Vetus marine motorer ?
Fra : emil lønneberg

Dato : 22-10-08 19:54

-- Skulle der måske være nogle som kan anbefale om de er ok at
investere i, en ny vetus diesel 3 cylinder på ca. 28 HK ,til en
motorsejler , har så småt forelsket sig i sådan en , er det en god
maskine eller banker den som en perkins.
mvh
emil og måske lidt høreværn

Fra : Roderiet

Dato : 22-10-08 22:43

"emil lønneberg (slet J4WSJ)" <kroghenprivat@J4WSJhotmail.com> skrev i
meddelelsen news:12247020250.369371245688857@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> motorsejler , har så småt forelsket sig i sådan en , er det en god
> maskine eller banker den som en perkins.

hej Emil Med en Vetus får du ikke brug for høreværn, tværtom. Jeg har en
14 år gl. 3-benet , den går upåklageligt ca 100 timer årligt . Motoren går
stille uden nævneværdige rystelser, når altså den er linet korrekt op.
Min eneste klage er mariniseringen. den varmeveksler der er monteret
er både udstødningsmanifold og varmeveksler i ét, den er endog lavet i
aluminium så den er smuldret væk for mig efter 11 år, og en ny koster 4000,-
+ det løse ved selvmontering som er rimeligt enkelt. Egentlig tror jeg, at
det er en monteringsfejl ved samlingen af veksleren der er årsag til
forvitringen, så det er ikke nødvendigvis en generel fejl.
Iøvrigt er jeg lidt forbavset over den ringe udbredelse motoren har i
sejlerkredse, der er ikke mange der kender den når talen kommer på uorignale
sliddele/reservedele, der er det mere de traditionelle motorer man kender.
Iøvrigt er det den samme motor der anvendes i de små enmands gravemaskiner
man ser rundtomkring. Så der kan du danne dig et indtryk af motorgangen.
mvh Niels F.

Fra : Jens_M

Dato : 24-10-08 11:12

Hej

Min 5 år gamle Vetus (2 cyl. 16 Hk, Mitshubitsi basis) går som en drøm.
Denne model har IKKE kombineret varmeveksler/udstødning.

Den ligger i en 30' sejlbåd, så i 2007 brugte den 7 liter diesel. 2008
bliver dyrere. Ca 50 liter på 550 sømil.

mvh
Jens

Fra : Torben

Dato : 23-10-08 01:58

Jeg har ikke meget forstand på motorer men har en LM 27 med Vetus 3
cyl 28 hk. Jeg har haft båden nu i to sæsoner, motoren har gået ca.
900 timer er ca 6 år gammel og jeg har absolut ingen problemer haft.
Jeg har endvidere hørt/læst at den er bygget på Mitshubitsi og er
meget almindelig Tyskland og Holland (Jeg købte min båd i Tyskland).
mvh
Torben
Stumpan II

Fra : emil lønneberg

Dato : 24-10-08 19:57

Det lyder beroligende Torben
Så nu har jeg bestildt en vetus 28 HK , jeg kan se på motor
dataene at der skulle være udtag til vand opvarmning eller en
form for varmt udtag til evt. varme i båden fra motoren, ? er
det mon noget du har udnyttet eller er der for meget arbejde ved
at føre det videre.
Og kan det overhovedet betale sig ,
Mvh Emil

--
bolværksmatrosen

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-08 20:11

Det er konge at have varmtvandsudtag i en sejlbåd (jeg ved ikke hvad du
regner din båd for).

Når man endelige ender i den situation, at der er så lidt vind at man
undtagelsesvis starter motoren, så er man tilfældigvis også i den vejr
situation hvor vandet er helt fladt. - os så er det oplagt at tage opvasken,
vaske gulv osv. - og så er det rart at der er varmt vand ad libitum i hanen.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"emil lønneberg (slet CAO4I)" <kroghenprivat@CAO4Ihotmail.com> wrote in
message news:12248750440.478290424791709@dtext.news.tele.dk...

Fra : emil lønneberg

Dato : 24-10-08 20:02

Torben <t.sten@sydexpo.se> skrev:

Ups jeg glemte helt at fortælle at båden som jeg har er en Lm 27
fra 1975 , er der måske noget specielt jeg lige skal tage hensyn
til ved at installere denne nye motor.
Mvh Emil

--
bolværksmatrosen

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 23-10-08 10:38

Jeg har en 7 år gammel Solé 3 cylindret ,det er en
Mitsubishi. Den har nu gået 1500 timer uden vrøvl.
Det er en meget støjsvag motor.

Fra : Harding Larsen

Dato : 24-10-08 17:30

Hej Emil,

Jeg tror ikke du skal søge efter banken i de motortyper der alle
er bygget over Mitshubishi, de støjer lige lidt.
Du skal nok søge fejlen i dårlige motorophæng og
udstødningssystem som grund til at du har brug for høreværn.

Mvh/Harding

emil lønneberg <kroghenprivat@J4WSJhotmail.com> (slet J4WSJ)