Forsikring med krav om km-dokumentation
Fra : BikeManiac

Dato : 16-10-08 23:11

Hej,

Jeg ringede i går til Alka for at få tilbud på en bilforsikring. Sagen
var den at de pinedød ville have at vide hvor meget jeg havde tænkt
mig at køre hvert år. Det havde jeg naturligvis svært ved at svare på
da jeg ikke bruger bilen som hverdagskøretøj. Men i alle fald fandt
jeg ud af at forsikringen ville være 3900 kr ved 10000 km/år og 4600
kr ved 20000 km/år ... hvilket jeg synes er en betragtelig forskel.
Ydermere sagde damen at om få måneder ville de kræve km-aflæsning på
alle biler!!! Kan det blive mere big-brother-agtigt? Men hvis jeg nu
angiver 10000 km/år og laver en ulykke efter at have kørt 19890 km
samme år ... hvad sker der så? Dækker de så ikke mere? Jeg betragter
det som unødvendigt at spørge selskabet selv da jeg nok for at vide at
der er tale om forsikringssvindel med frihedsberøvelse til følge.

Lucas

Fra : Knut

Dato : 17-10-08 06:17

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> wrote in message
[...]

Rolig nu - du får da højst reduceret din forsikringssum, hvis noget sker.
Ansvaaret kan/må Alka ikke gøre noget ved - men kaskoen kunne godt blive
delt eller du kan få en højere selvrisiko - spørg dog Alka om hvordan de
regner den ud!

Knut

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-10-08 00:12

> [...]
> Ansvaaret kan/må Alka ikke gøre noget ved - men kaskoen kunne godt blive
> delt eller du kan få en højere selvrisiko - spørg dog Alka om hvordan de

Du kan spise din hat på, at de kan... og må gøre noget ved ansvarsdelen. De
betaler naturligvis i første omgang, men derefter kan du se frem til et
månedligt girokort. Hvilket da også er ganske rimeligt. Vi taler om
"forholdsvis" erstatning.

Hvis du fx. betaler 4000 for din forsikring, men egenligt burde have betalt
5000 pga. for mange km. vil selskabet sige, at de naturligvis betaler for de
80% du er forsikret for... de sidste 20% kommer du selv til at betale. Det
er til at komme over hvis det er en sølle kaskoskade til 100.000,- men det
er langt værre, hvis du er skyld i, at en bus vælter med personskade til 15
mio. ikke sjovt at skulle betale 20% af dette...Det er på nøjagtig samme
måde de udregner erstatningen ved de skader hvor det er forældrene der står
for ungernes bilforsikring! Men her taler vi måske om tilbagebetaling på
70-80% af erstatningen! pga. den større forskel i forholdet mellem det
betalte og det "korrekte" beløb. Surt for en 18 årig at sidde med en mio.
gæld, men det er desværre det forholder sig.

/Jasper

Fra : Knut

Dato : 18-10-08 07:25

Deri har du ikke ret - ansvarsdelen skal Alka bare betale til modparten - og
de kan ikke bare vælte restsummen over på forsikringstageren (i hvert fald
ikke så længe der ikke er foregået bevisligt svindel). I omtalte tilfælde
har man bare kørt et par kilometre mere end budgetteret.
Alka vil dog nok ændre budgettet fremover og derfor opkræve en lidt større
forsikringspræmie (eller smide kunden ud)

Knut

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-08 07:26

Knut skriver:

> Deri har du ikke ret

Lige netop, hvad angår forsikringer, er jeg nu ret sikker på At Jasper
har en del mere styr på det end du har.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Knut

Dato : 18-10-08 07:28

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Knut skriver:

> Lige netop, hvad angår forsikringer, er jeg nu ret sikker på At Jasper
> har en del mere styr på det end du har.

Eller også er du ligeså uklog på emnet som Jasper!

Knut

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-08 07:33

Knut skriver:

> Eller også er du ligeså uklog på emnet som Jasper!

Tjah, han sælger den slags til hverdag.... hvad er din ergfaring?

Fra : Knut

Dato : 18-10-08 07:56

> Knut skriver:

> Tjah, han sælger den slags til hverdag.... hvad er din ergfaring?

Jeg har i 2001-2004 arbejdet med tilpasning, udvikling og konvertering af de
ITsystemer som understøtter salget af forsikringer i et forsikringsselskab.

Knut

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-08 08:06

Knut skriver:

> Jeg har i 2001-2004 arbejdet med tilpasning, udvikling og konvertering af de
> ITsystemer som understøtter salget af forsikringer i et forsikringsselskab.

Aha, så du kender derfor til forsikringernes vilkår?

Fra : Knut

Dato : 18-10-08 08:14

> Knut skriver:

> Aha, så du kender derfor til forsikringernes vilkår?

Åbenbart mindst lige så meget som du og Jasper!

Knut

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-10-08 23:43

> Åbenbart mindst lige så meget som du og Jasper!

Haha...

Jamen du har da til dels ret... og så alligevel slet ikke... der skal
_ikke_ være tale om bevidst svindel før selskabet lader dig betale... Hvis
man bevidst har svindlet og ladet sin første bil forsikre i sine forældres
navn, vises der "ingen nåde" (hvis det kan bevises). Selskabet vil forsøge
at kradse pengene ind på alle tænkelige måder. (og det er sgu ligegyldig, om
der står ALKA, Codan eller Tryg i hjørnet af papiret).

Hvis det omvendt drejer sig om, at man har oplyst forkert km. "forbrug" er
sagen _i sjældne tilfælde_ en anden... Det er klart, at hvis en "normal"
familie har oplyst at de kører 15.000 om året, laver en skade i 11. måned af
forsikringsåret, og tælleren står på 16.000 pga. en campingferie, sker der
sandsynligivs ingenting (udover en forhøjet selvrisiko). Men hvis en person
der bruger bilen som arbejdsredskab, eller kører 200 km. frem/tilbage
dagligt, oplyser at han max. kører 10.000 - 15.000 om året for at få en
billigere præmie, og allerede laver en skade i 6. måned af året, hvor han
allerede på daværende tidspunkt, har et "overforbrug" af km. da falder
hammeren. Og hvorfor ikke? Det er vel også et forsøg på svindel? Enhver
domstol ville da give selskabet medhold i, at forsikringtager _burde_ vide
at denne ville overskride 10.000 km / årligt. Og hvis dette er tilfældet,
hvilken forretning ville da ikke tage imod muligheden for at betalte mindst
muligt?

Jeg forsøger ikke at forsvare forsikringsselskaberne som sådan, men prøver
bare at forklare, at de næppe er meget anderledes end andre "købmænd". Der
er helt klare, og heldigvis, lovregulerede regler. Hvis nogen overskider,
eller forsøger at "snyde" sig til at være bedre kunder end de er i
selskabernes øjne, er der andre kunder der kommer til at betale for dette.
Og det er vel heller ikke rimeligt? Du finder vel heller ikke nogen Netto
butik der er villig til at sælge dig en fersk kylling til 9,95 bare fordi du
er studerende og er på SU? Alle må "desværre" betale hvad det pågældende
selskab mener er en "rimelig" præmie. Gør man ikke dét, må man være villig
til at tage slagsmålet efterfølgende. Jeg vil lige slutte med at fortælle,
at jeg arbejder i et selskab der _ikke_ bruger km. begrænsninger. Så det er
ikke et forsøg på at retfærdigøre denne relativt nye forsikringsform, selve
princippet er det samme i mange andre forsikringsspørgsmål.

Mvh

Jasper

Fra : Kent Friis

Dato : 20-10-08 20:13

Den Sun, 19 Oct 2008 00:42:38 +0200 skrev Jasper Norman Ahrensbach:
> [...]
> domstol ville da give selskabet medhold i, at forsikringtager _burde_ vide
> at denne ville overskride 10.000 km / årligt.

Så er domstolen da ubrugelig.

Da jeg købte bil, ville forsikringsselskabet vide hvor meget jeg
havde tænkt mig at køre *inden* jeg kunne få forsikring på bilen.
Og forhandleren ville have papirerne fra forsikringen *inden* jeg
fik bilen.

Der var ingen oplysninger om hvad de skulle bruge tallet til (ligesom
der ikke var nogen oplysninger om hvad de skulle bruge bilradioens
værdi til på en ansvarsforsikring), om det var fordi mere kørsel =
større risiko, eller det var mindre kørsel = mindre erfaring = større
risiko, så jeg anede ikke engang om jeg skulle sætte tallet højt eller
lavt for at være på den sikre side.

Jeg endte med at høre en kammarat ad hvad der er normalt at køre
om året. Mener resultatet blev at jeg skrev 40.000 km.

Virkeligheden blev at jeg kørte cirka 2.500 km om året de første seks
år. Det var der ingen der kunne have fortalt mig dengang.

Der var heller ingen der kunne have fortalt mig at jeg ville skifte
arbejde, så jeg nu har 110 km hver vej, og at det ville være håbløst
at finde en lejlighed i nærheden af arbejdet (havde jeg vist det,
havde jeg ikke sagt ja til arbejdet).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jens Andersen

Dato : 17-10-08 06:52

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nu piver du. kr.700 for 10000 ekstra kilometer det er billigt.

Fra : KASO

Dato : 17-10-08 07:58

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Når du kører flere km, øges risikoen for skader - det er ret simpelt og ret
logisk. Når forsikringsselskabet har en øget risiko, skal du betale en
højere præmie - det er også logisk nok. Vil de have dokumentation for deres
risiko - tjah - så er det vel også et eller andet sted logisk nok.....

Hvis du oplyser et lavere km-tal end du reelt kører, udsætter du selskabet
for en større risiko, end du betaler for. Som følge heraf, vil en
skadeserstatning i tilfælde af skader blive nedsat forholdsmæssigt.

Fra : Henning

Dato : 17-10-08 14:12

>Når du kører flere km, øges risikoen for skader - det er ret simpelt og ret
>logisk. Når forsikringsselskabet har en øget risiko, skal du betale en

Ikke nødvendigvis - en rutineret bilist laver formodentlig færre
skader end søndagsbilisten, der kun kører i godt vejr?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-08 14:18

On Fri, 17 Oct 2008 15:12:07 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Ikke nødvendigvis - en rutineret bilist laver formodentlig færre
>skader end søndagsbilisten, der kun kører i godt vejr?

>--

Søndagsbilister og godt vejr??

Hvor bor du?

Og desuden har du været med herinde så længe, at du burde vide at
rutine ikke har indflydelse på noget som helst der vedrører bilkørsel.
Nej, jeg kan ikke dokumentere det, men det er en meget vedholdende
påstand jeg har fra unge mennesker, der ikke har haft kørekort så
længe.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-08 14:57

wrote:

>Ikke nødvendigvis - en rutineret bilist laver formodentlig færre
>skader end søndagsbilisten, der kun kører i godt vejr?

For lidt rutine er ikke godt, for meget rutine er heller ikke godt,
men hvor ligger grænserne henne, 5000, 10000, 25000, 40000, 50000
eller 75000 km/året ? Eller skal man også have total antal km med i
billedet plus antal år ?

/Hans

Fra : René Løweneck

Dato : 19-10-08 10:57

Hej Hans !

> ... for meget rutine er heller ikke godt,

Hvad mener du med det ?

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-10-08 12:11

On Sun, 19 Oct 2008 11:57:22 +0200, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

>Hej Hans !

>Hvad mener du med det ?
Der er mange ting der kan ske som følge af stor rutine, men manglende
opmærksomhed er en af dem.
Nogle med stor rutine mener at de ikke behøver at følge færdselslovens
bestemmelser (Hastighed, afstand til forankørende, vigepligt og
lysreguleringer, for at nævne nogle), rutinen (den store erfaring) har
bevist at det ikke er nødvendigt, det går jo fint uden.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-10-08 16:09

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> Når du kører flere km, øges risikoen for skader - det er ret simpelt
> og ret logisk.

Det modsatte er også logisk - flere kilometer = mere rutine = lavere
risiko.

Men jeg syns det er vældig godt med deres nye ide - jeg sparede 4000kr/år
ved at fortælle Alka jeg kun kørte 10.000km/år og ikke 45.000km :)

Fra : Brian H

Dato : 17-10-08 18:13

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

'Du' er jo ikke alene på vejene. Jo flere kilometer jo større chance for at
møde en urutineret bilist...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-10-08 03:20

"Brian H" <brian@something.com> wrote in

> 'Du' er jo ikke alene på vejene. Jo flere kilometer jo større chance
> for at møde en urutineret bilist...

Men logisk set, efter samme logik som før, burde den urutinerede billist så
være skyld i uheldet og det vil dermed være dennes forsikring der skal
betale.

Fra : René Løweneck

Dato : 19-10-08 11:01

Hej Henrik !

> Men logisk set, efter samme logik som før, burde den urutinerede billist
> så
> være skyld i uheldet og det vil dermed være dennes forsikring der skal
> betale.

Jo, det kan du da selvfølgelig have ret i. Problemet er bare, at din bils
kilometerstand bliver aflæst og indrapporteret til dit forsikringsselskab.
Og så har du lige pludeligt et forklaringsproblem.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-10-08 12:15

On Sun, 19 Oct 2008 12:00:44 +0200, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

> [...]
>kilometerstand bliver aflæst og indrapporteret til dit forsikringsselskab.
>Og så har du lige pludeligt et forklaringsproblem.
"Jeg skiftede mit speedometer 14 dage før ulykken", forklaring hermed
givet.
Man må godt skifte sit speedometer (også udskifte det med et brugt)
uden at skulle meddele det til nogen instanser, vi er jo ikke en
Amerikans delstat.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-10-08 14:54

René Løweneck <rene@loweneck.dk> wrote in

> Jo, det kan du da selvfølgelig have ret i. Problemet er bare, at din
> bils kilometerstand bliver aflæst og indrapporteret til dit
> forsikringsselskab. Og så har du lige pludeligt et forklaringsproblem.

Men den aflæsning har ingen betydning for om mange eller få kilometer giver
den mindste risiko for forsikringsselskabet ;)

Fra : Kent Glerup

Dato : 17-10-08 08:11

BikeManiac skrev:
> [...]
> det som unødvendigt at spørge selskabet selv da jeg nok for at vide at
> der er tale om forsikringssvindel med frihedsberøvelse til følge.

Sådan fungerer det også ved TopDK nu.
Kan du se at du er ved at overskride det angive km-tal, så melder du det
blot til forsikringen. Kører du udover de angivne kilometer og får brug
for din kasko, så vil erstatningen blive reduceret forholdsmæssigt.

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 17-10-08 02:30

On 17 Okt., 07:10, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:

> Kan det blive mere big-brother-agtigt?

Så vælg et andet selskab, hvis du ikek kan lide deres politik.

> Men hvis jeg nu
> angiver 10000 km/år og laver en ulykke efter at have kørt 19890 km
> samme år ... hvad sker der så? Dækker de så ikke mere?

Så dækker den kun halvdelen af skaden og du kommer til at hænge på
resten

Svigermors Omega er forsikret på den måde. Kører hun mere end det
"planlagte" ringer hun til selskabet og får en mindre ekstraregning på
forskellen indtil næste trin.

Forsikringssvindel kan måske spare dig lidt penge, men bliver det
opdaget, kan du risikere at blive smidt ud af selskabet og få enddog
meget svært ved at få dit køretøj forsikret i andre selskaber. Tænk på
at besparelsen mellem 10 og 20kkm i løbet af 10 år bliver på 7000kr -
hvilket ikke er meget i forhold til hvad en mindre skade kan koste
dig........

Klaus

Fra : David

Dato : 17-10-08 11:35

[...]

Det skal man hos mange selskaber.

Mit selskab beregner pris på baggrund af min alder, skadefri år, antal km pr
år, at bilen er i garage de fleste dage om året, mit postnummer, og
ekstraudstyr.

Jeg kan jo skifte selskab, hvis jeg ikke kan lide deres måde at beregne.

Mv David

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-10-08 12:30

BikeManiac skrev:

> [...]
> det som unødvendigt at spørge selskabet selv da jeg nok for at vide at
> der er tale om forsikringssvindel med frihedsberøvelse til følge.

Jeg har kun opfattet det som en fordel, at jeg betaler mindre når jeg
ikke kører så meget.

--
Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-10-08 16:15

BikeManiac <lucasjensen@gmail.com> wrote in news:492011ba-33e4-4d2d-ae46-
ab26e7e153f1@m44g2000hsc.googlegroups.com:

> Men i alle fald fandt
> jeg ud af at forsikringen ville være 3900 kr ved 10000 km/år og 4600
> kr ved 20000 km/år ... hvilket jeg synes er en betragtelig forskel.

Det er da ikke så slemt. Hæv din selvrisiko med 1000kr og du får 20.000km
for samme pris som du før fik 10.000km for :)

> Ydermere sagde damen at om få måneder ville de kræve km-aflæsning på
> alle biler!!!

Spændende - jeg har godt overvejet hvorfor de gav rabat for lavt
kilometertal når de på ingen måder kontrollerede det.

> Kan det blive mere big-brother-agtigt?

Har da overhovedet ingenting at gøre med bigbrother. Du aftaler at du kun
kører X antal kilometer pr år og den aftale indebærer også at du skal
oplyse din kilometer stand. Vil du ikke det må du finde en anden at lave
forsikringsaftale med.

> Men hvis jeg nu
> angiver 10000 km/år og laver en ulykke efter at have kørt 19890 km
> samme år ... hvad sker der så? Dækker de så ikke mere?

Har du kørt dobbelt så langt som du er forsikret til får du halv
erstatning. Det er sådan man plejer at gøre ved underforsikring i hvert
fald.

> Jeg betragter
> det som unødvendigt at spørge selskabet selv da jeg nok for at vide at
> der er tale om forsikringssvindel med frihedsberøvelse til følge.

Det lyder som om du skal finde et andet forsikringsselskab når du nu ikke
stoler på det du har fundet.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-10-08 16:53

On Thu, 16 Oct 2008 22:10:33 -0700 (PDT), BikeManiac
> [...]

>det som unødvendigt at spørge selskabet selv da jeg nok for at vide at
>der er tale om forsikringssvindel med frihedsberøvelse til følge.

Den form for forsikring har TopDanmark kørt siden 70'erne, om de
stadig gør, ved jeg ikke. Min morfar skulle hvert år udfylde et
"skema" med bilens km-stand for at bevare den billige forsikring (jeg
tror det var max. 8000 km/år). En anden jeg kender satte tallet til
5000 km/år og da det viste sig for lavt skyndte vedkommende sig at
kontakte selskabet og få rettet tallet - betale præmieforskellen og
den sag var ude af verden. Vi ender nok med alle at skulle fortælle
hvor langt vi kører og i hvilke områder - gyyys, når de får at vide,
at mine små 40000 om året foregår i københavnsk mylder )
Hvis du kører for langt og laver en skade er du jo ude i noget med
underforsikring - en begrænset overskridelse kan måske tilgives, men
dobbelt op burde du have underrettet dem om. Så der vil uden tvivl
blive tale om begrænset erstatning på kasko-delen (formodentlig i
forhold til præmierne - men jeg er ikke jurist, så check det endelig)

Fra : BikeManiac

Dato : 17-10-08 11:27

> Det er da ikke så slemt. Hæv din selvrisiko med 1000kr og du får 20..000km
> for samme pris som du før fik 10.000km for :)

Nu skal det lige nævnes at de priser jeg oplyser er for max
selvrisiko ... dvs en selvrisko på knap 9000 kr!! Desuden er de
oplyste priser KUN for ansvar og ikke for kasko.

Mener i så også at hvis man er underforsikret at de kun vil betale ½
delen af skaden på den anden bil?

Mvh Lucas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-08 21:05

BikeManiac skriver:

> Mener i så også at hvis man er underforsikret at de kun vil betale ½
> delen af skaden på den anden bil?

Nej, de betaler hele skaden (ansvar), men forsøger at inddrive pengene
hos dig.

Laver du eksempelvis personskade kan det let blive omend meget dyrt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-10-08 03:22

> Laver du eksempelvis personskade kan det let blive omend meget dyrt.

Og hvis man er i tvivl om HVOR dyrt skal man bare tage et kig på policen og
se hvilke beløbsgrænser der for dækning af person og tingsskade, det er ret
store tal.

Fra : Mikael

Dato : 17-10-08 15:06

On 17 Okt., 13:29, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:

> Jeg har kun opfattet det som en fordel, at jeg betaler mindre når jeg
> ikke kører så meget.

Jeg kan se det som en ulempe at folk som kører lidt har mindre risiko,
fordi de ikke er så rutinerede.

Det andet er sgu lidt Monrad og Rislund agtigt. "det gælder om under
alle tænkelige forhold at kører så stærkt som muligt, da du så
opholder dig kortest tid på vejen"

Mikael - som heldigvis har et forsikringsselskab som er kolde over for
hvor mange km. jeg tilbagelægger om året og om der er krog på bilen.

Fra : René Løweneck

Dato : 19-10-08 11:11

Hej Michael !

> Jeg kan se det som en ulempe at folk som kører lidt har mindre risiko,
> fordi de ikke er så rutinerede.

Sådan behøver det ikke nødvendigvis at hænge sammen.

> Det andet er sgu lidt Monrad og Rislund agtigt. "det gælder om under
> alle tænkelige forhold at kører så stærkt som muligt, da du så
> opholder dig kortest tid på vejen"

Nå ja, kilometertælleren tæller jo ikke, hvis man kører stærkt )

> Mikael - som heldigvis har et forsikringsselskab som er kolde over for
> hvor mange km. jeg tilbagelægger om året og om der er krog på bilen.

Jeg er næsten overbevist om, at man kan vælge fri km i alle selskaber, bare
man betaler for det. I mit selskab, er 26000-32000 km højeste grænse. Vælger
man over 32000 km, er det reelt fri km. Og krogen er iøvrigt også fri i mit
selskab.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-08 22:29

BikeManiac <lucasjensen@gmail.com> skrev :

>Jeg ringede i går til Alka for at få tilbud på en bilforsikring. <snip>

Alka er ikke særligt medgørlige - det er der faktisk ikke mange af dem
der er ;(

De er næsten kropumulige at banke fornuft ind i hovedet på - og
sjovere - benytter man logik, når de har fortalt svada'en med det er
pga den øgede risiko, så går de sgu helt i sort

Logiken består af følgende :

Jeg er alene om at have 3 biler - vil du (personen i røret) stadig
fastholde, at hver enkel bil, er mere udsat ?

................... dyyyb tavshed i røret !

Tag den og lig søvnløs ;)

--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-08 00:20

Den Fri, 17 Oct 2008 23:28:51 +0200 skrev jan_stevns:

> [...]
>
> Jeg er alene om at have 3 biler - vil du (personen i røret) stadig
> fastholde, at hver enkel bil, er mere udsat ?

Den har jeg heller aldrig fattet - og det gælder ikke kun forsikringen
- hvorfor kan man ikke nøjes med at betale forsikring, vægtafgift
osv for den dyreste? Man kører sg* da ikke mere af at have flere
biler at vælge imellem.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 07:34

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev :

> [...]
>- hvorfor kan man ikke nøjes med at betale forsikring, vægtafgift
>osv for den dyreste? Man kører sg* da ikke mere af at have flere

netop - som regel kører den enkelte bil jo faktisk mindre, ergo -
den er jo ifølge deres eget udtryk en mindre risiko.

og da man jo betaler ansvarsforsikring for flere biler, kan de jo ikke
komme ret langt med at påstå at kunden ikke betaler det han skal (bør)
qua det større kørselsbehov.

det er jo bilen der er ansvarsforsikret, ikke chaufføren
--
Jan_stevns

Fra : BikeManiac

Dato : 18-10-08 02:22

> Jeg er alene om at have 3 biler -  vil du (personen i røret) stadig
> fastholde, at hver enkel bil, er mere udsat ?
> Jan_stevns

I tilfælde af flere biler: I Schweiz er det normalt at man kun betaler
forsikring af den dyreste/voldsomste bil. Man flytter så bare
nummerpladen over på den bil man lige har brug for at køre i - der er
sådan et smart system med click som gør det nemt. Det er jo genialt
for derved sikrer man sig at netop kun 1 bil er til fare for de andre
trafikanter. I DK skal man betale for de 4 andre biler selvom de bare
står i garagen.

Lucas

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 16:34

BikeManiac <lucasjensen@gmail.com> skrev :

>I DK skal man betale for de 4 andre biler selvom de bare
>står i garagen.

Ohh well ...... med mindre man har flere ens biler ;)

--
Jan_stevns