Hvornår er laderen færdig
Fra : Kondrup

Dato : 13-10-08 16:13

Kære alle
Jeg spurgte tidligere om hvornår batterierne er færdige, købte en
syremåler og fandt ud af, at det ene vedligeholdelsesbatteri er
færdigt: for stor forskel i vægtfylde mellem - og + poler.
Næste trin: hvordan ser man, om laderen også er færdig?
Med lukket hovedafbryder og laderen tændt checkede jeg spændingen
mellem batteriernes poler efter et par dages ladning: 13,6 V.
Er det OK eller er der andet man skal teste?
Hilsen
Jens

Fra : Roderiet

Dato : 14-10-08 09:39

"Kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Jens Alle de spørgsmål man kan finde på at stille, kan du for en stor
dels vedkommende få besvaret i den lille bog " El ombord". den beskriver
udførligt, men desværre også noget langhåret for lægmand, hvordan
akkumulatoren og laderen spiller sammen. Der er i den et nomogram
(skema) for hvilken spænding du bør kunne måle over polerne på din
akkumulator og hvornår du skal måle. Et eks. når laderens
instrument kun viser ca ½ ampere i ladestrøm er akkumulatoren reelt opladet.
du kan så lade akkumulatoren stå et par dage uden belastning og uden lader,
og derpå møle spændingen over polerne . Hvis den er ca. 12,72 volt og
derover er din akku ok Men der flere andre faktorer der har indflydelse
på din El-installations velbefindende og disse beskrives helt fint i den
lille bog. Det er min opfattelse, at hvis bådfolket overholdt den
vejledning der er givet i " El ombord " så ville 90 % af el-fejl kunne
undgåes. mvh Niels F.

Fra : claus b.p.

Dato : 14-10-08 14:03

"Kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis det er en moderne elektronisk lader er spændingen god nok, for når
batteriet er fuldt opladet går laderen ned på en forsigtig
vedligeholdelsesladning. Hvis slet ikke der lades falder spændingen til
omkring 12,7 V.
Den nemmeste måde at checke om laderen er god er vel at tilslutte den et
fungerende afladet batteri, og så holde øje med amperemeteret. Er det fx. en
20A lader skal den starte med at lade med ca. 20A et stykke tid, derefter
vil den trappe ned. Du kan ikke regne med spændingsmålinger på en ubelastet
lader.

Mvh. Claus

Fra : Kondrup

Dato : 14-10-08 10:10

Tak for svar.
Det er en Tystor Soft 1210. Vedligeholdelsesladning angives til 13,8
Volt. Det var ca. det jeg målte med lukket hovedafbryder og laderen
tændt.
Efter flere dages opladning, og efter et par timers pause efter
afbrydelse af laderen, måles 12,9 Volt.
Så: laderen er OK.
Hilsen
Jens
P.S.: jeg har El om bord, men kunne ikke finde angivelse af hvordan
man checker laderen.