/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forslag til sælgerbils-løsning
Fra : ThomasT


Dato : 22-10-08 08:11

Hej,

Min kone vil prøve livet som kørende sælger (med kørselsgodtgørelse)
og jeg har i den forbindelse et spørgsmål til valg af bil.
Vi har i forvejen en Mazda 323F fra 1995, der har kørt 188.000 km og
en Hyundai Sonata fra 2005 (ny model), der har kørt 150.000 km.
Hvis vi sælger bilerne vil de måske kunne indbringe 20.000 kr for
Mazda'en og 110.000 kr for Hyundai'en. Begge biler er betalt.
Mazda'en køre gennemsnitlig 12,2 km/l og Hyundai køre 10,0 km/l.
Firmaet regner med at min kone gennemsnitlig skal køre 100 km pr. dag.
= ca. 22000 km/år.

Nu er vi ved at regne lidt på hvad der bedst kan betale sig når man
bl.a. tænker på driftsøkonomi, sikkerhed (hun kører pænt, men man ved
jo aldrig), osv.

Vi har snakket om lidt forskelligt:
1) Kørsel i Mazda'en
Positivt:
- Billigere i benzin end Hyundai'en, men stadig dyr.

Negativt:
-Ringe sikkerhed i forhold Hyundai'en (må man gå udfra).
-Dårlig bagageplads
-Dårlig komfort
-14 år gammel bil som koster en del at holde kørende (elektronikken er
begyndt at gå, men er blevet skiftet efterhånden).
-Bilen har allerede kørt mange km.

2) Kørsel i Hyundai'en:
Positivt:
-God komfort (i forhold til Mazda'en
-God plads
-Bedre sikkerhed
-Indbygget god Pioneer navigation

Negativt:
-Dårligere benzin økonomi
-Bilen har allerede kørt mange km.

3) Køb af ny/nyere bil (gul eller hvid plade, diesel)
Positivt:
-Bedre driftsøkonomi
-Bedre sikkerhed
-Bedre plads ved gulplade

Negativt:
-Stor udskrivning her og nu
-"Misundelses"-afgift på gulplade

Det er lige de senarier vi har tænkt over, men hvad ville i gøre i
vores situation? Er der evt. mere man skal ha' med i overvejelserne?

Som tilføjelser kan der nævnes:
-Min kone er glad for begge biler, men hælder til Sonata'en.
-Jeg mener under alle omstændigheder at hun bør tage Sonata'en frem
for Mazda'en pga. sikkerheden.
-Jeg tror ikke vi køber ny bil, før konen finder ud af om sælgerjob er
noget for hende, men vi vil meget gerne ha' forslag på biler
alligevel.

Håber I har tid til at svarer på hvad I ville gøre i denne situation.

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

 
 
Ivan Madsen (22-10-2008)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 22-10-08 17:08

On Wed, 22 Oct 2008 07:11:04 -0700 (PDT), ThomasT <t@vicki-thomas.dk>
wrote:

>Hej,
>
<...>

Klipper lige hele historien - det handler vel om, hvilke behov i har.
1 eller 2 biler. Kun 1 bil, hvor mange sæder osv.
Gulplade er der jo et hav at vælge imellem i mellemstørrelsen - oftest
som diesel med mulighed for ca. 20 km/l.
Hvidplade er lidt sværere, men hvis budgettet rækker kunne en Avensis
nok klare jeres behov væsentlig mere økonomisk end Hyundai'en - men
jeg tror faktisk i er bedre tjent med at køre videre indtil bilerne er
udskiftningsmodne og så tage den derfra. De 3,47 pr km kan betale en
del benzin og måske ligefrem danne grundlag for opsparing til "den
helt rigtige".
Økonomien i at sælge to biler og købe en anden er ikke specielt god,
der kan købes ret meget benzin for forhandlerens avance.

ThomasT (22-10-2008)
Kommentar
Fra : ThomasT


Dato : 22-10-08 11:13

Hej igen,

Tak for svaret

Nå ja, de andre behov.
Vi har brug for 2 biler og mindst én hvidplade. Vi bor lidt uden for
byen, så to er nødvendigt desværre.
Vi har en lille datter og der kommer nok en mere på et tidspunkt, så
et sæt bagsæder er nødvendigt.

Men det er jo nok rigtigt at det ikke kan svare sig med en ny på
nuværende tidspunkt.

Mhv.
ThomasT

Kurt B. Andersen (22-10-2008)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 22-10-08 19:50


"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i meddelelsen
news:a9e976e7-9961-45c9-a0f1-cfbe45288c18@m73g2000hsh.googlegroups.com...
Hej igen,

Tak for svaret

Nå ja, de andre behov.
Vi har brug for 2 biler og mindst én hvidplade. Vi bor lidt uden for
byen, så to er nødvendigt desværre.
Vi har en lille datter og der kommer nok en mere på et tidspunkt, så
et sæt bagsæder er nødvendigt.

Men det er jo nok rigtigt at det ikke kan svare sig med en ny på
nuværende tidspunkt.

Mhv.
ThomasT

I kunne jo også overveje at udskifte Sonataen med en anden brugt Sonata men
bare diesel modellen. Den er noget billigere i drift.
Så bibeholder I de fordele I mener at have ved denne bil, men kan udnytte
dieselfordelene.

Kurt


Ivan Madsen (22-10-2008)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 22-10-08 20:46

On Wed, 22 Oct 2008 10:12:55 -0700 (PDT), ThomasT <t@vicki-thomas.dk>
wrote:

>Hej igen,
>
>Tak for svaret
>
>Nå ja, de andre behov.
>Vi har brug for 2 biler og mindst én hvidplade. Vi bor lidt uden for
>byen, så to er nødvendigt desværre.
>Vi har en lille datter og der kommer nok en mere på et tidspunkt, så
>et sæt bagsæder er nødvendigt.
>
>Men det er jo nok rigtigt at det ikke kan svare sig med en ny på
>nuværende tidspunkt.
>

Vent og se, om jobbet er løsningen. Så kan Avensis benzin eller
tilsvarende størrelse diesel måske bruges - Hyundai'en virker meget
tørstig til måske 30-40000 km pr år. Men - det koster penge at skifte
hver gang, så hvis du kan leve med den gamle Mazda og Hyundai'en
løfter opgaven er i sikkert udmærket kørende. I hvert fald ud fra en
rent økonomisk betragtning.

claus b.p. (22-10-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 22-10-08 23:04

ThomasT wrote:
> Hej igen,
>
> Tak for svaret
>
> Nå ja, de andre behov.
> Vi har brug for 2 biler og mindst én hvidplade. Vi bor lidt uden for
> byen, så to er nødvendigt desværre.
> Vi har en lille datter og der kommer nok en mere på et tidspunkt, så
> et sæt bagsæder er nødvendigt.
>
> Men det er jo nok rigtigt at det ikke kan svare sig med en ny på
> nuværende tidspunkt.
>
Prøv at kigge på de forhandlere der tilbyder nybilsfinanciering og/eller
forsikring til favørpris. Der kan virkelig spares noget i forhold til
typiske almindelige brugtbils udgifter. Gerne med en servicekontrakt, så er
man helt fri for økonomiske overraskelser. Når man pludselig er afhængig af
sin bil i sit job, skal det bare være noget der virker. Ud over irritationen
ved et sammenbrud vil Sonataen sikkert kunne byde på nogle grimme økonomiske
overraskelser. Koster det så samtidig mistet indtjening fordi bilen må på
værksted, så bliver det hurtigt surt. Men er Sonataen sund nok nu, kan det
jo være fint lige at teste arbejdssituationen nogle måneder.

/Claus




René Løweneck (22-10-2008)
Kommentar
Fra : René Løweneck


Dato : 22-10-08 22:56

Hej Thomas !

> Min kone vil prøve livet som kørende sælger (med kørselsgodtgørelse)
> Begge biler er betalt...

Helt kort:

Lad hende gøret forsøget i Mazda'en. Når hun har været kørende sælger i 1-2
år, så er dit spørgsmål mere aktuelt.



--
Med venlig hilsen

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar


Peter (23-10-2008)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 23-10-08 08:35

-Jeg mener under alle omstændigheder at hun bør tage Sonata'en frem
for Mazda'en pga. sikkerheden.

Det synes jeg du skal holde fast ved.
Vi har lidt samme regel hjemme hos os. "Den der kører med barnet tager
Volvoen ... den anden må "nøjes" med Toyotaen"

Med 100km dagligt på vejene må din kone være selvskrevet til den bedste bil.
Ikke kun mht. sikkerhed, men mon ikke også den er lidt mere komfortabel og
har lidt mere udstyr der gør de mange timer bag rattet til en behageligere
oplevelse end hvis hun skulle køre i Mazdaen ?

mht. brændstoføkonomien, så vent og se om ikke Hyundaien kan klemmes længere
op end 10,0 når den nu skal til at køre lange ture. Vores Volvo V40 2,0 Aut.
går 10 km/l når den dagligt ligger og futter på arbejde (18 km) ... men den
kan rimelig nemt klemmes over 12 km/l når vi kører de 120 km hjem til
svigerforændrene en gang om måneden, og går man i økonomimode er 13 km/l
indenfor rækkevidde.

Mit råd er at hun skal "tvinges" til at bruge Sonataen ... også selvom den
måske er lidt dyrere i brændstof.

MVH Peter C:






Henning (23-10-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 23-10-08 10:54


>Det er lige de senarier vi har tænkt over, men hvad ville i gøre i
>vores situation? Er der evt. mere man skal ha' med i overvejelserne?

Komfort, komfort, komfort! Husk på, hun kommer til at tilbringe mere
tid i sin bil end sammen med dig... Økonomi er sekundært. Fartpilot,
klima, mulitjusterbart sæde, navigation og regnsensor er bare
minimumskravet for en arbejdsbil!

Brian (23-10-2008)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 23-10-08 20:47

Henning wrote:

> Komfort, komfort, komfort! Husk på, hun kommer til at tilbringe mere
> tid i sin bil end sammen med dig... Økonomi er sekundært. Fartpilot,
> klima, mulitjusterbart sæde, navigation og regnsensor er bare
> minimumskravet for en arbejdsbil!

Rolig nu - hun skal køre 100Km i snit om dagen...

Jég ville se tiden an - den slags jobs er enten noget man hader, eller noget
man elsker.

/Brian



Torben (24-10-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 24-10-08 11:20


"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> wrote in message
news:38251fa4-4eed-4ff8-9072-d244867ffa1f@y71g2000hsa.googlegroups.com...
Hej,

Min kone vil prøve livet som kørende sælger (med kørselsgodtgørelse)
og jeg har i den forbindelse et spørgsmål til valg af bil.
Vi har i forvejen en Mazda 323F fra 1995, der har kørt 188.000 km og
en Hyundai Sonata fra 2005 (ny model), der har kørt 150.000 km.
Hvis vi sælger bilerne vil de måske kunne indbringe 20.000 kr for
Mazda'en og 110.000 kr for Hyundai'en. Begge biler er betalt.
Mazda'en køre gennemsnitlig 12,2 km/l og Hyundai køre 10,0 km/l.
Firmaet regner med at min kone gennemsnitlig skal køre 100 km pr. dag.
= ca. 22000 km/år.

Husk på i beregningerne at:

kørsel til og med 20.000 km årligt
3,47 kr. pr. km

kørsel ud over 20.000 km årligt
1,83 kr. pr. km


-TT


claus b.p. (24-10-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 24-10-08 23:51

Torben wrote:
> "ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> wrote in message
> news:38251fa4-4eed-4ff8-9072-d244867ffa1f@y71g2000hsa.googlegroups.com...
> Hej,
>
> Min kone vil prøve livet som kørende sælger (med kørselsgodtgørelse)
> og jeg har i den forbindelse et spørgsmål til valg af bil.
> Vi har i forvejen en Mazda 323F fra 1995, der har kørt 188.000 km og
> en Hyundai Sonata fra 2005 (ny model), der har kørt 150.000 km.
> Hvis vi sælger bilerne vil de måske kunne indbringe 20.000 kr for
> Mazda'en og 110.000 kr for Hyundai'en. Begge biler er betalt.
> Mazda'en køre gennemsnitlig 12,2 km/l og Hyundai køre 10,0 km/l.
> Firmaet regner med at min kone gennemsnitlig skal køre 100 km pr. dag.
> = ca. 22000 km/år.
>
> Husk på i beregningerne at:
>
> kørsel til og med 20.000 km årligt
> 3,47 kr. pr. km
>
> kørsel ud over 20.000 km årligt
> 1,83 kr. pr. km
>
Hvis man er tvunget til at lægge egen bil til sådan et kørselsmønster, er
det alt for lidt. Der bør være et yderligere tilskud. Skattemæssigt er det
heller ikke noget problem, man bliver bare beskattet af det ekstra.
Husk iøvrigt 60 dages reglen, som siger at arbejdsgiveren ikke må udbetale
skattefri kørselsgodtgørelse til samme (skiftende) arbejdssted mere end 60
dage over en 2års periode. Det er nok ikke et problem for sælgere der
besøger kunder, (mener faktisk de har en undtagelse) men for håndværkere,
konsulenter og teknikere kan det blive et problem.

/Claus



Mogens (25-10-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 25-10-08 07:16

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i en meddelelse
news:38251fa4-4eed-4ff8-9072-d244867ffa1f@y71g2000hsa.googlegroups.com...

> Håber I har tid til at svarer på hvad I ville gøre i denne situation.

Hvad er der at gøre godt med?
(pengebeløb)

Kan der blive tale om firmabil?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste