p svendsen wrote:
> Undskyld jeg forstyrer jeres ellers fredelige gruppe.
>
> Jeg håber på at få bil og mc kort i starten af første kvartal næste år,
> og vil derfor gerne vide hvor billigt det kan gøres at komme ud og trille
> på to hjul. Jeg ville foretrække en Honda fra omkring 1990 når vi taler
> om udseende/periode. Helst noget fuldkåbe.
>
> Hvad er det gode køb når jeg vil
>
> 1) køre ~35km om dagen
> 2) køre det meste af året
> 3) have lave vedligeholdelsesomkostninger, altså en maskine med billige
> reservedele og langt mellem problemer.
> 4) mulighed for lejlighedsvis at have passager med
> Jeg har intet imod at gå og rode med den, men den skal gerne være
> pålidelig.
>
>
> .. og hvor billigt kan det gøres?
> Jeg har allerede sat tempoet op mht. postruterne, men vil gerne være på
> den sikre side
>
Hvis du mener det alvorligt med at køre det meste af året, skal dit
primære fokus være på beklædning. Hjelmen skal være med pinlock eller
andet lige så godt system til afdugning af visiret. Handsker skal være
absolut vandtætte - og du kan roligt regne med at skulle montere
varmehåndtag på cyklen. Ingen MC-handsker kan holde fingrene varme i -5
grader og 80-90 km/t. Jakke og bukser - tekstil er mest praktisk til dit
formål - find noget med udtageligt for, medmindre du også vill købe et
sommersæt. Husk at komfort på disse områder er lig med sikkerhed.
Cyklen skal være simpel at rengøre når du vil hive den ud i saltet (jeg
ville fravælge fastmonteret fuldkåbe - sæt evt. en vindskærm på til at
tage den kolde vind) - og ikke for "teknisk" - der _vil_ blive ekstra
vedligeholdelse pga. vinterbrugen. Vil du kunne køre når det er glat
skal den tillige være let, og ikke for hysterisk. En let offroader kunne
klare opgaven. En NTV er fin til det meste, men ikke glatte veje - den
er for tung. Til alt andet end glatte veje er den nærmest perfekt (og en
lille smule kedelig). Andre mindre 2-cylindrede maskiner vil også være
oplagte, og billigere end NTV'en der dog brillerer med sit kardantræk og
vandkøling.
--
vh
Torben