Armand wrote:
> Endnu en gang(!) er jeg blevet overrasket over hvor fast at forbremsen
> er blevet af at der er kommet et nyt fordæk på!
> Hvor usammenhængende at dét end kan lyde, så sker der det ved dækskiftet
> at jeg for at lette afmonteringen af bremsecaliberne giver dem et langt
> sejt tryk med et knæ for at tvinge stemplerne i caliberen ind så
> klodserne bliver løse omkring skiven. Barbie'n har begge stempler på den
> ene side af skiven og dermed bevægelig caliber der muliggør tricket og
> fidusen er således brugbar for alle modeller med flydende calibere!
>
> Efter genmontering af forhjulet, hvilket lettes betragteligt af den
> fremkomne løse pasning mellem klodserne, bliver bremsen atter pumpet op
> så klodserne sidder tæt på skiven, som de skal, og allerede på vej
> hjemefter kan man spore at hydraulikken er blevet langt fastere end
> vanligt
> Hvad der er sket er at givne mikro-bobler i bremse-slangerne er blevet
> transporteret tilbage i reservoiret sammen med den bremse-vædske der er
> blevet fortrængt fra caliberne
>
> Mange vil sikkert køre rundt med en forbremse der "er som den plejer" og
> vil kunne overraskes over hvor meget forskel der kan være efter sådan en
> simpel "knæ-operation" på begge calibere, så jeg kan kun opfordre til at
> prøve det så snarligt som muligt!!
> For de der har stempler på begge sider af skiverne, skal der
> nødvendigvis lidt værktøj til for at afmontere caliberen og presse
> klodserne fra hinanden, men selv dét besvær kan være ganske givtigt!
>
Utrolig at du med din erfaring først nu
har fundet ud af at vedligeholdelse af bremserne
er et must..
Ole som laver øvelsen 2 gange om året.