Folde sejl, eller lægge dem sammen så de i~
Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 10:57

Hej Nyhedsgruppe.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan et sejl lægges rigtigt sammen så
det ikke bliver ødelagt.
Jeg har fået fortalt, at hvis sejlet bliver lagt forkert sammen kan det
blive ødelagt da fiberne går i en bestemt retning og kan knække.

Forsejlet er et rullesejl, og storsejlet er med lazypack, så det er ikke så
tit de bliver lagt sammen og pakket væk.
Er der nogen der har tegninger eller andet der viser den rigtige metode til
at pakke sejl sammen på, eller kan jeg roligt fortsætte med at lægge dem
sammen som jeg hele tiden har gjort uden der sker noget.

Med venlig sejlerhilsen
Jeppe.

One off - "Kiri Metrika" - Masnedsund.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 19:40

> [...]
> at pakke sejl sammen på, eller kan jeg roligt fortsætte med at lægge dem
> sammen som jeg hele tiden har gjort uden der sker noget.

Hvis der er tale om Dracon sejl (ikke kulfiber - kevlar eller andet eksotisk
materiale) - så fold sejlet fra bunden af - (tag sejlpindene ud af
storsejlet) - det skader ikke sejlene.

Hvis det ikke er Dracon sejl - så ville jeg som udgangspunkt prøve at rulle
sejlet sammen - fra toppen af -
per

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-10-08 14:38

Hej Jeppe,

Det kommer an på materialet som sejlet er lavet af og den plads
du har til rådighed.
Det er nok ikke det sejlmagerne går højest op i ved sejldesign.
Se f.eks. billedet på dette link:

http://www.mpsejl.dk/download/pdfer/max_power.pdf

Det bliver nok svært at finde en optimal retning hvis sejlet
lægges sammen.
Ved rulning om et rør er det noget bedre.
Er man topsejler så kan det være ligegyldigt for et sejl holder
ikke den optimale facon en sæson og er man tursejler så bruger
man nok ikke de eksotiske materialer men holder sig til dacron.
Dacronsejl kan foldes i bredder på 30 - nok 70 cm, afhængig af
sejlets størrelse. Man begynder ved underliget og folder sammen
således at toppen til sidst ligger øverst. Derefter rulles
herligheden sammen i den anden retning. Sejlet sammenholdes med
et par sejsinger og lægges i sejlposen.

Så fortsæt du bare med at lægge dine sejl sammen; men der skal
selvfølgelig ikke være skarpe folder i sejlet.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-10-08 15:36

Den Sat, 18 Oct 2008 11:57:16 +0200 skrev Jeppe:
> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan et sejl lægges rigtigt sammen
> så det ikke bliver ødelagt.

Vi bruger stort set metoden vist her:

http://sailcare.com/foldsend.shtml

Den eneste forskel er at vi i punkt 6 vælger at rulle sejlet til en meget
åben pølse, altså rullet med stort luftrum i midten på samme måde som
f.eks. en rulle sølvpapir, i stedet for at lægge det sammen fladt. Jeg
tror ikke det spiller nogen større rolle - vi gør det sådan fordi en
flink mand, som hjalp os på havnen, gjorde det :)

PÃ¥ tegningen sidder den sorte mand ved forliget, som holdes fast, mens
det er agterliget der siksakker ind over sejlet.

Mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-08 04:41

Hej Per, Harding og Carsten.

Tak for jeres indput. Det var en stor hjælp.
Sejlene er syet i en kraftigere dug end man normalt gør, og de virker meget
stive. (Jeg ved ikke hvilket materiale de er syet af, men det er vist en
almndelig dug, som bruges af almindelige tursejlere).

Min bekymring har været om de gik i stykker hvis de f.eks. fik et for
kraftigt knæk eller blev lagt forkert sammen den forkerte vej.

Jeg kan se det ikke er helt skævt det jeg gør i forvejen, så jeg fortsætter
med at lægge dem sammen som jeg hele tiden har gjort.

Tak for hjælpen.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 24-10-08 09:56

"Jeppe" <kiri_snabelA_metrika.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortsætter
> med at lægge dem sammen som jeg hele tiden har gjort.

Hej Jeppe

Man skal ikke lægge sejl sammen i de samme folder hvergang, har jeg
hørt. D. v. s. bare man er tilpas sløset med at lægge dem sammen, så er
det i orden. Solen, dårlig tilrigning og slaskeri tror jeg slider mere
end sammenlægning.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)