Minibus og trailer?
Fra : Jebir

Dato : 15-10-08 10:52

Hej i gruppen!

Et hurtigt spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde et klart svar på på
nettet;

Hvor stor en trailer (om nogen!) må jeg - uden trailerkørekort - køre med
efter en 9-personers VW Caravelle?

På forhånd tak,
Jebir

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-08 11:43

"Jebir" skrev
> Et hurtigt spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde et klart svar på på
> nettet;

Øh?

> Hvor stor en trailer (om nogen!) må jeg - uden trailerkørekort - køre med
> efter en 9-personers VW Caravelle?

http://www.dku.dk/dku/faq/korekort/generelt.htm

"Almindelig bil - kategori B
Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt
på ikke over 750 kg.
Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt
på over 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger
3.500 kg. "

- Peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-10-08 23:30

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt
> totalvægt på over 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke

Det er forkert. Man må køre med 3500 kg på den trækkende vogn og man må i
den forbindelse køre med en trailer på 750 kg (med mindre der står et mindre
tal på bilens registreringsattest, f.eks. fordi traileren er uden bremser).

Og dette kun på B-kørekort!

--
Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-10-08 00:07

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Det er forkert.

Njahhh

> Man må køre med 3500 kg på den trækkende vogn og man må i den forbindelse
> køre med en trailer på 750 kg (med mindre der står et mindre tal på
> bilens registreringsattest, f.eks. fordi traileren er uden bremser).

Du må gerne køre med en trailer på tilladt 750 kg totalvægt
Spørgsmålet er så hvor meget man må læsse på traileren aht koblingsvægten

Ved at indtaste oplysningerne her så kan man få beregnet de korrekte tal
http://www.rfsf.dk/b1553e80

> Og dette kun på B-kørekort!

Jaja det var jo også det OP spurgte efter

- Peter

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-08 03:23

On Fri, 17 Oct 2008 00:30:12 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

> [...]
>tal på bilens registreringsattest, f.eks. fordi traileren er uden bremser).

Du plejer s'gu da ellers at vide det hele, eller rettere, du tror du
ved det hele.

Du har overset den lille detalje, at hvis manden skal mere end 50 km.
hjemmefra, og arrangementet vejer over 3500 kg. så skal han have
fartskriver i. Den koster kun 12.000 kr. plus software plus montering.
Desuden skal der investeres i et førerkort til skriveren.

Dette blev indført allerede i 2007.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-10-08 08:30

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> fartskriver i. Den koster kun 12.000 kr. plus software plus montering.
> Desuden skal der investeres i et førerkort til skriveren.

Du mangler reglen om hvidt og blåt kvalifikationsbevis samt det skærpede
alderskrav ;)

--
Per