Ny dør - valg af træ?
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 21-10-08 15:43

Døren fra cockpittet ned til kahytten i min båd er meget gammel og ved
at rådne lidt op. Når det har regnet meget er der altid lidt vådt på
gulvet og i køjen lige indenfor den, jeg har derfor lidt et projekt
igang med at lave en ny.

Problemet er, at jeg ikke kan finde ud af hvad for noget træ man skal
bruge. Mine snedker evner ville helst bare have en plade, som jeg så
kunne save ud efter den gamle dør - det burde være lige til.

Jeg troede jeg havde fundet et godt valg i Østen Finer, som endda
kunne fåes hos den lokale tømmermester. Men jeg fik at vide af ham, at
det ikke ville kunne holde til vind og vejr, så nu er jeg lidt på bar
bund igen?

Hvad ville være et godt billigt valg af træ til jobbet? Kan man få
noget der bare holder, eller skal man lakerer det etc.?

Mvh Jesper

Fra : Henning

Dato : 22-10-08 05:09

On Tue, 21 Oct 2008 14:43:07 -0700 (PDT), elquapo@ofir.dk wrote:

> [...]
>kunne fåes hos den lokale tømmermester. Men jeg fik at vide af ham, at
>det ikke ville kunne holde til vind og vejr, så nu er jeg lidt på bar

Teaktræ? Køb en bordplade i f.eks. Silvan og skær i den?

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 22-10-08 00:51

> Teaktræ? Køb en bordplade i f.eks. Silvan og skær i den?

Hej Henning. Tak for idéen.

Jeg har selv tænkt på det, problemet er bare, at de sjældent fåes i
rigtig tykkelse (18-21mm), eller også er de ikke i hele plader, men
nærmere lister sat sammen. Jeg syntes heller ikke jeg har set
bordplader som sådan, kun hele borde eller havesæt.

Fra : claus.b.p.

Dato : 22-10-08 10:57

<elquapo@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

nærmere lister sat sammen. Jeg syntes heller ikke jeg har set
bordplader som sådan, kun hele borde eller havesæt.

Det er rigtigt at det normalt er stavlimede plader. De fås nu i flere
tykkelser og størrelser, men det er typisk de nyere teaklignende træsorter
som Nyatoh og Merbau. De er ikke helt så holdbare som teak, men bedre end
vores lokale træsorter. Min cockpitdør er lavet af vandfast krydsfiner,
hvorpå er skruet/limet stave af teak. Det er solidt nok, men efter 30-40 år
er noget af træværket desværre ved at smuldre.

Mvh. Claus

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 22-10-08 04:06

>Min cockpitdør er lavet af vandfast krydsfiner,
> hvorpå er skruet/limet stave af teak. Det er solidt nok, men efter 30-40 år
> er noget af træværket desværre ved at smuldre.
>
> Mvh. Claus

Hej Claus.

Vandfast krydsfiner - er det det der også kaldes Marine Plywood? Eller
kan Østen finer bruges hvis man sætter nogle teak lister udenpå?

Kan Østen finer evt. bruges alene hvis man lakerer det med noget
skibslak?

Mvh Jesper

Fra : claus b.p.

Dato : 22-10-08 13:02

elquapo@ofir.dk wrote:

> [...]
> kan Østen finer bruges hvis man sætter nogle teak lister udenpå?
>
> Kan Østen finer evt. bruges alene hvis man lakerer det med noget

Jeg er ikke rigtig kendt med marineprodukterne i forhold til alm.
byggeriprodukter, men marine-plywood er selvfølgelig netop lavet til at
klare sig i maritime forhold, det er til gengæld også rigtig dyrt. Skal man
bygge en båd af træ, vil man selvfølgelig gerne have de bedste materialer,
men mindre kan nok gøre det til en dør.
Ifølge denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/9/postid/66281/view/topic/Default.aspx
er Østen Finer udemærket til båd-aptering. Den såkaldte vandfaste krydsfiner
i trælasten hedder støbefiner. Bruges til tag- og gulv i byggerier.
Det der er vigtigt er lim- og limemetode for x-finer, om det kan holde til
den konstante fugtpåvirkning.

Mvh. Claus

Fra : claus b.p.

Dato : 22-10-08 13:11

elquapo@ofir.dk wrote:

> Kan Østen finer evt. bruges alene hvis man lakerer det med noget
> skibslak?

Træværk skal behandles, enten med olie eller lak. De ædle træsorter som teak
og mahogny indeholder naturligt meget træolie, og vil ikke gå så nemt til
som fx. fyr, samtidig med at de er hårde og massive, men de holder alligevel
længere, og ser pænere ud, hvis de behandles med lak eller olie.

Mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 22-10-08 08:50

Det eneste der kan holde og er "rigtigt" er teaktræ. Lav en dør af
kraftigt rammetræ med fyldninger af tremmer, glas eller tyndere træ -
marineplywood med 1,5mm teak-yderfiner.
Dyrt og besværligt at skaffe, men vil holde "evigt".

Hans-Henrik

Fra : Harding Larsen

Dato : 22-10-08 19:39

Hej Jesper,

Hvad med helt at gå væk fra træ og i stedet anvende Lexan der er
langtidsholdbar.
Det fås i flere indfarvninger fra klar over gråtoner og
brunlige/røgfarvede toner og så slipper det lys ned i kahytten.
Det er nemt at forarbejde med stiksav og fil, og vil du dele
døren i flere afsnit skal du huske at skære skråt således at
vandet ikke kan løbe ind.
Både dør og skydeluge kan laves af samme materiale.
En stor fordel er tillige at det er skruefast, man borer huller
og skærer gevind ligesom i metal, hvis der indgår hængsler eller
låse.
Prøv at se i Bådnyt oktober 2008 på side 16, her har man på en
Hanse udført konstruktionen således at døren kan lægges oven på
skydelugen og køre med ind oven på skydekappen.
Det er da en ide der kan bruges således at man undgår at skulle
stuve døren i kistebænken eller i stikkøjen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 22:20

Lige min tanker .....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet IP82Y)" <harding@IP82Ylarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12247011810.772766716471143@dtext.news.tele.dk...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 25-10-08 17:57

Står og skal købe lexan til nye nedgangs luger.

Er der gode bud på hvor det er bedst og billigt at købe?

mvh
/Børge

"Harding Larsen (slet IP82Y)" <harding@IP82Ylarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12247011810.772766716471143@dtext.news.tele.dk...

Fra : HH

Dato : 23-10-08 02:44

Nu synes jeg at der er lidt forvirring om hvad det er vi taler om! Er
det en dør (som jeg opfatter som noget med hængsler, evt. todelt) og
luge (som jeg opfatter som en plade der kører ned i et par hulkehle og
som tages helt af når man skal ned i båden)?
Er det det sidste der er opgaven, så er jeg enig med de seneste
indlægsgivere i at det kan være attraktivt at bruge polykarbonat
(eller evt. acryl) som luge. Mere holdbart og giver lys i kahytten når
vejret er sådan at lugen må være på når man er nede i båden. Kan også
laves i to stykker, så det underste kan sidde i fx. om natten!

Hans-Henrik

Fra : claus b.p.

Dato : 23-10-08 11:06

HH wrote:
> [...]
> vejret er sådan at lugen må være på når man er nede i båden. Kan også
> laves i to stykker, så det underste kan sidde i fx. om natten!

Hvorfor blive forvirret? Tråden startede med at Jesper gerne ville have
nogle kommentarer eller råd om valg af træ til en dør.
Harding kommer med et alternativt forslag om brug af lexan, og uden at have
set Jespers cockpitdør ved jeg selvfølgelig ikke om det er et alternativ for
ham, men jeg synes egentlig det kan være en rigtig god ide, set i relation
til min cockpitdør. (Jeg havde faktisk tænkt lidt på det tidligere) Jeg har
en 2-delt dør der lukker udad, og en klap der svinger opad, hængslet bagtil,
og som nævnt er noget af træværket ved at smuldre. Mest hvor der er skruer
i, til hængsler og beslag. Her er lakken jo brudt, og umulig at forny, uden
at skille det hele ad. Min ide kunne så være at sætte et par skinner på, og
sætte en fx. lexan dør på som kunne skydes tilside i skinnerne, så dørene
ikke er "i vejen" på agterdækket. Jeg ved så ikke rigtig med klappen, for
den ville jeg jo også gerne af med. Tror ikke der er plads til at skyde den
ned nogen steder. Da det ikke heller er det mest akutte projekt på båden er
jeg ikke rigtig kommet videre med tankerne. Er der nogen gode råd til hvilke
materialer (fx. skinner) man kan bruge? Jeg har desværre ikke de nyeste
Bådnyt ved hånden.

Mvh. CLaus

Fra : Harding Larsen

Dato : 24-10-08 17:25

Det kommer jo noget an på bådtypen hvad der er plads til; men
lige at sætte skinner på således at "døren kan skydes sideværds,
det giver nok ikke en særlig tæt dør, lige med undtagelse af at
man køber skydedørsbeslag fra Rødbo, Det skal du ikke forfølge
nærmere, det anvendes kun til huse.
En luge til en sejlbåd kan sættes ned i en T-skinne af aluminium
der er skruet på karmene.
Ofte er et luge i ét stykke både tung og uhandy. F.eks på Maci
Magic føler jeg den foruden er noget besværlig at montere i
skinnerne p.g.a. skottets meget skrå vinkel og åbningens ret
skrå sider ind mod midten nedad. Desuden vil det gøre den mere
bekvem om der var et håndtag udvendigt, omkring midten, som
ville give lidt ballance.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 23-10-08 16:36

Jeg har netop lavet en ny luge i tonet polycarbonat. Det kan holde til hvad
som helst, men hvis styrken skal være optimal må det ikke deles. Det er
langt stærkere i ét stykke, og det er man glad for ved evt. bordfyldning af
en brækkende sø agtenfra. Nu er det ikke just hver dag, det sker, men alt
grej bør jo være tilpasset worst case...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 23-10-08 04:49

Tak for alle svarene.

Det er nok det I vil kalde en luge tror jeg - den tages helt af når
man skal ned i båden.

Idéen med lexan er ret god, men vi har bare allerede sådan en
plexiglas plade vi kan bruge når vi er på båden hvis vi vil have lys
ind, så jeg vil nok gå efter noget træ så vi også har mulighed for at
lukke lyset helt ude og sove længe

Har jeg forstået det rigtigt, at jeg f.eks. godt ville kunne købe
sådan noget Østen støbe krydsfiner her :

http://www.phtoemmer.dk/Plader.htm

...og så behandle det med noget teak olie eller lign. hver sæson? Ville
det så holde godt?

Mvh Jesper