"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:49008cb8$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Newt Bridges skrev:
>> On 2008-10-22 23:17:37 +0200, "VMX" <mitrigtigenavn@hotmail.com>
>> said:
>>>
>> Jeg er ikke ekspert, men besøgte MAN Diesel i går, og de er (i DK) jo
>> eksperter i totaktsmotorer (omend i en lidt anden størrelse). Manden
>> der stod for deres testinstallation påpegede også alle disse fordele,
>> men da jeg spurgte ham hvorfor de fleste skibe så brugte
>> firetaktsmotorer, så var svaret at en del rederier mener
>> totaktsmotorer er "for store" i det ydre rumfang i forhold til deres
>> ydelse. Man kan simpelthen få mere kraft for pengene på mindre plads
>> med en 4-taktsmotor.
>>
>> Måske det samme gør sig gældende for MC? Så det er et spørgsmål om
>> aerodynamik?
>>
> At "almindelige" totaggere skyller v.h.a. undersiden af
> stemplet/krumtaphuset (á: vendeskylning), og derfor har gasskiftet på
> tværs hen over stemplet, er meget problematisk omkring mængden af
> frisk brændstof i udstødningen!
> Skibsmotorer, derimod, har en "almindelig" udstødnings-ventil og lades
> med en trykpumpe med indblæsning i bunden af cylinderen, hvorved at
> gasskiftet foregår på langs i cylinderen!
>
> Vendeskylningen kræver samtidig smøring af krumtappens lejer v.h.a.
> olie i brændstoffet
>
> Min yndlingskontruktion er en Tysk totakts dieselmotor til flybrug(!):
> Den har to overfor hinanden liggende krumtappe med fælles cylinder for
> de respektive stempler, som således komprimerer mod hinanden -
> Udstødningsportene befinder sig nær det ene stempels bundstilling og
> indblæsnings-portene nær det andet stempels bundstilling
>
En medvirkende årsag til at to-taktere er minde brugte, er vel også, at
den standard to-takter med vendeskylning kun arbejder optimalt i et ret
snævert omdrejningsområde. At der så er lavet spændende konstruktioner
med drejeventiler , eller med indsprøjtning er noget andet, men så
forsvinder noget af enkelheden!
Noget andet er, at jeg tror det bliver vanskeligt at opnå EURO3 med
vendeskylning =
At totakteren har været fin i f.eks diesel-elektriske lokomotiver
skyldes jo, at de der har kørt med fast omdrejningstal og drevet en
generator.
Hvem har fremstillet omtalte flymotor, den lyder øh....anderledes?
--
Michael D