Lidt rep hjælp...
Fra : Dak

Dato : 18-10-08 08:48

Hvordan fanden får man vinduerullehåndtaget af bagi i en matiz? på min
ford kunne jeg skrue den af efter at havde pillet den dæk stift af i
midten men kan ikke lige greje det på nyere biler. :-/

Og hvad er det sorte stads som de bruger som "lim" til at holde
inderbeklædningen fast med? altså den der fugt&vandspærre plastic. Skal
havde smurt låsen så skal jo helst kunne sætte det fast igen, er ikke
vil med vand i kabinen.

Update: motoren var heldigvis intakt og rusten er umiddelbart kun i
venstre sidepanel. Udstødningen har dog et lille hul i bagpotten samt en
af holderne er knækket.

Ja og så skulle jeg skifte kilerem men det gik ikke helt så godt.
baksede med en fastrusten bolt i 3 timer og det endte med at jeg
knækkede den. Tror det var bolten til servostyringen? det er
ihvertfald den der man rykker frem og tilbage for at få løsnet
kileremmen. og det er den nederste. Så opgav det hele da jeg så fandt ud
af at den har 2 kileremme? en i hver sin størrelse? hvad er der nu galt
med kun at have en?

Så listen er nu:

Kritiske(=dem som skal laves inden syn): Rust, begge drivakselled,
kilerem, udstødning.

Mindre kritiske: Tandrem, 66.000km service, Bagdørs lås smøring, flushe
kølesystemet.

---
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99, som holder syn til december"
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Fra : Martin Bak

Dato : 18-10-08 09:24

"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan fanden får man vinduerullehåndtaget af bagi i en matiz? på min
> ford kunne jeg skrue den af efter at havde pillet den dæk stift af i
> midten men kan ikke lige greje det på nyere biler. :-/

Det er sikkert som det har været i årtier, og nok næsten på alle mine biler:
Mellem selve håndtaget og en plastskive, eller dørbeklædningen kan man fiske
en lille fjederklips ud, som sidder i en udfræset not i spindelakslens
stråler. Og dermed løsnes hele molevitten. Lav en lille krog af et stykke
ståltråd for at fiske klipsen ud.

> [...]
> inderbeklædningen fast med? altså den der fugt&vandspærre plastic. Skal
> havde smurt låsen så skal jo helst kunne sætte det fast igen, er ikke vil

Plasticen har nærmest den modsatte funktion. Nemlig som en dampspærre, der
skal forhindre fugt fra kabinen i at kondensere mod det kolde metal i døren,
der ellers altid ville være fyldt med vand.
Klæberen er en slags fugemasse/beg. Det nemmeste er nok at skære plasticen
op med en kniv, og efterfølgende tape den sammen igen med damspærretape.

--
Martin
www.martinbak.dk/