|
| Mere kraft til Aygo Fra : mick.johansen@gmail.~ |
Dato : 22-10-08 00:56 |
| | |
SparreZ (22-10-2008)
| Kommentar Fra : SparreZ |
Dato : 22-10-08 08:06 |
|
Interessant, følger lige lidt med her....
Har absolut ikke forstand på biler, men skal hente min nye Aygo imorgen :)
--
Christian
| |
Søren (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 22-10-08 08:18 |
|
SparreZ skrev:
> Interessant, følger lige lidt med her....
>
> Har absolut ikke forstand på biler, men skal hente min nye Aygo imorgen :)
Du har købt dig en ny bil med en mikroskopisk motor - og allerede før du
henter den tænker du på performance forbedring. Er du sikker på at du
har købt den rigtige bil?
mvh Søren
>
| |
SparreZ (22-10-2008)
| Kommentar Fra : SparreZ |
Dato : 22-10-08 12:58 |
|
> Du har købt dig en ny bil med en mikroskopisk motor - og allerede før du
> henter den tænker du på performance forbedring. Er du sikker på at du har
> købt den rigtige bil?
Nej jeg tænker ikke på performance forbedringer, men tænkte at det var et
interessant emne at følge med i. Og jo jeg har valgt den helt rigtige bil,
der passer til mit behov...
--
Christian
| |
Søren (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 22-10-08 08:23 |
|
mick.johansen@gmail.com skrev:
> Hejsa,
>
> Nogen der ved om man kan få den lille Aygo til at performe bare - lidt
> - bedre?
>
> Har fundet et par produkter der måske kunne være interessante:
>
> K&N 57i Injectionkit 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=102333
>
> Toyota Aygo B10 K&N Luftfilter Element - 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=2956
>
> Er det noget der giver mening at investere i (det er jo ikke mange kr)
> og vil det bryde garantien?
KN filtre i alm. bil er en fis i en hornlygte. Det giver ikke den
fjerneste fordel sammenlignet med et alm. papirfilter. Derimod koster de
mere, og du skal fremover til at vaske dit luftfilter med jævne mellemrum.
>
> Er der andre løsninger?
Drop tanken, og tun bilen på den rigtige måde hvis du vil have mere
effekt - eller køb en bil der kan det du ønsker.
mvh Søren
>
> FYI: Jeg kører ca. 30k i den pr år.
>
> Med venlig hilsen
> Mick Johansen
| |
Peter (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-10-08 08:41 |
|
>Er der andre løsninger?
Jeg tænker ... "kan man ikke komme op i hestekræfter kan man måske komme ned
i kg" ?
HVIS du kan lette bilen for måske 30 kg (reservehjul, donkraft, 5 liter
sprinklervæske, ekstra olie osv) vil du sikkert have vundet mere end du
opnår ved "luftfiltertuning" (jeg tror heller ikke på det giver andet end
penge op ad lommen ... på alm. biler og uden andre indgreb)
Hvis du vil lidt hurtigere afsted i lyskrydsene er der jo også muligheden
for at nedgeare bilen lidt ved at montere mindre dæk.
Minus 5% er indenfor det tilladte. Det vil gøre at motoren kører med lidt
flere omdrejninger end før og dermed også gå ud over benzinforbruget, men
det _burde_ give en lidt kvikkere bil. Ihvertfald i teorien. (Jeg har ikke
afprøvet det i praksis)
MVH Peter
| |
Kent Glerup (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 22-10-08 10:02 |
|
mick.johansen@gmail.com skrev:
> Hejsa,
>
> Nogen der ved om man kan få den lille Aygo til at performe bare - lidt
> - bedre?
Generelt nej. Visse benzinmotorer uden turbo som din) kan opnå nogle få
ekstra heste vha en god optimering på rullefelt. en der er stor risiko
for at du bare får brændt nogle kroner af uden resultat.
> Har fundet et par produkter der måske kunne være interessante:
>
> K&N 57i Injectionkit 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=102333
Du får:
Mere larm.
Formentlig dårligere rensning af indsugningsluften.
Muligvis en mikroskopisk effektforøgelse.
Lov til, med jævne mellemrum, at lege med rensevæske og filterolie.
> Toyota Aygo B10 K&N Luftfilter Element - 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=2956
Samme som ovenfor, dog nok uden forøgelse af larm.
> Er det noget der giver mening at investere i (det er jo ikke mange kr)
> og vil det bryde garantien?
Det er ikke sikkert at Toyota synes det er sjovt at se på K%N filtre.
Men noget konkret på det har jeg ikke.
> Er der andre løsninger?
Sælg bilen og køb noget med mere motor, seriøst!
/Kent Glerup
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-08 12:06 |
|
mick.johansen@gmail.com skriver:
>
> Nogen der ved om man kan få den lille Aygo til at performe bare - lidt
> - bedre?
Ja, at køre ned af bakke.
> Har fundet et par produkter der måske kunne være interessante:
>
> K&N 57i Injectionkit 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=102333
"Effekt-forøgelsen med et K&N Performance Kit er typisk mellem 5 -10 HK
kontra standard luftfilterkasse."
Sådan en påstand er løgn.
Tag den bil på rullefelt og brug så de 1600 kr på et "performance kit",
monter kittet og op på feltet igen.
Du riskerer højest at tabe et par heste, men bilen larmere mere.
> Er der andre løsninger?
Som forslået: Let bilen for så mange KG som muligt, det hjælpe rmere.
> FYI: Jeg kører ca. 30k i den pr år.
Vil du have den til at larme endnu mere ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
René Løweneck (22-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 22-10-08 12:44 |
|
Hej Mick !
> Nogen der ved om man kan få den lille Aygo til at performe bare - lidt -
> bedre?
Der kan vel altid lokkes lidt ekstra ud af alle biler )
Du kunne sætte en lille intercooler på, i forbindelse med skift af
luftfilteret. Jeg kan ikke huske om den har katalysator, men hvis den har,
kunne du hive den af. Det giver rimeligt godt
Du kunne også gå lidt over gevind og montere en turbo
> K&N 57i Injectionkit 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=102333
Den vil nok komme til at sneere lidt mere med dette sæt. Men ellers ser det
da lækkert ud
> Toyota Aygo B10 K&N Luftfilter Element - 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=2956
Min mindste søn har sådan et monteret. Det har givet en lille smule ekstra,
men jeg aner ikke hvor mange HK det har givet. Og det giver ikke ekstra
snerren.
Jeg får selv sådan et filter i min lille racerbil i næste uge ))
> Er det noget der giver mening at investere i (det er jo ikke mange kr)
> og vil det bryde garantien?
At sætte luft filter elementet i, vil i hvertfald ikke ødelægge garantien.
Jeg kunne for så vidt heller forestille mig, at det andet sæt gør noget ved
garantien. Men gør du ret meget mere og det er synligt, kan det muligvis nok
bryde garantien. Det er jo så op til dig at vurdere, hvor meget garantien er
værd for dig.
> Er der andre løsninger?
Jeps ) Crazy Aygo - YE )))
http://www.youtube.com/watch?v=tQdQEOx7dQg
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-08 12:50 |
|
René Løweneck skriver:
>
> Min mindste søn har sådan et monteret. Det har givet en lille smule ekstra,
> men jeg aner ikke hvor mange HK det har givet. Og det giver ikke ekstra
> snerren.
> Jeg får selv sådan et filter i min lille racerbil i næste uge ))
Har du overvejet at få den rullet før og efter ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
René Løweneck (22-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 22-10-08 13:41 |
| | |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-08 13:56 |
| | |
René Løweneck (22-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 22-10-08 14:04 |
|
Hej Klaus !
> For at se om det passer at der kommer flere hk ud af det.....
Det kan jeg ikke bruge til noget. Jeg kan selv mærke, om den får lidt mere
overskud i terrænet. Ikke at den mangler noget nu, men man er vel et
legebarn ))
Jeg var bare lidt i tvivl om det skulle være et ITG luftfilter eller KN
luftfilter. Så fik jeg et gavekort til en forretning, der ikke forhandler
ITG og så var valget jo ligesom taget, ikk' ))
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-08 14:20 |
|
René Løweneck skriver:
>
> Det kan jeg ikke bruge til noget. Jeg kan selv mærke, om den får lidt mere
> overskud i terrænet. Ikke at den mangler noget nu, men man er vel et
> legebarn ))
Ellers gør lyden og din egen overbevisning meget.
Biler med luftmassemåler har tilnærmelsesvis intet ud af et "åbent
filter".
Læs evt:
http://www.geocities.com/MotorCity/Flats/3877/kn.html
> Jeg var bare lidt i tvivl om det skulle være et ITG luftfilter eller KN
> luftfilter. Så fik jeg et gavekort til en forretning, der ikke forhandler
> ITG og så var valget jo ligesom taget, ikk' ))
Jo jo...
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
René Løweneck (22-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 22-10-08 22:43 |
|
Hej Klaus !
> Ellers gør lyden og din egen overbevisning meget.
Nu tror jeg så ikke lige, at jeg kan høre forskel på min bil, når jeg får
monteret KN filteret ))
Når jeg på et senere tidspunkt, får monteret snorkel, så kan jeg høre
forskel ))
> Biler med luftmassemåler har tilnærmelsesvis intet ud af et "åbent
> filter".
"tilnærmelsesvis" ?
> Læs evt:
> http://www.geocities.com/MotorCity/Flats/3877/kn.html
Tak for linket.
Jeg er dog overbevist om, at du enten ikke har læst hele siden, eller også
har du ikke forstået hvad manden har skrevet ))
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
OT: Jeg har også et tog. Det er dog ude i haven (LGB) )
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Klaus D. Mikkelsen (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 23-10-08 05:16 |
|
René Løweneck skriver:
>
> Tak for linket.
> Jeg er dog overbevist om, at du enten ikke har læst hele siden, eller også
> har du ikke forstået hvad manden har skrevet ))
At det kan være både bedre og værre at montere.
So what am I trying to say? Only that small gains (say 4 or 6
horsepower) can come from an air filter, or simply from a cool, crisp
day, and will be difficult to notice. Larger gains (10 to 20 horsepower
or more) will definitly be noticable, and will only come from smart mods
and tuning.
> OT: Jeg har også et tog. Det er dog ude i haven (LGB) )
En af mine klubkollegaer er startet på det samme.....'
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
René Løweneck (23-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 23-10-08 07:10 |
|
Hej Klaus !
> So what am I trying to say? Only that small gains (say 4 or 6
> horsepower) can come from an air filter, or simply from a cool, crisp
> day, and will be difficult to notice. Larger gains (10 to 20 horsepower
> or more) will definitly be noticable, and will only come from smart mods
> and tuning.
Jeg vil også mene, at det kan svare til 2-6 hk. Alt afhængig af motoren, det
monteres på.
> En af mine klubkollegaer er startet på det samme.....'
Ja, jo ældre vi bliver, jo større skal skidtet jo være, for at man kan se
hvad det er for noget ))
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Tom (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 22-10-08 16:44 |
|
"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
news:48ff1f62$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Klaus !
>
>> Har du overvejet at få den rullet før og efter ?
>
> Nej, hvorfor dog det ?
Det giver ikke en klapf*s at sætte det filter i, ej heller selv om bilen har
turbo på. Har selv haft et i med en turbo motor.
HVIS man kan måle forskel som K&N gør på deres hjemmeside (eller har gjort),
så er det fordi at man har pillet et gammelt og tilstoppet filter ud og
erstattet med et nyt K&N.
For at hamre igennem alle påstande om hvor lidt det giver, så pil da lige
det alm filter ud af bilen og tag en tur på et par Km og "mærk" om det giver
noget.....nej det gør ej.....og de 2 heste ved 6000 RPM som K&N skulle give
mere for en 100 Hk motor, det kan ingen normal kører mærke.....og er sikkert
"snydt" ved enten at lave målingerne på kold kontra varm motor og en masse
andet lignende som kan ændre mikroskopisk i motorydelsen.
I øvrigt så giver det ingen mening at montere intercooler på en sugemotor,
det er sgu for langt ude.....mage til useriøst "tuning" skal man lede længe
efter.
Glem alt om tuning af sådan en lille bil.....det holder bare ikke....og
skarpere knaster, bananmanifold og des lignende er ikke noget man monterer
på sådan en type bil.
Det eneste jeg vil medgive er at motoren får en lidt mere rå lyd med et K&N
filter, og tro om mere heste kan jo så flytte bjerge hos nogen.
--
Tom
| |
Brian H (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 22-10-08 20:45 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:48ff4a43$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det giver ikke en klapf*s at sætte det filter i, ej heller selv om bilen
> har turbo på. Har selv haft et i med en turbo motor.
Et åbent luftfilter på fx en VW 1.8T giver nu ellers en mærkbar forskel.
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-08 21:20 |
| | |
John Sahl (22-10-2008)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 22-10-08 21:30 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian H skriver:
>>
>> Et åbent luftfilter på fx en VW 1.8T giver nu ellers en mærkbar
>> forskel.
>
> Målbart ?
Klaus, du er nødt til at forstå at der rent faktisk ER nogen biler det
hjælper på, og andre hvor det ikke gør. Nogen biler giver det faktisk en
negativ effekt på.
Men du kan ikke svare så kategorisk om det her emne som du åbenbart gerne
vil.
Placering og filtertype giver eksempelvis store MÅLBARE ændringer på min bil
og jeg kender flere andre med samme erfaringer.
--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
matter if you win, you're still a retard.
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-08 21:38 |
|
John Sahl skriver:
>
> Klaus, du er nødt til at forstå at der rent faktisk ER nogen biler det
> hjælper på, og andre hvor det ikke gør. Nogen biler giver det faktisk en
> negativ effekt på.
Det er jeg fuldstændigt klar over.
> Men du kan ikke svare så kategorisk om det her emne som du åbenbart gerne
> vil.
Jeg er ikke kategorisk, jeg spørger derfor om der er målbar forskel -
jeg gør mig en del i HiFi verdenen og kender derfor til placebo effekt.
Der er der nogen der køber højglanspolerede kabler og tror at der er
forskel I bilverdenen er der nogen der skifter luftfilter og tror at der
er forskel.
Derfor mine spørgsmål om målinger.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian Sørup (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 22-10-08 22:03 |
|
"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse
news:48ff8d35$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> Brian H skriver:
>>>
>>> Et åbent luftfilter på fx en VW 1.8T giver nu ellers en mærkbar
>>> forskel.
>>
>> Målbart ?
>
> Klaus, du er nødt til at forstå at der rent faktisk ER nogen biler det
> hjælper på, og andre hvor det ikke gør. Nogen biler giver det faktisk
> en negativ effekt på.
>
Jeg monterede et K&N 57i kit på min RS Turbo, det gav 29Hk mindre end
det org. filter+boks ! og larmede helt afsindigt, den lød som en syg
Nilfisk når den lavede tryk...
Så det blev hurtigt afmonteret igen......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut. - med org. filter.
| |
Brian H (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 23-10-08 18:20 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:48FF8AFE.AA5E6171@du.kan.finde.den...
> Brian H skriver:
>>
>> Et åbent luftfilter på fx en VW 1.8T giver nu ellers en mærkbar forskel.
>
> Målbart ?
Ja, men jeg har ikke selv målingerne.
| |
Klaus D. Mikkelsen (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 23-10-08 20:54 |
|
Brian H skriver:
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> news:48FF8AFE.AA5E6171@du.kan.finde.den...
> > Målbart ?
>
> Ja, men jeg har ikke selv målingerne.
Okay.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Tom (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 22-10-08 23:15 |
|
"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
news:48ff82c1$0$15024$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> news:48ff4a43$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Det giver ikke en klapf*s at sætte det filter i, ej heller selv om bilen
>> har turbo på. Har selv haft et i med en turbo motor.
>
> Et åbent luftfilter på fx en VW 1.8T giver nu ellers en mærkbar forskel.
.....og K&N har "opfundet" nogen som bilfabrikkerne ikke selv har kunnet, at
bilerne trækker vejret gennem et papirfilter som er så tæt at motoren mister
trækkraft. Jeg tror ikke en meter på det skulle være tilfældet andet end at
man har kørt med et stoppet filter.
Ingen bilproducent kontruerer en bil med "gemte" heste og dårligere
brændstoføkonomi ved at montere et filter der hæmmer åndedrættet.
--
Tom
| |
Brian H (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 23-10-08 18:55 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:48ffa5fc$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Et åbent luftfilter på fx en VW 1.8T giver nu ellers en mærkbar forskel.
>
> ....og K&N har "opfundet" nogen som bilfabrikkerne ikke selv har kunnet,
> at bilerne trækker vejret gennem et papirfilter som er så tæt at motoren
> mister trækkraft. Jeg tror ikke en meter på det skulle være tilfældet
> andet end at man har kørt med et stoppet filter.
Det er sandsynligvis ikke kun orig. 'papir'filteret der gør det, men også
det lille rør fra luftfilterkassen og ud til den fri natur den er gal med.
Prøv du at trække vejret gennem et 50cm sugerør :)
Der er målbar forskel på netop den motor jeg nævner, fx bliver momentkurven
flyttet ca 500rpm 'ned', fra ca 2700rpm til ca. 2200rpm, så 'sparket' fra
turboen kommer før - den må vel få det lidt nemmere ved at suge gennem en
mindre begrænset indsugning.
> Ingen bilproducent kontruerer en bil med "gemte" heste og dårligere
> brændstoføkonomi ved at montere et filter der hæmmer åndedrættet.
Jeg har hverken postuleret bedre benzinøkonomi eller gemte (altså flere)
heste, men at der er en mærkbar (og målbar) forskel, forstået således at
motorens max HK og/eller Nm leveres anderledes (før, senere, blødere
og/eller hårdere). Hvis man ser på det sådan lidt firkantet, så vil en motor
med totalt blokeret indsugning jo ikke køre, og en motor* med totalt
ubegrænset indsugning køre som 'den skal'. Der er selvfølgelig en flydende
overgang mellem disse to ekstremer og er indsugningen tilstrækkeligt
begrænset _kan_ der være forskel på motorens HK- og Nm-kurver.
*indsprøjtningsmotor med MAF-sensor og/eller MAP-sensor. Karburator-motorer
reagerer muligvis anderledes...
| |
Kent Glerup (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 22-10-08 13:46 |
|
René Løweneck skrev:
> Du kunne sætte en lille intercooler på, i forbindelse med skift af
> luftfilteret.
Hvordan vil du køle indsugningsluften længere ned med en intercooler? Og
tror du ikke at den øgede modstand i intercooleren vil gå ud over ydelsen?
> Jeg kan ikke huske om den har katalysator, men hvis den
> har, kunne du hive den af. Det giver rimeligt godt
Den HAR katalysator, ligesom alle andre nye benzinbiler. Det giver ikke
nødvendigvis noget at hive den af, medmindre du optimerer motorstyringen
efterfølgende. Vi behøver vel ikke komme ind på det lovgivninsmæssige
i sagen?
> At sætte luft filter elementet i, vil i hvertfald ikke ødelægge
> garantien. Jeg kunne for så vidt heller forestille mig, at det andet sæt
> gør noget ved garantien. Men gør du ret meget mere og det er synligt,
> kan det muligvis nok bryde garantien. Det er jo så op til dig at
> vurdere, hvor meget garantien er værd for dig.
Da jeg tvivler på at K&N kan dokumentere at deres filtre renser luften
lige så godt som det originale filter, er jeg bange for at det i høj
grad kan gå ud over garantien!
/Kent Glerup
| |
René Løweneck (22-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 22-10-08 13:57 |
|
Hej Kent !
> Hvordan vil du køle indsugningsluften længere ned med en intercooler? Og
> tror du ikke at den øgede modstand i intercooleren vil gå ud over ydelsen?
Hvordan en intercooler virker, må du selv søge oplysninger om på nettet.
> Den HAR katalysator, ligesom alle andre nye benzinbiler. Det giver ikke
> nødvendigvis noget at hive den af, medmindre du optimerer motorstyringen
> efterfølgende. Vi behøver vel ikke komme ind på det lovgivninsmæssige i
> sagen?
Hvis man husker at sætte en lambda sonde ind i røret, der afløser kat'en, så
virker det såmænd godt nok (rigtig godt faktisk) )
> Da jeg tvivler på at K&N kan dokumentere at deres filtre renser luften
> lige så godt som det originale filter, er jeg bange for at det i høj grad
> kan gå ud over garantien!
Du har naturligvis lov til at have dine tvivl.
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Kent Glerup (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 22-10-08 15:37 |
|
René Løweneck skrev:
> Hej Kent !
>
>> Hvordan vil du køle indsugningsluften længere ned med en intercooler?
>> Og tror du ikke at den øgede modstand i intercooleren vil gå ud over
>> ydelsen?
>
> Hvordan en intercooler virker, må du selv søge oplysninger om på nettet.
Det er jo en ret simpel indretning, så den har jeg skam gennemskuet :)
Men hvordan vil du få noget gavnligt ud af den på en SUGEbenzin?
>> Den HAR katalysator, ligesom alle andre nye benzinbiler. Det giver
>> ikke nødvendigvis noget at hive den af, medmindre du optimerer
>> motorstyringen efterfølgende. Vi behøver vel ikke komme ind på det
>> lovgivninsmæssige i sagen?
>
> Hvis man husker at sætte en lambda sonde ind i røret, der afløser
> kat'en, så virker det såmænd godt nok (rigtig godt faktisk) )
Igen ville et rullefelt være på sin plads :)
>> Da jeg tvivler på at K&N kan dokumentere at deres filtre renser luften
>> lige så godt som det originale filter, er jeg bange for at det i høj
>> grad kan gå ud over garantien!
>
> Du har naturligvis lov til at have dine tvivl.
Tak. Men har du noget konkret der indikerer at de er ligeglade?
/Kent Glerup
| |
René Løweneck (22-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 22-10-08 22:30 |
|
Hej Kent !
> Det er jo en ret simpel indretning, så den har jeg skam gennemskuet :)
> Men hvordan vil du få noget gavnligt ud af den på en SUGEbenzin?
Den vil køle luften lidt mere og så har man den, hvis man senere vil montere
turbo ))
> Igen ville et rullefelt være på sin plads :)
Kent Kent Kent. Vi er nogle, der godt kan leve uden et rullefelt ))
> Tak. Men har du noget konkret der indikerer at de er ligeglade?
Ikke andet end en Aygo, der har været til et par eftersyn med KN filter
monteret og der har ikke været nogen bemærkninger af nogen art. Den er
iøvrigt også med TTS udstyr, hvilket bla. omfatter en sportsudstødning
Har du noget konkret, der understøtter din påstand ?
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Tom (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 22-10-08 23:22 |
|
"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
news:48ff9b3b$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Kent !
>
>> Det er jo en ret simpel indretning, så den har jeg skam gennemskuet :)
>> Men hvordan vil du få noget gavnligt ud af den på en SUGEbenzin?
>
> Den vil køle luften lidt mere og så har man den, hvis man senere vil
> montere turbo ))
Vås, luften ryger lige ind i en uopvarmet luftfilterkasse og derfra videre
in i MAF og EFI som det i øvrigt også ville selv om der var en intercooler
imellem. Luften kan ikke køles mere end omgivelsestemp. Intercooleren sidder
der ene og alene for at sænke temperaturen fra den sindsyg varme turbo, samt
det fakta at når man komprimerer luft så stiger temperaturen og varm luft
indeholder mindre ilt end kold luft.
Ingen monterer intercooler på biler uden kompressor eller turbo, det giver
ingen mening.
--
Tom
| |
Kent Glerup (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 23-10-08 05:07 |
|
René Løweneck skrev:
> Hej Kent !
>
>> Det er jo en ret simpel indretning, så den har jeg skam gennemskuet :)
>> Men hvordan vil du få noget gavnligt ud af den på en SUGEbenzin?
>
> Den vil køle luften lidt mere og så har man den, hvis man senere vil
> montere turbo ))
LOL! Og hvordan gør den så det? Det er dig der har belært mig om mit
manglende kendskab på området, så belær mig endelig!
>> Igen ville et rullefelt være på sin plads :)
>
> Kent Kent Kent. Vi er nogle, der godt kan leve uden et rullefelt ))
Det er der mange der ikke kan. Men hvis du mener du kan fornemme små
ændringer i effekt/moment i kroppen, ja så er det skam fint nok med mig.
>> Tak. Men har du noget konkret der indikerer at de er ligeglade?
>
> Ikke andet end en Aygo, der har været til et par eftersyn med KN filter
> monteret og der har ikke været nogen bemærkninger af nogen art. Den er
> iøvrigt også med TTS udstyr, hvilket bla. omfatter en sportsudstødning
>
> Har du noget konkret, der understøtter din påstand ?
Ikke en skid, hvilket jeg heller ikke har skrevet.
Men skriv endelig igen når vognen har haft en motorskade, så finder du
ud af om de er for/imod.
/Kent Glerup
| |
Søren (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 23-10-08 06:59 |
|
René Løweneck skrev:
> Hej Kent !
>
>> Hvordan vil du køle indsugningsluften længere ned med en intercooler?
>> Og tror du ikke at den øgede modstand i intercooleren vil gå ud over
>> ydelsen?
>
> Hvordan en intercooler virker, må du selv søge oplysninger om på nettet.
>
>> Den HAR katalysator, ligesom alle andre nye benzinbiler. Det giver
>> ikke nødvendigvis noget at hive den af, medmindre du optimerer
>> motorstyringen efterfølgende. Vi behøver vel ikke komme ind på det
>> lovgivninsmæssige i sagen?
>
> Hvis man husker at sætte en lambda sonde ind i røret, der afløser
> kat'en, så virker det såmænd godt nok (rigtig godt faktisk) )
æhh .. den må du lige forklare nærmere.
Du vil pille kat´en, og erstatte den med et rør med en lambdasonde i?
For det første får motoren forkert modtryk, som skal kompenseres for i
styringen - hvis det overhovedet er muligt.
For det andet, vil du derefter vil du sætte en lambdasonde på. Denne
skal så sende et signal via en ledning der sikkert ikke findes, til en
ECU der sikkert ikke er forberedt for en ekstra sonde, hvorefter ECU
sikkert skal have ny software.
>
>> Da jeg tvivler på at K&N kan dokumentere at deres filtre renser luften
>> lige så godt som det originale filter, er jeg bange for at det i høj
>> grad kan gå ud over garantien!
>
> Du har naturligvis lov til at have dine tvivl.
>
>
>
| |
René Løweneck (23-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 23-10-08 07:35 |
|
Hej Søren !
> æhh .. den må du lige forklare nærmere.
Ok
> Du vil pille kat´en, og erstatte den med et rør med en lambdasonde i?
Ja.
> For det første får motoren forkert modtryk, som skal kompenseres for i
> styringen - hvis det overhovedet er muligt.
> For det andet, vil du derefter vil du sætte en lambdasonde på. Denne skal
> så sende et signal via en ledning der sikkert ikke findes, til en ECU der
> sikkert ikke er forberedt for en ekstra sonde, hvorefter ECU sikkert skal
> have ny software.
Da jeg for nogle år siden havde en Citroen XM, sad en kat' på den, med en
lambda sonde i studsen på kat'en (foran). Hvis vi nu bare fjernede kat'en,
uden at gøre mere, ville motoren jo ikke køre særlig godt. For
kørekomputeren ville jo mangle infomationerne fra lambda sonden. Derfor
lavede vi et hul, hvori vi monterede lambda sonden. Og voila, så var
kredsløbet genoprettet, bare uden kat'. Og det gav anslået 15-25 HK. Altså
virkeligt mærkbart mere knald på skuden )
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Kent Glerup (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 23-10-08 07:51 |
|
René Løweneck skrev:
> Da jeg for nogle år siden havde en Citroen XM, sad en kat' på den, med
> en lambda sonde i studsen på kat'en (foran). Hvis vi nu bare fjernede
> kat'en, uden at gøre mere, ville motoren jo ikke køre særlig godt. For
> kørekomputeren ville jo mangle infomationerne fra lambda sonden. Derfor
> lavede vi et hul, hvori vi monterede lambda sonden. Og voila, så var
> kredsløbet genoprettet, bare uden kat'. Og det gav anslået 15-25 HK.
> Altså virkeligt mærkbart mere knald på skuden )
Da man staretede med kat (i XM's tid), tabte motorerne ofte effekt når
de blev modificeret til kat. I dag er man altså kommet lidt længere og
motorerne/styringerne er konstrueret til det ændrede modtryk i
udstødningen. Du vil derfor sjældent kunne opnå de samme forbedringer
som i "gamle" dage.
/Kent Glerup
| |
John Sahl (22-10-2008)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 22-10-08 14:08 |
|
René Løweneck wrote:
> Du kunne sætte en lille intercooler på
Det giver altså IKKE noget på en sugemotor!
--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
matter if you win, you're still a retard.
| |
Per Henneberg Kriste~ (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 22-10-08 17:29 |
|
"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i meddelelsen
news:48ff25c2$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> René Løweneck wrote:
>> Du kunne sætte en lille intercooler på
>
> Det giver altså IKKE noget på en sugemotor!
Det giver heller ikke noget på en Turbo-diesel. Been there, got the T-shirt.
Men ikke flere HK.
--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
| |
Brian H (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 22-10-08 20:49 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:48ff54bc$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Du kunne sætte en lille intercooler på
>>
>> Det giver altså IKKE noget på en sugemotor!
>
> Det giver heller ikke noget på en Turbo-diesel. Been there, got the
> T-shirt.
Har du 10 tommelfingre eller sådan noget? Selvf. giver det noget på en
Turbo-diesel.
> Men ikke flere HK.
Det giver ingen mening når du lige har skrevet at det ikke giver noget på en
TD...
| |
René Løweneck (22-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 22-10-08 22:35 |
|
Hej Per !
> Det giver heller ikke noget på en Turbo-diesel. Been there, got the
> T-shirt. Men ikke flere HK.
Nårh nej selvfølgelig. Man sætter da intercooler på stort set alle turbo
dieseler (herunder lastbiler og busser) bare for at få lidt ekstra vægt
))
Og ikke mindst WAUW effekten ))
--
Med venlig hilsen
René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar
| |
Ove Kjeldgaard (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Ove Kjeldgaard |
Dato : 23-10-08 20:07 |
|
René Løweneck <rene@loweneck.dk> wrote:
>Nårh nej selvfølgelig. Man sætter da intercooler på stort set alle turbo
>dieseler (herunder lastbiler og busser) bare for at få lidt ekstra vægt
> ))
>Og ikke mindst WAUW effekten ))
Er det knasten ude på kølerhjelmen du snakker om?
--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Natur og Friluftsliv: < http://hiker.dk>
| |
René Løweneck (24-10-2008)
| Kommentar Fra : René Løweneck |
Dato : 24-10-08 05:51 |
| | |
Klaus G. (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 22-10-08 16:13 |
|
> Du kunne sætte en lille intercooler på, i forbindelse med skift af
> luftfilteret. Jeg kan ikke huske om den har katalysator, men hvis den har,
> kunne du hive den af. Det giver rimeligt godt
> Du kunne også gå lidt over gevind og montere en turbo
Du har ikk så meget forstand på det motor haløj, vel? :)
ALLE biler i dag kommer med KAT, ellers kan de ikke sælges på det danske
marked og mange andre steder i EU. Tyskland har endda forbudt biler uden KAT
i nogle zoner de har lavet rundt omkring(miljø zoner). Jeg skal dog ikke
kunne sige om der er nogle enkelte biler uden, men en Aygo har KAT.
En intercooler kan køle indsugnings luften ned til samme temp som luften er
udenfor bilen. Så der er ingen mening i at montere en intercooler, eftersom
den vil prøve at køle, ja netop den helt friske luft som bliver suget ind.
Man montere en IC, hvis bilen har turbo, da turboen kan opvarme luften en
hel del.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
John Sahl (22-10-2008)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 22-10-08 14:15 |
|
mick.johansen@gmail.com wrote:
> K&N 57i Injectionkit 1.0
Her kan du være heldig og få en god effekt af det, plus en bedre lyd, hvis
det lokker.
> Toyota Aygo B10 K&N Luftfilter Element - 1.0
Meget tvivlsom på at der er nogen effekt at hente her. Og ikke noget eller
meget minimal lydforbedring.
Grunden til at jeg skriver som jeg gør, i modsætning til alle dem over mig
som kategorisk nægter at du kan få noget ud af det, er at det er forskelligt
fra bil til bil.
Man kan ikke bare sige at det ikke hjælper, da det rent faktisk på nogen
biler. Der er nogen biler hvor indsugningen er bygget så restriktivt at det
giver god mening at give dem lidt kunstigt åndedræt. Fiat Cinquecento
Sporting er en af dem hvor det rent faktisk giver 10% eller mere.
Hvordan det lige er med din bil, det ved jeg ikke. Men prøv eventuelt at
lure på forummet på www.toyotaextreme.dk hvor der måske er nogen med reel
erfaring med emnet.
--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
matter if you win, you're still a retard.
| |
Peter (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-10-08 16:32 |
|
Hej Mick!
Aldrig har jeg læst så meget intetsigende vrøvl fra en masse klaphatte, som
i denne tråd. Ikke een taler udfra egen erfarring, men udelukkende dumme
bemærkninger og gætterier. Det lyser langt væk af at man overhovedet intet
kender til KN filter. (på nær René Løweneck og John Sahl)
Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
Bilen blev meget "sjovere" at køre og var helt klart "små" 500 kr. værd for
det indsats-filter.
hilsen
Peter, Odense
<mick.johansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:a5472f61-1267-4da1-87e1-bf4bbf2871e0@l76g2000hse.googlegroups.com...
Hejsa,
Nogen der ved om man kan få den lille Aygo til at performe bare - lidt
- bedre?
Har fundet et par produkter der måske kunne være interessante:
K&N 57i Injectionkit 1.0
http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=102333
Toyota Aygo B10 K&N Luftfilter Element - 1.0
http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=2956
Er det noget der giver mening at investere i (det er jo ikke mange kr)
og vil det bryde garantien?
Er der andre løsninger?
FYI: Jeg kører ca. 30k i den pr år.
Med venlig hilsen
Mick Johansen
| |
Anders Majland (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 22-10-08 17:00 |
|
> Det lyser langt væk af at man overhovedet intet kender til KN filter. (på
> nær René Løweneck og John Sahl)
>
> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
> Bilen blev meget "sjovere" at køre og var helt klart "små" 500 kr. værd
> for det indsats-filter.
Da jeg alligevel skulle til at skifte dyser i "pakæslet" (yamaha mc) fik den
også kn filtre i den originale luftfilterboks. Ikke for ydelsen men fordi
prisen på papirfiltrene var "lidt urimelige" (når man er vant til
skumgummifilter der bare vaske/olieres).
Men kombinationen af aftermarket nåle/dyser i karbunaderne og kn filtre er
ganske vellykket - og benzinøkonomien også ganske fin sammenlignet med før
og med andre med ok original dysning (nålenen bliver slidte)
Ved en fejl fik jeg monteret filtrene før nålene og med det mere åbne filter
gik motoren ad h... til. Så der kan man jo godt konstatere at den originale
indsugning har været særdeles restriktiv ....
Og tilbagebetalingstiden på kn filtrene er ca 3 sæt papirfiltre, selvom org
rensevæske og olie er halvdyr...
Ulemper. Risiko for at kn filteren måske ikke filtrerer helt så godt, mere
lyd og lidt problemer med at når det virkeligt pisser ned bliver filtrene
våde og den kommer til at gå for fedt ....
| |
Per Henneberg Kriste~ (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 22-10-08 17:31 |
|
"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i meddelelsen
news:48ff4759$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Mick!
>
> Aldrig har jeg læst så meget intetsigende vrøvl fra en masse klaphatte,
> som i denne tråd. Ikke een taler udfra egen erfarring, men udelukkende
> dumme bemærkninger og gætterier. Det lyser langt væk af at man overhovedet
> intet kender til KN filter. (på nær René Løweneck og John Sahl)
>
> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
Hvilket teknologisk institut fik du til at måle de forbedringer?
Har du selv monteret?
Hvilke andre ændringer blev lavet samtidig med - f.eks. hvor beskidt
(læs=lufttæt) var det gamle luftfilter, blev der monteret nye tændrør m.m.m.
--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
| |
Peter (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-10-08 18:08 |
|
>> Hej Mick!
>>
>> Aldrig har jeg læst så meget intetsigende vrøvl fra en masse klaphatte,
>> som i denne tråd. Ikke een taler udfra egen erfarring, men udelukkende
>> dumme bemærkninger og gætterier. Det lyser langt væk af at man
>> overhovedet intet kender til KN filter. (på nær René Løweneck og John
>> Sahl)
>>
>> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
>> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
>
> Hvilket teknologisk institut fik du til at måle de forbedringer?
Hold kæft et dumt og åndssvagt spørgsmål. Når man kender sin bil mærker man
helt klart forskellen. (drejningsmoment, accelration) Man behøver da ikke
teknologisk institut, når triptælleren viser et samlet forøgelse på 70 km.
længere køreafstand på en fuld tank benzin (35 liter). Mon ikke selv Du
ville kunne finde ud af det ?
> Har du selv monteret?
Ingen det dumt spørgsmål. Det stod i den oprindelige tekst som du jo har
skåret fra. Et indsats-filter kan alle placere i en luftfilter-"kasse". Jeg
tror selv Du vil kunne klare det!
> Hvilke andre ændringer blev lavet samtidig med -
Hold kæft, hvor er Du dog nysgerrig, og "godt i gang" med drillende
spørgsmål.
> (f.eks. hvor beskidt (læs=lufttæt) var det gamle luftfilter,
Vil Du ha' det i gram eller % ? Jeg kender ikke svaret. Beklager!
> (blev der monteret nye tændrør m.m.m.
Nej!, Nej!, Nej!, Nej!, Nej!
- og der svares hermed ikke på flere dumme spørgsmål fra: Per fra Esbjerg.
| |
Kent Glerup (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 22-10-08 20:22 |
|
Peter skrev:
> Hej Mick!
>
> Aldrig har jeg læst så meget intetsigende vrøvl fra en masse klaphatte, som
> i denne tråd. Ikke een taler udfra egen erfarring, men udelukkende dumme
> bemærkninger og gætterier. Det lyser langt væk af at man overhovedet intet
> kender til KN filter. (på nær René Løweneck og John Sahl)
Jeg er jo så én af de klaphatte uden personlig erfaring...
Jeg har set en Alfa 156 2,0TS på rullefelt, to kørsler samme dag. Første
kørsel med original filter, anden kørsel med det koniske filter (57i).
Cirka samme ydelse (max 2HK i forskel som jeg husker det), men pænere
momentforløb med originalfilter.
Har prøvet samme type filter på min tidligere Fabia. Monteret direkte på
spjældhus (muligt da den kører med MAP og ikke LMM). Momentforløb klart
bedre med original filter topfart ens.
> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
> Bilen blev meget "sjovere" at køre og var helt klart "små" 500 kr. værd for
> det indsats-filter.
Lyder som om det gamle filter havde været udskiftningsmodent længe.. Men
det er blot et GÆT fra en simpel klaphat.
/Kent Glerup
| |
Peter (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-10-08 21:37 |
|
>> Hej Mick!
>>
>> Aldrig har jeg læst så meget intetsigende vrøvl fra en masse klaphatte,
>> som i denne tråd. Ikke een taler udfra egen erfarring, men udelukkende
>> dumme bemærkninger og gætterier. Det lyser langt væk af at man
>> overhovedet intet kender til KN filter. (på nær René Løweneck og John
>> Sahl)
>
> Jeg er jo så én af de klaphatte uden personlig erfaring...
> Jeg har set en Alfa 156 2,0TS på rullefelt, to kørsler samme dag. Første
> kørsel med original filter, anden kørsel med det koniske filter (57i).
> Cirka samme ydelse (max 2HK i forskel som jeg husker det), men pænere
> momentforløb med originalfilter.
> Har prøvet samme type filter på min tidligere Fabia. Monteret direkte på
> spjældhus (muligt da den kører med MAP og ikke LMM). Momentforløb klart
> bedre med original filter topfart ens.
>
>> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
>> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
>> Bilen blev meget "sjovere" at køre og var helt klart "små" 500 kr. værd
>> for det indsats-filter.
>
> Lyder som om det gamle filter havde været udskiftningsmodent længe.. Men
> det er blot et GÆT fra en simpel klaphat.
>
> /Kent Glerup
Hej Kent!
Jeg kan se at du har samme opfattelse omkring et bedre momentforløb (og
dermed også en bedre accelration). Om din "diagnose" er rigtig m.h.t.at det
gamle filter havde været udskiftningsmodent længe, kan jeg ikke "fortælle"
dig. Kan det ikke også være lige meget, bare den kører "bedre".
hilsen
Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-08 21:40 |
|
Peter skriver:
>
> Jeg kan se at du har samme opfattelse omkring et bedre momentforløb (og
> dermed også en bedre accelration).
Ken oplevede ringere momentforløb med uorginalt filter.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Tom (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 22-10-08 23:28 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:48FF8F9C.7A6E6A8B@du.kan.finde.den...
> Peter skriver:
>>
>> Jeg kan se at du har samme opfattelse omkring et bedre momentforløb (og
>> dermed også en bedre accelration).
>
> Ken oplevede ringere momentforløb med uorginalt filter.....
Ja sådan læser jeg det også.
Er også selv en af de klaphatte der rent faktisk har kørt med K&N i en turbo
benziner.....kunne ikke mærke noget forskel. Ford har jo ikke
underdimensioneret deres luftfiltre med effekttab til følge, hvem har i
øvrigt også det?
--
Tom
| |
Søren (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 23-10-08 07:18 |
|
Tom skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> news:48FF8F9C.7A6E6A8B@du.kan.finde.den...
>> Peter skriver:
>>> Jeg kan se at du har samme opfattelse omkring et bedre momentforløb (og
>>> dermed også en bedre accelration).
>> Ken oplevede ringere momentforløb med uorginalt filter.....
>
> Ja sådan læser jeg det også.
>
> Er også selv en af de klaphatte der rent faktisk har kørt med K&N i en turbo
> benziner.....kunne ikke mærke noget forskel. Ford har jo ikke
> underdimensioneret deres luftfiltre med effekttab til følge, hvem har i
> øvrigt også det?
... og så er vi netop ved sagens kerne.
Motorproducenten har bruger millioner af kroner på hver enkelt motor.
Der sidder et hav af dygtige ingeniører der designer, bygger og tester
og tester og tester motoren, før den dukker op i en bil.
Så kommer KN lige ind fra sidelinien .. og siger "Hey .. for kunne 500
kr. kan du få guld og grønne skove".
Så er det far siger.. yea right.
>
> --
> Tom
>
>
| |
Brian H (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 23-10-08 19:11 |
|
"Søren" <spammers@die.young> skrev i meddelelsen
news:49001729$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Er også selv en af de klaphatte der rent faktisk har kørt med K&N i en
>> turbo benziner.....kunne ikke mærke noget forskel. Ford har jo ikke
>> underdimensioneret deres luftfiltre med effekttab til følge, hvem har i
>> øvrigt også det?
>
>
> .. og så er vi netop ved sagens kerne.
> Motorproducenten har bruger millioner af kroner på hver enkelt motor. Der
> sidder et hav af dygtige ingeniører der designer, bygger og tester og
> tester og tester motoren, før den dukker op i en bil. Så kommer KN lige
> ind fra sidelinien .. og siger "Hey .. for kunne 500 kr. kan du få guld og
> grønne skove".
Måske guld, men ikke de grønne skove - kunne det tænkes at motoren faktisk
er udviklet til ikke at forurene mere end 'visse standarder' og at det
ændrede filter (og indsugning) faktisk giver flere hk/nm, men samtidig gør
at motoren forurener mere end før?
Eller kunne det måske tænkes at alle disse dygtige ingeniører også har
testet og målt hvordan bilen (motoren) føles at køre i. Flere hk/nm er ikke
altid bedre og et (muligivis begrænsende) luftfilter (og indsugningsrørene
til luftfilterkassen) kunne _måske_ være indsat for at "bløde" kurven lidt
ud og dermed give en mere komfortabel motorgang.
De dygtige ingeniører tænker altså ikke kun max ydelse, men også holdbarhed,
komfort, forurening, økonomi osv osv osv.
> Så er det far siger.. yea right.
Det må han om...
| |
KASO (23-10-2008)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 23-10-08 20:02 |
|
"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
news:4900b375$0$11588$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> "Søren" <spammers@die.young> skrev i meddelelsen
> news:49001729$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>> Er også selv en af de klaphatte der rent faktisk har kørt med K&N i en
>>> turbo benziner.....kunne ikke mærke noget forskel. Ford har jo ikke
>>> underdimensioneret deres luftfiltre med effekttab til følge, hvem har i
>>> øvrigt også det?
>>
>>
>> .. og så er vi netop ved sagens kerne.
>> Motorproducenten har bruger millioner af kroner på hver enkelt motor. Der
>> sidder et hav af dygtige ingeniører der designer, bygger og tester og
>> tester og tester motoren, før den dukker op i en bil. Så kommer KN lige
>> ind fra sidelinien .. og siger "Hey .. for kunne 500 kr. kan du få guld
>> og grønne skove".
>
> Måske guld, men ikke de grønne skove - kunne det tænkes at motoren faktisk
> er udviklet til ikke at forurene mere end 'visse standarder' og at det
> ændrede filter (og indsugning) faktisk giver flere hk/nm, men samtidig gør
> at motoren forurener mere end før?
> Eller kunne det måske tænkes at alle disse dygtige ingeniører også har
> testet og målt hvordan bilen (motoren) føles at køre i. Flere hk/nm er
> ikke altid bedre og et (muligivis begrænsende) luftfilter (og
> indsugningsrørene til luftfilterkassen) kunne _måske_ være indsat for at
> "bløde" kurven lidt ud og dermed give en mere komfortabel motorgang.
> De dygtige ingeniører tænker altså ikke kun max ydelse, men også
> holdbarhed, komfort, forurening, økonomi osv osv osv.
>
Og hvem ønsker at få en mere forurenende, ukomfortabel bil med ringe økonomi
og holdbarhed?
PS. Jeg talte på et tidspunkt med teknikkere fra FDM, der havde testet
KN-filtre - og der var ingen målbar eller mærkbar forskel på de forskellige
biler, de havde testet på. Men tro kan som bekendt flytte bjerge - har man
betalt nok for et filter, kan man helt sikkert også mærke forskel
| |
Brian H (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 23-10-08 20:49 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:4900ca25$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Og hvem ønsker at få en mere forurenende, ukomfortabel bil med ringe
> økonomi og holdbarhed?
Det er jo ikke så sort/hvidt at skift af filter gør alle disse ting på én
gang. Nogle vil gerne have noget som for andre er ukomfortabelt, nogle går
også gerne på kompromis med økonomien uden den bliver decideret ringe (højre
fod kan gøre underværker i selv den mest økonomiske bil) og holdbarheden
tænker nogle måske ikke over - de når måske aldrig at se effekten af den
eventuelt ringere filtrering før bilen er solgt videre. Det forurenende
aspekt er mange åbenlyst ligeglade med.
| |
Søren (25-10-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 25-10-08 09:00 |
|
Brian H skrev:
> "Søren" <spammers@die.young> skrev i meddelelsen
> news:49001729$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>> Er også selv en af de klaphatte der rent faktisk har kørt med K&N i
>>> en turbo benziner.....kunne ikke mærke noget forskel. Ford har jo
>>> ikke underdimensioneret deres luftfiltre med effekttab til følge,
>>> hvem har i øvrigt også det?
>>
>>
>> .. og så er vi netop ved sagens kerne.
>> Motorproducenten har bruger millioner af kroner på hver enkelt motor.
>> Der sidder et hav af dygtige ingeniører der designer, bygger og tester
>> og tester og tester motoren, før den dukker op i en bil. Så kommer KN
>> lige ind fra sidelinien .. og siger "Hey .. for kunne 500 kr. kan du
>> få guld og grønne skove".
>
> Måske guld, men ikke de grønne skove - kunne det tænkes at motoren
> faktisk er udviklet til ikke at forurene mere end 'visse standarder' og
> at det ændrede filter (og indsugning) faktisk giver flere hk/nm, men
> samtidig gør at motoren forurener mere end før?
Næppe - for motoren er udstyret med en luftmængdemåler, som til enhver
tid meddeler ECU´en hvor meget luft motoren tilføres. Benzin mængden vil
herefter reguleres tilsvarende. Dertil kommer at et KN filter ikke er
nævneværdigt mere åbent en et rent papirfilter.
Til slut kan siges at olien fra KN filteret - er en temmelig skidt ting
at få blæst igennem din luftmængdemåler, hvis du forventer at denne skal
måle korrekt.
> Eller kunne det måske tænkes at alle disse dygtige ingeniører også har
> testet og målt hvordan bilen (motoren) føles at køre i. Flere hk/nm er
> ikke altid bedre og et (muligivis begrænsende) luftfilter (og
> indsugningsrørene til luftfilterkassen) kunne _måske_ være indsat for at
> "bløde" kurven lidt ud og dermed give en mere komfortabel motorgang.
> De dygtige ingeniører tænker altså ikke kun max ydelse, men også
> holdbarhed, komfort, forurening, økonomi osv osv osv.
Det er lige hvad de gør. Hvad er det så der får dig til at tro at et 3.
parts olievædet filter er en godt for din motor?
>
>> Så er det far siger.. yea right.
>
> Det må han om...
| |
Brian H (26-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 26-10-08 10:05 |
|
"Søren" <spammers@die.young> skrev i meddelelsen
news:4902d20a$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> at det ændrede filter (og indsugning) faktisk giver flere hk/nm, men
>> samtidig gør at motoren forurener mere end før?
>
> Næppe - for motoren er udstyret med en luftmængdemåler, som til enhver tid
> meddeler ECU´en hvor meget luft motoren tilføres. Benzin mængden vil
> herefter reguleres tilsvarende. Dertil kommer at et KN filter ikke er
> nævneværdigt mere åbent en et rent papirfilter.
Hvis du ikke vil læse hvad jeg skriver kan jeg ikke diskutere med dig. Jeg
mener jo netop at den ændrede indsugning netop gør at motoren kan suge mere
luft, og dermed får den, som du selv skriver, mere benzin - do the math.
> Til slut kan siges at olien fra KN filteret - er en temmelig skidt ting at
> få blæst igennem din luftmængdemåler, hvis du forventer at denne skal måle
> korrekt.
Det er rigtigt for KN og lignende olierede filtre, jeg selv kører med et
ikke-olieret filter netop af samme grund.
Men det er "Brian'erne" normalt ikke opmærksomme på :)
>> Eller kunne det måske tænkes at alle disse dygtige ingeniører også har
>> testet og målt hvordan bilen (motoren) føles at køre i. Flere hk/nm er
>> ikke altid bedre og et (muligivis begrænsende) luftfilter (og
>> indsugningsrørene til luftfilterkassen) kunne _måske_ være indsat for at
>> "bløde" kurven lidt ud og dermed give en mere komfortabel motorgang.
>> De dygtige ingeniører tænker altså ikke kun max ydelse, men også
>> holdbarhed, komfort, forurening, økonomi osv osv osv.
>
>
> Det er lige hvad de gør. Hvad er det så der får dig til at tro at et 3.
> parts olievædet filter er en godt for din motor?
Har jeg skrevet det?
| |
Kent Glerup (26-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 26-10-08 11:50 |
|
> Hvis du ikke vil læse hvad jeg skriver kan jeg ikke diskutere med dig.
> Jeg mener jo netop at den ændrede indsugning netop gør at motoren kan
> suge mere luft, og dermed får den, som du selv skriver, mere benzin - do
> the math.
Som bl.a. jeg har forsøgt at argumentere for, så er der ofte en dybere
mening med udformningen af det originale indsugningssystem! Hvis der
f.eks. er resonanskamre involveret, hvilket jeg mener der er på Aygo'en,
så får du netop IKKE mere luft igennem ved at montere et studsfilter. I
hvertfald ikke over hele omdrejningsspændet. Det giver muligvis en
minimalt forøget topeffekt, prisen kan bare være huller i momentkurven
på vej derop. Forminsket moment er nok ikke LIGE det man ønsker i en 1,0
Aygo....
/Kent Glerup
| |
Hans Mouridsen (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 23-10-08 19:33 |
|
Hej
On 23/10/08 08.18, in article
49001729$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Søren" <spammers@die.young>
wrote:
> Så kommer KN lige ind fra sidelinien .. og siger "Hey .. for kunne 500
> kr. kan du få guld og grønne skove".
>
> Så er det far siger.. yea right.
Nu er KN's filre jo heller ej lovlige pga. For højt støjniveau. Derfor er
KN's 57i filtre ikke lovlige til gadebrug i dk.
Mvh
Hans
| |
Brian H (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 23-10-08 19:46 |
|
"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
news:C5269017.A26D%hom@FJERNMIGpc.dk...
> Nu er KN's filre jo heller ej lovlige pga. For højt støjniveau. Derfor er
> KN's 57i filtre ikke lovlige til gadebrug i dk.
Og du har selvf. en kilde til den påstand?
| |
John Sahl (23-10-2008)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 23-10-08 21:25 |
|
Brian H wrote:
> "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
> news:C5269017.A26D%hom@FJERNMIGpc.dk...
>> Nu er KN's filre jo heller ej lovlige pga. For højt støjniveau.
>> Derfor er KN's 57i filtre ikke lovlige til gadebrug i dk.
>
> Og du har selvf. en kilde til den påstand?
www.fstyr.dk er din ven. Jeg gider ikke selv finde passagen, men den er god
nok.
--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
matter if you win, you're still a retard.
| |
Kent Glerup (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 23-10-08 05:11 |
|
Peter skrev:
> Hej Kent!
>
> Jeg kan se at du har samme opfattelse omkring et bedre momentforløb (og
> dermed også en bedre accelration). Om din "diagnose" er rigtig m.h.t.at det
> gamle filter havde været udskiftningsmodent længe, kan jeg ikke "fortælle"
> dig. Kan det ikke også være lige meget, bare den kører "bedre".
Tror du skal læse det igen du!
Bedre forløb med original sæt. Der er nok en grund til at der på
Fabia'en var indsat to resonanskamre i indsugningssystemet! Hvad vil du
tro de gjorde for momentforløbet?
Og det er da ikke ligemeget med dit gamle filter! Hvis du skal
sammenligne de to ting, skal forholdene også være reele, hvilket de ikke
er med et gammelt tilstoppet filter.
/Kent Glerup
| |
Søren (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 23-10-08 07:07 |
|
Peter skrev:
> Hej Mick!
>
> Aldrig har jeg læst så meget intetsigende vrøvl fra en masse klaphatte, som
> i denne tråd. Ikke een taler udfra egen erfarring, men udelukkende dumme
> bemærkninger og gætterier. Det lyser langt væk af at man overhovedet intet
> kender til KN filter. (på nær René Løweneck og John Sahl)
Folk der kalder mig for en klaphat - kalder jeg for narrøve.
Jeg har prøvet det på 2 af mine egne biler: En 1400 Saxo VTS og en 2200
Sportsvan TD. I begge tilfælde blev jeg lænset for 600 kr .. og fik ikke
andet ud af det end et luftfilter der skulle vaskes. Var det erfaring
nok fra min side til at komme af "klaphat" listen?
>
> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
Du er selv en klaphat - når du sammenligner dit KN filter med dit totalt
tilstoppede papirfilter.
(ja jeg må også drage forhastede konklusioner når du gør)
> Bilen blev meget "sjovere" at køre og var helt klart "små" 500 kr. værd for
> det indsats-filter.
>
> hilsen
> Peter, Odense
>
>
> <mick.johansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:a5472f61-1267-4da1-87e1-bf4bbf2871e0@l76g2000hse.googlegroups.com...
> Hejsa,
>
> Nogen der ved om man kan få den lille Aygo til at performe bare - lidt
> - bedre?
>
> Har fundet et par produkter der måske kunne være interessante:
>
> K&N 57i Injectionkit 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=102333
>
> Toyota Aygo B10 K&N Luftfilter Element - 1.0
> http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_389_524&products_id=2956
>
> Er det noget der giver mening at investere i (det er jo ikke mange kr)
> og vil det bryde garantien?
>
> Er der andre løsninger?
>
> FYI: Jeg kører ca. 30k i den pr år.
>
> Med venlig hilsen
> Mick Johansen
>
>
| |
Peter (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 23-10-08 08:19 |
|
"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
news:48ff4759$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Mick!
>
> Aldrig har jeg læst så meget intetsigende vrøvl fra en masse klaphatte,
> som i denne tråd. Ikke een taler udfra egen erfarring, men udelukkende
> dumme bemærkninger og gætterier. Det lyser langt væk af at man overhovedet
> intet kender til KN filter. (på nær René Løweneck og John Sahl)
>
> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
> Bilen blev meget "sjovere" at køre og var helt klart "små" 500 kr. værd
> for det indsats-filter.
Hermed endnu en præcisering fra en af alle disse "klaphatte uden samme
omfangsrige vidensgrundlag som dig"
Bil: Toyota Corolla 1,6 fra 1996
Filter før: Alm. papirfilter
Filter efter: KN out-of-the-box replacement filter
Mærkbare ændringer/gevinster: (HK/moment): INGEN !
Målbare ændringer/gevinster: (brændstoføkonomi): INGEN !
Konklusion: KN Replacementfilter giver længere skifteintervaller ... og
intet andet
Selv klaphat !
MVH Peter C:
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 22-10-08 11:40 |
|
On 22 Okt., 17:31, "Peter" <pe...@mobil.dk> wrote:
>
> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
> Bilen blev meget "sjovere" at køre og var helt klart "små" 500 kr. værd for
> det indsats-filter.
Kører du i konens bil?
Hvis det gamle filter var stoppet, er det klart at den går bedre. Nu
larmer den så lidt ekstra så konen (ja, jeg går ud fra at det er hende
der kører i hendes bil) har nedsat hastigheden med 5 km/t og dermed
vundet 70 km ekstra per tankfuld......
Klaus
| |
Peter (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 22-10-08 21:28 |
|
"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i en
meddelelse
news:48233277-c794-4b8f-b917-840550a6ad47@k37g2000hsf.googlegroups.com...
On 22 Okt., 17:31, "Peter" <pe...@mobil.dk> wrote:
>
>> Jeg kan kun sige at min kones Mazda 121 (1,3 72 hk) fra 1992 fik bedre
>> drejningsmoment, bedre accelration og kører ca. 2 km. længere på literen.
>> Bilen blev meget "sjovere" at køre og var helt klart "små" 500 kr. værd
>> for
>> det indsats-filter.
> Kører du i konens bil?
Hvorfor spørger du ?
> Hvis det gamle filter var stoppet, er det klart at den går bedre. Nu
> larmer den så lidt ekstra
Hvor er du "klog"!. Har du hørt den, Hva' ? - Nej den "larmer" IKKE extra.
Et indsats-filter i en luftfilter-boks kan nemlig IKKE høres. Der var
åbenbart noget du ikke vidste eller kunne "tænke" dig til
> så konen (ja, jeg går ud fra at det er hende der kører i hendes bil)
Hvad kommer det dig ved, din nar!
>har nedsat hastigheden med 5 km/t og dermed
> vundet 70 km ekstra per tankfuld......
Igen. Forkert!!!! Du gættede forkert !!! Narrehat.
Du anvender en meget hovski-snovski og nedgørende "talemåde", som ikke er
OK!
hilsen
Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-10-08 21:32 |
|
Peter skriver:
>
> "Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i en
> meddelelse
> > Kører du i konens bil?
>
> Hvorfor spørger du ?
Fordi jeg gerne vil vide det.....
> din nar!
> Narrehat.
Tak, jeg erindrer ikke at have kaldt dig øgenavne?
> Du anvender en meget hovski-snovski og nedgørende "talemåde", som ikke er
> OK!
Kommer det fra en fyr der skrev det jeg citerer.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Kent Glerup (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 23-10-08 05:13 |
|
Peter skrev:
>
> Igen. Forkert!!!! Du gættede forkert !!! Narrehat.
>
> Du anvender en meget hovski-snovski og nedgørende "talemåde", som ikke er
> OK!
Wow, du har det da vidst ikke videre godt med modgang. Man må da ikke
håbe du bliver mentalt udfordret i din hverdag :(
/Kent Glerup
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 23-10-08 04:29 |
|
On 23 Okt., 08:09, René Løweneck <r...@loweneck.dk> wrote:
>
> Jeg vil også mene, at det kan svare til 2-6 hk. Alt afhængig af motoren, det
> monteres på.
2 HK kan man altså ikke mærke....
> Ja, jo ældre vi bliver, jo større skal skidtet jo være, for at man kan se
> hvad det er for noget ))
Det er ganske spøjst i den størrelse.
Klaus
| |
mick.johansen@gmail.~ (23-10-2008)
| Kommentar Fra : mick.johansen@gmail.~ |
Dato : 23-10-08 22:44 |
|
Hej,
Sikke en livlig debat der kom ;) Umiddelbart tror jeg det bedste bud
på en nem performance forbedring ville være (som nogen nævnte) at
lette bilen for nogle kg. Det har jeg haft i overvejelserne før -
bl.a. har jeg tænkt på at fjerne reservehjulet og erstatte det med en
dåse skum. Hvis det kan virke i min S-MAX kan det vel også virke i
Aygoen..
Mht. filtrene var det bare et indspark da jeg tilfældigvis så en
annonce for disse. Har personligt intet kendskab til dem, men en plov
kan man vel godt spendere i en god sags tjeneste. Der skal dog en
meget stor performance forbedring til før jeg vil sætte garantien over
styr og ja, der er rigeligt larm i en Aygo i forvejen, specielt ved
motorvejshastigheder. Og hvis jeg skal bruge ret meget ekstra tid på
vedligeholdelse, så er det heller ikke særligt interessant.
At jeg skulle have købt en anden bil fra starten kunne være en god
pointe - men jeg synes nu den kører ganske fint (specielt til prisen),
det ville bare være rart med lidt flere kræfter fra tid til anden.
Efter at have lagt 15k km i den er jeg kommet til konklusionen at den
bare skal have omdrejning nok - ca. 2 gear under S-MAX'en, så
accelererer den faktisk ok.
Med venlig hilsen
Mick Johansen
On 23 Okt., 22:25, "John Sahl" <spamcatch...@fotofaelden.dk> wrote:
> Brian H wrote:
> > "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
> >news:C5269017.A26D%hom@FJERNMIGpc.dk...
> >> Nu er KN's filre jo heller ej lovlige pga. For højt støjniveau.
> >> Derfor er KN's 57i filtre ikke lovlige til gadebrug i dk.
>
> > Og du har selvf. en kilde til den påstand?
>
> www.fstyr.dker din ven. Jeg gider ikke selv finde passagen, men den er god
> nok.
>
> --
> John Sahl
> Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
> matter if you win, you're still a retard.
| |
Peter (24-10-2008)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 24-10-08 07:44 |
|
< mick.johansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:2a4ab02d-3278-44b9-8b1c-<ad731ef5227f@k7g2000hsd.googlegroups.com...
< Hej,
< Sikke en livlig debat der kom ;) Umiddelbart tror jeg det bedste bud
< på en nem performance forbedring ville være (som nogen nævnte) at
< lette bilen for nogle kg. Det har jeg haft i overvejelserne før -
< bl.a. har jeg tænkt på at fjerne reservehjulet og erstatte det med en
< dåse skum. Hvis det kan virke i min S-MAX kan det vel også virke i
< Aygoen..
< Mht. filtrene var det bare et indspark da jeg tilfældigvis så en
< annonce for disse. Har personligt intet kendskab til dem, men en plov
< kan man vel godt spendere
Hej Mick!
Her (i Odense) sælges de med 20 % rabat!
http://www.mnielsen-autoudstyr.dk/sportsudstyr.asp?t=5&ID=17751
hilsen
Peter
| |
|
|