Hvor hurtigt i Tyskland med trailer?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-10-08 12:50

Vi skal over Kruså til Fördepark med trailer på lørdag:

Hvor hurtigt må jeg køre dér syd for Kruså? (hvor der er angivet 120 Km/t)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 15-10-08 13:40

> Vi skal over Kruså til Fördepark med trailer på lørdag:
>
> Hvor hurtigt må jeg køre dér syd for Kruså? (hvor der er angivet 120
> Km/t)

Vel , Det er en motortrafikvej, så må du vel køre 80 .
din trailer er jo ikke godkent til tempo 100.

--
ad

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-10-08 22:15

Awul Dasfilshabeda skrev:

> Vel , Det er en motortrafikvej, så må du vel køre 80 .
> din trailer er jo ikke godkent til tempo 100.

Okay da - tak
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-10-08 23:13

Hans Paulin (6310) skrev:
> Vi skal over Kruså til Fördepark med trailer på lørdag:
>
> Hvor hurtigt må jeg køre dér syd for Kruså? (hvor der er angivet 120 Km/t)

Det er nok for sent, men den af Awul nævnte Tempo 100 godkendelse kan
foretages af FDM under disse betingelser:

Krav for at opnå Tempo 100 godkendelse

Trækkende køretøj:

* Køretøjet skal være udstyret med ABS bremser.

Campingvogne og større påhængsvogn, teltvogne og små trailere uden
bremser og støddæmpere:

* Dæk må ikke være ældre end 6 år.
* Dæk skal have en hastighedsmærkning på mindst ”L” (120 km/t)
* Dæk skal have en bæreevne svarende til tilladt akseltryk.
* Visse camping/påhængskøretøjer skal være forsynet med en ISO
godkendt slingrekobling.
* Campingvogne og større påhængsvogne skal være forsynet med
bremser og støddæmpere.
* Camping- påhængsvogne skal være egnet til 100 km/t.

FDM beregner den mindste køreklare vægt for trækkende køretøj.

--
Niels

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-10-08 23:23

Niels P Sønderskov skrev:

> * Visse camping/påhængskøretøjer skal være forsynet med en ISO
> godkendt slingrekobling.

Dét har jeg så ikke.

> * Campingvogne og større påhængsvogne skal være forsynet med
> bremser og støddæmpere.

Min er en 750 kgs.

Meget sjovt at det burde kunne lade sig gøre

Tak for dit svar!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-10-08 11:54

Niels P Sønderskov skrev:

> Det er nok for sent

Ringede til FDM; der er 3 ugers ventetid!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 16-10-08 12:05

> Ringede til FDM; der er 3 ugers ventetid!

Kan det betale sig, at få den tempo 100 godkent ?
Vis du kun skal de 12 km. ned i tyskland ?
det gælder jo ikke her hjemme .

ps. husk at du kun må køre 40km/t ved grænsen

--
ad

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-10-08 12:09

Awul Dasfilshabeda skrev:

> Kan det betale sig, at få den tempo 100 godkent ?

"Time is money!"

> Vis du kun skal de 12 km. ned i tyskland ?

Så slap jeg for at ligge og tulle...

> det gælder jo ikke her hjemme .

Dét kunne jo så sætte de hjemlige hastighedsgrænser lidt i relief hvis jeg
blev stoppet!

> ps. husk at du kun må køre 40km/t ved grænsen

*Host host*
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-10-08 01:41

> Dét kunne jo så sætte de hjemlige hastighedsgrænser lidt i relief hvis jeg
> blev stoppet!

og tempo 100 gælder kun på motorvej.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-10-08 05:01

On 16 Okt., 12:54, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Ringede til FDM; der er 3 ugers ventetid!

Mange andre synssteder laver de også tempo100 godkendelser, bla. vores
lille lokale mekaniker/synsted i en lille by lige nord for Randers, så
mon ikke du kan finde et sted i nærheden af dig så ?
Men da tid er en mangelvare er det jo ikek sikkert du kan nå det.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-10-08 12:05

Christian B. Andresen skrev:

> [...]
> mon ikke du kan finde et sted i nærheden af dig så ?
> Men da tid er en mangelvare er det jo ikek sikkert du kan nå det.

Tak for oplysningen!

Ringede til ejeren af den lokale:

"Kun hvis der er støddæmpere på kan jeg få et "Tempo 100""
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 16-10-08 12:12

> "Kun hvis der er støddæmpere på kan jeg få et "Tempo 100""

Hvad er det der sidder mellem skærmen og akselen ? og hvad heddertraileren .
kan ikke se et navn.
http://www.zofiaoghans.dk/trailerx.JPG/trailerx-full;init:.JPG

--
ad

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-10-08 12:19

Awul Dasfilshabeda skrev:

> Hvad er det der sidder mellem skærmen og akselen ?

Der er ingen dæmper

Akslen indeholder en toissions-stang (som bagakslen på en VW 1200 fx.) som
fjedrer - men modsat Folkevognen har traileren hér ingen støddæmpere

> og hvad
> heddertraileren . kan ikke se et navn.
> http://www.zofiaoghans.dk/trailerx.JPG/trailerx-full;init:.JPG

"Stema" (750 kgs.)

Kan se jeg hellere må suplere med et par billeder
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-10-08 01:54

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> * Camping- påhængsvogne skal være egnet til 100 km/t.
>
> FDM beregner den mindste køreklare vægt for trækkende køretøj.

Det er en meget unøjagtig forklaring af tempo 100 eks mangler hvilke krav
der til vægten.

de rigtige regler ses her.
http://www.tuev-nord.dk/forsiden/Nye%20Tempo%20100%20regler.htm
Eks. må en ubremset trailer/trailer med bremser uden støddæmper maks
totalvægt være 0,3 x bilens køreklare vægt.
eller med bremser og støddæmper maks totalvægt være 1,1 x bilens køreklare
vægt. og med antislingre kobling 1,2 x bilens køreklare vægt.
og hvis det er en høj trailer (eks. CV) så er det 0,8 uden slingre kobling
og 1,0 med slingrekobling.
Traileren/cven skal opfylde disse krav.
dæk må ikke være ældre end 6 år og skal mindst svare til
hastighedskategorien "L" (120 km/t)
må for hastigheden 100 km/t ikke indeholde noget tillæg til lastindeks.
må ikke gøre brug af bæveevnetillæg til anhængerdrevet.

Der ud over skal bilen have abs. og må ikke have en højere totalvægt end 3,5

Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD med tempo 100

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-10-08 12:26

Jørgen L. skrev:

> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er en meget unøjagtig forklaring af tempo 100 eks mangler hvilke
> krav der til vægten.

Så er det jo velsignet at have en ekspert til at ryste den helt
nøjagtige forklaring ud af ærmet. Tusind tak for opklaringerne!

> [...]
> køreklare vægt. og med antislingre kobling 1,2 x bilens køreklare vægt.
> og hvis det er en høj trailer (eks. CV) så er det 0,8 uden slingre

Dumme FDM, at de ikke fik det med!

> dæk må ikke være ældre end 6 år og skal mindst svare til
> hastighedskategorien "L" (120 km/t)

Hvad er forskellen til FDM's unøjagtigheder?

> må for hastigheden 100 km/t ikke indeholde noget tillæg til lastindeks.
> må ikke gøre brug af bæveevnetillæg til anhængerdrevet.

Interessant. Håber andre forstår dette bæveevnetillæg.

> Der ud over skal bilen have abs. og må ikke have en højere totalvægt end
> 3,5 T

Meget unøjagtigt at stave det ABS!

--
Niels