advarsels lampe for defekte forlygter
Fra : Nicolaj C.

Dato : 11-10-08 17:58

findes det i ny biler ?

I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
det da være oplagt sikkerheds udstyr.

mvh
nic

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-08 18:01

On Sat, 11 Oct 2008 18:57:48 +0200, "Nicolaj C."
<fjernmigspamnic@events.dk> wrote:

>findes det i ny biler ?
>
>I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
>det da være oplagt sikkerheds udstyr.

>--

Det findes på flere nyere lastbiler.

Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen personbiler der har det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : hanzen

Dato : 11-10-08 18:41

> Det findes på flere nyere lastbiler.
>
> Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen personbiler der har det.

Min gamle SAAB har da en advarselslampe der lyser hvis en pære i fjern-
nær- bag- eller bremselys er defekt.
--
hilzen
hanzen

Fra : Allan F

Dato : 11-10-08 18:42

> Det findes på flere nyere lastbiler.
>
> Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen personbiler der har det.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Volvo, VW, Mercedes har i hvert fald.

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-10-08 19:08

> Volvo, VW, Mercedes har i hvert fald.

Hvis der sidder en sådan advarsel i Peugeot 206/307/406/407, så er den
med garanti sprunget

/Kent Glerup

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-10-08 20:23

Kent Glerup wrote:
> Hvis der sidder en sådan advarsel i Peugeot 206/307/406/407, så er den
> med garanti sprunget

Dén tror jeg gerne på - og hvis der er én, er den af mærket
lille-pære-fra-rodeskuffen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-08 20:57

Folmer Rasmussen skriver:

> Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen personbiler der har det.

Hvad har dit udstyrsmonster af en Soanata ikke det?

En skrabet standardgolf fra 2003 kan selv tjekke pærer på både bil og
evt tilkoblet trailer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-10-08 21:49

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det findes på flere nyere lastbiler.
>
> Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen personbiler der har det.

Jeg havde en Ford Sierra årg. 1983, den havde det (+ en del andre nyere
Ford'er jeg har haft)

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Torben E

Dato : 12-10-08 11:49

> Jeg kan ikke lige komme i tanker om nogen personbiler der har det.

Min 18 år gamle SAAB feks. eller den jeg havde før, Fiat Croma,
der blev lavet for 21 år siden. Det kan være det er gået af mode igen

Torben E

Fra : Lars

Dato : 11-10-08 19:28

> [...]

>findes det i ny biler ?
>
>I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må

Det var i min 2006 Skoda Octavia. Det var også i min 2002 BMW 530dA.
Og det er i min 2005 BMW 330iA.

Det er alle udvendige pærer, inkl. dem på en eventuelt trailer der er
med i checket.

Og ja, det er et mega oplagt sikkerhedsudstyr. Dog vil jeg sige at
hvis man ikke kan se at der er sprunget en nærlyspære så er man mere
end almindelig blind..... Men til alle de andre - er det super smart.

** Lars

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 11-10-08 20:34

"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> wrote in message
> findes det i ny biler ?
>
> I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
> det da være oplagt sikkerheds udstyr.

BMW (ihvertifald siden 1990 og vist nok før i de gamle E30 modeller med stor
boardcomputer) har haft det, og det er med indikator pr pære, ikke bare at
"noget" er sprunget, men hvad det er der er sprunget.

Mvh
Jacob

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-10-08 20:43

Nicolaj C. wrote:
> I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
> det da være oplagt sikkerheds udstyr.

100 % enig.

Det er selvfølgelig mest nu, hvor vi går ind i vinterhalvåret, at (vi)
andre lægger mærke til dem, men jeg synes der er alt for mange af dem.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-10-08 20:49

Nicolaj C. skrev:
> findes det i ny biler ?
>
> I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
> det da være oplagt sikkerheds udstyr.

mhmiaa sådant var der da på min gamle BX'er :-\

Næ problemet består vel snarre i at man med mange moderne biler næsten
skal have hele fronten skildt ad for at skifte pæren, så får folk det
ikke gjort :-\
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Brian Sørup

Dato : 11-10-08 21:36

"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse
> findes det i ny biler ?
>
> I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken,
> må det da være oplagt sikkerheds udstyr.

Det var på min Scorpio fra '92, og er også på Völlen - incl. trailer.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-10-08 21:39

Nicolaj C. skrev:
> findes det i ny biler ?
>
> I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
> det da være oplagt sikkerheds udstyr.

Eller send fjolserne til en ny køreprøve. Så svært er det jo heller ikke
at kontrollere om der er lys i lampen.

--
Niels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-08 21:50

"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse
> findes det i ny biler ?
>
> I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
> det da være oplagt sikkerheds udstyr.

På en lang kedelig tur for nogle år siden, lavede jeg en statistik der sagde
6% incl. de der ikke havde sørget for at tænde, det var nu ikke så mange.

Det må indikere at det absolut, for hovedpartens vedkommende, ikke bliver
bragt i orden andet end i forb. med syn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-10-08 22:31

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
>
> Det må indikere at det absolut, for hovedpartens vedkommende, ikke bliver
> bragt i orden andet end i forb. med syn.
Interessant konklusion.
Hvordan kommer du frem til dette resultat?

Jeg tillader mig at antage at der ikke er nogen der når, de opdsager
fejl på derees lygter, resolut kaster køretøjet ind til siden og ringer
efter falck/totempo/dansk vejhjælp for at få bugseret køretøjet til
nærmeste mulighed for udbedring af fejlen.

Så med mindre man har registreret de samme 6% hver dag over en periode
lang periode, tillader jeg mig at tro på det bedste i mine med mennesker
og tro på at de får bragt noget sådant i orden inden for noget der
ligner et par dage efter de har opdaget fejlen, med mindre det kræver et
desideret værkstedsbesøg for at få skiftet pæren (hvilket desværre kan
være tilfældet på enkelte modeller )

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 22:41

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev :

> [...]
>ligner et par dage efter de har opdaget fejlen, med mindre det kræver et
>desideret værkstedsbesøg for at få skiftet pæren (hvilket desværre kan

Din tiltro til dine medmennesker er vist lidt for optimistisk ;)

--
Jan_stevns

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-08 22:56

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev > Interessant konklusion.
> Hvordan kommer du frem til dette resultat?

At de i store træk som udgangspunkt er til syn hver 730. dag....

> [...]
> et par dage efter de har opdaget fejlen, med mindre det kræver et
> desideret værkstedsbesøg for at få skiftet pæren (hvilket desværre kan

Et noget optimistisk medmenneske-syn. Og i strid med den store procent.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-08 00:42

Den Sat, 11 Oct 2008 23:31:29 +0200 skrev J.C.Kløve:

> [...]
> ligner et par dage efter de har opdaget fejlen, med mindre det kræver et
> desideret værkstedsbesøg for at få skiftet pæren (hvilket desværre kan

Et par dage?

Hvis vi siger to dage, vil det betyde at pærerne i gennemsnit springer
med 100/6*2=33 dages mellemrum.

Mine plejer at holde en del længere.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan F

Dato : 12-10-08 05:59

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et par dage efter de har opdaget fejlen, med mindre det kræver et
> desideret værkstedsbesøg for at få skiftet pæren (hvilket desværre kan

Så svært er det da heller ikke - jeg har skiftet forlygtepærer på en lang
række biler - den sværeste var en passat omkring årgang 2000 Hvis man skulle
skifte højre forlygtepære, skulle man flå en del af indsugningen fra
hinanden, for ellers kunne man ikke få hånden ind. Ellers har jeg skiftet på
en Mercedes E (W124), ca. 14 passater (fra 1993 til 2006), en polo, 3
toyotaer (corolla og carina) samt en enkelt citroen C3 og et par Peugeot
505. Og et par stykker til, som jeg har glemt.

Selvfølgelig er der sådan nogen som Multipla, som kræver 3 mand og en uge,
hvis man skal have gjort noget som helst ved de der tossede lygter helt oppe
under forruden, men ellers kræver det da bare lidt fingerfærdighed.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 12-10-08 08:16

On Sat, 11 Oct 2008 23:31:29 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>....med mindre det kræver et
>desideret værkstedsbesøg for at få skiftet pæren (hvilket desværre kan
>være tilfældet på enkelte modeller )

Det gøres nemt hvis man er handyman:
http://www.youtube.com/watch?v=dy5Htui2ZJs

Og for en god ordens skyld viser vi også, hvordan man skifter olie på
bilen:
http://www.youtube.com/watch?v=E_b2xIEfj2Y

--
Now Yousee it...Now You don't!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-10-08 09:00

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og tro på at de får bragt noget sådant i orden inden for noget der ligner
> et par dage efter de har opdaget fejlen,

Jeg skulle, engang for mange år siden, syne en bil (Fiat 127), som en
bekendt havde fået i bytte på en anden bil.
Der var et eller andet galt med nær/fjernlyset, sagde han til mig og det
viste sig, at den tidligere ejer havde nedjusteret fjernlyset, så det ikke
blændede, fordi begge nærlyspærer var sprunget.
Så det er ikke alle der får skiftet pærer med det samme

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : H C Jensen

Dato : 12-10-08 09:12

> findes det i ny biler ?
>
> I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
> [...]

Findes da i min Mondeo fra 1998

Mvh Hans
Ford Mondeo 2,5 V6 170 HK

Fra : claus b.p.

Dato : 12-10-08 22:01

"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse
> findes det i ny biler ?
>
> I betragtning af hvor mange "enøjede" automobiler man ser i trafikken, må
> det da være oplagt sikkerheds udstyr.

Det kan da ikke være så svært at opdage når man går den obligatoriske tur
rundt om bilen inden man kører. §
Det burde derimod være lovpligtigt med kontrollampe til defekt bremselys.
Det er jo ikke hvem som helst der har så lange ben at de kan træde på
bremsen og kigge bag bilen samtidig. Min Mitsubishi fra 1984 havde sådan en
dims.

/Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-08 22:04

"claus b.p." skriver:

> Det burde derimod være lovpligtigt med kontrollampe til defekt bremselys.
> Det er jo ikke hvem som helst der har så lange ben at de kan træde på
> bremsen og kigge bag bilen samtidig.

Det er åbenbart heller ikke beskåret hvem som helst at have så meget
hjerne at man parkere med bagenden af bilen pegende mod en stor
butiksrude og så bruge bakspejlet til at se efter om lyset virker ?

Fra : claus b.p.

Dato : 12-10-08 22:24

> [...]
> hjerne at man parkere med bagenden af bilen pegende mod en stor
> butiksrude og så bruge bakspejlet til at se efter om lyset virker ?

Jeg får så ondt i ørerne hver gang jeg prøver det på Frederikssundsvej, men
ellers har du ret. Ret mange bilister har ikke ret meget hjerne, når alle de
andre udtaler sig om det.

/Claus