MB E270 eller 280?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-10-08 22:35

Hejsa.

Her i fananskrisen er det jo ligesom vores pligt, at holde forbruget oppe

Jeg står og vakler mellem E270 / 280. Er der nogen åbenlyse fordele /
ulemper ved den ene eller den anden? 280 ´eren har jo den nye V6 motor, men
jeg kan jo spare en del penge ved at købe en et år ældre 270´er med en 5
cyl. motor. Jeg har læst et par "negative" test af 270´eren hvor man brokker
sig over motorstøj mm. Men i forhold til min nuværende E220 fra 2001, er det
vel næppe værre? (synes ikke at den larmer specielt meget).

Jeg har ikke haft held med at finde en test af en 280´er.

Ville allerhelst have en 320CDi men synes bare at brugtprisen er urimeligt
høj i forhold til, at der ikke var særligt stor forskel på nyprisen.

Ellers noget jeg skal være ops. på? Hørte at de "fine" elektroniske bremser
ikke er så fine endda... men skal jeg have en model med de "gammeldags"
bremser, skal jeg vist nok op i en model der er nyere end juni 06... eller
har jeg misforstået dette? Og når alt kommer til alt, er det vel begrænset
hvor stort problemet er, når man tænker på, at MB lavede dette system fra
02-06?

Mvh

Jasper

Fra : Allan F

Dato : 13-10-08 23:55

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48f3bf1a$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> det vel begrænset hvor stort problemet er, når man tænker på, at MB lavede

Hvis du kan leve med truende totalt bremsesvigt, så få dig bare en model med
elektronisk aktiverede bremser. Jeg har flere kolleger med skrækhistorier om
dette tossede system.

280'eren er samme motor som 320'eren, bare lidt dæmpet. 270'eren er
væsentlig ældre, men stadig en fin maskine.

Allan F

Fra : NHF

Dato : 14-10-08 09:35

Hej Jesper

Nu kender jeg ikke dit budget, men senest på Autocom sælges E280 (W211)
årgang 05 med 340K på klokken til kr. 250.000. Jeg ville klart vælge denne
model, jeg har hørt flere taxi-chaffører brokke sig over 2,7 l. motoren, og
det er både problemer samt støj.

NHF, Århus

Fra : Kjeld2

Dato : 14-10-08 10:08

> [...]
> model, jeg har hørt flere taxi-chaffører brokke sig over 2,7 l. motoren,

Mercedes er også klart min drømmebil men jeg ville aldrig turde købe en
frikørt taxi som har kørt der der standard 300K+ km. Det er lidt som at
trække en lodseddel.

Eller er jeg helt forkert på den?

Fra : NHF

Dato : 14-10-08 10:33

> Mercedes er også klart min drømmebil men jeg ville aldrig turde købe en
> frikørt taxi som har kørt der der standard 300K+ km. Det er lidt som at
> trække en lodseddel.
>
> Eller er jeg helt forkert på den?

Godt spørgsmål, måske er jeg naiv, men jeg vil have en helt klar
forventning, til en bil som koster omkring en million, nemt kan køre ½
million km. uden problemer. Når jeg tænker på min egen gamle Passat TDI som
har rundet 300K KM uden problemer, så ville jeg ikke være nervøs for
km-standen.

NHF, Århus

Fra : Kjeld2

Dato : 14-10-08 10:47

> [...]
> million km. uden problemer. Når jeg tænker på min egen gamle Passat TDI
> som har rundet 300K KM uden problemer, så ville jeg ikke være nervøs for

Udover km-standen er der jo også dét, at en taxi er tæsket til døde - eller
det _kan_ den i hvert fald være (jeg tror mere det er reglen end
undtagelsen). Der er næppe nogen chafføre som tænker over, at de skal køre
roligt indtil bilen er varm og hvor mange gange har bilen ikke været i en
kantsten m.v.
Nahhh, jeg vil bestemt ikke være tryg ved en frikørt taxi.

Fra : N/A

Dato : 14-10-08 12:52

Fra : Kjeld2

Dato : 14-10-08 12:52

> .. altså precis samme scenarie som for alle andre brugte biler, hvor du
> heller ikke kender bilens historie?

Korrekt men jeg antager at taxi'er bliver kørt mere hårdt end hr. Jensens
Ford Escort og derfor er risikoen så meget større ved en taxi.

> Det er fint .. for så skal jeg ikke byde om kap med dig.

Nej, næppe

Fra : Mogens

Dato : 14-10-08 20:09

"Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse

> Korrekt men jeg antager at taxi'er bliver kørt mere hårdt end hr. Jensens

Jég ville finde een privatejet i Tyskland istedet...

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 14-10-08 23:01

> Jég ville finde een privatejet i Tyskland istedet...

Jeg har undersøgt det... Det bliver desværre for dyrt. Jeg ville naturligvis
hellere have een der kun har kørt 50.000 km. Men så taler vi altså 6-700.000
som min.

Finder jeg en i tyskland der har rundet de 250.000 km som en taxi herhjemme,
er besparelsen ikke mere end 20-30.000 (er bestemt ikke den store ekspert).
Og når vi ikke taler flere penge, vil jeg hellere have 12 mdr. garanti, end
spare de 30k ved at hente den i sydtyskland.

/Jasper

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 14-10-08 23:15

> [...]
> kantsten m.v.
> Nahhh, jeg vil bestemt ikke være tryg ved en frikørt taxi.

Jeg er heller ikke ude efter at betale 5 - 600.000 for en MB der har kørt i
KBH midtby med tre skiftende 18 årige chauffører. Men snarere en der har
rullet ganske stille afsted med een chauffør på 59 på jyllands vestkyst

De findes da, men de er sikkert sjældne! Men nej, det skal ikke være en
storby taxi. Men en god ting ved en frikørt taxi er, at den har overholdt
alle service. Når man køber den (fra en god forhandler, der er vant til
frikørte) er den gennemtjekket for fejl, aut. gearkassen er muligvis
renoveret osv.

Men det er naturligvis en smagssag... jeg personligt vil hellere have en MB
med den luksus der følger med... både i bekvemmelighed men også i sikkerhed.
Jeg har ikke råd og heller ikke lyst til at betale 1.2 mio. for bilen, så
jeg må leve med, at hvis jeg skal have sådan en bil, skal den altså have en
fandens masse km. på bagen. Men jeg må så også leve med at der kommer flere
rep. på bilen. Jeg kunne også vælge en spritny Toyota Avensis med alt i
udstyr til de samme penge, eller en A6´er med meget færre km. Men jeg vil
altså godt nok gerne have Mercedes igen...

/Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-10-08 01:38

>Der er næppe nogen chafføre som tænker over, at de skal køre roligt indtil
>bilen er varm

Varm? En rigtig taxa bliver aldrig kold

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 15-10-08 22:44

> Varm? En rigtig taxa bliver aldrig kold

Hej Ole... Lang tid siden...

Du må da, om nogen have en "praktisk" mening om 270 / 280?

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-10-08 10:05

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48f6642c$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hej Ole... Lang tid siden...

Hej Jasper
Ja det må man sige - som tiden dog flyver

> Du må da, om nogen have en "praktisk" mening om 270 / 280?

Det har jeg også.
Har du læst det andet indlæg jeg har skrevet her i tråden? (dateret 15-10
02.34)

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-10-08 00:34

> Det har jeg også.
> Har du læst det andet indlæg jeg har skrevet her i tråden? (dateret 15-10
> 02.34)

Nej, det kom jeg først tl senere... Jeg har (pga. dig) droppet 270´eren. Jeg
skal i morgen prøve en E320 & en BMW 530d. Jeg hælder mest til MB, men de
folk man snakker med, at sgu så fandens godt tilfreds med BMW, at jeg er
nødt til at prøve den Det er en frikørt, og jeg ved ikke liiige hvordan
jeg har det med en frikørt BMW. Ved ikke hvorfor??? men de er vel også
stadig dyrere og (sværere) at få repareret? Der er i hvert fald ikke mange i
nordylland der vil have med en BMW at gøre. Og så synes jeg at de er
urimeligt dyre i forhold til MB? En BMW 530 kostede i 2005-6 ca. 850.000
hvilket er et par hundrede tusinde mindre end MB E320, men alligevel sælges
de til samme pris... men det er måske noget med vognmandens afskrivninger at
gøre? Jeg er blevet frarådet at købe en frikørt BMW... har det mon noget på
sig, eller er kvaliteten ok efter 250k km.?

Mvh

Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-10-08 15:07

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48f920fa$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Nej, det kom jeg først tl senere... Jeg har (pga. dig) droppet 270´eren.

Jeg takker for tilliden

> [...]
>at gøre? Jeg er blevet frarådet at købe en frikørt BMW... har det mon noget
>på sig, eller er kvaliteten ok efter 250k km.?

Jeg kender faktisk ikke nogen der har købt en frikørt BMW.
Det hænger nok sammen med at der ikke er ret mange af dem på markedet.
I København mener jeg at huske at der ved den sidste opgørelse var omkring
20 der kørte BMW mens der var over 1.800 der kørte Mercedes. (ud af ca.
2.400 taxaer ialt). Det ligner nok meget godt resten af landet. Her på
sydsjælland kører der kun 2 stk i Vordingborg. Vi har ingen BMW'er i Næstved
og har ikke haft det i de snart 17 år jeg har været i branchen.

Tidligere var der en del problemer med at automatgearkasserne ikke kunne
holde, og da vi taxafolk jo helst vil have en automatgearkasse giver det sig
selv. Det er dog en del år siden efterhånden, og rygtet vil vide at dem der
kører nu fungerer fint.
Jeg har en kammerat i nordsjælland der kører BMW 530, og den har efterhånden
fået skiftet en hel del ting på garantien. Ikke imponerende kvalitet.
Gearkassen har der dog ikke været noget med.
Han vakler p.t. mellem en ny 535'er eller en MB W212 når de kommer til
foråret, og hvis stemningen loddes korrekt tror jeg det bliver en W212'er.
Og han har endda været særdeles glad for BMW'en, men er særdeles træt af
værkstedet, og at der mere eller mindre hele tiden er et eller andet med
bilen - og han er bange for at den historie vil gentage sig på en ny bil.

BMW vil rigtigt gerne ind på taxamarkedet, men det kniber lidt med at trænge
igennem.
Tror det skyldes at de er lige så dyre som MB (eller dyrere), og deres
servicekoncept er ikke nær så imponerende. Det gør det svært at lokke folk
over fra MB selv om BMW'erne er dejlige biler - når sammenlignelige modeller
stort set koster det samme.
Fordelen ved en MB er at delene - så længe man f.eks. holder sig til en
E-klasse - i langt overvejende grad er til at betale med almindelige
menneskepenge. Jeg har ikke ret mange erfaringer med BMW på det område, men
synes omvendt heller aldrig jeg har hørt specielt meget om BMW-dele til
rimelige priser.
Der *må* være nogen i gruppen der har erfaringer med det (f.eks. Mogens).

Og god prøvetur (eller ture) i morgen. Glæder mig til at høre hvad det
bliver til

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens

Dato : 19-10-08 20:34

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kender faktisk ikke nogen der har købt en frikørt BMW.

Jég ville hverken købe en frikørt BMW eller MB !!

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 19-10-08 22:32

> Jég ville hverken købe en frikørt BMW eller MB !!
Hvorfor?

Hvis man køber en "ny-frikørt", der er klargjort, er det vel næppe
sandsynligt, at der kommer større reps. de 80-90.000 km jeg har tænkt mig at
have bilen? Eller hvad?

Jeg ville da også helst have fat i en spritny E320 CDi, men mangler desværre
lige de 1.1 mio

Mvh

Jasper

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 06:23

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48fba73f$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvorfor?

Hvis du i nyere tid har prøvet at modtage en splinterny bil, vil du opdage,
at selv de billigste biler (ift. din Mercedes) kører fantastisk idag.
Udstyret er generelt også i top og ikke som tidligere spartansk. Du vil
blive meget overrasket over, hvor godt f.eks. en spritny P407 2.0 HDI klarer
opgaven ift. din frikørte MB.

Der er også mange andre muligheder - hvad har du af midler til projektet?

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 21-10-08 22:40

> [...]
> klarer opgaven ift. din frikørte MB.
>
> Der er også mange andre muligheder - hvad har du af midler til projektet?

Vi købte sidste år en ny Sportsvan til konen. Den store diesel med 177hk.
Kører suverænt...der må jeg give dig ret. Når det så er sagt, synes jeg ikke
at kvalitetsfornemmelsen føles på samme måde som i Mercedesen. Der er
underlige farver... men ok... selve plasticen er egenligt ok, og ikke noget
"hårdt" plast.

Men det er som sagt den "store" der klarer 0-100 på 8.5 sec. Ikke fordi jeg
forestiller mig, at jeg er en racerkører... men jeg gider bare ikke de "alm"
biler med 110-130 diesel hk. Jeg er sikker på at jeg sagtnes kunne finde en
Passat / Mondeo eller Mazda 6, der kører suverænt. Men jeg vil gerne have
noget kraft i overhalingerne. Noget ala MB 280 / 320.

Det vigtigste er nok, at jeg gerne vil have en bil jeg "fryder" mig over...
en jeg glæder mig til at sætte mig ind i.Og en der bare en smule skille sig
ud. (selv om der naturligvis er en del MB på vejene

På mine daglige ture, ser jeg masser af ovennævnte modeller. Og igen en
407´er er da sikkert en fin bil. Men den er bare så ufatteligt almindelig.

Jeg har ikke rigtigt noget fast "budget"... selvfølgelig har jeg en øvre
grænse Jeg har tænkt mig at bruge ca. 4-500.000 på bilen.

Mvh

Jasper

Fra : Mogens

Dato : 22-10-08 04:07

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48fe4c2f$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg har ikke rigtigt noget fast "budget"... selvfølgelig har jeg en øvre
> grænse Jeg har tænkt mig at bruge ca. 4-500.000 på bilen.

3 muligheder - nye biler:
www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=7188
www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9840
www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9664

1 brugt hvor kollegerne sikkert bliver dybt misundelige:
www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Jaguar-S-Type-2,7-D-V6-Executive-aut.-4d_ID257708492.htm

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-10-08 14:05

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> 3 muligheder - nye biler:
> www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=7188
> www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9840
> www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9664

Og af dem er det imho kun den sidste der skiller sig ud fra mængden af ret
almindelige biler.
Erkender blankt, at selv om jeg ikke er VW-fan, så er den godt nok pæn den
Passat CC.

> 1 brugt hvor kollegerne sikkert bliver dybt misundelige:
> www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Jaguar-S-Type-2,7-D-V6-Executive-aut.-4d_ID257708492.htm
Og med den er det som med så meget andet tror jeg. Enten er man til den,
eller også er man ikke.
Jeg er ikke - men ved også godt at jeg er miljøskadet

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-10-08 19:47

> [...]
> almindelige biler.
> Erkender blankt, at selv om jeg ikke er VW-fan, så er den godt nok pæn den

Hmm... Ja, det var ikke pænt gjort Passaten er en fryd for øjet. Men
tabet på en spritny bil, er jo også voldsomt. Men i de her tider, er det sgu
ikke til at gennemskue noget som helst alligevel. Det er også muligt at en
forslugen MB er umulig at sælge om 3 år

Jaguaren er også kanon-flot. Men jeg synes med mig selv, at den er lidt
"morfar" agtig?

Mvh

Jasper

Fra : Mogens

Dato : 23-10-08 20:16

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48ff7511$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> sgu ikke til at gennemskue noget som helst alligevel. Det er også muligt
> at en forslugen MB er umulig at sælge om 3 år

Ingen forskel. En ny motor eller gearkasse i MB'en og du er lost

> Jaguaren er også kanon-flot. Men jeg synes med mig selv, at den er lidt
> "morfar" agtig?

Og det er en Meredes ikke - ROFL

Ift. en MBer der den forskel med Jaguaren, at den har aner i
motorsportsverdenen, hvorfor den styrer som en sådan !

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-10-08 20:43

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> Ift. en MBer der den forskel med Jaguaren, at den har aner i
> motorsportsverdenen, hvorfor den styrer som en sådan !

Mht aner i motorsportsverdenen, så kørte Daimler og Benz (det senere
Mercedes Benz) allerede motorløb, inden William Lyons blev født
At MB så satser på et lidt andet publikum end Jaguar, det gi'r jeg dig ret i

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Kiefer

Dato : 28-10-08 21:17

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48ff7511$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> ikke til at gennemskue noget som helst alligevel. Det er også muligt at en
> forslugen MB er umulig at sælge om 3 år

Forslugen?

Har de sidste 45.000km i min E320 CDI kørt med et gennemsnit på 15.1km/l

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 14-10-08 21:51

> [...]
>

> Jeg står og vakler mellem E270 / 280. Er der nogen åbenlyse fordele /
> ulemper ved den ene eller den anden? 280 ´eren har jo den nye V6 motor,

Husk lige at 280'ere fra 2003-2006 er en række-sekser. Ikke at det
nødvendigvis gør den ringere; dem jeg har kørt med (som passager) havde en
dejlig motorgang og -lyd !

Held og lykke med 'forbruget'

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 14-10-08 22:57

> Husk lige at 280'ere fra 2003-2006 er en række-sekser. Ikke at det
> nødvendigvis gør den ringere; dem jeg har kørt med (som passager) havde en
> dejlig motorgang og -lyd !
>
> Held og lykke med 'forbruget'

Jo tak... vi må jo alle gøre "landet en tjeneste"

E280 blev, så vidt jeg ved, først produceret fra 2005, før da, var det en
E270. Har hørt at en V-motor skulle have en mere "harmonisk" gang, end
række-motoren. Men som det tidl. blev nævnt, er jeg ret sikker på, at en
E270 er rimelig fin.

/Jasper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-10-08 01:35

> [...]
> brokker sig over motorstøj mm. Men i forhold til min nuværende E220 fra
> 2001, er det vel næppe værre? (synes ikke at den larmer specielt meget).

Ja jeg ville *aldrig* købe en 270'er.
Synes den går decideret elendigt. Lidt a'la de gamle C250'ere eller
E290'eren.
5 cylindre er ingen succes - og den går faktisk dårligere end 220'eren.
Samtidig kender jeg flere der har haft en del bøvl med de maskiner.
Det kan endda være svært at finde nogen med ordentligt udstyr da den model
nærmest var lidt "Ja noget større end 220 skal jeg da have, men nu skal vi
heller ikke flotte os for meget".
I hvert fald har de seneste brugte jeg har set været noget triste i den
retning - men det kan man da heldigvis se sig ud af.

> Jeg har ikke haft held med at finde en test af en 280´er.
>
> Ville allerhelst have en 320CDi men synes bare at brugtprisen er urimeligt
> høj i forhold til, at der ikke var særligt stor forskel på nyprisen.

Enig. En 320'er er altså på en eller anden måde en rigtig sekser (ja jeg ved
godt det teknisk set er noget pjat men alligevel).
Eneste minus er jeg synes at høre at de er noget tørstige - også i forhold
til 320'eren.
Du kunne jo overvejen en sen W210'er og så nappe den i 320'er Avantgarde med
das ganze molevit.
Den er kun max ca 1 år nyere (så kom W211) end den du har nu, men du bliver
glad for de 197 hyppere der ligger under hjelmen. Og der taler jeg virkelig
af personlig erfaring
Hvis det bliver sådan en så husk at checke for rust.

> [...]
> det vel begrænset hvor stort problemet er, når man tænker på, at MB lavede

Det med bremserne er nærmest som en religionskrig.
Jeg har selv kørt med dem på en tidlig W211'er uden problemer, og kender
ikke nogen personligt der har oplevet bremseproblemer. Men der er jo altid
nogen der har hørt en historie
Hvis du skal undgå SBC-bremser skal du frem til den faceliftede W211'er der
kom i oktober 2006
Heldigvis har man i modellerne efter bevaret nogen af de lækre features fra
SBS-bremserne (bl.a. SBS-Hold der med et let tryk på bremsen når man holder
stille får bilen til at blive holdende indtil man igen træder på en pedal -
rigtigt dejlig feature i bykørsel).

Med hensyn til om det skal være en frikørt taxa er jeg enig i at det bestemt
er en fordel hvis det ikke er en storbyvogn der er rakket af. Allerbedst er
det hvis man kender den der har frikørt den, så man ved hvordan den er
behandlet. Husk i den forbindelse lige, at der ofte er 60-100.000 i forskel
på hvad en aut. MB forhandler tilbyder vognmanden og hvad den kommer til
salg for i vinduet. En del af de penge bliver oftest brugt på at friske op -
både lak og dele - så man kan altså finde fine eksemplarer rundt omkring.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Martin Kiefer

Dato : 15-10-08 21:07

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48f3bf1a$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Her i fananskrisen er det jo ligesom vores pligt, at holde forbruget oppe

Nemlig, og når man så køber en Mercedes bevarer man også arbejdspladserne i
Stuttgart

> [...]
> brokker sig over motorstøj mm. Men i forhold til min nuværende E220 fra
> 2001, er det vel næppe værre? (synes ikke at den larmer specielt meget).

Har selv en w211 320 som frikørt hyrevogn fra Starmark i Vejle. Vi havdee
valget mellem en frikørt 320'er eller en 220'er de havde hentet i Tyskland
med nogenlunde samme udstyrspakke. Og jeg må da indrømme at både jeg og
hustruen hurtigt var enige om at valget skulle falde på 320'eren. den larmer
langt mindre end en 220'er.

Sammenligningen mellem en 320'er og en 280'er er vel rimelig hurtigt
overstået, det er jo samme motor bare begrænset en anelse i elektronikken.
Kan du leve med de færre hestekræfter er det jo nok ikke noget problem. Min
hustru har en ML 280 som jo er samme motor, og den fungerer ganske udemærket
i en bil der trods alt vejer 500kg mere end en W211'er.

> Jeg har ikke haft held med at finde en test af en 280´er.

Jeg tror primært du finder en 280'er herhjemme som hyrevogn. Og eftersom det
"bare" er en neddroslet udgave af en 320'er er det nok årsagen tl de
manglende tests.

> Ville allerhelst have en 320CDi men synes bare at brugtprisen er urimeligt
> høj i forhold til, at der ikke var særligt stor forskel på nyprisen.

Kommer vel an på hvor man finder bilen henne?

> [...]
> det vel begrænset hvor stort problemet er, når man tænker på, at MB lavede

Den W211'er vi har, er fra før faceliftet i 06. Men vi har ingen problemer
haft med den overhovedet, og har trods alt trisset rundt i den i små
55.000km siden sidste år....

Min holdning er at den frikørte hyrevogn jeg har nu, nok er den bedste bil
jeg nogensinde har haft, og jeg vil ikke have problemer med at købe en
frikørt hyrevogn ved Starmark igen.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk