Søkort til Europas kanaler
Fra : Susanne Christensen

Dato : 20-10-08 21:05

Hej,

Vi planlægger at tage afsted i 4 mdr næste år. Vi vil ned i gennem
kanalerne til Middelhavet og hjem igen via kanalerne i Frankrig og
Benelux landene.

Er der nogen, der kan anbefale søkort til turen, og gerne elektroniske
kort og software til pc'en?

mvh
Susanne

Fra : heide.fjerndette.pre~

Dato : 23-10-08 01:01

Bent Lønskov har på en flot cd-rom beskrevet hele turen i alle dens
aspekter inkl. kort. Du kan erfare mere herom på www.kanalsejlads.dk

Fra : blueocean

Dato : 24-10-08 03:34

On 23 Okt., 09:01, heide.fjerndette.pre...@gmail.com wrote:
> Bent Lønskov har på en flot cd-rom beskrevet hele turen i alle dens
> aspekter inkl. kort. Du kan erfare mere herom påwww.kanalsejlads.dk

Der findes nu andre og mere informative måder at finde vej.
Det bedste er at anskaffe de nødvendige kort undervejs, det er ikke
noget problem. Som sådan er ruten jo næsten givet, det hele afhænger
af ens dybdegang, hUSk at den må ikke overstige 150 cm, men max er sat
180. i kanalerne, hvis du sidder fast i en kanal og skal have hjælp
til at komme fri bliver du lyftet på land og skal selv sørge for at få
båden fjernet. Se andre tråe her på siten og dette.
Jeg har selv taget turen for 2 år siden med en Kaskelot , vores
dybgang er 190, det gik, men vil ikke anbefaler det igen.
Vi købte alle kort undervejs, så er du sikker på du kun får de kort du
har brug for. NV-Ferlag har en serie tyske kort til PC bla. til
kanalerne.
Gert

Fra : SørenH

Dato : 24-10-08 13:05

Hej Susanne
Vores egne erfaringer er:

Elektroniske kort:
- over europæiske vandveje er ikke specielt nyttige. Du kommer til at
mangle de mange info og praktiske oplysninger som findes i kortbøgerne.
Hvor flere vandveje løber sammen eller løber over indsøer mm. kan man
til tider blive lidt i tvivl om sin kurs, men sammenholder man
kompasretningen med kortet og hvad man ser, er der ikke de store problemer.
Desuden bruger de forskellige kort osse forskellig navigationssoftware =
det blir let alt for dyrt.

Om kort og kortbøger:
Jeg synes du gør klogt i at anskaffe de nødvendige hjemmefra via nettet.
Det kan være endog særdeles vanskeligt at finde steder hvor man kan købe
kort undervejs, og man mister muligheden for at planlægge ordentligt.
Jeg kan anbefale to steder som har alt hvad du behøver:
Hansenautic i Hamburg www.hansenautic.de Siden er på engelsk, og de er
iøvrigt særdeles flinke og hjælpsomme og taler/skriver fint engelsk.
Imray i England www.imray.com udgiver osse selv en række kortbøger mm.
Jeg har købt over nettet hos begge og det fungerer upåklageligt.

Kort vi bruger:
Tyskland: Vom Rhein zur Nord- und Otsee, og serien Deutsche
Binnenwasserstrassen.
* Holland: ANWB-kortene over de områder man har brug for. De bedste og
stort set eneste.
webwinkel.anwb.nl/published/webshop/categorien/ww-watersport-waterkaarten.nl.html
* Belgien: Et problem, for der findes ikke ordentlige kort! De bedste er
Kaart der Waterwegen van Belgie, en plastmappe med 4 kort, men
kvaliteten er langt under de øvrige landes, kort-afstande er ikke
præcise, og der er mange unøjagtigheder, men langt bedre end ingenting.
Af samme grund dækker franske Fluviacarte nr.9 både Sambre og Meuse hele
vejen igennem BElgien til Maastricht.
* Frankrig: Der er 3 selskaber som udgiver kortbøger:
- "De gule" Fluviacarte (tidligere Navicarte)
www.fluvialnet.com/fluviacarte-navicarte (obs! pas på, - nr.
21,23,31,32,33 er oversigtskort i stor skala og ikke så brugbare).
- "De grønne" Guides Chagnon (Vagnon)
- "De blå" Edition du Breil www.france-waterways.com
Disse serier er kortbøger, hvor der er et væld af oplysninger om broer,
sluser, seværdigheder, kontaktnumre/VHF-kanaler og om
overnatningsmuligheder.
Hver serie dækker lidt forskelligt, og hver mangler områder, men på de
respektive hjemmesider kan man se dækningerne.
Vi bruger mest de gule, men har et par enkelte af de blå.

Bøger vi bruger:
Inland waterways of Belgium
Inland waterways of France
Inland waterways of the Netherlands
- alle tre fra Imray og ganske fremragende, med masser af (turist)info,
specialkort, fif og ideer, praktiske oplysninger osv.
Cruising French Waterways af Hugh McKnight
- klassikeren som vi synes næsten er uundværlig!
Guide til de franske vandveje af Ole Kofoed Olsen har ganske gode
rutebeskrivelser til middelhavet, og er et ok supplement for os,
hvorimod samme forfatters Sejlads på nordtyske vandveje er lidt for
uddateret, - lån dem evt på biblioteket og læs dem igennem inden turen.

Husk Wateralmanak 1 i Holland. Du kan ikke læse den (med mindre du kan
hollandsk) men den er lovpligtig ombord. Grunden er juristeri, idet den
indeholder alle juridiske "du må ikke..." så du ikke kan plædere
uvidende hvis du overtræde hollandsk lov.

Min gamle kollega Preben anbefaler Lønskovs CD, men jeg er nok ikke helt
enig. Dels er den af ældre dato, og dels er den svær at bruge til
praktisk formål på turen, men som almindelig rejsebeskrivelse kan den da
ses igennnem, på linie med de utallige rejsebeskrivelser du kan finde på
nettet.
Desværre bærer de fleste præg af at være skrevet som personlige
logbøger, - dvs. masser af: "Så gjorde vi sådan, og så så vi det, og så
lavede lillemor mad, og så regnede det..." og dem blir man altså hurtigt
træt af.

Apropos "Husk..":
Du har spurgt specifikt om søkort mm. men jeg kunne øse rigtig mange
gode husk'er og gode råd til dig iøvrigt om kanal/flodsejlads, så hvis
du har andre ting så skriv gerne en mail direkte.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved
- på land for vinteren i Sens/Frankrig, og til april klar til mindst 2
års fortsat kanal/flod-sejlads.

Fra : Harding Larsen

Dato : 24-10-08 17:37

Hej Susanne,

Foruden Sørens udmærkede indlæg kan jeg også anbefale følgende
links nogle dækker unden for Europa:

Kanalbeskrivelser over sejlbare kanaler m.m

British Waterways. en meget omfattende side om kanaler med
interaktivelinks til museer, bådudlejning, begivenheder, bøger
m.m http://www.britishwaterways.co.uk/site/Home%255F1.asp

Dalslands kanal. Planlæg ferieturen til den spændende kanal
http://www.dalslandskanal.se/

Kanalerne i England http://www.canaljunction.com/canals.htm Göta
kanal http://www.gotakanal.se/

Hjälmare kanal http://www.hjbf.se/hjkanal.htm Hollands kanaler
http://www.inlandshipping.com/

Kieler kanal http://www.kiel-canal.de/

Kinda kanal http://www.kindakanal.se/

Sejl til middelhavet. En håndbog for kanalfarerer
http://www.algonet.se/~carlto/

Panama kanal http://www.pancanal.com/

Saimaa canal i Finland http://www.fma.fi/saimaacanal/english/

St. Peters kanal
http://parkscanada.pch.gc.ca/parks/nova_scotia/st_peters_canal/st
_peters_canal_e.htm
http://fortress.uccb.ns.ca/parks/canal_e.html

Strömsholms kanal http://www.stromsholmskanal.se/

Suez kanal http://www.suez-canal.com/

Svenske kanaler. Beskrivelse af samtlige svenske kanaler samt
nogle i det øvrige skandinavien
http://www4.tripnet.se/~arnis/canals/

Telemarks kanalen
http://www.telemarkreiser.no/telemarkskanalen_portal.htm

The Trent- Severn Waterways. Slynger sig 386 km gennem Ontario,
Canada http://www.ftsw.com/index.htm

The Welland canal http://badger.ac.brocku.ca/~lp94bs/ships.html
http://www.infoniagara.com/f-canal.html

Binnenvaart Vlaandern. Belgisk kanalinformation på flamsk.
http://www.binnenvaart.be/

Waterways Rules and Regulations
http://www.winthropharbormaster.com/

The Word Factbook 2000 http://www.bartleby.com/151/a102.html

Regler, kanaler m.m. i Tyskland http://www.elwis.de/RIS-
Telematikprojekte/Oeffentlichkeitsarbeit/Broschuere.pdf +
http://www.wsv.de/ + http://www.elwis.de/ +
http://www.nlwkn.niedersachsen.de/master/C5894934_N5735467_L20_D0
_I5231158.html + http://de.wikipedia.org/wiki/Elbe-Weser-
Schifffahrtsweg

En fin rejse beskrivelse m.m.
http://www.dromresan.com/thule/rute.shtml fra Norge til Amerimar.

Der er kommet en ny informationsside, som alle kanalsejlere har
brug for. www.elwis.de
Der er henvisninger til alle gældende regler for fritidsfartøjer
på de indre tyske vandveje, ligesom der er oplysninger om aktuel
vandstand i de respektive floder og kanaler, samt oplysninger om
spærringer af sluser og øvrige relevante sejladsoplysninger.

Mvh/Harding

Fra : Susanne Christensen

Dato : 28-10-08 14:34

Susanne Christensen <susanne_tc@LMLYBmailme.dk> (slet LMLYB)
skrev:
>Hej,

> [...]

Tak for hjælpen, alle sammen. Nu har jeg lidt at kigge nærmere på

mvh
Susanne