sejlbådsdrev
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 20-10-08 21:21

Hvor tit skiftet i andre olie på jeres sejlbådsdrev.?

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : HH

Dato : 21-10-08 11:53

Jeg har et VolvoPenta 120S-drev, og her foreskriver leverandøren
skifte hver sæson, og drevet er specificeret til at bruge motorolie og
ikke gearolie som i de fleste biler.
Normalt har jeg skiftet hvert år, men det er da forekommet at jeg har
undladt efter at have konstateret at olien er lige så fin lysegul og
ren som da jeg hældte den på. Både ved kontrol med målepinden oppefra
og ved at lade lidt olie løbe ud for neden. Her skulle evt.
indtrængende vand jo samle sig hvis det ikke sammen med olien har
lavet grå majonæse (!), for så har man jo et pakningsproblem. Hvis der
ikke kommer vand ind i drevet er det lidt svært at acceptere, at olien
efter mine kun 25 driftstimer i år skulle være moden til skift!

Hans-Henrik

Fra : Torben Bach

Dato : 21-10-08 20:10

HH wrote:
> [...]
> ikke kommer vand ind i drevet er det lidt svært at acceptere, at olien
> efter mine kun 25 driftstimer i år skulle være moden til skift!

Sådanne overvejelser har jeg også.
Selvfølgelig er olie ikke slidt, når den ligner noget i retning af
jomfru-olivenolie og uden noget, der ligner grå majonaise, så jeg kører
videre til næste sæson uden dårlig samvittighed. I øvrigt er det vist noget
skidt, hvis man fylder for meget olie på.
Hvis man stort set kun bruger motoren til at komme ud og ind af havnene, så
er det vel begrænset hvor "slidt" en olie kan blive. I mit sejldrev S110 er
det også almindelig motorolie, der skal bruges.

Mvh
Torben