at kunne give et nøje svar. Måske virker det, måske ikke.

Nogen der har viden om den indbyggede antenne i en ny Ford Galaxy også
virker til DAB ?

På forhånd tak !
Hilsen
Gaffa

Fra : Jørgen L.

Dato : 30-10-08 00:16

> [...]
> at kunne give et nøje svar. Måske virker det, måske ikke.
>
> Nogen der har viden om den indbyggede antenne i en ny Ford Galaxy også

Nej det er ikke samme frekvens område, en normal "FM" radio modtager 88-108
MHz hvilket er 3 m. båndet, her skal antennen være ca. 75 cm., mens dab
radio sendes på 227.36 MHz som ligger i 1,3 m båndet, dvs. at en optimal
antenne skal være ca 32,5 cm

se mere her http://www.dabradio.dk/index.asp?ArtId=11297&ActiveMenu=12659

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : claus b.p.

Dato : 30-10-08 01:34

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> 88-108 MHz hvilket er 3 m. båndet, her skal antennen være ca. 75 cm., mens
> dab radio sendes på 227.36 MHz som ligger i 1,3 m båndet, dvs. at en

Der er al mulig grund til at tro at antennen vil virke. Det ville være meget
værre at antennen blev for kort, end som nu hvor den bliver ca, 1/2
bølgelængde istedet for den 1/4 bølgelængde som den er dimensioneret til på
FM båndet. Antennen er i forvejen alt andet end ideel, så vidt jeg husker er
den bygget ind i bagruden sammen med varmetrådene. Impedansen vil ændre sig,
og den vil måske få en anderledes retningsvirkning end oprindeligt, helt
teoretisk set, men begge dele er sandsynligvis i forvejen helt i skoven, så
det kan næppe blive værre.

Sig til forhandleren at du vil have ret til at returnere radioen hvis den
ikke fungerer, (det er vel ikke andet end rimeligt) så kan du prøve det af.

Der er ikke noget at sige til at Ford ikke kan skaffe dig et svar, der
findes kun en måde at finde svaret på. - Prøv det!

/Claus

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-10-08 05:06

On Thu, 30 Oct 2008 01:33:31 +0100, "claus b.p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

[snip]
> Antennen er i forvejen alt andet end ideel, så vidt jeg husker er
>den bygget ind i bagruden sammen med varmetrådene.
[snip]

Nej. Den sidder i bageste siderude. Jeg mener, at det er i højre side,
men jeg kan ikke lige huske det.

Fly

Fra : Sørensen

Dato : 30-10-08 02:06

"Gaffa" > skrev
Til Galaxyen kan der nu fra Ford leveres en Sony DAB radio der passer til
> bilen, .
>
> Nogen der har viden om den indbyggede antenne i en ny Ford Galaxy også
> virker til DAB ?

Der er forhåbentlig både DAB og FM i radioen ? du skal ikke regne med at DAB
virker når du køre, der vil være for mange udfald til at man gider høre på
det.

vh.
Sørensen